Моніторинговий візит до Дніпропетровської багатопрофільної лікарні №4 для засуджених: антисанітарія, пліснява та сміття
Моніторинговий візит до Дніпропетровської багатопрофільної лікарні №4 для засуджених: антисанітарія, пліснява та сміття

Моніторинговий візит до Дніпропетровської багатопрофільної лікарні №4 для засуджених: антисанітарія, пліснява та сміття

Моніторинговий візит до Дніпропетровської багатопрофільної лікарні №4
Палата-ізолятор для осіб із розладами психіки не відповідає встановленим вимогам. Меблі мають гострі кути, що становить потенційну небезпеку для пацієнтів. Постільні речі та матраци потребують заміни, через надмірну вологість та затікання на стелі й стінах утворилася пліснява.

30 грудня 2024 року відповідно до Факультативного протоколу до Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання, враховуючи положення Мінімальних стандартних правил поводження з в’язнями та рішень Європейського суду з прав людини, на підставі статті 24 Кримінально-виконавчого кодексу України — Відвідування установ виконання покарань, групою моніторів Харківської правозахисної групи і ГО “Захист в’язнів України” здійснено відвідування державної установи “Дніпровська багатопрофільна лікарня №4 філії Державної установи “Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України” у Дніпропетровській та Донецьких областях (далі лікарня, установа, заклад).

Відбувся плановий візит без попереджень. Під час підготовки до візиту монітори використовували матеріали звернень засуджених і їхніх родичів.

Візит проводиться в рамках проєкту “Зменшення страждань в’язнів у контексті війни в Україні”, що фінансується урядом Данії у партнерстві з DIGNITY — Данський інститут проти катувань.

Відвідування здійснили монітори:

  • Діденко Андрій — помічник народного депутата України Ярослава Юрчишина, координатор програм Харківської правозахисної групи, досвід моніторингових візитів з 2014 року;
  • Зуйков Сергій — помічник народного депутата України Костянтина Касая, член громадської ради при Міністерстві юстиції України, член громадської організації “Захист в’язнів України”, має багаторічний досвід моніторингових візитів.

Загальна інформація

Начальник Дніпропетровської багатопрофільної лікарні №4 філії ДУ “Центр охорони здоров’я ЦОЗ ДКВС України” в Дніпропетровській та Донецьких областях — Богдан І.І.

Дніпровська багатопрофільна лікарня №4 філії ДУ “Центр охорони здоров’я ЦОЗ ДКВС України” в Дніпропетровській та Донецьких областях (далі — лікарня) розрахована на 130 ліжок. У своєму складі лікарня має: терапевтичне відділення — 60 ліжко-місць, неврологічне відділення — 30 ліжко-місць; хірургічне — 40 ліжко-місць; амбулаторно-профілактичне відділення; клініко-діагностичну лабораторію та аптеку.

Вакантні посади: завідувач терапевтичного відділення —1  ставка; лікар-терапевт —1 ставка; сестра медична стаціонару терапевтичного відділення — 0,5 ставки; лікар-хірург — 2,75 ставки; лікар-анестезіолог хірургічного відділення — 0,5 ставки; сестра медична — анестезист хірургічного відділення — 0,5 ставки; сестра медична — операційна хірургічного відділення — 0,5 ставки; сестра медична стаціонару хірургічного відділення — 0,5 ставки; лікар-нарколог амбулаторно-поліклінічного відділення — 0,5 ставки; лікар-інфекціоніст кабінету інфекційних захворювань — 1 ставка; лікар-фтизіатр — 2 ставки; завідувач клініко-діагностичної лабораторії — 1 ставка; лікар-лаборант клініко-діагностичної лабораторії — 0,5 ставки.

У лікарні проводиться лікарсько-консультативна комісія для скерування хворих на МСЕК по визначенню ступеня тимчасової та стійкої втрати працездатності засудженими. За 12 місяців 2024 року скеровано та направлено документів на МСЕК 89 особам за місцем відбування покарань. МСЕК надана група інвалідності ІІІ гр. — 6 особам, з них: первинно — 1 особі, переогляд — 5 осіб.

