Стало відомо, чому в літаку потрібно вимикати телефон
Стало відомо, чому в літаку потрібно вимикати телефон

Стало відомо, чому в літаку потрібно вимикати телефон

Ви напевно не раз чули оголошення перед зльотом: «Будь ласка, переведіть гаджети в авіарежим або вимкніть їх». Але далеко не всі пасажири дотримуються цього правила — і зазвичай нічого поганого не трапляється. Тож виникає питання: чи справді так необхідно вимикати телефони в літаку, чи це лише пережиток минулого? Давайте розберемось.

Перші заборони на електроніку в літаках з’явилися ще до появи мобільних телефонів. У 1961 році заборонялося брати на борт звичайний радіоприймач — вважалося, що його сигнали можуть заважати навігаційним системам. Пізніше це обмеження розширили: з 1966 року всі портативні електронні пристрої почали розглядатися як потенційне джерело перешкод.

Коли мобільні телефони стали масовим явищем, побоювання лише зросли. Екіпажі почали скаржитися, що увімкнена електроніка може створювати завади в роботі радіосистем, особливо в кабіні пілотів. Тому у 1991 році Федеральна комісія зі зв’язку США (FCC) офіційно заборонила використання телефонів у польоті, а згодом подібні заходи ввели і європейські регулятори.

З середини 2000-х років дослідники серйозно взялися за питання, наскільки мобільні гаджети та інші електронні пристрої насправді заважають роботі бортових систем.

Наприклад, у 2004 році NASA провело тестування моделі Samsung SPH-N300 — на той час це був досить популярний телефон. Виявилося, що його випромінювання справді могло створювати перешкоди GPS-приймачам — але лише за певного поєднання чинників: потрібна була конкретна модель, конкретна частота, потужність сигналу тощо. Тобто ризик існував, але був вкрай незначним.

До того ж це було єдине виключення з правила. Повторні тести з іншими телефонами, а також аналогічні дослідження авіакомпаній не виявили серйозних перешкод у важливому діапазоні частот. Інакше кажучи, проблема полягала не в телефонах загалом, а в одному конкретному пристрої з невдалою схемою. До речі, його незабаром зняли з виробництва як застарілу модель.

До перевірок долучилися не лише науковці. Навіть популярне шоу «Руйнівники міфів» у 2006 році присвятило цій темі окремий випуск: ведучі встановили у бізнес-джеті потужний радіопередавач і не зафіксували жодного збою в роботі електроніки. Звісно, це не заміна повноцінним дослідженням, але показово, що навіть в екстремальних умовах катастрофи не сталося.

З початку 2010-х правила користування гаджетами на борту почали послаблювати. Регулятори поступово визнали, що сучасні електронні пристрої навряд чи можуть вплинути на роботу навігаційних чи радіосистем. Літаки стали краще захищеними від зовнішніх перешкод, а в телефонах — почали використовувати більш стійкі протоколи зв’язку. Так з’явився компроміс — дозволити використання техніки в авіарежимі, тобто з вимкненим мобільним зв’язком і передачею даних.

А Європейське агентство з безпеки польотів узагалі допускає, що телефоном можна користуватись без обмежень — але остаточне рішення залишається за авіакомпанією.

У кожної моделі літака свої системи зв’язку, і лише перевізник може оцінити, наскільки надійно вони захищені від можливих завад. Тому навіть в одній країні правила можуть відрізнятися від рейсу до рейсу. Десь дозволяють користування Bluetooth, десь — забороняють навіть заряджати пристрої.

Отже, сьогодні ймовірність того, що увімкнений телефон якось вплине на навігацію літака, майже нульова. Але країни не поспішають скасовувати обмеження — принаймні на час зльоту й посадки. Чому?

Справа тут не в радіохвилях, а в тому, що ці етапи польоту вважаються найбільш ризикованими. Від пасажирів у такі моменти потрібна уважність: потрібно швидко реагувати, якщо щось піде не так, і бути готовими до евакуації. Ноутбуки, планшети і навіть телефони можуть заважати — відволікати, закривати огляд, блокувати прохід. Тому екіпаж просить прибрати й вимкнути пристрої.

Ці правила, хоч і можуть здаватися застарілими або надмірними, створюють єдиний стандарт поведінки для всіх на борту — від пілотів до пасажирів. В авіації завжди краще перестрахуватися, навіть якщо ризик мінімальний. Тож коли вас наступного разу попросять перевести телефон в авіарежим, краще просто кивнути: спокій у польоті починається з дрібниць.

Источник материала
loader
loader