Моніторинговий візит до Дніпропетровської туберкульозної спецлікарні №89: від засуджених надходили скарги на якість їжі
Моніторинговий візит до Дніпропетровської туберкульозної спецлікарні №89: від засуджених надходили скарги на якість їжі

Моніторинговий візит до Дніпропетровської туберкульозної спецлікарні №89: від засуджених надходили скарги на якість їжі

Моніторинговий візит до Дніпропетровської туберкульозної спецлікарні №89: від засуджених надходили скарги на якість їжі
Адміністрація установи запровадила практику відключення електропостачання у відділеннях лікарні, через що засуджені змушені перебувати без світла протягом 15 годин на добу. Встановлено факти неналежної фіксації тілесних ушкоджень. Від засуджених надходили скарги на якість їжі.

27 грудня 2024 року відповідно до Факультативного протоколу до Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання, враховуючи положення Мінімальних стандартних правил поводження з в’язнями та рішень Європейського суду з прав людини, на підставі статті 24 Кримінально-виконавчого кодексу України — Відвідування установ виконання покарань, групою моніторів Харківської правозахисної групи і ГО “Захист в’язнів України” здійснено відвідування державної установи “Дніпровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89 філії Державної установи “Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України” у Дніпропетровській та Донецькій областях (далі лікарня, установа, заклад).

Відбувся плановий візит без попереджень. Під час підготовки до візиту монітори використовували матеріали звернень засуджених і їхніх родичів.

Візит проводиться в рамках проєкту “Зменшення страждань в’язнів у контексті війни в Україні”, що фінансується урядом Данії у партнерстві з DIGNITY — Данський інститут проти катувань.

Відвідування здійснили монітори:

  • Діденко Андрій — помічник народного депутата України Ярослава Юрчишина, координатор програм Харківської правозахисної групи, досвід моніторингових візитів з 2014 року;
  • Зуйков Сергій — помічник народного депутата України Костянтина Касая, член громадської ради при Міністерстві юстиції України, член громадської організації “Захист в’язнів України”, має багаторічний досвід моніторингових візитів.

Загальна інформація

Начальник Дніпропетровської спеціалізованої туберкульозної лікарні №89 філії Державної установи “Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України” у Дніпропетровській та Донецькій областях (далі — Лікарня) — Юрченко О.В.

Туберкульозна лікарня, складається з наступних підрозділів: адміністративний корпус з консультативно-діагностичним блоком, амбулаторно-поліклінічне відділення з дільницею карантину, діагностики та розподілу і дільницею слідчого ізолятора, клініко-діагностична лабораторія, аптека та аптечний склад, відділення інтенсивної терапії, 4 відділення для лікування хворих на активну форму туберкульозу, кабінет МІО, допоміжні приміщення.

Відділення для лікування хворих на активну форму туберкульозу організовані з забезпеченням розділення потоків хворих відповідно до вимог інфекційного контролю за туберкульозом, а саме:

  • Відділення інтенсивної терапії — 8 ліжок, МБТ (+), заразна форма ТВС;
  • Перше відділення для хворих на лікарськостійкий туберкульоз з бактеріовиділенням зі збереженою чутливістю до фторхінолонів — 75 ліжок, МБТ (+), заразна форма ТВС;
  • Друге відділення для хворих на лікарськостійкий туберкульоз з бактеріовиділенням зі стійкістю до фторхінолонів — 57 ліжок, МБТ (+), заразна форма ТВС;
  • Третє відділення для хворих на лікарськостійкий туберкульоз без бактеріовиділенням зі збереженою чутливістю — 45 ліжок, МБТ (-), активна форма ТВС;
  • Четверте відділення для хворих на лікарськостійкий туберкульоз без бактеріовиділення зі стійкістю до фторхінолонів — 45 ліжок, МБТ (-), активна форма ТВС;
  • Амбулаторно-поліклінічне відділення з дільницею карантину, діагностики та розподілу і дільницею слідчого ізолятора — 10 ліжок, МБТ (+), заразна форма ТВС.

Штатний розпис: усього по закладу — 96,5 посад, з них: лікарі — 34 посади, середній персонал — 44 посади, молодший персонал — 18,5 посади.