Робота лікарсько-консультативної комісії за 12 місяців 2024р:

Розглянуто ЛКК — 14; відмовлено ЛКК — 2; померло до направлення матеріалів до суду — 2 ; направлено матеріалів до суду — 9; померло під час розгляду судом — 0; звільнено постановою суду — 8; з них померло протягом 7 діб — 1; відмовлено судом у звільненні — 3; з них померло — 0; знаходяться на розгляді у суді — 0.

Факти виявлені під час відвідування

Під час візиту були виявлені недоліки у роботі Дніпропетровської багатопрофільної лікарні №4, що призводять до порушення прав засуджених та ув’язнених при наданні медичної допомоги у лікарні та амбулаторно-профілактичному відділенні лікарні, зокрема:

1. У лікарні відсутня Ліцензія на здійснення діяльності з обігу наркотичних засобів та психотропних речовин і прекурсорів, у зв’язку з чим неможливе проведення великих хірургічних операцій.

2. У лікарні не організовано проведення замісної підтримувальної терапії (далі — ЗПТ) осіб із психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів відповідно до Порядку проведення замісної підтримувальної терапії осіб із психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 27.03.2012 року №200.

Наркозалежним особам не забезпечується соціально-психологічний супровід, когнітивно поведінкова терапія (КПТ), профілактика рецидивів, мотиваційне інтерв’ю, групи взаємодопомоги тощо.

Таким чином дані особи позбавлені можливості отримувати ЗПТ, що порушує їхнє право на вибір методів лікування відповідно до статті 38 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я”.

Разом з тим Європейський комітет з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню (далі — Комітет) у доповіді за наслідками візиту до України у 2023 році зазначає, що потрапляння до пенітенціарної установи є можливістю розв’язати проблему, пов’язану з наркотиками, і тому важливо, щоб відповідна допомога була запропонована всім зацікавленим особам, отже, в усіх установах має бути доступне відповідне медичне обслуговування.

Допомога, що пропонується таким особам, повинна бути різноманітною; програми замісної терапії для осіб із наркотичною залежністю повинні поєднуватися зі справжніми психосоціальними та освітніми програмами для осіб із опіоїдною залежністю, які не в змозі припинити вживання наркотиків.

Крім того, доступ до програм ЗПТ в установах повинен бути легкодоступним, а керувати ними повинні також пенітенціарні лікарі, які повинні пройти спеціальну підготовку з питань, пов’язаних із вживанням наркотиків. (CPT/Inf (2024) 20) пункт 86).

На додаток у лікарні відсутній медичний препарат “Налоксон”, що унеможливлює надання невідкладної медичної допомоги у випадках передозувань опіатами.

3. У порушення вимог пункту 5 глави 5 розділу ІІ Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі”, затвердженого наказом Міністерства юстиції України, Міністерства охорони здоров’я України від 15 серпня 2014 року №1348/5/572 (далі — Порядок), не на всіх пацієнтів, які перебувають на стаціонарному лікуванні в лікарні, заведена форма первинної облікової документації № 003/о “Медична карта стаціонарного хворого”, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14.02.2012 року №110, до якої повинні вноситись усі дані щодо лікування та діагностики в стаціонарі, у тому числі ті, що отримані під час обстеження хворого засудженого, з листом призначень.

4. У порушення вимог Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 003-6/о “Інформована добровільна згода пацієнта на проведення діагностики, лікування та на проведення операції та знеболення i на присутність або участь учасників освітнього процесу”, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14.02.2012 року №110, встановлено відсутність підписаної пацієнтамі, які перебували у стаціонарі лікарні, інформованої добровільної згоди на проведення діагностики та лікування.

Зазначене може свідчити про відсутність добровільної згоди пацієнтів для застосування щодо них методів діагностики, профілактики та лікування, що є порушенням статті 43 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” та пункту 47 рекомендацій Комітету. (CPT/Inf(93)12-part).

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

5. У порушення частини першої статті 115 Кримінально-виконавчого кодексу України у відділеннях лікарні порушуються вимоги щодо норми жилої площі на одного засудженого в умовах стаціонарного лікування (не менше 5 м²). Так, у палаті №969, де перебувало 4 засуджених осіб, площа приміщення згідно з актом вимірювання жилої площі складає 12,8 м². Таким чином фактична площа на одну засуджену особу складала 3,2 м².

