Офіс ефективного регулювання BRDO дав оцінку проєкту створення Нацкомісії регулювання транспорту
Офіс ефективного регулювання BRDO дав оцінку проєкту створення Нацкомісії регулювання транспорту

Офіс ефективного регулювання BRDO дав оцінку проєкту створення Нацкомісії регулювання транспорту

За словами Мельник, положення про Нацкомісію з регулювання транспорту є прямим порушенням Конституції

Проєкт створення транспортної комісії порушує Конституцію і не може бути прийнятий – BRDO

Проєкт щодо змін до закону «Про транспорт», якими передбачене створення та робота Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту (НКРТ), містить низку порушень Конституції, тому має бути доопрацьований. Про це заявили у Офісі ефективного регулювання BRDO після аналізу документу.

«Найбільшим питанням до схваленого Кабміном проєкту є питання незалежності такого регулятора. Оскільки, по суті передбачалось створення ще одного ЦОВВ, і тому логічним було питання – а навіщо? Чи доцільно створювати ще один орган, якщо він буде залежним та заангажованим», – пояснює Зоя Мельник, в.о. керівника сектору «Інфраструктура» BRDO.

За її словами, положення про Нацкомісію, де сказано, що граничну чисельність її працівників затверджує президент, що вона є підпорядкованою президенту, а також про те, що голова та члени комісії призначаються президентом, є прямим порушенням Конституції.

«Повноваження президента та ВРУ вичерпно визначені в Конституції України. Додаткове наділення повноваженнями на рівні закону є недопустимим, про що Конституційний суд України неодноразово наголошував у своїх рішеннях: № 5-р/2019 від 13.06.2019 (Рішення у справі про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), та № 21-рп/2008 від 08.10.2008 (Рішення у справі про Національну комісію з питань регулювання зв’язку України)», – підкреслила експерт.

На її переконання, наявність неконституційних положень в проекті закону ставлять під загрозу стабільне функціонування НКРТ та дозволяють в будь-який момент заблокувати роботу самого органу.

Є у проєкті і додаткові ризики, зокрема низка положень, які не відповідають принципу визначеності правової норми, та не дозволяють особі передбачити наслідки регулювання. Так, у ньому розмиті положення, які дозволяють уникнути громадського обговорення регуляторного акта, та не передбачено (не уточнено) положення про персональну відповідальність членів регулятора, пояснила Мельник.

«Ухвалення закону з неконституційними нормами містить ризик, за яким робота новоствореного органу може бути заблокована частково чи повністю Конституційним судом у будь-який момент. А відсутність достатніх гарантій незалежності органу та його членів відповідно до вимог Директив несе ризик, що неупередженість та безсторонність регулювання не буде забезпечена», – резюмували у BRDO.

Як відомо, Кабмін схвалив зміни до закону «Про транспорт» (№6514), якими передбачається створення НКРТ та підпорядкування цього органу президенту.

У свою чергу екс-голова Державної регуляторної служби Ксенія Ляпіна заявила, що президентові надаються невластиві йому повноваження, а сама комісія ризикує перетворитися на кишеньковий орган влади. А народний депутат Сергій Магера зазначив, що НКРТ зможе формувати адекватні тарифи на послуги природних монополій, тільки якщо буде забезпечено її незалежність. Якщо ж НКРТ підпорядковуватиметься президентові, то зникає сам зміст її створення, адже вона перетвориться на черговий інструмент тиску.

Джерело матеріала
loader
loader