«Варто не лише інформувати про активізацію військ РФ, але й гасити навіть натяки на паніку, роз’яснювати та формувати громадянську позицію». Опитування телеканалів
«Варто не лише інформувати про активізацію військ РФ, але й гасити навіть натяки на паніку, роз’яснювати та формувати громадянську позицію». Опитування телеканалів

«Варто не лише інформувати про активізацію військ РФ, але й гасити навіть натяки на паніку, роз’яснювати та формувати громадянську позицію». Опитування телеканалів

«Варто не лише інформувати про активізацію військ РФ, але й гасити навіть натяки на паніку, роз’яснювати та формувати громадянську позицію». Опитування телеканалів

Наприкінці березня 2021 року Росія почала стягувати свої війська та техніку до кордонів України. За даними групи незалежних розслідувачів Conflict Intelligence Team (CIT), концентрація російських військових на кордонах є максимальною з 2014-2015 років. Розслідувачі попередили, що диспозиція військ РФ «носить скоріше наступальний, ніж оборонний характер». Українська розвідка теж вважає, що Росія готує широкомасштабні провокації на сході України. Зокрема, у зоні проведення операції Об’єднаних сил значно зросла кількість обстрілів, унаслідок чого за березень загинули дев’ять українських військових, у квітні – десять.

На тлі загострення ситуації президент Володимир Зеленський заявив, що Україна готова до російського вторгнення. Кремль усе заперечує, але продовжує нарощувати сили як на кордоні України, так і в окупованому Криму та акваторії Чорного моря.

Паралельно РФ розгорнула масштабну дезінформаційну кампанію, у межах якої поширює фейки «про вбивство дитини дроном ЗСУ», про «каральну операцію України» та «підготовку України до наступу на Донбас». Представники Кремля також почали крутити свої старі наративи про «захист російськомовного населення та жителів Донбасу».

Секретар РНБО України Олексій Данілов останніми днями двічі виступив із заявою, що Росія розв’язала інформаційну війну проти України та інших країн Європи. За його словами, інформаційний тероризм РФ прагне вплинути на здатність України протистояти російській агресії. Данілов закликав медіа виважено і максимально точно подавати інформацію, не піддаючись на провокації і не підігруючи дезінформаційним кампаніям з боку РФ. Очільниця Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Любов Цибульська, своєю чергою, сказала, що попри колосальні фінансові вливання у пропаганду, Росія не виграє інформаційну війну.

Через новий виток, українсько-російська війна знову виходить на перші щаблі в українських ЗМІ. Вони почали виходити за межі звітів й зізнаються, що приділяють цій темі найбільшу частину свого ефіру та намагаються максимально широко її висвітлити. Українські телеканали ставлять собі за мету – не лише інформувати, а й пояснювати. Представники деяких каналів кажуть, що до цієї ситуації не може бути «забагато уваги», а замовчування подій на сході називають «злочином». На каналах обережно коментують роботу своїх колег, однак зазначають, що деякі ЗМІ поширюють проросійські фейки та умисно викривлюють інформацію.

У питанні щодо комунікації влади щодо загострення ситуаціі на кордоні України думки представників каналів розходяться – хтось вважає її достатньою та каже, що швидко отримує відповіді на всі запити; інші скаржаться на брак інформації від Офісу президента, Генерального штабу Збройних Сил України та Міністерства оборони. Як вихід із ситуації, канали пропонують українській владі проводити щоденні брифінги та сформувати пул експертів, які коментуватимуть дії та рух військ РФ.

«Детектор медіа» запитав у телеканалів*, як вони висвітлюють перебіг українсько-російської війни та поцікавився їх думкою про комунікацію влади щодо активізації РФ.

Ми поставили такі запитання:

1. Уже досить тривалий час ми спостерігаємо загострення ситуації у війні з Росією. Яким чином ваша редакція (канал) вибудовуєте висвітлення цих процесів? Чи є в планах поширення уваги до ситуації – якщо так, у який спосіб?

2. Чи достатня, на ваш погляд, увага українських медіа до загострення ситуації загалом? Чи достатньо комунікує ситуацію влада – ОПУ, народні депутати, Кабмін? Чи є можливість у медіа вичерпно інформувати громадян про те, що саме відбувається?

3. Чи є потреба посилити тиск медіа, громадянського суспільства на відповідальних осіб заради отримання суспільно значимої інформації та повної поінформованості громадян?