Вакантні посади: лікар-статист — 0,5 ставки; сестра медичного стаціонару — 0,25 ставки; працівник з господарської діяльності закладу охорони здоров’я — 1,5 ставки; молодша медична сестра — 0,5 ставки; фельдшер — 1 ставка; сестра медична з дієтичного харчування — 0,5 ставки; молодша медична сестра — 0,5 ставки.

Станом на 27.12.2024 року (з початку 2024 року) у лікарні (ДСТЛ №89) померло 17 засуджених. У 2023 році — 16 засуджених.

В установі померло 4 (у 2023 році — 6) засуджених.

Загальна кількість померлих у 2024 році — 21, у 2023 році — 22.

З-поміж померлих за 2024 рік:

  • гостре порушення мозкового кровообігу — 1;
  • цироз печінки — 2;
  • гостра серцево-судинна недостатність — 7;
  • ВІЛ + туберкульоз — 5;
  • туберкульоз — 6.

По факту всіх летальних випадків надавалась інформація до Прокуратури та Поліції.

Станом на 27.12.2024 року на засіданнях Лікарсько-консультативної комісії (далі — ЛКК) було розглянуто 9 засуджених (у 2023 році — 12). Висновки ЛКК підготовлено відповідно до нормативних вимог. Усі документи передавались до суду без порушень строків. З 9 осіб (у 2023 році з 12), документи яких знаходились в суді, 2 звільнено за ст. 84 КК України та виписано з лікарні (у 2023 році — 4), 6 померло під час розгляду суду (у 2023 році — 8), 1 справа знаходиться в суді.

Факти виявлені під час відвідування

Під час візиту були виявлені недоліки в роботі Дніпропетровської спеціалізованої туберкульозної лікарні №89, що призводять до порушення прав засуджених та ув’язнених при наданні медичної допомоги в лікарні та амбулаторно-профілактичному відділенні лікарні, зокрема:

1. У порушення вимог пункту абзацу десятого пункту 2 розділу XVII Правил внутрішнього розпорядку установ виконання покарань, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 28.08.2018 року №2823/5 (далі — ПВР УВП) у стаціонарі амбулаторно-профілактичному відділенні лікарні (далі — АПВ) цілодобово перебувають двоє засуджених, які виконують функцію днювальних.

Під час конфіденційного спілкування один з них(засуджений К.) повідомив, що на нього покладається виконання різних робіт, зокрема догляду за важкохворими, прибирання приміщень, а також, що він займає спальне місце в одній з палат стаціонару.

Другий засуджений К. повідомив, що він старший днювальний АПВ та дільниці карантину, діагностики і розподілу (далі — КДіР). На нього покладається виконання робіт з підтримки порядку та контролю в стаціонарі над іншими засудженими та забезпечення новоприбулих засуджених у дільниці КДіР постільними речами.

На підтвердження зазначеного моніторинговій групі було надано Журнал прибуття засуджених до ДУ “Дніпровська виправна колонія №89”, в якому засуджений К. здійснював записи щодо видачі комплектів постільних речей новоприбулим засудженим.

Таким чином керівництво установи та медичний персонал установи делегували днювальним право щодо здійснення організації постійного нагляду за засудженими в стаціонарі та дільниці КДіР, контролю за дотриманням ними внутрішнього розпорядку дня тощо.

Зазначене порушує статтю 96 Кримінально-виконавчого кодексу України (далі — КВК України), пункту 4 розділу ІІ ПВР УВП та вимоги пункту 2 розділу 1 Положення про дільницю карантину, діагностики та розподілу, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 04.11.2013 року №2300/5.

Разом з тим Європейський комітет з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню (далі — Комітет) неодноразово рекомендував припинити практику використання засуджених як помічників у медичних частинах та в якості санітарів. (Доповідь Комітету за результатами візиту в Україну у 2005 році (пункт132. CPT/Inf (2007) 22), у 2013 році (пункт 151.CPT/Inf (2014) 15), у 2017 році (пункт 86. CPT/Inf (2018) 41).

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

2. У порушення вимог пункту 5 глави 5 розділу ІІ Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі”, затвердженого наказом Міністерства юстиції України, Міністерства охорони здоров’я України від 15 серпня 2014 року №1348/5/572 (далі — Порядок) не на всіх пацієнтів, які перебувають на стаціонарному лікуванні в лікарні, заведена форма первинної облікової документації № 003/о “Медична карта стаціонарного хворого”, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14.02.2012 року №110, до якої повинні вноситись усі дані щодо лікування та діагностики в стаціонарі, у тому числі ті, що отримані під час обстеження хворого засудженого, з листом призначень.

