Острів Мальта добре відомий як центр туризму та популярний курорт. Але це ще й Клондайк автомобільних рідкостей – справжній острів скарбів. Невипадково візитною карткою країни є зображення старовинного автобуса.
Якщо в Італії «всі дороги ведуть у Рим», то на Мальті всі автобусні маршрути стікаються до столиці – місто Валлетта. Тут біля воріт Порто Реалі влаштований найбільший автобусний термінал: навколо відомого фонтану «Тритон» снують одночасно до півсотні машин. Та яких!
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F5715cce6c1e12ca7e3517b3b741e9b0c)
Автобуси Мальти – явище унікальне. Вражає розмаїтість їх моделей, різноманіття та оригінальність зовнішніх форм. До недавнього на маршрутах ще працювало чимало яскравих машин, випущених у 50-70-ті роки. минулого століття. Здебільшого вони виготовлені місцевими кузовобудівними фірмами – у поодиноких екземплярах чи малими серіями. Компаній цих на острові набиралося з десяток: Barbara, Brincat, Debono, Casha, Zammit та ін.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F8e2923b8a3f0a1b234aad0bbe343af16)
Один із найстаріших автобусів на маршрутах Мальти. Кузов фірми Gasan (1951), капот від вантажівки Dodge, шасі – Ford V8. Місць – 40. (Тут і далі вказані місця тільки для сидіння. Кількість місць для стояння обмежена до 12 у всіх моделей).
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F507152df5b0368001c49a90db7d11335)
Ще один ветеран-капотник. Кузов фірми Zammit (1952), шасі – Ford ET7. Місць – 36.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F7e044ec8a4ec6bdbb7f5e42d27d91a29)
Один із найстаріших автобусів на маршрутах Мальти. Кузов фірми Gasan (1951), капот від вантажівки Dodge, шасі – Ford V8. Місць – 40. (Тут і далі вказані місця тільки для сидіння. Кількість місць для стояння обмежена до 12 у всіх моделей).
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fa1fb5d2b9474c0af000abea675dd8632)
Ще один ветеран-капотник. Кузов фірми Zammit (1952), шасі – Ford ET7. Місць – 36.
Шасі запозичені від різних моделей автобусів та вантажівок, у тому числі вживаних. Найчастіше це «англійці»: AEC, Bedford, Leyland, а також менш поширені Albion, Dennis та ін. Щоправда, кілька шасі зібрані на Мальті місцевими фірмами – Maltеse Docks, Balleys, Zammit та Maltese Bedford.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F6d49a6420f8fa9ad9116f38d58a2d0b6)
Кузов Barbara (1945), шасі Ford 6, місць – 40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F331bfae22cb5ea0230cb949c84977e0d)
Кузов Barbara (1960), шасі AEC, місць – 40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F1c2a00ae82cecb27bf1b58fded3b2e26)
Кузов Barbara (1963), шасі Bedford, Місць-40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F0fc60c34ece2a5d237065b5e7099784f)
Кузов Debono (1951), шасі Bedford. Корма та передок – в американському стилі
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Ff5d96132a82784acd1538ef611afafe7)
Кузов Debono (1951), шасі Bedford. Корма та передок – в американському стилі
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F8f9897922478edd6d36528bb29e1389e)
Barbara (1969), шасі АЕС, місць – 45.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F78679cd4795481e596b3ac942eba3878)
Кузов Debono (1945 р.) із сучасною маскою. Шасі Bedford.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F13626fe1920ad9e9c67c5ebc687893b5)
Кузов Barbara (1945), шасі Ford 6, місць – 40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F56742729061aa681a07dae38f7705d9e)
Кузов Barbara (1960), шасі AEC, місць – 40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F17fee57a44d0ea7d5ac2a5c41e976cb4)
Кузов Barbara (1963), шасі Bedford, Місць-40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fe7cd9273405e9e28a139388916b7f78d)
Кузов Debono (1951), шасі Bedford. Корма та передок – в американському стилі
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F7c0412fec52bc608b357f7795bc52af2)
Кузов Debono (1951), шасі Bedford. Корма та передок – в американському стилі
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F0037b9d562b59c1dd55193c3e801ee7d)
Barbara (1969), шасі АЕС, місць – 45.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F81bc548691d02d722512b8554151480f)
Кузов Debono (1945 р.) із сучасною маскою. Шасі Bedford.