Генеральний продюсер інформаційного мовлення Національної суспільної телерадіокомпанії України Федір Скрипник:

1. Максимально широко, з огляду на доступні можливості і ресурси. В нас є повноцінний канал «UA:Донбас» із своїм повноцінним ньюзрумом. І одне з його головних завдань – не лише стежити за новинами і якимось приводами. Розповідати, що відбувається на передовій, що в найближчих до межі населених пунктах, життя людей. В нас є групи, зокрема, в Костянтинівці, Волновасі, Бахмуті. На загальнонаціональному рівні вже більш глобально теми висвітлюємо. І це не тільки у часи загострення ситуації. Війна триває вже 7 років. І послаблювати увагу до неї ми просто не маємо права. Щодо поширення можливостей – так, відповідні плани є. Днями обговорювали їх у редакції. Але назагал поки це озвучувати не можна точно.

2. Не хочу обговорювати роботу колег з інших медіа. Але в деяких випадках, ця увага більше нагадує поширення паніки, аніж інформування аудиторії. Можливо, це й є наслідком недостатньо якісної комунікації з боку профільних відомств. Якщо говорити про дії Росії поблизу кордону, то в нашому центральному ньюзрумі вважають, що точно не завадили б щоденні брифінги з цього питання. Не тільки, що відбувається в зоні проведення ООС, а що каже наша розвідка, зокрема, про активність росіян поруч із Чернігівщино, Харківщиною та в Криму. Сформувати пул експертів, які готові у будь-яким момент прокоментувати, що той чи інший рух військ РФ означає. Аби показати українцям, що все під контролем. Гасити навіть натяки на паніку, яку із радістю підігрівають в Україні прихильники політики агресора. Звісно, ніхто не очікує розкриття військових таємниць, але принаймні готовність українського війська до будь-якого розвитку подій варто прокачувати.

3. Якщо хтось і має право тиснути, то лише суспільство. І я б був дуже обережним із самим словом «тиск». Аби його не сприймали радикально. Може величезна кількість запитів на доступ до інформації (як від зареєстрованих медіа, так і від громадян) допоможе відповідальним особам обрати напрямок роботи, що покращить комунікаційні процеси.

Шефредакторка 24 каналу Олена Трибушна

1. Ми приділяємо висвітленню цієї теми зараз найбільшу частину інформаційного ефіру. Протягом усього дня подаємо інформацію про розвиток ситуації, її причини і можливі наслідки. Долучаємо до ефірів протягом усього дня спікерів з теми – від офіційних представників влади до профільних експертів з України, США, Європи і спікерів з РФ, як от опозиційно налаштовані журналісти, публіцисти, політологи, які працюють на західні аналітичні інститути. Звичайно, будемо ще більше приділяти в разі подальшого загострення ситуації. Попередньо підготувались і до режиму роботи каналу в разі крайнього загострення.

2. Минулого тижня було враження, що влада мала б більше комунікувати на цю тему, зокрема в день виступу Хомчака в Раді. Зараз загалом оцінюємо інформування як задовільне.

3. З нашої точки зору, поки що в цьому немає потреби, якщо говорити саме про питання інформування про ситуацію на ТОТ і біля кордонів. Але ситуація змінюється дуже швидко, тому не виключаємо, що така потреба з’явиться.

Шефредакторка 5 каналу Ірина Герасимова

1. Війна є однією з ключових тем програм 5-го каналу, як інформаційних, так і просвітницьких. Глядач 5-го у випусках новин точно побачить інформацію з фронту: від щоденних звітів Генштабу до спецрепортажів наших кореспондентів. На українському сході ми маємо свій корпункт в Луганській області, а також стрінгерів, які покривають Донецьку область. Також раз на місяці ми відправляємо на ротацію знімальну групу з Києва, щоб максимально покрити присутність на лінії фронту.

2. Є медіа, для яких війни взагалі не існує, або ж існує «гражданскій канфлікт» з умисним викривленням інформації і фейками проросійського ґатунку. Проукраїнські медіа намагаються достатньо часу приділяти темі війни, але через недостатню комунікацію з ОПУ, а відповідно ГШ і МО – часто неможливо вичерпно подати інформацію для глядача. Зрозуміло, що в умовах війни – має бути військова цензура. Але при цьому, має бути постійне інформування, що сталося, чому загинули, як плани МО і т.д. А цього немає.

3. Потреба є. Але зважаючи на попередні історії, коли МО відмовляє журналістам в зйомках, посилаючись на епідемію, мало віриться в результативність такого тиску. Один єдиний раз військові журналісти змогли вплинути на ситуацію. Коли своїми масовими відеозверненнями розблокували роботу медіа на сході.

Шефредактор Прямого каналу Віктор Медвідь  

1. Ми щодня і щогодини говоримо і показуємо про це, намагаючись не залякувати людей, а навпаки. Просто, аби глядач володів інформацією.

2. Інші канали і редакції судити не буду, то їх власний вибір. Щодо представників влади, то до них банально дуже важко достукатись, а ті нечасті коментарі, які з’являються в ЗМІ, не мають ніякої конкретики і йдуть не від головнокомандувача і навіть не від його прессекретаря, а від різноманітних представників значно нижчого рівня.

