Острів Мальта добре відомий як центр туризму та популярний курорт. Але це ще й Клондайк автомобільних рідкостей – справжній острів скарбів. Невипадково візитною карткою країни є зображення старовинного автобуса.
Якщо в Італії «всі дороги ведуть у Рим», то на Мальті всі автобусні маршрути стікаються до столиці – місто Валлетта. Тут біля воріт Порто Реалі влаштований найбільший автобусний термінал: навколо відомого фонтану «Тритон» снують одночасно до півсотні машин. Та яких!
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F8326256bc5e15bcda0ea666cb2e5409a)
Автобуси Мальти – явище унікальне. Вражає розмаїтість їх моделей, різноманіття та оригінальність зовнішніх форм. До недавнього на маршрутах ще працювало чимало яскравих машин, випущених у 50-70-ті роки. минулого століття. Здебільшого вони виготовлені місцевими кузовобудівними фірмами – у поодиноких екземплярах чи малими серіями. Компаній цих на острові набиралося з десяток: Barbara, Brincat, Debono, Casha, Zammit та ін.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fe7fb9da31212f29deba783de3c0c08f5)
Один із найстаріших автобусів на маршрутах Мальти. Кузов фірми Gasan (1951), капот від вантажівки Dodge, шасі – Ford V8. Місць – 40. (Тут і далі вказані місця тільки для сидіння. Кількість місць для стояння обмежена до 12 у всіх моделей).
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fa9951a2dc4a1b5c3be7c44c9bfe9553c)
Ще один ветеран-капотник. Кузов фірми Zammit (1952), шасі – Ford ET7. Місць – 36.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F6c510fbdf2ce0d236e6b0ce70ffb742f)
Один із найстаріших автобусів на маршрутах Мальти. Кузов фірми Gasan (1951), капот від вантажівки Dodge, шасі – Ford V8. Місць – 40. (Тут і далі вказані місця тільки для сидіння. Кількість місць для стояння обмежена до 12 у всіх моделей).
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F1d48b63ba725797c7c58a87fee710758)
Ще один ветеран-капотник. Кузов фірми Zammit (1952), шасі – Ford ET7. Місць – 36.
Шасі запозичені від різних моделей автобусів та вантажівок, у тому числі вживаних. Найчастіше це «англійці»: AEC, Bedford, Leyland, а також менш поширені Albion, Dennis та ін. Щоправда, кілька шасі зібрані на Мальті місцевими фірмами – Maltеse Docks, Balleys, Zammit та Maltese Bedford.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fdf426e4198077cd5e9482031f1610e11)
Кузов Barbara (1945), шасі Ford 6, місць – 40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F249bb1bf751f9e44cd42f6692166ce68)
Кузов Barbara (1960), шасі AEC, місць – 40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F6bd000ae81e88c0d25d907dcde040c2a)
Кузов Barbara (1963), шасі Bedford, Місць-40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F6d1ca83405e9d64438503dca7c91ad3e)
Кузов Debono (1951), шасі Bedford. Корма та передок – в американському стилі
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fae23a180b52cca3897b9a5df3dd3a564)
Кузов Debono (1951), шасі Bedford. Корма та передок – в американському стилі
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F63f5bbf0d597c373f9e810243f316c10)
Barbara (1969), шасі АЕС, місць – 45.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Ffc6871a19e33b661f7c94131714f6f28)
Кузов Debono (1945 р.) із сучасною маскою. Шасі Bedford.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fdbae4e6a7f9e560aac07dfc55d8ae004)
Кузов Barbara (1945), шасі Ford 6, місць – 40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fde54c74d8f7ee65078bf73439e1ba398)
Кузов Barbara (1960), шасі AEC, місць – 40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fafc1a21de40c3ed15ecd128f8a424bbf)
Кузов Barbara (1963), шасі Bedford, Місць-40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Ff6e5e5839409317d7040e5bcb5f6f01b)
Кузов Debono (1951), шасі Bedford. Корма та передок – в американському стилі
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F7fdd452dbd686da9a2a292db593f9a61)
Кузов Debono (1951), шасі Bedford. Корма та передок – в американському стилі
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F06824df8524158c1e4c6802844f18182)
Barbara (1969), шасі АЕС, місць – 45.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F8550e51c09bc2a569d9f3330bda068e1)
Кузов Debono (1945 р.) із сучасною маскою. Шасі Bedford.