У 70-ті роки почалася «зміна декорацій»: на Мальту почали ввозити з Англії автобуси у повністю зібраному вигляді, з кузовами британських фірм. Великі партії надходили машини Leyland Tiger, AEC Swift, Bedford Plaxton та ін.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F01b9c947ce41952c37dbb540478254a6)
Кузов Aqulina (1963), шасі Leyland. Місць – 40. Решітка радіатора – «хромований бульдозер».
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fdedec52416e8e26554c72a0c8e4d6199)
Кузов Brincat (1954) з модернізованою пізніше маскою. Шасі – Bedford. Місць – 41.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F9e70c596f1fd7861398dfdb5410375d4)
Автобус з мальтійським шасі Maltese Docks. Яскравий кузов – компанії Gauci (1962 р.). Місць – 40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F5ff1fc9ddfc1a3cc8f7c1475075d6a30)
Кузов Gasan (1955 р.) доопрацьований фірмою Саsha в 1970 р. Шасі – Ford.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Ffc63c3d4424a77d17ffd8980ac95f9cc)
«Крутолобий» (кузов Саsha, шасі Dodge) побудований 1956-го.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fa0f79454e71ef30853f23f543c912137)
Автобус (1969) з кузовом від ще одного мальтійського ательє – Tonna. Шасі – фірми International.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F7bc032854bdedd89da4c817588437ca4)
Ще один автобус на американському шасі – GMC. Кузов Tonna (1948 р.) перероблений 1954-го фірмою Xeureb.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fc222f767408c8fd131196ab7246d75e3)
Кузов Aqulina (1963), шасі Leyland. Місць – 40. Решітка радіатора – «хромований бульдозер».
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F903116a4267b880ed1ef7258262e0cff)
Кузов Brincat (1954) з модернізованою пізніше маскою. Шасі – Bedford. Місць – 41.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F5410856c809a265989aeb1a52d857d4e)
Автобус з мальтійським шасі Maltese Docks. Яскравий кузов – компанії Gauci (1962 р.). Місць – 40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F218808debf50b86ebf8cf4cd044b2e6b)
Кузов Gasan (1955 р.) доопрацьований фірмою Саsha в 1970 р. Шасі – Ford.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Ff11cfd96cd96a41a7afc3d1c30e5a4cd)
«Крутолобий» (кузов Саsha, шасі Dodge) побудований 1956-го.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F04531656a3ba71ea3e77ba308e2f38c9)
Автобус (1969) з кузовом від ще одного мальтійського ательє – Tonna. Шасі – фірми International.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fd30699feef500ae8085b1be30c2ebda1)
Ще один автобус на американському шасі – GMC. Кузов Tonna (1948 р.) перероблений 1954-го фірмою Xeureb.
Внаслідок місцеві кузовобудівники не витримали конкуренції й тихо померли. Лише пізніше, вже на початку нинішнього століття, з’явився новий мальтійський виробник – Scarniff. Його продукція – автобуси великої місткості, з низькою підлогою, побудовані на шасі MAN та Volvo.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F96b2eb59bb0d6b71069a3c98c6318512)
Британець Marshall (1971), шасі АЕС, Місць – 46. Двигун – ззаду, спереду – фальшрадіаторна решітка.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F3ece984a8e586a2c9caa1e50ac9107f1)
Машини Leyland Lynx («Рись») зразка 1990 року почали надходити на Мальту з 2007 р. Місць – 45.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fc509dd1978925d51412f47cf4c900519)
Машини Leyland Lynx («Рись») зразка 1990 року почали надходити на Мальту з 2007 р. Місць – 45.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F77b6f4f712678285f7aa8534e93e0ee0)
Автобус з рідкісним англійським кузовом – марки Willowbrook (1978). Шасі – Ford. Місць – 46.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fe574de01e1087764f34a6fb3d1b454f5)
Leyland, модель Tiger Cub («Тигреня») зр. 1966 р. Кузов компанії East Lancs. Місць – 46.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F7edf2706a51bc0d447fffd904a70ef4e)
Dennis, модель Falcon («Сокіл») зр. 1985 р. Кузов – фірми East Lancs. Місць – 43.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F642d79c9098e79f8429c705644471292)
Британець Marshall (1971), шасі АЕС, Місць – 46. Двигун – ззаду, спереду – фальшрадіаторна решітка.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F0ee3f0ff5620e2bde03313e0fb9c71ba)
Машини Leyland Lynx («Рись») зразка 1990 року почали надходити на Мальту з 2007 р. Місць – 45.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fe10dcb8d7f336b373cb6ac324b8b31c2)
Машини Leyland Lynx («Рись») зразка 1990 року почали надходити на Мальту з 2007 р. Місць – 45.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F7a0970eca27b57bc2f252aae4b8773f8)
Автобус з рідкісним англійським кузовом – марки Willowbrook (1978). Шасі – Ford. Місць – 46.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F00c13120156ce56566009a4960ee7a77)
Leyland, модель Tiger Cub («Тигреня») зр. 1966 р. Кузов компанії East Lancs. Місць – 46.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F1389162893d556e950656a64e3f9076e)
Dennis, модель Falcon («Сокіл») зр. 1985 р. Кузов – фірми East Lancs. Місць – 43.
