В КМДА впевнені, що зачистка Києва від МАФів йде за планом: хто купує нові ділянки і чому після зносу залишаються гори сміття
В КМДА впевнені, що зачистка Києва від МАФів йде за планом: хто купує нові ділянки і чому після зносу залишаються гори сміття

В КМДА впевнені, що зачистка Києва від МАФів йде за планом: хто купує нові ділянки і чому після зносу залишаються гори сміття

Влада наголошує: кіоскам та павільйонам старого формату не місце на вулицях столиці

В Києві тривають роботи зі зменшення кількості МАФів та тимчасових споруд. Об'єкти, встановлені за старими правилами, зносять, їх частково замінюють нові однотипні "точки". Процес відбувається не без проблем і спротиву. Підприємці закидають владі вибірковість при "зачистках" та неможливість через зависоку ціну оренди та супутні витрати конкурувати на торгах за місця, що вивільняються. Пересічні ж громадяни дивуються значним витратам на демонтаж та повідомляють: облаштовані магазинчики та кіоски швидко заміняють стихійні намети.

Питання, що виникають під час реалізації реформи, "Телеграф" адресував Михайлу Буділову – директору Департаменту територіального контролю КМДА.

Нові місця для кіосків точно не на мережах

- Кияни погоджуються з необхідністю наводити лад з МАФами в столиці, але сперечаються щодо методів. Чому для реформи був обраний саме такий підхід – не подовжувати договори пайової участі в утриманні об'єктів благоустрою, на підставі цього зносити споруди й проводити аукціони на вивільнені місця? А не, наприклад, переглянути оренду плату для поточних власників та зобов'язати змінити зовнішній вигляд об'єктів?

- Іншого варіанту ми не бачили. Всі старі договори на розміщення тимчасових споруд та малих архітектурних форм (МАФів) укладались без жодних конкурсів. Дозволи направо і наліво надавались "своїм" людям, наближеним до влади. Вони встановлювали кіоски, павільйони на вигідних локаціях для себе, через які проходить великий потік людей – біля зупинок громадського транспорту, станцій метрополітену тощо. Але це був абсолютний жах з іншого боку для пішоходів, бо ускладнювало рух. Пам'ятаю на проспекті Богдана Хмельницького на ділянці від вулиці Олеся Гончара до Хрещатика стояло МАФів 30. Це абсурд просто! Розумієте? Тому, звичайно, було ухвалено рішення дію всіх дозвільних документів, які видавались за старими правилами, не подовжувати й демонтувати ці об'єкти. І депутати Київської міської ради 82 голосами підтримали цю пропозицію.

Під началом Михайла Буділова департамент реалізовує реформу у сфері МАФів

- Це рішення наразі є предметом судового спору. Як раз пункти щодо договорів судом першої інстанції було визнано незаконними. Зараз справа в апеляції?

- Якщо ви прочитаєте рішення суду, то в ньому зазначено, що питання виникли тількистосовно термінів закінчення дії дозвільних документів. В цілому ж, як зазначено в тексті, до рішення Київської міської ради № 915/8881 від 13 червня 2024 претензій немає. Адже при його ухваленні була пройдена регуляторна процедура: оприлюднення проєкту, громадське обговорення, розгляд на профільній комісії й далі голосування в сесійній залі. Тобто законною є наразі й процедура передачі окремих елементів благоустрою в оренду для розміщення тимчасових споруд, й процедура проведення аукціонів. Незаконним, на думку деяких підприємців, ось тільки ці графіки демонтажів, які ми проводимо після закінчення термінів паспортів прив'язки та договорів пайової участі.

Але ми запропонували такий варіант, щоб дати бізнесу самому провести демонтажі та розглянути інші можливості для розміщення, наприклад, в комерційних приміщеннях. Ми сказали: не хочемо створювати резонанс і розуміємо, потрібен час для розв'язання таких питань. Тож вирішили розпочати з Печерського району, де було розташовано лише 170 МАФів. А тепер нам кажуть, що ми діяли неправильно. А якби одномоментно анулювали дію всіх дозвільних документів в Києві, підприємці самі б були незадоволені. Тому, оскільки рішення чинне, ми продовжуємо запровадження реформи. Запевняю: всі тимчасові споруди, встановлені за старими правилами будуть демонтовані, а на їхньому місці – розмістимо сучасні конструкції, вендингові пристрої, що стають популярними, поштомати, а також облаштуємо зелені зони.

Серед прикладів оновлення посадовці демонструють "точку" на вулиці Вишгородській

- За яким принципом визначаєте, де замість демонтованих МАФів встановлювати нові об'єкти та в якій кількості, а де, наприклад, саджати дерева?

