Поява при Міністерстві оборони Антикорупційної ради рано чи пізно мала б призвести до якихось змін у системі державних закупівель для потреб ЗСУ. Все починалося з того, що в суспільства виникла недовіра до прозорості закупівель МО. Непрозорість призвела до необґрунтованого завищення цін, зокрема, на харчові продукти. І ось такі зміни настали. Менше ніж за місяць після появи Антикорради, 6 червня, Міністерство оборони України у системі «ПроЗорро» провело 22 аукціони для забезпечення харчуванням українських Збройних сил у другому півріччі цього року.
Про це пише видання from-ua.
Це були перші відкриті закупівлі після початку повномасштабного вторгнення Росії. Члени Антикорради записали цю подію на свій рахунок як велику перемогу, оскільки, за їхніми словам, МО нібито дуже пручалося цьому, бажаючи і надалі купувати у постачальників за спрощеною процедурою – за прямим договорами і без конкурсів (що, до речі, українське законодавство дозволяє робити під час воєнного стану).
Але проблема у тому, що одним з переможців останніх торгів стала компанія, про яку Антикорраді було достеменно відомо, що вона ризикована, подала до конкурсної комісії недостовірну інформацію і є об’єктом кримінального провадження. Все це – задокументований факт. Не дивлячись на це, комісія ухвалила рішення про те, що саме ця компанія і буде постачальником харчів для ЗСУ наступні півроку, а окремі члени Антикорради, як, наприклад, Дана (Богдана) Ярова, запевняють, що нічого страшного у тому нема, оскільки інші компанії ще гірше.
Насправді дещо сталося: у політичний проект Ярової вирішив вкласти гроші колишній народний депутат Сергій Пашинський, який є тією людиною, що стоїть за «переможцем» конкурсу – компанією “АТОМСЕРВІС”.
Бачили очі, що купували
Загальна сума, на яку МО планувало закупити харчі на друге півріччя цього року, становить 24,67 млрд грн. З 22-х тендерів у 8-ми перемогло маловідоме ТОВ “АТОМСЕРВІС”. При стартовій ціні одного з лотів у розмірі 1.058.866.929,37 грн. ця компанія запропонувала найнижчу ціну – 878.586.440,40. Економія бюджету, відповідно, склала більше 180.000.000 гривень. А всього до кінця року цій компанії випала честь освоїти 7,21 млрд грн. з бюджету МО.
Однак після оприлюднення результатів конкурсу стало відомо, що конкурсна комісія знала про те, що “АТОМСЕРВІС” є неблагонадійною компанією, і все одно віддала їй перемогу.
На сайті «ПроЗорро» зараз будь-хто може прочитати Витяг з протоколу засідання комісії Міністерства оборони України з питань оборонних закупівель.
У цьому документі, зокрема, йдеться про те, що “АТОМСЕРВІС” має ознаки ризикованості.
Ці ризики полягають у тому, що керівник цієї компанії одночасно є керівником іншої юридичної особи, проти якої порушено справу про банкрутство.
«ТОВ “АТОМСЕРВІС” має негативну згадку у публічних медіа», - сказано у Витязі з протоколу. Зокрема, ця фірма є фігурантом розслідування по справі, яку відкрила Служба безпеки України у 2020 році щодо присвоєння коштів соціальної програми для харчування у 2018-2020 роках дітей Волинської та Рівненської областей, потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи.
На додачу до цього ТОВ “АТОМСЕРВІС” надало недостовірну інформацію про наявність орендованих ним приміщень, а директор в порушення Закону України “Про запобігання корупції” призначив себе як особу, відповідальну за реалізацію антикорупційної програми.
І, насамкінець, як сказано у протоколі, відповідно до інформації, наявної в інтернет ресурсах (“Наші гроші”), ТОВ “АТОМСЕРВІС” відноситься до однієї групи фірм, які присвоювали кошти на харчових підрядах, такі, як “Ректан”, “Ресурс-Сервіс КМ”, “Військсервіс-Волонтер”. Зазначимо, що ЗМІ відносили всі ці компанії до сфери впливу Юрія Іванющенка – Єнакієвського.
«Перелічені факти можуть бути однією з підстав відхилення пропозиції учасників», - сказано у протоколі комісії.
