/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F53%2Ff5bfe3892533feb7125b90453a802703.jpg)
Астрономічна вартість Rafale: чому ЗСУ складніше отримати французькі літаки, ніж Gripen
Україна домовилась з Францією про купівлю 100 винищувачів Rafale, але є питання щодо вартості угоди і часу на виробництво нових літаків, пояснив аналітик. Компанія-виробник Dassault Aviation (DSO) має чергу на 400 винищувачів. Якби їх не було, то Збройні сили України отримали б французькі літаки протягом чотирьох років, а так ідеться про 16.
Компанія DSO має законтрактованих 230-280 винищувачів Rafale, пояснив головний редактор Defense Express та воєнний аналітик Олег Катков у ефірі медіа NV. Крім того, є домовленість про ще одну угоду, настільки ж велику, як з Україною. Ідеться про Індію, яка хоче отримати 114 літаків. Темпи виробництва Rafale – 25 на рік. Довжина черги — близько 400 позицій, і це ще без замовлення французьких збройних сил, пролунало на відео.
За усіма підрахунками виходить так, що українцям чекати 16 років, зауважив аналітик [тобто ідеться не про 2035 рік, як озвучено в угоді, а про 2041 — ред.]. Один реальних варіантів отримання Rafale, — це відкриття нових заводів, і цим вже почалась займатись компанія.
"Рафалі зараз розлітаються як гарячі пиріжки по всьому світу. [Термін до 2035 року] може бути пов'язаний лише з тим, компанія дійсно вперше за півстоліття відкрила нові виробничі потужності своїх літаків", — пояснив він.
Другий варіант — локалізація виробництва на своїй території. З цієї точки зору цікавим є досвід Індії, зауважив експерт. Індія домовилась про 114 літаків за 10 млрд дол., збудує власне підприємство зі складання цих літаків і перші вироби отримає вже з 2028 року, через три роки. Але тоді постає наступне питання — чи зможуть у такому ж темпі виготовлятись двигуни для французьких винищувачів. При цьому двигун повинен бути виключно французьким — така стратегія цієї країни та виробника. На відміну від, наприклад, шведського Gripen, коли SAAB погоджується на будь-які зміни. Хоча, можлива і зміна стратегії Франції через складну ситуацію, уточнив гість студії.
"Шведський SAAB йде на дуже широку кооперацію, то у DSO політика така, що кінцевою все одно має залишитись Франція. Можливо, позиція зміниться, але поки так. І з французами насправді дуже важко", — сказав він.
Крім того, Катков торкнувся питання витрат на купівлю та експлуатацію Rafale. За його оцінками, ціна одного літака (включно з навчанням пілотів, озброєнням та сервісом) — 225 млн євро. Експлуатаційні витрати протягом 40 років — ще 450 млн на літак.
"Треба готуватися просто до астрономічних цінників. Остання відома ціна Rafale — це 225 млн євро. Я поки не дуже розумію і ніхто про це не говорить, за чий рахунок банкет. Як Україна це зможе собі дозволити", — зауважив Катков.
Rafale для ЗСУ — деталі
Зазначимо, 17 листопада президент України Володимир Зеленський відвідав Францію та уклав угоду на купівлю 100 літаків Rafale. Rafale — це багатоцільові винищувачі 4++ покоління, які вперше злетіли у 1986 році. Винищувачі здатні летіти зі швидкістю 2 200 км/год (близько 1,8 Маха), стеля висоти польоту — 16,7 км, бойовий радіус — до 1800 км. Озброєння — гармата калібру 30 мм, ракети класу "повітря-повітря" MBDA Meteor, AIM-9, AIM-120, класу "повітря-землі" Storm Shadow / SCALP, AASM Hammer тощо.
Нагадуємо, воєнний експерт пояснив, які є проблеми у Gripen через рішення SAAB використовувати компоненти різних виробників.

