/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F1%2F6c5df02199d13b43ec1105926440f0ac.jpg)
Мораторій на заборону лікарських засобів у ЗМІ може загострити проблему самолікування - ІТК
Індустріальний Телевізійний Комітет (ІТК) звернувся до Президента України та представників держустанов.
ІТК звернувся до президента України, голови Комітету ВРУ з питань гуманітарної та інформаційної політики, прессекретаря РНБО, Голови Нацради з питань телебачення і радіомовлення та до прем’єр-міністра України з приводу рішення РНБО від 30 липня 2021 року "Про стан національної системи охорони здоров'я та невідкладні заходи щодо забезпечення громадян України медичною допомогою".
У зверненні комітет зауважив, що підтримує ініціативу влади подбати про якість і тривалість життя українців, зокрема тезу про необхідність мінімізації шкідливого впливу самолікування на здоров’я громадян. Однак там переконані, що мораторій "призведе до зміни спрямування маркетингових бюджетів фармацевтичних компаній з рекламного на пошук інших сфер просування продукції (зокрема, через лікарні, аптеки тощо), збільшення промоактивностей, що матиме наслідками":
- загострення проблеми самолікування;
- позбавлення громадян надійного джерела інформації (радіо, телебачення);
- активізацію неконтрольованої інформації про ліки через засоби Інтернету;
- зміну статусу низки лікарських засобів, реклама яких унеможливлена, на функціональні харчові добавки, косметичні засоби, лікувальні трави, рекламувати які не заборонено;
- поширення різного роду цілительства, шахрайства тощо;
- інтенсифікацію поширення в аптеках інформації про лікарські засоби як засобу фармацевтичного маркетингу, оскільки розміщення інформації про товар у місці його продажу не є рекламою;
- провокування збільшення обсягів виплат дистриб’юторами ліків гонорарів лікарям за кількість виписаних рецептів;
- появу низки нових легальних та нелегальних методів просування продукції, наслідки застосування яких, наразі, не відомі;
- зниження обсягів продажу низки препаратів;
- зменшення обігових коштів дистриб’юторів та аптек,
- зниження асортименту продукції;
- зростання цін на лікарські засоби.
"Споживач зможе отримати таку інформацію в неконтрольованому Інтернеті або «від родичів та сусідів», що набагато небезпечніше, ніж реклама в медіа, до змісту якої висуваються суворі законодавчі вимоги. Таким чином, введення заборони реклами ліків прямо суперечить передбаченому Конституцією України праву на здоров’я, що у розвинутих країнах нерозривно пов’язане із максимальною інформованістю пацієнтів про засоби та методи профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, - йдеться в заяві.
Там додали, що ще одним ключовим фактором, що демонструє хибність запропонованого заходу, є те, що реклама є важливим інструментом розвитку будь-якого ринку надання товарів та послуг, і відіграє важливу роль у підвищенні конкуренції у галузі. Реклама є одним з найважливіших складових у забезпеченні незалежності медіа, і, як наслідок, гарантій свободи слова, яку захищає Конституція України.
Нагадаємо, відповідно до рішення РНБО, до 1 січня 2024 року, з метою мінімізації шкідливого впливу самолікування на здоров’я, має бути введено мораторій у ЗМІ на рекламу лікарських засоби, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації.