Але “АТОМСЕРВІС” визнано переможцем конкурсу.
Після оголошення результатів інший учасник торгів подав позов до суду. Про це повідомила сама Ярова. Вона заявила, що їй відомо, хто це зробив і хто стоїть за компанією-позивачем – «відомі на всю країну імена». Однак жодного імені вона не назвала. За її словами, подача позову до суду – це нібито спроба зірвати конкурс.
Очевидно, член Антикорради при МО Ярова передбачала, що до такого результату буде багато питань. Тому вона заздалегідь та одразу після конкурсу пробувала пояснити, як таке можливо, що фірма, яка має таку репутацію і проблеми з законом, про що було відомо і самій Яровій, перемогла у конкурсі.
Аргументація Ярової щодо відбору недоброчесної компанії полягає у тому, що, мовляв, у разі, коли буде не вона, а та, що посіла друге місце у конкурсі, то та друга ще гірша, а третя – гірша за другу, четверта – гірша за третю і так далі. І це доволі дивна логіка, яка, очевидно, нічого спільного з законом не має.
Ярова вважає, що якщо переможцем буде не “АТОМСЕРВІС”, то буде зірвано постачання харчів до армії, оскільки мова йде про контракти, які почнуть діяти з 1 липня, тобто через два тижні. Однак слід зауважити, що, напевне, конкурс треба було призначати не на початок червня, а набагато раніше – у тому числі, з урахуванням вірогідних судових суперечок. Але Ярова сказала, що судовий позов (абсолютно законна дія) також стане причиною затримки постачань. Таким чином, сказане Яровою сприймати інакше, ніж маніпуляцію, складно.
І, нарешті, Ярова наголосила на тому, що компанія-позивач, яка також брала участь у конкурсі, запропонувала найвищу ціну серед всіх інших претендентів. З вуст члена Антикорупційної ради чути таке теж доволі дивно, адже яку б ціну не запропонував той чи інший учасник конкурсу, вона у будь-якому разі менша за стартову ціну. Це є принципом «ПроЗорро» - реверсивний аукціон. І це – законно, навіть якщо учасник запропонує ціну, яка буде меншої від стартової лише на 1%. Однак незаконно позбавляти учасника конкурсу права подавати скарги. Але Ярова робить на цьому акцент, мовляв, це не справа учасника, який запропонував не саму найнижчу ціну, ставити під сумнів весь конкурс. Насправді, це його право, гарантовано законом. Але член ради, який має боротися з корупцією чомусь вважає інакше.
Крім того, Ярова поки не розкриває деякі важливі деталі цього позову, а саме: неназваний нею позивач подав до суду на МО на підставі саме тих фактів, що свідчать про ризикованість «АТОМСЕРВІСу», і які у своєму протоколі зазначила сама ж комісія за згоди Антикорупційної ради і особисто Ярової. Простіше кажучи, позивачу не треба було нічого вигадувати – достатньо було подивитись на висновки тієї самої ж Ярової і з цим піти до суду. Що вони і зробили, користуючись своїм правом, наданим законом.
Закон – це я
Крім цієї шокуючої події, сталося ще дещо, чого могла не помітити громадськість: на конкурс з постачання харчів на астрономічну суму 24,67 млрд грн. не прийшов жоден з відомих в Україні рітейлерів. Тобто компанії, які мають найбільші можливості забезпечувати армію харчами за найнижчими цінами, вирішили, що воно того не варто. І цьому є пояснення.
За нашими даними, деякі члени Антикорради, зокрема, Ярова втрутилася у підготовку умов для учасників. Образно кажучи, ці умови дуже нагадують таке: «Переможцем може бути лише та компанія, назва якої починається на «атом» і закінчується на «сервіс».
Як відомо, на сайті «ПроЗорро» учасники конкурсу можуть публічно поставити будь-яке питання замовнику товарів чи послуг. Ми звернули увагу на те, що їх непокоїли декілька правил.
Зокрема, від переможця конкурсу вимагалася застава або ж банківська гарантія у розмірі 1% від вартості контракту, що у випадку з «АТОМСЕРВІСом», як переможцем, становить 10.588.669,29 грн.