3.У порушення вимог Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 003-6/о “Інформована добровільна згода пацієнта на проведення діагностики, лікування та на проведення операції та знеболення i на присутність або участь учасників освітнього процесу”, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14.02.2012 року №110, встановлено відсутність підписаної пацієнтами, які перебували у стаціонарі лікарні, інформованої добровільної згоди на проведення діагностики та лікування.

Зазначене може свідчити про відсутність добровільної згоди пацієнтів для застосування щодо них методів діагностики, профілактики та лікування, що є порушенням статті 43 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” та пункту 47 рекомендацій Комітету (CPT/Inf(93) 12-part).

4. Відповідно до пункту 3, пункту 4 глави 1 розділу II Порядку, у разі виявлення у засудженого тілесних ушкоджень, медичний працівник, який виявив такі ушкодження, складає довідку у трьох примірниках, у якій детально зазначаються:

  • відомості (письмова заява, усне або письмове пояснення засудженого, що стосуються обставин отримання тілесних ушкоджень (дата, час, місце отримання, способи заподіяння ушкоджень, відомості про особу(осіб), яка(які), на думку засудженого, їх заподіяла(ли), а також інші відомості щодо отримання тілесних ушкоджень);
  • вичерпний опис медичних показників, що характеризують стан здоров’я засудженого, характер ушкоджень, їхні розміри та розташування;
  • припущення медичного працівника з огляду на відомості, надані засудженим, та медичні показники, а також обґрунтування їхнього співвідношення.

До довідки медичним працівником додаються фотографії наявних тілесних ушкоджень засудженого. Два примірники довідки долучаються до матеріалів особової справи та медичної карти амбулаторного хворого 025/о, третій примірник видається особисто засудженому.

Про факт виявлення тілесних ушкоджень у засудженого медичний працівник невідкладно, але не пізніше 24 годин з моменту виявлення таких ушкоджень, телефоном, електронною поштою та письмовим повідомленням інформує прокурора та адміністрацію УВП, а у випадках, коли засуджений повідомляє, що тілесні ушкодження заподіяно особами рядового та/або начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України або працівниками інших правоохоронних органів, також — Державне бюро розслідувань.

Інформація про факт виявлення тілесних ушкоджень вноситься завідувачем медичної частини або черговим медичним працівником до журналу обліку фактів виявлення тілесних ушкоджень у засуджених, форма якого наведена в додатку 3 до цього Порядку, що зберігається у відповідному закладі охорони здоров’я ДКВС.

Разом з тим під час візиту моніторинговою групою було встановлено факти неналежної фіксації тілесних ушкоджень. Так, під час вибіркової перевірки Журналу запису рентгенологічних досліджень було виявлено випадки засуджених з травмами, яких було направлено на рентгенологічне дослідження. Зокрема, 16.12.2024 року було направлено засудженого З., з діагнозом забій, інформація про який не вносилася до медичної документації.

Крім того моніторинговою групою було встановлено, що 30.09.2024 року до установи з Дніпропетровської багатопрофільної лікарні №4 прибув засуджений Т., з множинними поверхневими різаними ранами обох щік, інформація про які також не вносилася до медичної документації.

Таким чином медичні працівники не складали довідок відповідно до Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 511/о “Довідка про фіксацію тілесних ушкоджень”, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України 02 лютого 2024 року №186, до журналу обліку фактів виявлення тілесних ушкоджень у засуджених не вносилася інформація про факт виявлення тілесних ушкоджень та належним чином не повідомляли Прокурора.

Такі дії з боку медичного персоналу можуть свідчити про приховування фактів заподіяння тілесних ушкоджень засудженим або недбале виконання ними своїх обов’язків. Це не лише порушує права засуджених на належну медичну допомогу та фіксацію травм, але й унеможливлює проведення своєчасного розслідування таких випадків та притягнення винних осіб до відповідальності.

Крім того відсутність фіксації належним чином тілесних ушкоджень не відповідає пункту 60 рекомендацій Комітету (CPT/Inf(93)12-part), де зазначено, що медичні служби у місцях позбавлення волі можуть зробити свій внесок у запобігання насильству проти осіб, яких тримають під вартою, шляхом систематичної реєстрації тілесних ушкоджень, а також, якщо це необхідно, через інформування відповідних органів влади.

