У ЗСУ з'являться 100 французьких винищувачів Rafale: що відомо про ці літаки
У ЗСУ з'являться 100 французьких винищувачів Rafale: що відомо про ці літаки

У ЗСУ з'являться 100 французьких винищувачів Rafale: що відомо про ці літаки

Президент України Володимир Зеленський заявив, що Україна планує замовити у Франції партію винищувачів Rafale та системи протиракетної оборони SAMP/T. "Україна тільки що розмістила історичне замовлення на 100 винищувачів Rafale для оснащення своєї армії», - заявив Володимир Зеленський. Це стало можливим після того, як Україна і Франція 17 листопада підписали стратегічну угоду. Журналіст Коротко про розбирався в тому, що являють собою ці винищувачі і як вони можуть допомогти Україні у відбитті російської агресії.

Rafale має повністю цифрове керування

Винищувач Rafale ("Шквал") - це багатоцільовий літак четвертого покоління, розроблений французькою компанією Dassault Aviation. Сьогодні Rafale випускається у трьох основних моделях: C – одномісний наземний (базується на аеродромах), B – двомісний наземний (становить 60% усього повітряного флоту Франції) та M – одномісний палубний (базується на авіаносцях).

За розміром та призначенням Rafale схожий на радянський літак МіГ і Су. Він має різний діапазон озброєння зразка НАТО – ракети типу "повітря-повітря" чи "повітря-земля". Його також можна оснащувати ракетами, які до України вже поставлялися, наприклад, AIM-9 або AIM-120, так і низка інших, які виготовляються безпосередньо Францією чи іншими країнами НАТО. Rafale також може бути платформою для запуску крилатих ракет, наприклад Storm Shadow.

Загалом у винищувач Rafale інтегрована вся можлива сучасна електроніка, включаючи радар з активними антенними решітками, електронно-оптичною системою, що дозволяє фіксувати теплові сигнатури повітряних цілей за десятки кілометрів.

Крім цього, літаки мають вбудовану станцію РЕБ для придушення радарів противника, модулі розвідки та тепловізійну станцію з лазерним цілепокажчиком. Остання потрібна для нанесення високоточних ударів по наземних цілях. Rafale має повністю цифрове керування. Ще однією особливістю Rafale є те, що він може дозаправлятись у польоті та нести до 5 паливних баків для дуже далеких перельотів. За різними даними, вартість одиниці варіюється від $85 млн до $120 млн. Ціна залежить від комплектації.

Остання модель Rafale має нашлемну систему цілевказівки

Останній варіант Rafale у новій модифікації F4.1 почав надходити у повітряно-космічні сили Франції у березні 2023 року. Літак був зроблений на основі моделі F3R, ухваленої на озброєння у 2019-му.

Нова машина відрізняється від попередньої оновленим програмним забезпеченням, що дозволяє застосовувати пілотам нашлемну систему цілевказівки "Скорпіон", нові важкі керовані авіабомби AASM-1000 калібром 1000 кг, підвісний контейнер з лазерним цілепокажчиком "Тальос", а також керовані ракети нового покоління MICA-NG класу "повітря-повітря".

У бортове радіоелектронне обладнання, побудоване з використанням елементів штучного інтелекту, включено нову систему прогнозування відмов приладів, яка полегшує техобслуговування та знижує експлуатаційні витрати. Крім того, на винищувачі встановлено новий блок управління з силовою установкою, удосконалені системи самооборони "Спектра", передачі даних та контактного зашифрованого цифрового радіозв'язку в поєднанні з супутниковою системою зв'язку стандарту "Сіракузи-4", а бортова РЛС з АФАР отримала режим виявлення рухомих наземних цілей.

Мінуси Rafale

Rafale - літак, повністю створений однією країною, у разі Францією. А це поряд із перевагами може створити й певні проблеми. Rafale справді майже повністю складається з французьких компонентів, що надає Франції стратегічну автономію. Але водночас така залежність створює ризики - у разі зміни політичного курсу Франції постачання запчастин та обслуговування літаків можуть опинитися під загрозою. На відміну від Gripen або F-16, де використовують широкий спектр компонентів та озброєння країн НАТО, французький винищувач обмежений національною промисловою базою.

Крім цього, для його обслуговування потрібно буде окремо готувати наземний персонал та льотний склад. Ще одне важливе обмеження - через те що цих літаків в цілому було виготовлено не так багато, виникає питання про створення необхідного складу запчастин, його підтримки, тобто наявності асортименту і, звичайно, завчасне замовлення і поповнення.

Також французькі джерела повідомляють, що з моменту ухвалення рішення до фактичного постачання Rafale в основному проходить до трьох років. Пов'язано це із запланованими виробничими циклами. Хоча французькі військові кажуть, частину винищувачів можуть виділити зі стратегічних запасів країни.

Думка експерта

- Rafale - це багатоцільовий важкий винищувач, аналог літаків Су. А якщо до нього додати ракети Meteor, то він матиме великі можливості. Але водночас є проблемні моменти їх використання. По-перше, Rafale весь композитний і на ньому мінімум металу, а це означає, що нам важко буде з ним працювати, оскільки наші техніки навчені обслуговувати літаки з дюралюмінію. Тобто прогнозована проблема запчастин. Крім цього – висока вартість, у варіанті «повний фарш» це близько 120 мільйонів доларів, тоді як шведський Grippen коштує вдвічі дешевше, - вважає експерт з військової авіації Валерій Романенко.

Теги за темою
Франція
Джерело матеріала
loader
loader