У 70-ті роки почалася «зміна декорацій»: на Мальту почали ввозити з Англії автобуси у повністю зібраному вигляді, з кузовами британських фірм. Великі партії надходили машини Leyland Tiger, AEC Swift, Bedford Plaxton та ін.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F7d3a4c23862eca5dc0c1cbc871499f84)
Кузов Aqulina (1963), шасі Leyland. Місць – 40. Решітка радіатора – «хромований бульдозер».
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F47b6cb661922374ff91e1f3b918c279e)
Кузов Brincat (1954) з модернізованою пізніше маскою. Шасі – Bedford. Місць – 41.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F4ee18f766ea73e30d71dd1275b7bde19)
Автобус з мальтійським шасі Maltese Docks. Яскравий кузов – компанії Gauci (1962 р.). Місць – 40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fd045e7f368841cdb0b8477b426bf6c3e)
Кузов Gasan (1955 р.) доопрацьований фірмою Саsha в 1970 р. Шасі – Ford.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F20c3b0fd8bc9fa99fcf6b58026240409)
«Крутолобий» (кузов Саsha, шасі Dodge) побудований 1956-го.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fbcaa019960849d2d7db774f0aec8762c)
Автобус (1969) з кузовом від ще одного мальтійського ательє – Tonna. Шасі – фірми International.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fbb731c5f1cd1f26872b7d5c7d3b02a6f)
Ще один автобус на американському шасі – GMC. Кузов Tonna (1948 р.) перероблений 1954-го фірмою Xeureb.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F65e955be6322b7c07f56d716dc2d5a58)
Кузов Aqulina (1963), шасі Leyland. Місць – 40. Решітка радіатора – «хромований бульдозер».
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F79a823d0579dd32b44dd860ed8a99f6f)
Кузов Brincat (1954) з модернізованою пізніше маскою. Шасі – Bedford. Місць – 41.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F89ff3bc78dfca7e34e005284a8293f05)
Автобус з мальтійським шасі Maltese Docks. Яскравий кузов – компанії Gauci (1962 р.). Місць – 40.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fd17061f5cd611f0f913a8093b8544a05)
Кузов Gasan (1955 р.) доопрацьований фірмою Саsha в 1970 р. Шасі – Ford.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F620490dd82d8bbb6a693b34d38297198)
«Крутолобий» (кузов Саsha, шасі Dodge) побудований 1956-го.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F3ac0b3f2924cea20b73c6e91de587e3a)
Автобус (1969) з кузовом від ще одного мальтійського ательє – Tonna. Шасі – фірми International.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F190d17de2e967f261d36a8618d09a5f0)
Ще один автобус на американському шасі – GMC. Кузов Tonna (1948 р.) перероблений 1954-го фірмою Xeureb.
Внаслідок місцеві кузовобудівники не витримали конкуренції й тихо померли. Лише пізніше, вже на початку нинішнього століття, з’явився новий мальтійський виробник – Scarniff. Його продукція – автобуси великої місткості, з низькою підлогою, побудовані на шасі MAN та Volvo.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F2dd9036747367c7a04ead17d0047836e)
Британець Marshall (1971), шасі АЕС, Місць – 46. Двигун – ззаду, спереду – фальшрадіаторна решітка.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F8014bee5ed6c3271e5cb947c11e550a8)
Машини Leyland Lynx («Рись») зразка 1990 року почали надходити на Мальту з 2007 р. Місць – 45.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F1c86b0a26f9954ff7ae79ee6ee4d768b)
Машини Leyland Lynx («Рись») зразка 1990 року почали надходити на Мальту з 2007 р. Місць – 45.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F4e27ddec601e9445f50d186ee5cdffc9)
Автобус з рідкісним англійським кузовом – марки Willowbrook (1978). Шасі – Ford. Місць – 46.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F00cf39a874795cb4dc0ed8a2e76e27f1)
Leyland, модель Tiger Cub («Тигреня») зр. 1966 р. Кузов компанії East Lancs. Місць – 46.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F7b3c66c17acea0cf49770a834c377d69)
Dennis, модель Falcon («Сокіл») зр. 1985 р. Кузов – фірми East Lancs. Місць – 43.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F0a2948439f3288eaa2baba655d48a58a)
Британець Marshall (1971), шасі АЕС, Місць – 46. Двигун – ззаду, спереду – фальшрадіаторна решітка.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fa0a90c72c6a309ccbb4bf1c787621813)
Машини Leyland Lynx («Рись») зразка 1990 року почали надходити на Мальту з 2007 р. Місць – 45.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F204c18d0062e5a1ff800db03b3da970e)
Машини Leyland Lynx («Рись») зразка 1990 року почали надходити на Мальту з 2007 р. Місць – 45.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F93cf60f8ee20c2c5455e91e5e13a0eee)
Автобус з рідкісним англійським кузовом – марки Willowbrook (1978). Шасі – Ford. Місць – 46.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F6b848b77a4826e859fa9ef28c80774f5)
Leyland, модель Tiger Cub («Тигреня») зр. 1966 р. Кузов компанії East Lancs. Місць – 46.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F49bf8f1caefb8e06492c8cd237d24726)
Dennis, модель Falcon («Сокіл») зр. 1985 р. Кузов – фірми East Lancs. Місць – 43.