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

5. У порушення частини першої та частини другої статті 115 Кримінально-виконавчого кодексу України приміщення лікарні, зокрема стаціонар АПВ та четверте відділення потребують проведення ремонтних робіт з заміною санітарно-технічного обладнання та електромережі.

Присутній наявний неприємний запах, антисанітарія, стіни деяких приміщень вкриті пліснявою через затікання води, значна захаращеність особистими речами та сміттям, підлога та санвузол брудні, постільні речі, подушки, матраци потребують заміни. Санвузол та душова у четвертому відділенні лікарні не відповідають елементарним правилам санітарії та гігієни.

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

У приміщеннях не забезпечено достатнього рівня природного та штучного освітлення та вентиляції. Крім того адміністрація установи запровадила практику відключення електропостачання у відділеннях лікарні, через що засуджені змушені перебувати без світла протягом 15 годин на добу та позбавлені можливості користуватися електроприладами, що суперечить пункту 2 розділу ІІ ПВР УВП, який передбачає право засуджених на їхнє використання.

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

У деяких палатах ліжка розташовані впритул одне до одного, що не забезпечує засудженим особистого простору та суперечить вимогам Державних будівельних норм України В.2.2-10:2022 “Заклади охорони здоров’я та порушує правило 18.1 Європейських пенітенціарних правил.

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

Санвузли не оснащені унітазами та не мають достатніх перегородок, які забезпечують можливість усамітнення, що є порушенням правила 19.3 Європейських пенітенціарних правил. У порушення вимог правила 22.5 Європейських пенітенціарних правил та Норм забезпечення приміщення не забезпечені баками для питної води.

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

Зазначене не відповідає пункту 53 рекомендацій Комітету (CPT/Inf(93)12-part) та пунктам 13, 14 та 15 Мінімальних стандартних правил ООН щодо поводження з в’язнями (Правила Мандели).

6. У порушення вимог Норми належності постільних речей, спеціального одягу та спеціального взуття (інвентарне майно) для засуджених, які проходять лікування у лікувально-профілактичних закладах, закладах на правах лікувальних та в медичних частинах при установах виконання покарань та слідчих ізоляторах, затвердженого наказом МЮУ від 20.02.2012 року №280/5, засуджені особи не отримують госпітальне майно (костюм, халат та туфлі госпітальні). Засуджені перебувають у стаціонарі у повсякденному одязі, іноді зі своєю постільною білизною.

7. У порушення п.8 ч.5 глави 2 Порядку в стаціонарі відсутній належним чином облаштований ізолятор для осіб з розладами психіки для засуджених, які становлять небезпеку для оточення у зв’язку із проведенням ремонтних робіт.

8. У стаціонарі АПВ лікарні обладнано два ізолятори для інфекційних хворих. Разом з тим зазначені приміщення мають спільний санвузол та умивальник, що не забезпечує ізоляцію хворих на небезпечні інфекційні захворювання окремо один від одного та інших засуджених та суперечить Заходам та Засобам щодо запобігання інфікуванню при проведенні догляду за пацієнтами, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 03.08.2020 року №1777.

9. У лікарні не організовано проведення замісної підтримувальної терапії (далі — ЗПТ) осіб з психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів відповідно до Порядку проведення замісної підтримувальної терапії осіб з психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 27.03.2012 року №200.

Наркозалежним особам не забезпечується соціально-психологічний супровід, когнітивно поведінкова терапія (КПТ), профілактика рецидивів, мотиваційне інтерв’ю, групи взаємодопомоги тощо.

Таким чином дані особи позбавлені можливості отримувати ЗПТ, що порушує їхнє право на вибір методів лікування відповідно до статті 38 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я”.

Разом з тим Комітет у доповіді за наслідками візиту до України у 2023 році зазначає, що потрапляння до пенітенціарної установи є можливістю розв’язати проблему, пов’язану з наркотиками, і тому важливо, щоб відповідна допомога була запропонована всім зацікавленим особам, отже, в усіх установах має бути доступне відповідне медичне обслуговування.

Допомога, що пропонується таким особам, повинна бути різноманітною; програми замісної терапії для осіб з наркотичною залежністю повинні поєднуватися зі справжніми психосоціальними та освітніми програмами для осіб з опіоїдною залежністю, які не в змозі припинити вживання наркотиків.

