Невизначеність у квадраті — 90% бізнесу чекають тільки закінчення війни
Невизначеність у квадраті — 90% бізнесу чекають тільки закінчення війни

Невизначеність у квадраті — 90% бізнесу чекають тільки закінчення війни

Невизначеність у квадраті — 90% бізнесу чекають тільки закінчення війни

Три перешкоди для розвитку бізнесу, що стали традиційними: брак робочої сили, безпека та зростання цін — були й залишаються в топ-3, хіба що змінюються їхні абсолютні значення. Це показало серпневе опитування бізнесу, проведене Інститутом економічних досліджень. Утім, експерти побачили в результатах опитування й позитивні сигнали. Наскільки, звісно, вони можуть бути позитивними, коли на українські міста летять російські дрони та ракети.

Війна, зростання цін, падіння попиту й невизначеність

Так, у липні фактор браку робочої сили зріс на п'ять процентних пунктів. Понад 60% опитаних поскаржилися на проблему з пошуком персоналу, яка впевнено посіла перше місце серед інших. Небезпека ведення бізнесу — на другому місці, і вплив цього фактора для бізнесу дещо зменшився: 52% назвали цю перешкоду проти 57% під час попереднього опитування. Бізнес почав частіше говорити про зростання цін. Показник для цієї перешкоди стрибкоподібно збільшився з 40 до 52%. Що сказати, 12% зростання — це серйозно. Що стосується інших перешкод, то приблизно третина опитаних говорить про зниження попиту. Але тут, очевидно, крім усього іншого, проявився і його сезонний спад.

Залишаються актуальними логістичні проблеми. Майже чверть опитаних говорить про складність перевезення сировини або готових товарів на території України. Розрив ланцюжків постачань відзначають 15% опитаних. Крім того, у липні до 10% бізнесів були змушені тимчасово припиняти роботу через відключення електроенергії. Для порівняння, у червні цей показник становив лише 7%.

Сумська область, що розташована безпосередньо на кордоні з Росією, постійно зазнає ударів по своїй інфраструктурі та стабільно залишається в топі регіонів за втратами робочого часу. Однак у липні в більшості регіонів втрати або взагалі були відсутні, або становили один-два відсотки робочого часу.

Невизначеність, помножена на невизначеність

Про загрози роботі підприємств говорить більш як половина (52%) опитаних, і це насамперед підприємства, розташовані в прифронтовій зоні, а також у центральній частині країни. Але, крім загроз з боку російських агресорів, дуже значна частка негативних оцінок діяльності уряду — 25%. Причому це втричі вище за частку позитивних оцінок.

Війна й невизначеність, пов'язана з нею, сковують бізнес, але приватну ініціативу складно задушити навіть бомбардуваннями та недолугими діями уряду. На сьогодні, буквально зараз, бізнес в Україні працює й навіть інвестує. Однак грати в довгу, звичайно, не ризикує. І це цілком зрозуміло: складно вкладатися в економіку країни, що воює, і за непередбачуваних дій влади щодо бізнесу.

Український бізнес стикається з наростаючою довгостроковою невизначеністю, попри поліпшення короткострокових і середньострокових очікувань. Звісно, зі зниженням ризиків і, відповідно, невизначеності, коли можна буде хоча б із певною часткою ймовірності передбачити перспективу, бізнес буде готовий інвестувати. Тому анітрохи не дивує, що перше місце в очікуваннях бізнесу посідає закінчення війни (майже 90% опитаних).

Наростаюча невизначеність очевидна. Понад 20% експортерів не змогли дати прогноз на наступні 3-4 місяці, а понад 23% — передбачити, що буде із загальноекономічним середовищем у країні через шість місяців. На 3–4% збільшилася кількість тих, хто не знає, що буде з фінансово-економічною ситуацією на підприємстві, — було 17,6%, стало майже 22%.

Трохи позитиву

Як показало опитування, бізнес дуже турбує проблема пошуку партнерів/клієнтів і виходу на нові ринки. Цю проблему зазначили 17,5% опитаних, або майже вдвічі більше порівняно із січнем 2025 року. Тобто, попри всі негативні моменти, бізнес думає про нові ринки. Позитив? Так. А крім того, з 21 до 28% зросла частка підприємств, які повідомили, що їхня ділова активність у серпні 2025 року була успішнішою, ніж у серпні 2024-го. Але це переважно великі підприємства.

Якщо говорити про завантаженість виробничих потужностей, то дві третини опитаних відзначили повне або майже повне завантаження. Ситуація оцінюється як стабільна. Агрегований показник перспектив промисловості, що з березня по липень залишався майже без змін, навіть збільшився на три відсоткові пункти.

Про корупцію в серпні говорили лише 7% респондентів і тільки 2% вказували на неправомірні вимоги або тиск із боку контролюючих чи правоохоронних органів. Теж позитив.

А от мікробізнес починаючи з грудня 2023-го зазначає, що ситуація не покращується, а погіршується. І це зрозуміло: нас стало значно менше, і ми стали менше споживати. Плюс вплинув на показники сезонний спад продажів. Боляче бачити порожні бутики в ТЦ і чути скарги на відсутність публіки в кафе/ресторанах. Тут хоча б на оренду площ заробити...

Проте оцінка опитаними загальноекономічного середовища в країні покращилася, щоправда, лише на 4 відсоткові пункти: була мінус 0,01, а стала 0,05% пункти — це вже статистично значуща зміна, хоча все ще наближається до нуля. А ось короткострокові очікування на опитаних підприємствах істотно покращилися — вони зросли на 11 процентних пунктів. На жаль, глобального позитиву в тому, що горизонт планування українського бізнесу стає дедалі коротшим, немає.

***

Опитування було проведено в останні два тижні серпня. Вибірка опитування охоплює 471 підприємство, що працюють у 21 з 27 регіонів України.

Джерело матеріала
loader
loader