В умовах воєнного стану український омбудсмен Дмитро Лубінець отримує чимало скарг від громадян щодо порушення фінансовими (кредитними) установами їхніх прав. Як повідомили в Офісі омбудсмена, частіше всього звернення стосуються декількох пунктів.
Мова йде про:
- відсутність фінансової можливості погасити кредит/позику;
- телефонні дзвінки фінансових (кредитних) установ до споживача з вимогою сплатити кредит;
- нарахування великих відсотків по кредиту, що перевищують в декілька разів тіло кредиту/позики.
В зв’язку з цим в Офісі омбудсмена розповіли, що на час дії воєнного стану в законодавстві України не передбачено скасування нарахування відсотків за користування кредитними коштами, а отже таке нарахування є правомірним і позичальник має сплачувати тіло кредиту та нараховані відсотки.
В той же час в у Лубінця наголосили, що законом № 2120 внесено зміни до ЦК України і ряду законів. Згідно зі змінами починаючи з 24 лютого 2022 року та у період дії в Україні воєнного та у тридцятиденний строк після його припинення або скасування у разі прострочення позичальником виплат до нього не можуть бути застосовані штрафні санкції (навіть якщо вони вказані у кредитному договорі).
Крім того, кредитор не має права підіймати процентну ставку за користування кредитом у випадку невиконання зобов’язань. Вийняток - коли договір передбачає встановлення змінюваної процентної ставки.
Згідно з даними Офіса омбудсмена всі штрафи, пені та інші платежі, сплата яких передбачена договором про споживчий кредит, нараховані з 24 лютого 2022 року за прострочення виконання зобов’язань за кредитним договором, підлягають списанню.
У Лубінця наголосили, що права споживачів повинні бути захищені в будь-яких обставинах, включаючи воєнний стан. Омбудсмен закликав уряд та фінансові установи до того, щоб надавали споживачам необхідну інформацію щодо захисту їх прав у таких ситуаціях.