Крім того доступ до програм ЗПТ в установах повинен бути легкодоступним, а керувати ними повинні також пенітенціарні лікарі, які повинні пройти спеціальну підготовку з питань, пов’язаних із вживанням наркотиків. (CPT/Inf (2024) 20) пункт 86). На додаток у лікарні відсутній медичний препарат “Налоксон”, що унеможливлює надання невідкладної медичної допомоги у випадках передозувань опіатами.

10. У порушення вимог Державних будівельних норм України В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”, у лікарні не створено умов щодо утримання людей з інвалідністю.

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

11. Диспансерний нагляд здійснюється за 10 особами які мають інвалідність. З них Iгр. — 1 особа, Ⅱ гр. — 0 осіб, Ⅲ гр. — 9 осіб. Разом з тим, у порушення вимог Закону України “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні”, особи з інвалідністю не отримують належних діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм, що спричиняють обмеження нормальної життєдіяльності.

Під час вивчення медичної документації засуджених встановлено, що 2 особи, які мають інвалідність, не мають індивідуальну програму реабілітації (далі — ІПР). Крім того не виконуються рекомендації ІПР, у зв’язку з чим вони не отримують належних діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями та наслідками травм, які спричиняють обмеження нормальної життєдіяльності.

12. У порушення пункту 37 Постанови кабінету міністрів України № 285 від 2 березня 2016 року “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики”, у лікарні відсутній документ, що підтверджує вільний доступ до будівель та приміщень медичного закладу маломобільних груп населення, отримання якого є обов’язковим.

13. У порушення вимог Стандартів медичної допомоги при ВГС у дорослих, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 15.01.2021 року №51, не всі особи з підозрою на вірусний гепатит С (42 особи станом на 27.12.2024 року) проходять ПЛР-тестування, у зв’язку з чим вони не отримують необхідного лікування, що може призвести до погіршення стану їхнього здоров’я та поширення зазначеного інфекційного захворювання серед засуджених та ув’язнених осіб.

14. У порушення Порядку організації медичної допомоги на первинному, вторинному (спеціалізованому), третинному (високоспеціалізованому) рівнях із застосуванням телемедицини, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19.10.2015 року №681, персонал лікарні позбавлений можливості здійснювати запити на телемедичне консультування та отримувати консультацію для надання медичної допомоги засудженим особам з технічних причин.

15. У порушення вимог Табеля оснащення обладнанням одного робочого місця лікаря-стоматолога та зубного техніка, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 11.04.2005 року №158, у лікарні відсутній дентальний рентген апарат, що унеможливлює проведення поглибленого стоматологічного обстеження засуджених та не забезпечує своєчасне надання належної стоматологічної допомоги.

16. У кабінетах лікарів відсутнє гаряче водопостачання, робочі місця медичних працівників не відповідають вимогам чинного законодавства та порушують статтю 19 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” статті 13 Закону України “Про охорону праці”.

17. Під час спілкування з засудженими, персоналом лікарні та огляду приміщень лікарні моніторинговою групою було встановлено, що медичними працівниками продовжується систематична практика проведення медичних оглядів та медичних маніпуляцій засудженим крізь ґрати.

Разом з тим Європейський комітет з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню регулярно критикує надмірні заходи безпеки та вважають неприпустимими такі практики, оскільки вони посягають на гідність ув’язнених, перешкоджають розвитку належних відносин між медичним персоналом і пацієнтом і, можливо, заважають встановленню об’єктивного медичного висновку. (Доповідь Комітету за результатами візиту в Україну у 2009 році, (пункт 129.CPT/Inf (2011) 29), у 2012 році (пункт 50.CPT/Inf (2013) 23).

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

18. Згідно з п.7 глави III розділу II Порядку засуджені, які працюють на об’єктах харчування (крім робіт, пов’язаних з посадами продавців, завідувачів продовольчих та речових складів, комірників) та переробної промисловості, у будинках дитини, закладах загальної середньої освіти, підрозділах з професійної підготовки у спеціальних виховних колоніях, медичних частинах (фельдшерських пунктах) та лікарняних закладах ДКВС (крім робіт, пов’язаних із наданням медичної допомоги), пральнях, лазнях, кімнатах для тривалих побачень, гуртожитках, клубах, на об’єктах водозабезпечення та каналізації, дільницях розведення i вирощування тварин, проходять обов’язкові попередні та профілактичні медичні огляди відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2001 року №559 “Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок”, на кожного засудженого зазначеної категорії заводиться форма первинної облікової документації № 1-ОМК “Особиста медична книжка”, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21 лютого 2013 року №150, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23 квітня 2013 року за №662/23194.