- Ми беремо всі наявні МАФи в конкретному районі й накладаємо їх на "п'ятисотку" (топографічний план в масштабі 1:500). Цей детальний план місцевості дає нам можливість побачити розташування інженерних мереж, на яких безпосередньо та в охоронній зоні законодавчо заборонено розміщати кіоски, павільйони тощо. Відкрию таємницю, що у столиці 80% МАФів як раз й розміщувались на водо- чи газопроводах проводі, каналізації, теплотрасах, під електромережами. Як ми можемо укладати з переможцем аукціону договір оренди на п'ять років, коли у разі аварії буде потрібно проводити розриття. А, значить, і прибирати його МАФ. Отже, всі ці локації апріорі не будуть використані для встановлення нових об'єктів. Для розуміння на Печерську зі 170 "точок" тільки 22 відповідають цій вимозі – відсутність комунікацій.

Біля станції метро "Героїв Дніпра" простір після знесення МАФів виглядає інакше

Щодо зелених зон і громадських просторів. Ми вивчаємо позицію й плани робіт з озеленення "Київзеленбуду" та орієнтуємось на потреби містян. Наприклад, якщо до моменту масового встановлення МАФів в якомусь місці був сквер, звісно, його треба залишити й оновити. Чи якщо кияни звертаються з проханням зробити зелену зону там, де вона була відсутня, розглядаємо пропозицію. При цьому пересувна торгівля може стати доповненням цієї локації, щоб люди відпочивали й могли купити водичку, лимонад чи каву. Наприклад, Оболонський острів заздалегідь будувався з місцями під торгівлю, їх було виділено три. І нещодавно по останній локації КП "Київ.Прозоро" провело аукціон, переможець платитиме 80 тис. грн щомісяця.

Бруд, уламки та стихійна торгівля

- Кияни при цьому говорять про певну вибірковість демонтажних робіт. Наприклад, відзначають, що не чіпають кіоски "Київхліб". Плюс біля станції метро "Академмістечко" частину кіосків знесли, частину лишили. Або на Південній Борщагівці (на розі вулиці Симиренка і Олександра Махова) теж частковий демонтаж провели, при цьому непоказні МАФи як стояли, так й стоять, як й великий гральний зал.

- ПАТ "Київхліб", якщо не помиляюсь з 2015 року має інвестиційну угоду з міською адміністрацією, яка передбачала розміщення 200 "точок" по всьому місту. Розірвати його до завершення термінів дії – жовтня 2026 року – неможливо. Лише після цієї дати ці МАФи так само як й інші можуть бути демонтовані.

Щодо великого павільйону з гральною залою на вулиці Олександра Махова – він розташований на земельній ділянці, що перебуває у приватній власності вже 15 років. Це перше, а друге – споруда є капітальною. Відповідно, на неї не розповсюджується дія положення, за яким працює Департамент терконтролю. Й загалом роботою такого роду закладів, якщо вона відбувається, має займатися поліція, Служба безпеки України та БЕБ.

Таку картину поки спостерігають мешканці Південної Борщагівки

По Академмістечку та вулиці Симиренка – ситуація схожа. Там є ділянки у приватній власності чи надані в користування. На останній локації, зокрема, розташований ринок – а його діяльність регулюється по-іншому. Власники самі планують діяльність, вирішують, скільки МАФів і яких можуть бути розташовані на їхній території. Безпосередньо Департамент впливати в цьому випадку не може. Ми займаємось тими тимчасовими спорудами, що розташовані на землях комунальної власності. Які, повторюсь, отримували дозволи на тимчасове розміщення 10-15 років тому без жодних аукціонів, потім неодноразово подовжували дію договорів. При цьому в бюджет платили оренду за розміщення однієї конструкції по тисячі гривень в місяць, а здавали в суборенду по 40 тисяч.

- Киян також оборює, що після проведення демонтажу МАФів звільнені ділянки довгий час лишаються не прибраними. Цитую повідомлення з соцмереж про Виноградар, де місяць назад провели "зачистку", там досі "срач, бруд та обломки". Чи встановленні терміни на наведення ладу?

- На Виноградарі демонтаж продовжується і триватиме ще приблизно місяць, тому що там загалом 240 споруд. Цей процес складний і як швидко він рухається, залежить від багатьох факторів. Від кількості МАФів, від їхніх габаритів. Зокрема, чи можна конструкцію перевезти в цілому вигляді, чи для переміщення на штрафний майданчик потрібно розібрати. І, звісно, залежить від того чи залучені до робіт комунальні бригади. Якби власники самі прибирали кіоски та павільйони, це прискорило б процес. Та в більшості випадків, коли терміни дії дозволів закінчились, підприємці забирають обладнання, товар, якісь особисті речі. Самою "коробкою" мало хто хоче займатися. До речі, там такі жахи під ними знаходяться – і рештки тварин, і шприци, і сміття – все, що роками не прибиралось.

