З першого січня 2022 року українці додають до суми, яку збираються витратити на платне просування в соцмережах компанії Meta (Facebook та Instagram), двадцятивідсотковий податок на додану вартість. До цього давно йшло; аналогічні вимоги діють у багатьох країнах Європи. MediaSapiens розібрався, кому і як потрібно платити ПДВ за рекламу.
Вперше про оподаткування технологічних гігантів — не тільки Facebook, яка тепер називається Meta, а й Google, Apple, Netflix та інших, — в Українізаговорив в листопаді 2019 тоді ще керівник комітету Верховної Ради з питань гуманітарної та інформаційної політики Олександр Ткаченко. Дотепер ці компанії продавали українцям рекламні послуги, не сплачуючи в Україні жодних податків. Третього червня 2021 року президент Володимир Зеленський підписав ініційований головою фінансового комітету Данилом Гетманцевим закон №1525-ІХ. Він запровадив двадцятивідсотковий податок на додану вартість на онлайн-послуги, які компанії-нерезиденти, які не зареєстровані в Україні офіційно платниками податків, надають українським користувачам.
За словами Яни Рокало, бізнес-аналітикині компанії DataArt, якщо іноземна компанія-нерезидент постачає електронні послуги резиденту України, вона мусить сплатити ПДВ. «Це означає, що рекламні послуги, які надають Google, Meta та інші, просто стануть дорожчими, — каже вона. — А отже, якщо ви є виконавцем-посередником із маркетингу для якоїсь юридичної особи, при цьому зареєстровані як ФОП на єдиному податку та не є платником ПДВ, необхідно суму, яку виставляєте платнику, збільшити на розмір ПДВ. Якщо ж ви на єдиному податку, але є платником ПДВ, то вам необхідно цю суму відобразити у вигляді ПДВ». Отже, додавати номер платника податку на додану вартість у бізнес-кабінеті фейсбука потрібно не всім, але реклама у соцмережі стане дорожчою для всіх.
Така ситуація тільки в Україні?
Ні, держави Європейського Союзу (і не тільки) вже давно почали оподатковувати технологічні компанії, які продають цифрові послуги на їхній території. Кілька років тому уряди держав ЄС почали звинувачувати технологічні компанії в тому, що вони ухиляються від податків, не створюючи дочірні компанії в країнах із високими податками. Наприклад, офіси Meta та Google розташовані в Ірландії саме тому, що податки там порівняно низькі. Саме ці офіси обслуговують користувачів компаній в інших країнах Європи і, відповідно, збирають із них гроші.
Наприклад, Франція почала обкладати податком Google, Apple, Facebook/Meta і Amazon із першого січня 2019 року. У липні 2019 французький Сенат затвердив новий податок для технологічних гігантів, за яким вони зобов’язані платити 3% з доходів, отриманих на території країни. Запровадила податок на цифрові послуги корпорацій Meta та Googlе з початку 2022 року й Канада. Він діятиме до тих пір, поки Організація економічної співпраці та розвитку не розробить загального податку на IT-компанії. Очікується, що за п’ять років податок принесе в бюджет Канади майже три з половиною мільярди американських доларів.
Що таке ПДВ та хто його сплачує?
Податок на додану вартість — це непрямий податок, який сплачує не продавець або той, хто надає послуги, а покупець чи отримувач послуг, бо ПДВ вже входить у вартість цих товарів чи послуг. Купуючи нову іграшку дитині чи квитки в кінотеатрі, ви сплачуєте ПДВ автоматично.
Податок на додану вартість ще називають податком на перевиробництво, бо він збільшує вартість товарів та послуг для споживача. ПДВ платить покупець, але обліковує та перераховує до державного бюджету його продавець. Наприклад, для фейсбук-реклами продавцем є Meta, а адміністратори сторінок у соцмережах — покупцями, які повинні платити ПДВ за послуги Meta.
Хто має платити податок?
Усі, хто збирається розміщувати рекламу на фейсбуку та інстаграмі. Але є відмінності між даома групами рекламодавців: платниками ПДВ (ФОПами та компаніями на загальній системі оподаткування, платниками єдиного податку та ПДВ) і неплатниками ПДВ (ФОПами та компаніями, які є платниками єдиного податку, та звичайними користувачами).
Платникам ПДВ компанія Meta рекомендує на сторінці «Налаштування платежів» додати номер платника ПДВ і поставити прапорець, щоб підтвердити, що ви — юридична особа чи приватний підприємець, і несете відповідальність за самостійне визначення і сплату ПДВ відповідно до Податкового кодексу України. Такі клієнти, замовляючи рекламу в соціальної мережі, отримають рахунок від Meta без ПДВ, але муситимуть самі сплатити 20% від цієї суми до бюджету.
Якщо ви сумніваєтесь, чи є ви платником ПДВ, краще уточніть цей момент на гарячій лінії податкової служби: 0800501007.
Якщо ж ви належите до другої групи рекламодавців, то компанія Meta буде нараховувати ПДВ щоразу, коли ви будете сплачувати за рекламу. Тобто рахунок буде виставлятися автоматично вже на етапі формування рекламного оголошення. У цьому випадку зобов’язання щодо адміністрування покладається на Меtа.
Приклад рекламного оголошення, якщо ви не є платником податків та відповідно не вводили свій номер платника ПДВ
Це справедливо?
Чесно кажучи, так. Інші продавці реклами (в тому числі українські медіа та онлайн-сервіси) платять ПДВ, і присутність на ринку технологічних гігантів, які продають свої послуги й не платять податків в Україні, створює ситуацію нечесної конкуренції. До того ж, можливо, тепер, коли Meta все одно платить ПДВ, вона ще раз подумає про відкриття офіційного представництва в Україні, якого досі немає.
Фото: dev.ua