Аналогічне порушення встановлено у палаті №959,826,823. Крім того встановлено, що у палатах№№816,823,826,952,953,955,959,965,969,973,970 фактична наявність ліжко місць перевищує допустиму, для забезпечення передбаченої законодавством норми площі на одну особу. Зазначене порушення створює умови для можливих зловживань з боку керівництва установи та персоналу лікарні в контексті дотримання норми жилої площі на одну засуджену особу в умовах стаціонарного лікування та не забезпечує належного особистого простору особам у палатах стаціонару.

Водночас у пункті 13 Сьомої Загальної доповіді Комітету зазначається, що проблема з переповненими камерними приміщеннями призводить до негігієнічних умов, постійної відсутності приватності, перезавантаження медичних служб та інфраструктури установи. Комітет приходить до висновку, що доволі часто негативний вплив перенаселення мав наслідком нелюдські або принизливі умови утримання в’язнів (CPT/Inf (97) 10).

6. У порушення вимог пункту 7 глави 2 Розділу ІІІ Порядку, хворих засуджених розміщують по палатах-камерах не на підставі встановленого діагнозу та рішення медичного персоналу про направлення у профільне відділення лікарні, а за рішенням персоналу установи.

7. Порядок приймання ув’язнених та засуджених до установи не повною мірою відповідає вимогам глави 2 розділу ІІ Правил внутрішнього розпорядку слідчих ізоляторів Державної кримінально-виконавчої служби України, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 14.06.2019 року №1769/5 (далі — ПВР СІЗО). Так, під час відвідування приміщень збірного відділення встановлено, що медичний огляд новоприбулим проводився в умовах, які не забезпечують приватність та конфіденційність, зокрема у приміщенні для тимчасового перебування осіб узятих під варту та у присутності персоналу установи.

Це свідчить про отримання співробітниками установи та іншими особами з-поміж ув’язнених та засуджених конфіденційної інформації щодо стану здоров’я цих осіб у ході медичного огляду. Зазначене порушує вимоги пункту 7 глави 2 розділу X ПВР СІЗО, статті 39-1 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” щодо права осіб на таємницю про стан здоров’я та пункту 9 розділу І “Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі”, затвердженого спільним наказом Міністерства юстиції України та Міністерством охорони здоров’я України від 15.08.2014 року №1348/5/572.

8. Згідно з пунктом 10 глави 2 розділу IX ПВР СІЗО, залишені у СІЗО для роботи з господарського обслуговування підлягають обов’язковому профілактичному медичному огляду відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2001 року №559 “Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок” на кожного засудженого зазначеної категорії заводиться форма первинної облікової документації № 1-ОМК “Особиста медична книжка”, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21 лютого 2013 року №150, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23 квітня 2013 року за №662/23194.

Разом з тим моніторингова група зафіксувала відсутність особистих медичних книжок у деяких працівників харчоблока та результатів обстеження у медичній документації, що проводяться лікарями-спеціалістами (у тому числі лабораторних, клінічних та інших досліджень), які необхідні для допуску до роботи на об’єктах харчування.

9. Під час перевірки карцерних приміщень моніторами було встановлено, що при поміщенні засудженого у карцер практикується долучення до справи лікарського заключення, яке містить стан здоров’я, згідно з висновком якої засуджений за станом здоров’я в карцерному приміщені утримуватися може. Виявлені факти засвідчують, що працівники установи володіють конфіденційною інформацією щодо стану здоров’я засуджених осіб, які перебувають у карцерному приміщені.

Зазначене порушує вимоги статті 39-1 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” щодо права осіб на таємницю про стан здоров’я. Разом з тим Комітет неодноразово підкреслював, що зобов’язання пенітенціарних лікарів засвідчувати придатність засуджених до відбування дисциплінарного стягнення навряд чи сприятиме розвитку позитивних відносин між лікарем і пацієнтом.

В принципі, медичний персонал ніколи не повинен брати участь у будь-якій частині процесу прийняття рішення про застосування будь-якого виду одиночного тримання, окрім випадків, коли цей захід застосовується за медичними показаннями.