- Чим обґрунтовуються значні витрати, які несе місто на проведення демонтажу?

- До 2018 го року демонтаж проводився приватними компаніями, а після – тільки комунальним підприємством "Київблагоустрій". Наразі в цих роботах залучено чотири бригади (влітку одна у відпустці) – це до сорока працівників. Відповідно, основні статті витрат – заробітна плата, ремонт техніки, амортизаційні витрати й пальне. Все! Більше ні на що кошти не витрачаються. Якщо власники МАФів після виконання демонтажу силами КП забирають своє майно зі спецмайданчиків, то вони компенсують витрачені на це кошти, зменшуючи навантаження на бюджет. Але, на жаль, кількість охочих це зробити – незначна. У 2024 році – 24 %, а цього – близько 11% підприємців. При цьому ми маємо три роки зберігати ці конструкції й тільки потім маємо право щось з ними робити. Утилізувати, чи, наприклад, передати військовим, а за три останні роки ми відправили на потреби армії тисячу МАФів.

Якщо дозволяє розмір тимчасову споруду переносять цілою на майданчик для зберігання

- Серед спостережень з боку містян: на місці знесених в рамках реформи тимчасових споруд швидко з'являються намети з овочами/фруктами. Або торгівля ведеться прямо з землі. Як з цим явищем бореться Департамент терконтролю?

- Це велика проблема. Все, що ми можемо, прибрати намети чи столики, з яких ведеться торгівля. Та це не дуже ефективно, бо вони коштують 1 000 і 500 гривень, а виїзд демонтажної бригади мінімум 6 000. І за годину-півтори на місці буде нова "точка". Цього року департамент направив до поліції орієнтовно 50 листів з повідомленнями щодо фактів такої стихійної торгівлі із зазначенням місць. Бо це відповідно до Кодексу України про адміністративні порушення компетенція правоохоронних органів. Вони можуть вилучати товар, складати відповідні протоколи тощо. Та не роблять цього взагалі.

- Можливо, це говорить про те, що є попит й варто було б залишити там якусь частину МАФів?

- Якщо поліція не працюватиме з цими незаконними конструкціями, не накладатиме штрафи на торгівців, що нехтують правилами, нічого не зміниться.

МАФи за архетипами недешеве задоволення

- Перейдімо до аукціонів. За наданою інформацією КП "Київ.Прозоро" щодо переможців, складається враження: перемагають мережеві компанії. Або приватні фірми, що мають значні ресурси й не факт, що не здаватимуть потім в оренду "точки", які отримали.

- Якщо говорити про тимчасові споруди чи засоби пересувної торгівлі, то переможцями є понад 15 суб'єктів з різними видами діяльності. Так, є дійсно 3-4 учасники, які виграли право оренди на кілька локацій. Але це точно не мережевики, що платили в бюджет за "точку" від 500 до 1500 грн, а самі здавали їх за 30-40 тисяч. Якраз вони зараз й незадоволені новим порядком. Й це зрозуміло. Наприклад, на проспекті Свободи на Виноградарі є підприємець, який мав 57 МАФів. Тобто він сплачував орієнтовно 57 тис. гривень до бюджету, а отримував в рази більше, це ж несправедливо. А зараз в нас таку суму на місяць за результатами аукціону приносить лише одна локація!

- Але очевидно, що з таким ФОПом не зможе конкурувати, наприклад, той, хто займався ремонтом взуття чи виготовленням ключів і мав невеличкий кіоск в спальному районі. Вони теж йдуть під знос.

- Як ми мали б визначати, що якась споруда лишатиметься, а якась ні? Чи працюватиме в конкретному місці той, хто ремонтує взуття, чи продає каву, чи щось інше? Для того ми й запровадили рейтингові умови – хто готовий платити до бюджету більше, той й працює. Так, звісно, є локації, які мають попит, а які ні. На Оболоні, наприклад, є "точки", де взагалі не було заявок на аукціон, при цьому були встановлені мінімальні стартові суми оренди – 3-5 тис. гривень. Натомість за місця біля Арки Свободи точилась боротьба й перемогла пропозиція в 320 тис. грн/місяць. Тобто є різні варіанти й можна знайти якусь під власні потреби. У нас до 300 учасників спробували свої сили – не тільки з Києва, а й з Дніпра, Харкова. Тобто вже не вийде платити умовну тисячу гривень і продовжувати працювати в старій конструкції, яка стоїть на зеленій зоні, або на тротуарі й заважає руху пішоходів, псує архітектуру. Ми ж живемо в столиці європейської країни й маємо дбати про відповідний вигляд наших вулиць.