3. Ми категорично підтримуємо бажання всіх громадян знати більше. Бодай ту інформацію, яка не ж секретною. А також хотілось би детальніше і більше знати, про що домовляються на усіляких міжнародних зустрічах і дзвінках та взагалі, з чим Україна йде на ці зустрічі.

Головний редактор «Новинної Групи Україна» Юрій Сугак

1. «Новинна Група Україна» завжди приділяє особливу увагу висвітленню подій на сході України. Наші воєнні кореспонденти постійно готують репортажі із зони конфлікту. Розуміємо, що зарекомендували себе у суспільстві як загальнонаціональне ЗМІ, тому наше основне завдання — надавати чітку, об'єктивну та зважену інформацію щодо ситуації на сході країни, особливо у ситуації загострення конфлікту. Ми систематично розвінчуємо фейки російської пропаганди, і надаємо правдиву та актуальну інформацію від перевірених джерел.

2. Представники влади оперативно реагують на наші запити, надають чіткі та зрозумілі відповіді у максимально короткі терміни. Звісно, виникають й певні складнощі, але на цей час жодних перешкод для повноцінної інформаційної діяльності, які б не вдалось оперативно врегулювати, не було. Можу впевнено сказати, що наша професійна команда робить усе для належного інформування глядача. Але, як і кожен мешканець України, ми сподіваємось, що новини надалі будуть тільки хорошими.

Телеканал «1+1»

1. Для нас ситуація на Донбасі із самого початку конфлікту була і залишається у центрі уваги всіх редакцій і журналістів особисто, які регулярно відвідують зону ООС та здійснюють прямі включення безпосередньо з місця подій. Наша кореспондентка Наталя Нагорна стала першою жінкою з редакції ТСН, яка від початку війни працювала на передовій. За чотири роки в АТО Наталя назбирала стільки вражень та історій, що вони увійшли у книжку «Повернутися з війни».

Ми вбачаємо свою місію, як медіа, зокрема, і у висвітленні подій, які відбуваються на сході, тому у випусках ТСН регулярно подається розгорнутий огляд подій, готуються спеціальні випуски новин, відбуваються інтерв’ю на цю тему з експертами, представниками влади, громадськими активістами тощо. Так само інформація поширюється в рамках інших інформаційних проєктів «1+1 медіа» – як на телеканалах, так і в онлайн-медіа.

Протягом усього часу протистояння командою ТСН була створена низка спецпроєктів («Діти війни», «Операція Крим», мультижанровий проєкт «Переможці» про силу духу воїнів АТО, які на війні втратили кінцівки), військовими кореспондентами висвітлено тисячі тем про війну на Сході та організовано сотні ексклюзивних інтерв’ю. 

2. Важко сказати, що є достатньою увагою. Це ситуація, де уваги з боку медіа не може бути забагато, а замовчування є злочином. «1+1 медіа» намагається вичерпно інформувати своїх читачів/глядачів про стан справ, опираючись на офіційні дані щодо ситуації, які надаються державою, та дбаючи про інформаційну безпеку країни. Крім цього, в рамках різних інформаційних проєктів, у тому числі ток-шоу «Право на владу» на телеканалі «1+1», ініціюються публічні обговорення теми, залучення експертів, представників відповідних органів державної влади тощо.

3. Слово тиск, мабуть, є не дуже доречним тут. Ми знаходимося у стані війни, ймовірно, є певна інформація, яку не можна розголошувати. На наш погляд, варто не тільки інформувати громадян, але й роз’яснювати, що відбувається, хто ворог, формувати громадянську позицію. Аналогічно й щодо самих медіа – не замовчувати тему, приділяти їй увагу, проактивно шукати інформацію.

Телеканал Еспресо

1. За 7 років російської агресії проти України телеканал «Еспресо» вибудував достатньо ефективний механізм інформаційного висвітлення подій, що пов'язані з війною. Тому, зараз інформування глядачів та читачів «Еспресо» відбувається в рамках загального технологічного процесу. 

2. На наш погляд, українські медіа достатньо приділяють увагу до загострення ситуації.

3. Для відповіді на це питання, потрібно визначити, що таке повна поінформованість? На наш погляд, в умовах наростання агресії медіа та громадянське суспільство повинні посилити підтримку державних інституцій та організацій, що займаються захистом держави.

*Телеканали ICTV та СТБ пообіцяли надати відповіді 19 квітня. Натомість «Інтер», «Наш» та «Перший незалежний» проігнорували запити.

Фото: Минобороны России/Facebook

Теги за темою
війна Інфопростір
Джерело матеріала
loader
loader