Про дезінформацію знає абсолютна більшість українців, але розпізнає її меншість
Про дезінформацію знає абсолютна більшість українців, але розпізнає її меншість

Про дезінформацію знає абсолютна більшість українців, але розпізнає її меншість

Більшість українців знають про існування дезінформації та фактчек-сервіси, які допомагають з нею боротися, водночас переважна більшість не розпізнає дезінформацію.

Про це свідчать дані дослідження «Українські медіа: споживання новин і довіра у 2025 році», які в Укрінформі оприлюднило ГО «Інтерньюз-Україна».

Згідно з дослідженням, про існування дезінформації знають 84% опитаних. Серед них 75% впевнені, що можуть її розпізнати. Однак лише 6% респондентів, які обізнані про фейки, правильно оцінили достовірність усіх трьох запропонованих новин, а 78% — хоча б одну.

«Понад половина опитаних стикалися бодай з одним із трьох цих наративів: «Українському керівництву вигідний воєнний стан, щоб не проводити вибори», «Угода між Україною та США про надра — це перехід під зовнішнє управління» та «Розглядається можливість мобілізації чоловіків старших за 60 років і жінок через втрати в українському війську». І в середньому 46% із них сприймають ці наративи як правдиві», - зауважила радниця з розвитку медіа ГО «Інтерньюз-Україна» Оксана Майдан.

Про дезінформацію знає абсолютна більшість українців, але розпізнає її меншість - Фото 1

Водночас все більше українців (39%; +3% за рік) знає про фактчек-сервіси на кшталт «Стоп Фейк», «Детектор медіа», «Без брехні» та інші. Але лише 37% із тих, кому відомо про такі інструменти, фактично їх використовують.

При цьому 11% респондентів зазначили, що особисто споживають новини з російських медіа, а 16% — що це робить хтось із їхнього оточення.

«Головні мотиви — бажання дізнатися, що говорять про Україну (для 46%), та почути альтернативну думку (для 22%). Частка тих, хто вважає, що українці обирають ці медіа заради отримання новин російською, з початку повномасштабної війни зросла вдвічі: з 4% до 8%. Проте рівень довіри до російських медіа серед тих, хто за ними слідкує, залишається низьким», - зазначила експертка.

Тим часом, про замовні матеріали знає 81% українців, з яких 73% вважають, що можуть їх розпізнати. Для 45% важливо знати власника медіа, але не більш як третина опитаних впевнені, що вони мають ці дані. У 2025 році стало більше тих, хто вважає, що знає власників регіональних медіа (з 9% у 2024-му до 23% у 2025-му) та каналів у соцмережах (з 21% до 32%).

Дослідження виконано компанією InMind на замовлення ГО «Інтерньюз-Україна». У травні — серпні 2025 року опитали 1649 респондентів у містах України з населенням 50 тис.+. Похибка вибірки ймовірністю 0,95 не перевищує 2,5 %. Окрім опитування, проводилися 5 фокус-групових дискусій із жителями Києва, Львова, Одеси, Дніпра, Харкова, Хмельницького та Полтави.

Дослідження виконано за підтримки Фонду «Аскольд і Дір», що адмініструється ІСАР Єднання в межах проєкту «Сильне громадянське суспільство України — рушій реформ і демократії» за фінансування Норвегії та Швеції та за підтримки уряду Канади й французької агенції з розвитку медіа CFI.

Фото Укрінформу можна купити тут.  

Теги по теме
Украина исследование
Источник материала
loader
loader