/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F433%2Fc6015de9802eb507b19346078a1ce045.jpg)
Зеленського просять не вводити в Україні мораторій на рекламу ліків у ЗМІ
Фахове об’єднання провідних телеканалів Індустріальний Телевізійний Комітет (ІТК) звернувся до президента та представників держустанов через можливий мораторій на рекламу лікарських засобів у ЗМІ.
Все через те, що 30 липня РНБО ухвалила рішення, яке передбачає, що до 1 січня 2024 року, аби зменшити шкідливий вплив самолікування на здоров’я, потрібно заборонити у ЗМІ рекламу лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації.
Комітет підтримує ініціативу подбати про якість і тривалість життя українців, але звертає увагу на те, що цього можна досягти і в інші способи. Адже наразі повної заборони рекламування лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації немає у жодній з розвинутих країн світу.
Крім того, чинне законодавство України та міжнародні угоди вже передбачають, що ЗМІ заборонено рекламувати лікарські засоби, які вживаються та розповсюджуються тільки за рецептом, а також низку достатньо суворих вимог та обмежень щодо змісту реклами лікарських засобів (включно з попередженням про неприпустимість самолікування).
Також комітет закликає звернути увагу на те, що реклама є не тільки способом просування товару на ринку. Це ще й важливий інструмент підвищення обізнаності споживачів щодо асортименту продукції. А запровадження мораторію суттєво обмежує право споживачів на доступ до необхідної їм інформації про властивості лікарських засобів та медичних виробів.
Крім того, важливим є те, що саме до категорії медичних виробів належить величезна кількість санітарно-гігієнічних товарів широкого вжитку (засоби догляду за ротовою порожниною, дитячі памперси та серветки, засоби жіночої гігієни тощо). Тому мораторій на рекламу цих та подібних товарів навряд сприятиме покращенню санітарно-епідемічної ситуації.
До того ж, заборона на рекламу ліків, яка є джерелом інформації, призведе до зміни спрямування маркетингових бюджетів фармацевтичних компаній з рекламного на пошук інших сфер просування продукції, зокрема через лікарні, аптеки, збільшення промоактивностей, що матиме наслідки:
- загострення проблеми самолікування;
- позбавлення громадян надійного джерела інформації (радіо, телебачення);
- активізацію неконтрольованої інформації про ліки через засоби Інтернету;
- зміну статусу низки лікарських засобів, реклама яких унеможливлена, на функціональні харчові добавки, косметичні засоби, лікувальні трави, рекламувати які не заборонено;
- поширення різного роду цілительства, шахрайства тощо;
- інтенсифікацію поширення в аптеках інформації про лікарські засоби як засобу фармацевтичного маркетингу, оскільки розміщення інформації про товар у місці його продажу не є рекламою;
- провокування збільшення обсягів виплат дистриб’юторами ліків гонорарів лікарям за кількість виписаних рецептів;
- появу низки нових легальних та нелегальних методів просування продукції, наслідки застосування яких, наразі, не відомі;
- зниження обсягів продажу низки препаратів;
- зменшення обігових коштів дистриб’юторів та аптек,
- зниження асортименту продукції;
- зростання цін на лікарські засоби.
Також споживач зможе отримати таку інформацію в неконтрольованому Інтернеті або від родичів та сусідів, що набагато небезпечніше, ніж реклама в медіа, до змісту якої висуваються суворі законодавчі вимоги.
Джерело: ІТК