Так за новими архетипами мають виглядати засоби пересувної торгівлі

- Чи передбачені наразі в процедурі запобіжники, щоб люди не контролювали по кілька "точок" і не перездавали їх?

- Запобіжник дуже простий – ціна. 90% тих, хто бере зараз участь в аукціонах – це ті, хто самі здійснює підприємницьку діяльність. Бо навіщо їм шукати фактично посередника, якщо можна напряму в міста взяти в оренду елементи благоустрою й розмістити на них тимчасову споруду.

- Які додаткові витрати несе учасник торгів?

- Це гарантійний внесок, який складає 400% від стартової орендної плати на лот. В чому суть? Якщо ти переміг в аукціоні, але не підписав договір оренди ти цей внесок втрачаєш. В цьому випадку КП "Київ.Прозоро" має проводити повторно торги й у нас є такі приклади, на жаль.

- Наскільки мені відомо, підприємець ще має компенсувати витрати КП на геодезичну зйомку, інвентаризацію тощо плюс додатково оплачується підключення до електромереж. І це чималі суми.

- Комунальне підприємство через майданчик "Прозорро" замовляє ці послуги, вартість яких залежить від площі конструкції. Здається, найбільша сума була 15-20 тис. гривень. Компенсація передбачена угодою. Що стосується електроенергії, то КП тільки видає технічні умови на підключення, а підприємець напряму укладає договір з ДТЕК. Які суми виставляє компанія – питання до них, але вона також залежить від багатьох факторів.

- До тимчасових споруд, що встановлюються за результатами конкурсів, розроблені архетипи. Вони відрізнятимуться за районами чи будуть в одному стилі для всієї столиці?

- Архетипи єдині для Києва, затверджені розпорядженням міського голови. Конструкції прості, але сучасні (точні параментри і вимоги до вигляду представлені на сторінці КП "Київ.Прозоро" Авт.) , які будуть гармонійно вписуватись в простір. Це точно не ті будки, що раніше встановлювались у Києві. Вартість однієї тимчасової споруди чи МАФу з урахуванням якісних матеріалів — приблизно 300 тис. гривень. Сума значна, але оскільки підприємці укладають договір оренди на п'ять років, думаю, зможуть окупити вкладені кошти.

Нові тимчасові споруди мають бути витримані в єдиній кольоровій гамі

- Виготовленням займається конкретна фірма, визначена КМДА, чи підприємці можуть звертатися до будь-якого виконавця?

- Ми даємо тільки паспорт прив'язки на аукціоні, й людина з параметрами звертається до фірми за власним вибором. Головне, щоб були використані певні матеріали, витримані габарити та виконані певні умови. Зокрема, передбачено місце під кондиціонер, а також вбудований сміттєзбірник. Так, це здорожчує вартість, зменшує внутрішню площу МАФу, але впевнені, що якщо така ємність буде всередині, вона буде вчасно очищатися й навколо не скупчуватиметься сміття. Якщо ми вже вирішили змінити систему, то все потрібно робити якісно й надовго.

Ще один варіант засобів пересувної торгівлі

- Підприємці, які вже займаються виготовленням тимчасових споруд, говорять, що не передбачена можливість модифікацій. Наприклад, не можна перенести віконечко для видачі чи збільшити, якщо йдеться про стрітфуд.

- Це нечасте звернення. Були інші запити: "Ми виграли локацію площею 30 метрів, чи можемо поставити не одні, а двоє дверей?" – "Навіщо?" – "Хотіли розділити на два приміщення". В цьому випадку була відмова, бо робити знову ряди МАФів… ні, цього не буде. Якісь віконечка… Так, ми розглянемо процедуру коригування, але воно буде мінімально змінювати загальну концепцію.

- Скільки наразі став отримувати бюджет від моменту проведення першого аукціону? Й де плануються демонтажні роботи на осінь.

- Ми не так багато провели цих аукціонів, скажімо відверто. Приблизно 40. Й більшість переможців тільки підписали договори. Коли ми виставимо на торги на право оренди хоча б на 100-150 локацій, тоді є сенс говорити. Щодо планів, то наразі триває робота на проспекті Свободи на Виноградарі, а в перспективі буде виконуватися у Солом’янському та Шевченківському районах.

Як повідомляв "Телеграф", народні депутати підтримали вилучення з бюджету столиці8 млрд гривень, які мали б бути використанні на забезпечення оборони столиці та підтримку родин військових.

Теги за темою
Київ
Джерело матеріала
loader
loader