Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав
Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав

Срачі та дискусії
Статті
Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав
Статті
Срачі та дискусії

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав

Сама історія, здається, теж достойна екранізації.
Лєна Чиченіна
Лєна Чиченіна
Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав - Фото 2
22 Лют 2025
0
14

У житті вашої Антоніни трапляються небезпечні моменти. Наприклад, її запрошують на зйомки серіалу. Небезпека в тім, що на сторінках нашого видання ми більш за все любимо позубоскалити про кепську якість українських телемувіків. Ясна річ, не всім авторам подобається така відверта неповага до їхніх творінь. Особливо ми в редакції любимо шедеври від «1+1» та СТБ. 

Але інколи ми тут трохи добрішаємо. Пов'язано це з тим, що серіальники випускають щось більш достойне, ніж зазвичай. Ви можете не повірити, але ми завжди раді похвалити, коли є за що. 

До цього списку можна занести і серіал «Кава з кардамоном», перший сезон якого стартував на СТБ наприкінці 2021 року. Це досить класична історія у форматі «Попелюшка», в якій ідеться про юну бідну сирітку, якій нагодився заможний сексімен. Таких серіалів у нас (і не тільки в нас) виробляється пачками. Але цей таки відрізнявся від решти.

По-перше, це костюмована мелодрама. А таких у нас можна порахувати на пальцях. Вашій Антоніні (як і багатьом глядачкам) дуже хочеться дивитися на щось красиве — сукні, капелюшки, замки, карети і все решта.

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав - Фото 3

По-друге, все відбувається в 19 столітті. Історичних серіалів у нас теж небагато. По-третє, в сюжеті є трішечки політики, а це взагалі щось немислиме для наших телемувіків. Зрештою, по-четверте, головна героїня Анна не виступає в ролі класичної попелюшки, яка просто чекає на принца, але і проявляє свою суб’єктність.

Без перебору, ясна річ, ми все ще з вами говоримо про українське телебачення, але це однозначні зрушення. Вона закохується у значно старшого і одруженого поляка Адама та стає його коханкою. Ось, 8 годин 18 хвилин. Якщо хтось іще не бачив.

Далі будуть спойлери, адже розбиратимемось у скандалі. 

Виробники Solar Media Entertainment отримали на цей серіал державні грошіу 2020 році, це був 14-й пітчинг. І зробили вони наступне: адаптували як сценарій успішну книгу Наталії Гурницької «Мелодія кави у тональності кардамону». Ваша авторка вважає, що рішення це хороше, і давно пропонує нашим режисерам цю випробувану у світі схему.

Якщо є літературний твір, який сподобався великій аудиторії, то чому ж не екранізувати цю історію? А нові наклади книги вже можна випускати з кадрами з серіалу, привертаючи увагу нової аудиторії.

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав - Фото 4

Все супер, але є одне «але». У вас може статися конфлікт з автором / авторкою книги, і тоді вам буде непереливки. 

Отже, влітку минулого року Наталія Гурницька повідомила у фейсбуку, що продюсери готують другий сезон «Кави з кардамоном» і тим самим, імовірно, порушують її права. Слово «імовірно» видає в авторці людину юридично підковану, яка знає, що до суду нічого стверджувати не можна. Ми, журналісти, теж так робимо, як ви багато разів могли помітити. 

Так ось, пані Наталія 6 серпня 2024 року публікує допис, у якому повідомляє:

«Нагадую, що підготовка до зйомок серіалу проходила в цілковитій таємниці від мене, інформація про початок зйомок надійшла до мене 11 липня, авторська угода на продовження зйомок історії Анни після смерті Адама, яка описана у моїй книзі “Мелодія кави в тональності сподівання”, зі мною не укладена, сценарій не узгоджено, дозвіл на зйомки не отримано, а тому наголошую на забороні будь-якого використання в продовженні серіалу “Кава з кардамоном” сюжетних ліній, героїв моєї “Мелодія кави в тональності сподівання”, основного сюжетного конфлікту і загального змісту цієї книги тощо». 

Цей роман виданий у 2017 році і є продовження роману “Мелодія кави в тональності кардамону”. Станом на 6 серпня 2024 року авторську угоду на цю книгу (сподівання) з Компанією або іншою особою, яка планує чи веде зйомки продовження “Кави з кардамоном”, зі мною не укладено, а отже існує реальна загроза порушення прав моєї інтелектуальної власності та вчинення дій, які мають у собі всі ознаки правопорушення особою, яка здійснює або буде здійснювати зйомки продовження “Кави з кардамоном”».

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав - Фото 5
Наталія Гурницька

Скандал. Усе це потрапляє в новини, справа отримує певний резонанс. СТБ згодом відповідає:

«Авторці романів було повідомлено про рішення команди розпочати виробництво серіалу, який стане продовженням фільму "Кава з кардамоном". На превеликий жаль, домовитися про спільну роботу над наступним телевізійним сезоном сторонам не вдалося».