З іншого боку, медичний персонал повинен бути дуже уважним до стану засуджених, які перебувають в одиночному триманні. Медичний персонал повинен бути негайно поінформований про кожне таке поміщення і повинен відвідувати засудженого невідкладно після поміщення, а потім регулярно, не рідше одного разу на день, і надавати йому оперативну медичну допомогу та лікування у разі потреби.

Медичний персонал повинен повідомляти адміністрацію установи, якщо здоров’я засудженого піддається серйозній загрозі через одиночного тримання. (CPT/Inf (2024) 20) пункт 104).

На додаток, зазначене суперечить п. 43.2 та п. 43.3 Європейських в’язничних правил.

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

10. У порушення пункту 9 Правил застосування фізичного обмеження та (або) ізоляції при наданні психіатричної допомоги особам, які страждають на психічні розлади, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24 березня 2016 року №240, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15 квітня 2016 року за №570/28700, пункту 8.3.4 Державних будівельних норм України В.2.2-10:2022 “Заклади охорони здоров’я”, палата-ізолятор для осіб із розладами психіки не відповідає встановленим вимогам.

Приміщення розраховане на перебування більш ніж однієї особи, що суперечить принципам ізоляції. Меблі мають гострі кути, що становить потенційну небезпеку для пацієнтів. Санітарний вузол не відповідає гігієнічним нормам, не обладнаний дверцятами та достатніми перегородками, що унеможливлює приватність. Відсутній бачок із питною кип’яченою водою. Постільні речі та матраци потребують заміни, а через надмірну вологість та затікання на стелі й стінах утворилася пліснява, що негативно впливає на санітарні умови та здоров’я пацієнтів.

Крім того порушуються вимоги Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року №1417. Зокрема, розетка у приміщенні перебуває у незадовільному технічному стані, а електродроти не мають належної ізоляції. Ці недоліки створюють загрозу ураження електричним струмом для утримуваних осіб та медичного персоналу, що становить серйозну небезпеку для їхнього життя та здоров’я.

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

11. У порушення частини першої та частини другої статті 115 Кримінально-виконавчого кодексу України більшість оглянутих приміщень палат потребують проведення ремонтних робіт з заміною санітарно-технічного обладнання та електромережі. У деяких палатах присутній наявний неприємний запах, антисанітарія, стіни деяких приміщень вкриті пліснявою через затікання води, прання та сушіння особистого одягу, захаращеність особистими речами та сміттям, підлога та санвузол брудні, постільні речі, подушки, матраци потребують заміни. Санвузли не оснащені унітазами та не мають дверцят та достатніх перегородок, які забезпечують можливість усамітнення, що є порушенням правила 19.3 Європейських пенітенціарних правил.

У порушення вимог правила 22.5 Європейських пенітенціарних правил та Норм забезпечення, приміщення не забезпечені баками для питної води. У приміщеннях не забезпечено достатнього рівня природного освітлення.

Зазначене не відповідає пункту 53 рекомендацій Комітету (CPT/Inf(93)12-part) та пунктам 13,14 та 15 Мінімальних стандартних правил ООН щодо поводження з в’язнями (Правила Мандели).

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

12. У порушення вимог Норми належності постільних речей, спеціального одягу та спеціального взуття (інвентарне майно) для засуджених, які проходять лікування у лікувально-профілактичних закладах, закладах на правах лікувальних та у медичних частинах при установах виконання покарань та слідчих ізоляторах, затвердженої наказом МЮУ від 20.02.2012 року №280/5, засуджені особи не отримують госпітальне майно (костюм, халат та туфлі госпітальні). Засуджені перебувають у стаціонарі у повсякденному одязі, іноді зі своєю постільною білизною.

13. У порушення вимог Державних будівельних норм України В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”, у лікарні не створено умов щодо утримання людей з інвалідністю.

14. У порушення пункту 37 Постанови кабінету міністрів України №285 від 2 березня 2016 року “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики”, у лікарні відсутній документ, що підтверджує вільний доступ до будівель та приміщень медичного закладу маломобільних груп населення, отримання якого є обов’язковим.