Разом з тим моніторингова група зафіксувала відсутність особистої медичної книжки у деяких працівників їдальні та результатів обстеження у медичній документації, що проводяться лікарями-спеціалістами (у тому числі лабораторних, клінічних та інших досліджень), які необхідні для допуску до роботи на об’єктах харчування.

19. Моніторингова група встановила небезпечний стан електричних мереж у відділеннях лікарні, що створює загрозу життю та здоров’ю засуджених і персоналу установи та є грубим порушенням Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року №1417 зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 (далі — Правила пожежної безпеки).

Зокрема, розетки та інші електроприлади, якими користуються засуджені, перебувають у незадовільному стані, а електродроти мають оголені ділянки, що створює значний ризик виникнення пожежі та може призвести до небезпечних наслідків, у тому числі загрози життю і здоров’ю осіб, які перебувають в установі. Крім того, у порушення Правил пожежної безпеки, приміщення лікарні не обладнані системами пожежогасіння та пожежної сигналізації.

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

21. Під час відвідування лікарні від засуджених надходили скарги на якість їжі. Крім того, у порушення вимог пункту 14 розділу V положення про організацію продовольчого забезпечення у Державній кримінально-виконавчій службі України на мирний час, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 15.06.2021 року №2160/5, моніторинговою групою встановлено, що їжа засудженим з їдальні установи у відділення лікарні доставляється у пластикових відрах, а не у промаркованих термосах.

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

[Дніпропетровська спеціалізована туберкульозна лікарня №89]

Рекомендації:

  1. Вжити заходів, спрямованих на усунення виявлених порушень прав людини та недопущення катувань, інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання у Дніпропетровській спеціалізованій туберкульозній лікарні№89 філії Державної установи “Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України” у Дніпропетровській та Донецькій областях;
  2. Забезпечити контроль за належним веденням медичної документації відповідно до Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі, затвердженого спільним наказом Міністерства юстиції України та Міністерства охорони здоров’я України від 15.08.2014 року № 1348/5/572 та інших нормативно-правових актів;
  3. Забезпечити штат лікарні лікарями-спеціалістами та медичним персоналом відповідно до потреб;
  4. Забезпечити можливість отримання замісної підтримувальної терапії на підставі діагнозу психічних та поведінкових розладів внаслідок вживання опіоїдів;
  5. Виконати вимоги пункту 37 Постанови кабінету міністрів України № 285 від 2 березня 2016 року “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики”;
  6. Забезпечити проведення індивідуальної реабілітації осіб, які її потребують;
  7. Забезпечити доступність будівель установи відповідно до Державних будівельних норм України В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”;
  8. Забезпечити лікарню необхідним діагностичним обладнанням, у тому числі дентальним рентген-апаратом;
  9. Забезпечити проведення належного медичного огляду осіб, які працюють з харчовою продукцією, та видачу особистих медичних книжок;
  10. Припинити практику проведення медичних оглядів та медичних маніпуляцій засудженим та ув’язненим крізь ґрати;
  11. Забезпечити отримання інформованої згоди пацієнтів на обстеження та лікування у встановленій формі;
  12. Забезпечити своєчасну та належну фіксацію тілесних ушкоджень у засуджених;
  13. Забезпечити лікарню госпітальним майном (костюм, халат та капці госпітальні);
  14. Забезпечити належну медичну допомогу особам, хворим на вірусний гепатит С;
  15. Забезпечити обладнання необхідної кількості ізоляторів для інфекційних хворих;
  16. Припинити практику використання засуджених як днювальних у лікарні та установі;
  17. Забезпечити належну роботу телемедичного комплексу для здійснення запитів лікарями на телемедичне консультування;
  18. Усунути порушення Правил пожежної безпеки.

Автор: Андрій Діденко, Сергій Зуйков

Джерело: ХПГ

Tweet
Источник материала
Упоминаемые персоны
loader
loader