У цей же час (2001–2004 рр.) автобусний парк Мальти стали настирливо розбавляти всюдисущі «китайці» – наприклад, машини King Long. Наприкінці 2008 року на внутрішніх маршрутах Мальти працювало 498 машин, причому 69 із них були родом із Піднебесної – тобто практично кожна сьома.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F57a845069da13fb35f2ed2ad897e697a)
Новий автобус з низькою підлогою на шасі Volvo – з мальтійським кузовом Scarnif (2004). Місць – 45.
Серед нових «прибульців» – екзотичний грецький автобус «Афіна» фірми Saracakis, турецькі BMC і навіть польські Solaris.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F6325e32547d109a9e7af4af63ffea377)
BMC Falcon
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fb6906859bdd51bce448e36642fb138df)
Solaris Valetta
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fe248d9eba9d12d2387ebc11dd564f76a)
King Long
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fc7ee8eb106a3af6bd855eb8facf24e2e)
BMC Falcon
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fb20176799d0d441fad00b6c209763d52)
Solaris Valetta
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F452948c8a0939470df9184ecff7a15bd)
King Long
Не вір очам своїм!
Усі маршрутні автобуси Мальти пофарбовані у фірмовий жовтий колір. Але дах у них білий – данина жаркому клімату «сонячного острова», як і вічно відкриті або навіть відсутні двері. На машинах красуються великі емблеми та логотипи відомих фірм-виробників. Але, люди, будьте пильні: це нерідко самодіяльність перевізників, яким нічого не коштує на автобус, скажімо, фірми AEC наклеїти емблему фірми Leyland із симпатичним зображенням тигра.
Музейні рідкості
На Мальті, в місті Куавра, є непоганий музей легкових автомобілів – Malta Classic Car Collection. Серед 70 його експонатів затесалася і парочка цікавих міні-пікапів. Один із них – на базі малолітражки Morris Minor 1000 кінця 40-х років. А інший – модифікація найпопулярнішого автомобіля Mini. Ця вантажна версія випускалася досить довго: з 1961 до 1978 року. Всього було виготовлено 58 179 машин.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F3508e11b695ec82e35a64fea8917ee85)
Morris Minor 1000
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F88dd77c40458e3643afa12641c90934e)
Mini
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F887b77f4fd61c81fd05afd880b8fa3dc)
Mini
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F4dd63b00457b7c59d7fc831e917e0d8f)
Morris Minor 1000
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F9ac762c7e04abe0a8594cc64b09aa8c2)
Mini
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F6f826b950278013427d60ba03c69ece2)
Mini
Ще один музей – Malta Aviation Museum, розташований неподалік міста Моста, на території колишньої військової авіабази. Там у ангарі можна побачити рідкісний автомобіль часів Другої світової війни – Standard 14HP. Цей легкий фургон, створений на базі легковика, служив у RAF – у Королівських ВПС Великобританії.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F09b37751ca9c41acc8d9ddf119f500a4)
Standard 14HP
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2Fd96d14bf4445c1c44aa3c53526bd73bf)
Standard 14HP
Київ – Валлетта – Київ
Леонід Гоголєв
Фото автора