/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2F7749c4c2f5725bbbe61f0f4ea433d99c.jpg)
Як правильно застосовувати штучний інтелект у навчанні: поради МОН
Штучний інтелект поступово стає невіддільною частиною освітнього процесу. І тут головне завдання держави – навчити освітян, школярів і студентів користуватися ним без ризиків для якості знань.
Як застосовувати ШІ у навчанні?
Посадовець зауважив, що перш за все студентам та учням не варто уникати нових технологій – натомість важливо навчитися застосовувати їх розумно.
Я раджу їх використовувати. Очевидно, що треба пробувати знайти ті застосування, які особисто вам підходять найкраще,
– зазначив Завгородній.
За його словами, МОН вже поширює рекомендації щодо використання ШІ не лише у вишах, а й у школах. Вони створені на основі документів, розроблених Центром штучного інтелекту Мінцифри. Хоча перш за все ці рекомендації адресовані вчителям, ті самі принципи можуть застосовувати і самі учні.
Головним викликом, на думку Завгороднього, є не сам факт появи ШІ, а зміна мислення, яку він провокує.
Коли можна просто запитати і отримати готову структуровану відповідь, виникає спокуса не мислити самостійно. Це створює ризик когнітивної лінії – втрати навички розумової роботи, – каже заступник Лісового.
Він при цьому переконаний, що педагогічні підходи мають змінитися: акцент варто робити не на результаті у вигляді тестів чи конспектів, а на самому процесі мислення.
Чим небезпечний ШІ?
Окрема проблема – правдивість даних, які генерує ШІ. Завгородній зазначає, що "галюцинації" моделей ШІ – тобто вигадані факти чи помилки – не є основною загрозою для навчального процесу. Набагато серйозніша проблема у тому, що такий згенерований контент масово потрапляє в інтернет і стає джерелом для нових помилкових відповідей.
Це глобальна проблема, не лише для освіти. Але вона має наслідки і для шкіл, і для вишів. Тому вчителям варто зміщати фокус від перевірки фактів до оцінки когнітивного процесу учня,
– каже він.
Завгородній наводить приклад того, як змінюється роль учителя: замість вимагати від учня просто переказ фактів з історії чи літератури, варто стимулювати його до творчої взаємодії з інструментом. Наприклад, можна дати завдання, у якому учень спілкується з чатботом від імені персонажа прочитаної книги, а потім аналізує цю розмову й презентує власні висновки.
Такі завдання не дають можливості просто списати. Вони створюють досвід, який вимагає мислення і взаємодії, а не механічного копіювання, резюмував посадовець.