15. У порушення вимог Стандартів медичної допомоги при ВГС у дорослих, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 15.01.2021 року №51, не всі особи з підозрою на вірусний гепатит С проходять ПЛР-тестування, у зв’язку з чим вони не отримують необхідного лікування, що може призвести до погіршення стану їхнього здоров’я та поширення зазначеного інфекційного захворювання серед засуджених та ув’язнених осіб.

16. Лікарня не забезпечена працюючим флюорографічним/рентгенологічним обладнанням, внаслідок чого засудженим та ув’язненим не проводяться діагностичні обстеження органів грудної порожнини з метою своєчасного виявлення захворювань органів дихання, що свідчить про неможливість проведення ранньої діагностики туберкульозу в медичному закладі.

17. У порушення Порядку організації медичної допомоги на первинному, вторинному (спеціалізованому) та третинному (високоспеціалізованому) рівнях із застосуванням телемедицини, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19.10.2015 року №681, персонал лікарні через технічні обмеження позбавлений можливості надсилати запити на телемедичні консультації та отримувати фахову допомогу для надання медичних послуг засудженим.

18. У порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417 (далі — Правила пожежної безпеки), приміщення лікарні не обладнані системами пожежогасіння та пожежної сигналізації, засуджені в палатах користуються несправними та пошкодженими розетками, що може призвести до ураження засуджених чи персоналу лікарні електричним струмом та становить загрозу для життя та здоров’я.

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

19. У порушення вимог підпункту 2.12 пункту 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки двері електрощитових в коридорі лікарні були не зачинені.

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

[Дніпропетровська багатопрофільна лікарня №4]

Рекомендації:

Вжити заходів, спрямованих на усунення виявлених порушень прав людини та недопущення катувань, інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання у Дніпропетровській багатопрофільній лікарні №4 філії ДУ “Центр охорони здоров’я ЦОЗ ДКВС України” в Дніпропетровській та Донецьких областях;

Забезпечити контроль за належним веденням медичної документації відповідно до Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі, затвердженого спільним наказом Міністерства юстиції України та Міністерства охорони здоров’я України від 15.08.2014 року № 1348/5/572, Порядку взаємодії закладів охорони здоров’я ДКВС України із закладами охорони здоров’я з питань надання медичної допомоги особам, узятим під варту, затвердженого спільним наказом Міністерства юстиції України та Міністерства охорони здоров’я України від 10.02.2012 № 239/5/104 та інших нормативно-правових актів;

  1. Забезпечити штат лікарні лікарями-спеціалістами та медичним персоналом відповідно до потреб;
  2. Забезпечити можливість отримання замісної підтримувальної терапії на підставі діагнозу психічних та поведінкових розладів внаслідок вживання опіоїдів;
  3. Забезпечити належні умови перебування пацієнтів у палатах з дотриманням норм площі на одну особу;
  4. Виконати вимоги пункту 37 Постанови кабінету міністрів України № 285 від 2 березня 2016 року “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики”;
  5. Забезпечити доступність будівель установи відповідно до Державних будівельних норм України В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”;
  6. Забезпечити проведення належного медичного огляду осіб, які працюють з харчовою продукцією, та видачу особистих медичних книжок;
  7. Забезпечити отримання інформованої згоди пацієнтів на обстеження та лікування у встановленій формі;
  8. Забезпечити лікарню госпітальним майном (костюм, халат та капці госпітальні);
  9. Припинити практику посвідчування лікарями стану здоров’я засуджених та ув’язнених при поміщенні їх у карцерне приміщення;
  10. Забезпечити лікарню рентген апаратом для своєчасного проведення рентгенологічних досліджень;
  11. Забезпечити обладнання ізолятора для осіб з розладами психіки та поведінки відповідно до вимог;
  12. Забезпечити належну медичну допомогу особам, хворим на вірусний гепатит С;
  13. Забезпечити належну роботу телемедичного комплексу для здійснення запитів лікарями на телемедичне консультування;
  14. Забезпечити проведення ремонтних робіт у приміщеннях палат лікарні;
  15. Усунути порушення Правил пожежної безпеки.

Автор: Андрій Діденко, Сергій Зуйков

Джерело: ХПГ

Tweet
Источник материала
Упоминаемые персоны
loader
loader