Народний депутат, голова парламентського комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики Микита Потураєв прокоментував «Детектору медіа» критику законопроєкту №9206 про внесення змін до Закону України «Про рекламу».
Потураєв стверджує, що в Україні — найбільш репресивне законодавство щодо обмежень на рекламу алкоголю порівняно з країнами Євросоюзу, тож лібералізація, за його словами, потрібна.
Він розповів, що, згідно із законопроєктом, на телебаченні дозволяється реклама пива, вина і слабоалкогольних напоїв з 22-ї години до 7-ї ранку. «Тобто ми додаємо буквально одну годину реклами ввечері, порівняно з тим як було. Реклама міцних алкогольних напоїв так і залишається лише з 23-ї години», — пояснив нардеп.
На радіо реклама алкоголю дозволяється з 20-ї до 7-ї ранку. «Проте авдиторія радіо у нас — 3%. Діти взагалі радіо не слухають. Тож довші години реклами алкоголю тут не створять шкоди для дітей», — каже Потураєв.
Щодо спонсорства в інтернеті, за його словами, реклама алкоголю в інтернеті зараз жодним чином не регулюється. Тому прийняття законодавства — це «вже великий крок вперед».
Він уточнив, що йдеться про спонсорство саме торгових марок, а не товарів. «Тобто не можна буде, скажімо в соцмережах, рекламувати саме алкоголь, показувати пляшки тощо. Але просувати бренд можна», — пояснив нардеп.
Він наголосив, що обмеження чи заборона спонсорства торгових марок є порушенням директив ЄС, тож впровадження цієї норми якраз є необхідне для інтеграції українського законодавства у європейське.
Потураєв додав, що комітет врахував 100% поправок, які внесли Центр адвокації громадського здоров’я та деякі народні депутати, щодо обмежень на рекламу тютюну, зокрема й в інтернеті. «Дорікати, що ми не дбаємо про здоров’я, як мінімум не доречно», — сказав голова комітету.
3 травня Верховна Рада проголосувала в першому читанні за законопроєкт № 9206, який змінює національне законодавство у сфері реклами відповідно до норм ЄС. Таке рішення підтримали 320 народних депутатів.
Законопроєкт передбачає заборону будь-якої реклами резидентів країни-агресора, а також заборону вміщувати в рекламі дискримінаційні твердження або зображення, які розпалюють ненависть, ворожнечу чи жорстокість.
Також до Закону «Про рекламу» вносять такі зміни:
- запроваджені чіткі критерії для ідентифікації реклами, яка потрапляє під юрисдикцію України;
- уточнені вимоги до наявності необхідних ліцензій та дозволів на рекламовані товари та послуги;
- удосконалено регулювання соціальної реклами, наприклад, допускається показ зброї, посилання на рекламодавця, якщо це державний орган або міжнародна організація;
- спрощені правила переривання рекламою трансляції фільмів, програм новин і програм для дітей;
- збільшені до 20% квоти реклами в аудіовізуальних медіа.
Крім того, законопроєкт передбачає доповнення статті 13 Закону «Про рекламу» положенням, відповідно до якого трансляція (ретрансляція) рекламних роликів і телепродажу, які містяться у програмах аудіальних чи аудіовізуальних медіа, що транслюються (ретранслюються) на територію України, дозволяється лише в разі, якщо за їх трансляцію (ретрансляцію) і телепродаж сплачено юридичній особі України, незалежно від способу здійснення трансляції (ретрансляції).
Законопроєкт № 9206 зареєстрували у Верховній Раді 18 квітня. 20 квітня парламентський комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики одноголосно рекомендував парламенту ухвалити його за основу в першому читанні року.
Авторами проєкту є члени комітету гуманітарної та інформаційної політики Микита Потураєв, Євгенія Кравчук та інші, а також народні депутати з інших парламентських фракцій і груп. У грудні 2022 року Микита Потураєв в інтерв’ю «Детектору медіа» повідомив, що перший драфт тексту законопроєкту вже готовий, нардепи працювали над ним паралельно із законом «Про медіа».
Раніше в ІМІ закликали змінити положення законопроєкту про розміщення реклами в медіа.
Фото: «Радіо Свобода»