А далі відбувається наступне. Solar Media Entertainment затихають, а Наталія Гурницька — навпаки. Вона починає через соцмережі активно просувати свою позицію і нагадувати про конфлікт, не даючи йому зам’ятися. В СТБ, щоправда, згодом наголосили, що вони не є виробниками серіалу, а інвесторами, тому питання не до них і всі запити — до продюсерів. Гурницьку така відповідь не влаштувала. 

За таких розкладів, звісна річ, суспільна думка опинилася саме на її боці. Бо письменниця свою позицію активно проговорює, а не мовчить. Водночас у таких конфліктах люди завжди схильні співчувати тому, кого вважають менш захищеним. А надто, коли йдеться про конфлікт людини з великою компанією.

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав - Фото 6

Наталія Гурницька на зйомках з виконавцями головних ролей Оленою Лавренюк та Павлом Делонгом

І ось, вашу авторку запрошують на зйомки другого сезону. 

Вони відбуваються в покинутій будівлі в центрі міста, яку непогано було б реставрувати. Дуже гарна, і шкода, що такі місця в нас занепадають. Скрізь на подвір’ї — техніка, сновигають люди і готуються до зйомок чергової сцени. 

Заходимо у приміщення — там скрізь свічки, тиша і величезна люстра. Ну, не зважайте, я просто дуже люблю люстри. 

Триває зйомка. Виконавиця ролі Анни і водночас продюсерка Олена Лавренюк грає сцену, яку ми можемо подивитися зі сходів. Ясно, що нічого так особливо не побачиш і не почуєш. Але попереду — бал. «Бал є бал», як писали колись у назві сюжету колеги з «Вікон». 

Олена обіцяла розповісти мені і про зйомки, і про конфлікти, тому чекаю. Зйомка закінчується, і Лавренюк, вся в красивому платті, веде мене у гримерку. І одразу повідомляє неочікуване: на сукні, виявляється, йде не так уже й багато грошей. Гроші в цій костюмованій мелодрамі йдуть на всілякі, приміром, карети, коней, локації.

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав - Фото 7

Тому я звертаюся до інших виробників. Якщо це так, то можна, будь ласка, нам побільше таких серіалів? Нехай без коней, тільки із сукенками і капелюшками. 

В коридорі я зустрічаю Олексія Гнатковського, який, я так розумію, грає одного з кавалерів Анни. Поки сюжет не розкривають, але, вочевидь, героїня обиратиме між двома красунчиками. Іншого грає Олександр Кобзар. Я застала сцену розбірок між цими двома.

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав - Фото 8

Так ось, Олексій радісно мені повідомляє, що дуже втішений, що в серіалі українці, нарешті, показані як шляхта. Як освічені, розумні люди з хорошим смаком та вишуканими манерами. А судячи з того, що Гнатковський у нас тепер один із найбільших секс-символів (хай Тарас Цимбалюк посунеться, бо скільки можна?), то його герой має привабити до екранів багатьох дівчаток. 

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав - Фото 9

Цимбалюк теж буде. Він грає священника, і навколо його персонажа відбувся один із конфліктів письменниці з виробниками. 

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав - Фото 10

Говорячи про скандал з Гурницькою, Лавренюк зітхає, але розповідає. І в ході цієї розповіді ваша Антоніна починає все більше і більше заплутуватися. 

Олена стверджує, що вона рада була б співпрацювати з письменницею і в другому сезоні. І попереджала її про зйомки, і вони не були для неї таємницею. Питання було в тім, що друга її книга — «Мелодія кави в тональності сподівання» — сконцентрована великою мірою на роздумах Анни, а для серіалу потрібні дії.

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав - Фото 11

Ваша Антоніна згодна, бо книгу купила і прочитала. Пам'ять у мене така собі, тому доведеться читати ще раз. Коли серіал вийде. Вже скоро розповім чому. 

Тож у сценарій, каже Олена, треба було вписувати ці самі дії. Текст погоджували з Гурницькою, але їй багато моментів категорично не подобалися. За словами продюсерки, письменниця вважала, що в такому вигляді це вже не історія Анни, а якась інша. І ще були якісь моменти, які Гурницька визначала як геть неприйнятні. Інтрига. Хоча не зовсім, бо в одному з коментарів письменниця дуже непрозоро натякнула, в чому справа.

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав - Фото 12

Усе ж фраза «нетрадиційної орієнтації» дещо видає в письменниці не надто толерантне ставлення до ЛГБТКплюс-ком’юніті. Та й ми в редакції не бачимо нічого страшного в тому, щоб персонаж-священник мав такий досвід. Ми все ж чекаємо від серіалів якихось сміливих, складних історій. Але, звісно, Наталія Гурницька як авторка має право на свій погляд. 