У цей же час (2001–2004 рр.) автобусний парк Мальти стали настирливо розбавляти всюдисущі «китайці» – наприклад, машини King Long. Наприкінці 2008 року на внутрішніх маршрутах Мальти працювало 498 машин, причому 69 із них були родом із Піднебесної – тобто практично кожна сьома.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F24445f72a020f08f6c10bbed0f130112)
Новий автобус з низькою підлогою на шасі Volvo – з мальтійським кузовом Scarnif (2004). Місць – 45.
Серед нових «прибульців» – екзотичний грецький автобус «Афіна» фірми Saracakis, турецькі BMC і навіть польські Solaris.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fd229d67173d7777fccff08025e9ef747)
BMC Falcon
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F37822e3c0f372b6cbd66bf36d22def60)
Solaris Valetta
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F1c17ab0ebbb1e664e8e62345e153d5f2)
King Long
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F409e22aa04d12d3e67f249c8cfc6d728)
BMC Falcon
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fc8797e64eb0b188d754f4ce6a1bbde9d)
Solaris Valetta
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Ff1dbc596d30c67f014c212eebefab796)
King Long
Не вір очам своїм!
Усі маршрутні автобуси Мальти пофарбовані у фірмовий жовтий колір. Але дах у них білий – данина жаркому клімату «сонячного острова», як і вічно відкриті або навіть відсутні двері. На машинах красуються великі емблеми та логотипи відомих фірм-виробників. Але, люди, будьте пильні: це нерідко самодіяльність перевізників, яким нічого не коштує на автобус, скажімо, фірми AEC наклеїти емблему фірми Leyland із симпатичним зображенням тигра.
Музейні рідкості
На Мальті, в місті Куавра, є непоганий музей легкових автомобілів – Malta Classic Car Collection. Серед 70 його експонатів затесалася і парочка цікавих міні-пікапів. Один із них – на базі малолітражки Morris Minor 1000 кінця 40-х років. А інший – модифікація найпопулярнішого автомобіля Mini. Ця вантажна версія випускалася досить довго: з 1961 до 1978 року. Всього було виготовлено 58 179 машин.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F7dc5b985586c132dbc84c49ad1f4848e)
Morris Minor 1000
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F5a4c81c6113de7d1a0393e995d68d34c)
Mini
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fb5d6772ec794a9580ccb54780fd849a7)
Mini
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fc2de15553ce89b3cbf097463a2206d90)
Morris Minor 1000
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F453751375e04c17ee31657aaee654228)
Mini
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F79b27391222e277be1eae035c5c3326a)
Mini
Ще один музей – Malta Aviation Museum, розташований неподалік міста Моста, на території колишньої військової авіабази. Там у ангарі можна побачити рідкісний автомобіль часів Другої світової війни – Standard 14HP. Цей легкий фургон, створений на базі легковика, служив у RAF – у Королівських ВПС Великобританії.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fc0fc039d86ac068317ef9f171c31c500)
Standard 14HP
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fefb3fb55bf881da43af1ad88532a6aec)
Standard 14HP
Київ – Валлетта – Київ
Леонід Гоголєв
Фото автора