Оскільки зйомки наближалися, то сперечатися вже не було часу. Тому, каже Олена, ми написали зовсім іншу історію, що ніяк не перетинається з книгою «Мелодія кави в тональності сподівання». І права авторки не порушуємо. Бо маємо права на, умовно кажучи, всесвіт серіалу. Саме серіалу, не книги. На його персонажів. І, згідно з угодою, до 2027 року можемо знімати продовження цього серіалу скільки завгодно разів. Якщо там не буде сюжетів, які є в другій книзі Наталії Гурницької, то про жодні порушення не може йтися. 

Так, нумо тепер якось зберемо все докупи. Виходить, що Гурницька говорить одне, а Лавренюк — інше. За версією однієї, продюсери мали лишатися тільки в контексті першої книги, до смерті головного героя Адама. Якщо ж у другому сезоні Анна вже буде вдовою, то права порушені. За версією іншої, права на персонажів продюсери мають до 2027 року. І можуть будувати нові історії цих персонажів, аби тільки вони не були такими, як у другій книзі. 

Тобто, на цей момент ми з вами поняття не маємо, за ким правда. Бо для цього нам потрібно прочитати «Мелодію кави в тональності сподівання» і дочекатися виходу серіалу. І порівняти, де там що. Схоже чи не схоже. Але навіть це не буде помічним, бо найімовірніше, це визначатимуть суд і спеціальна експертиза. Бо «схоже» і «не схоже» — це суб’єктивні судження. А суд, імовірно, таки буде, бо Гурницька не раз заявляла, що збирається захищати свої права. 

А також нам треба ознайомитися з угодою, аби таки зрозуміти, хто на що підписувався і які там умови. Але документа обидві сторони не показують.

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав - Фото 13

Але Антоніну просто так не зупинити! Тому я написала пані Наталії і попросила пояснити мені все ще раз і з деякими подробицями. Вона радо відгукнулася і погодилася відповісти на мої запитання письмово, щоб усе було юридично точно і я нічого не наплутала. Зрозуміло, такі справи вимагають точності. Тому подаю весь текст без жодної зміни.

«Ситуація зі зйомками “Кава з кардамоном 2” є дивною. Зазвичай виробник залагоджує суперечності ще до початку зйомок. А тут не лише не була підписана угода на продовження історії Анни, але й вся підготовка до зйомок відбулася в таємниці від мене. Я довідалася про зйомки від виконавиці ролі Анни ввечері дня, у який ця інформація випадково з’явилася в інтернеті і приховувати її стало неможливим (скріни є). Це здивувало, бо я бачила чорновий варіант сценарію і він був адаптацією моєї другої книги, містив її персонажів, а також дещо з того, що я розповідала про розвиток сюжету в недописаній книзі. 

Ми були на етапі обговорення чорнового варіанту сценарію. У мене були зауваження щодо деяких ідей та вульгарних моментів, а ще щодо образу представника УГКЦ. Я сама з родини репресованих, де  були священики підпільної УГКЦ, ми товаришували з відомими дисидентами. А тому ці питання для мене принципові, але саме їх змінювати категорично відмовилися. Читачі цим засмучені. Історія знімається спотвореною. Якщо розголос сприятиме зміні позиції Компанії в цьому питанні, то це теж буде моєю перемогою.

Діюча угода у мене підписана з “Солар Медіа Інтертейнмент” на екранізацію виключно першої книги трилогії. Тобто лише роману “Мелодія кави в тональності кардамону”. Угода двостороння. Додатком до Угоди був АКТ приймання-передавання виключних майнових прав на екранізацію Роману. В Угоді відсутній пункт про надання права Компанії на зйомки продовження історії Анни понад сюжет першої книги.

Крали чи не крали? Розбираємося в скандалі з серіалом «Кава з кардамоном» і звинуваченнями письменниці Наталії Гурницької про порушення її авторських прав - Фото 14

Перша книга завершується смертю Адама. Друга книга (на неї відсутня діюча угода) — це опис життя Анни-вдови, її  переїзд в маєток, початок боротьби за землю і пошуки кохання. Тобто, якщо зйомки продовження серіалу — це життя Анни після смерті Адама, то це порушення моїх авторських прав, бо продовження історії Анни-вдови вже видане другою книгою трилогії ще в 2017 році. 

В Угоді є такий пункт: “право на "remake", тобто право здійснювати постановку подальшого аудіовізуального твору на підставі ФІЛЬМУ, з використанням теми, сюжетної лінії ФІЛЬМУ, діалогів, усіх або деяких персонажів ФІЛЬМУ. Право на "remake" не розповсюджується на інші літературні твори ПРАВОВЛАСНИКА, в тому числі на продовження РОМАНУ, та обмежується лише літературним твором — роман “Мелодія кави у тональності кардамону”.

“В продакшені кажуть, що є пункти, згідно з якими вони мають права на персонажів і постановку подальшого аудіовізуального твору про них до 2027 року”. Враховуючи те, що в діючій угоді нема заборони на оприлюднення, пропоную Компанії оприлюднити підтвердження правомірності своїх дій. Я щойно зробила це щодо рімейку.

В потрібний момент я також оприлюдню весь текст угоди. А ще пропоную Компанії таки відповісти на мій офіційний запит-застереження щодо імовірного порушення моїх авторських прав і пояснити ситуацію. Термін був до місяця, а відповідь обов’язкова. Чекаю шостий місяць, а отже закон України порушено. Позов буде. А от коли я планую його подавати, то нехай це питання залишиться інтригою для Компанії».

Ну а щоб позиції були врівноважені, ловіть ще й пояснення від юристів Solar Media Entertainment. Теж, не дай бог, без жодних змін. 

«Перший сезон серіалу "Кава з кардамоном" ми створювали в партнерстві з пані Гурницькою за мотивами її роману — першої частини трилогії. Ще тоді був укладений договір на екранізацію, де авторка надала Компанії права на створення фільмів (у множині), зокрема і продовження серіалу (названо як подальший фільм), в тому числі, рімейки. Тобто, не йдеться про те, що продовження мало бути екранізацією подальших романів, право надано саме на продовження серіалу, з використанням теми першого сезону і персонажів.

Тому, від самого початку проєкт і позиціонується як продовження серіалу, правовласником якого є ТОВ "Солар Медіа Інтертейнмент", а запис пітчингу проєкту є у відкритому доступі, а тому в цьому легко переконатися. Звісно, якби це було б не продовженням серіалу, а екранізацією подальших книг авторки, наприклад, другої книги "Мелодія кави в тональності сподівання", ми би обов’язково взяли права на екранізацію подальших книг. А отже, жодних дозволів від авторки роману на продовження серіалу та узгодження з авторкою сценарію другого сезону не потребується.

Наша позиція дуже зрозуміла: для нас повна чистота прав і повага до інтелектуальної власності є пріоритетом, оскільки ми і самі є творцями інтелектуального продукту. До того ж, авторка і сама неодноразово в своїх коментарях говорила саме про ймовірність порушення прав, розуміючи, що цього може і не бути. І, насправді, нема. А щодо цього кейсу — ми готові дати редакції витяги з договору з пані Гурницькою для підтвердження нашої законної позиції, якщо пані Гурницька надасть дозвіл на передачу цієї конфіденційної інформації третім особам.

Разом з цим ми завжди відкриті для конструктивних обговорень цих важливих тем, як учасники ринку, в першу чергу на принципах етичного ставлення до інтелектуальної власності та взаємної поваги до всіх учасників творчого процесу, включаючи виробників і авторів. Тому вважаємо за потрібне надати свою позицію і з цього питання. Просимо подавати наш коментар повністю, без вижимок і скорочень».

Які вже тут скорочення, люди добрі. Фух, Антоніна ще ніколи не була такою дотошною, їй-богу. Якщо вам усе зрозуміло, то я за вас рада. Бо ваша Антоніна таки збирається чекати виходу серіалу. А ще більше я справді чекаю на суд. Не на срачі в соцмережах, а на нормальний суд. Бажано відкритий і чесний, щоб на нього могли прийти журналісти, уважно за цим стежити й повідомляти про все своїй авдиторії. 

Це просто необхідно, як на мене. Бо питання авторського права у нас традиційно зневажається, тому постійно відбувається якась колотнеча. Автори повинні розуміти, як захищати свою інтелектуальну власність, як правильно підписувати угоди, як консультуватися з юристами і які нюанси на них можуть чекати в процесі роботи. Ці всі випадки повинні бути публічними і добре вивченими. Тільки так наш ринок стане більш цивілізованим і його учасники нехай не повністю, але великою мірою убезпечаться від конфліктів. І знатимуть, як себе захистити.  

Фото: соцмережі Наталії Гурницької та серіалу «Кава з кардамоном»

«Антоніна»
Лєна Чиченіна
Лєна Чиченіна
Гіпноз для курки. У фейсбуку масово шерять звернення афериста Андрія Слюсарчука до Дональда Трампа
Теги
українські серіали
тарас цимбалюк
СТБ
Олена Лавренюк
Олексій Гнатковський
Наталя Гурницька
Мелодія кави в тональності сподівання
Мелодія кави в тональності кардамону
Кава з кардамоном
авторське право
Источник материала
loader