Крім того, переможець зобов’язаний внести на депозит 3% суми контракту. Тобто ці гроші - більше 30 мільйонів гривень – фактично будуть заморожені на час дії контракту. При цьому вони мають бути перераховані на рахунок МО, і відсотки на такий «депозит» не нараховуються.
Один з учасників конкурсу зауважив наступне: «З урахуванням очікуваної вартості закупівлі розмір депозиту буде становити десятки мільйонів гривень, що будуть тимчасово вилучені з господарського обороту переможця та які неможливо буде використовувати при виконанні укладеного договору більше ніж півроку. Крім того, в умовах воєнного стану, нестабільності національної валюти та постійного коливання курсу гривні до долару США та євро будь-який учасник включить в ціну своєї пропозиції розмір ймовірної інфляції та ймовірні розміри валютних коливань на суму депозиту у десятки мільйонів гривень, який необхідно буде сплатити у разі укладання договору. Так само в ціну своєї пропозиції кожним учасником буде включений розмір мінімального прибутку з суми депозиту у десятки мільйонів гривень, у разі, якщо учасник міг би використовувати вказані кошти у своїй господарській діяльності… Вважаємо, що умова щодо надання переможцем забезпечення виконання договору у вигляді депозиту, розмір якого становить 3 % вартості договору, з самого початку проведення процедури не сприяє отриманню замовником найбільш економічно вигідної цінової пропозиції та штучно звужує конкуренцію, що порушує принципи… ефективного використання бюджетних коштів…».
За словами рітейлерів, які були знайомі з умовами конкурсу, але відмовились від участі у ньому, зазначені суми не є для них надто обтяжливими.
«Справа не у тому, що в нас будуть заморожені 30 мільйонів. Так, це само по собі неприємно, але не є великою проблемою. Тут проблема комплексна, бо разом зі штучним вилученням наших обігових коштів нам запропонували такі умови, які можна вважати драконівськими», - сказав один з рітейлерів.
Так, для переможця конкурсу були вигадані наступні умови:
- військові частини не зможуть прийняти харчів більше, ніж на 10%, а це означає, що при поставці навіть невеликої кількості товару з надлишком не буде прийнята і оплачена вся партія;
- для отримання оплати треба надавати в МО всі видаткові накладні щотижнево: в середньому за один тиждень треба постачати 60-70 видів товарів, які слід помножити на кількість тижнів (біля 25, тобто півроку дії договору) та ще помножити на кількість військових частин (до речі, поки невідому) – таку кількість накладних обробити вкрай складно, це вимагає додаткових ресурсів і витрат;
- у разі заміни товару пізніше 48 годин штраф складає 100%;
- у разі затриманої поставки або недопоставки штраф складає 20% суми + 0,1% пені за кожен день;
- у разі будь-якого порушення з боку постачальника МО має право не платити.
«Ми вважаємо такі вимоги ризикованими і неприйнятними, - сказав на умовах анонімності інший рітейлер. – У цьому «рівнянні» дуже багато невідомих. Параметри контракту носять явно дискримінаційний характер. На такі умови міг погодитись лише той, хто має з замовником особливі, не передбачені законом стосунки. Ми не хочемо одного дня отримати від правоохоронців підозру».
«АТОМСЕРВІС», яка перемогла у конкурсі, надала комісії банківську гарантію на понад 10 мільйонів гривень. Очевидно, що й інші умови її цілком влаштували. А великих, досвідчених рітейлерів – ні. І це доволі негативний сигнал для всього ринку – не лише рітейлу.
Однак тому, що умови конкурсу були виписані під одну компанію, є пояснення, якщо врахувати, хто стоїть за нею.
Гроші, політика і Сергій Пашинський
За нашими даними, «УКРАТОМСЕРВІС», а також інші компанії, які пов’язували з Юрієм Єнакієвським, насправді підконтрольні братам Крючковим – Дмитру та Леоніду.
Як повідомляли ЗМІ, брати контролюють постачальників харчів ТОВ «АКТИВ КОМПАНІ» і ТОВ «Ректан» - остання якраз і згадується у рішенні комісії про перемогу у тендері «УКРАТОМСЕРВІСу» і їхній взаємний зв’язок.
Про Леоніда Крючкова відомо, зокрема, що він був одним із керівників дочірнього підприємства «Укрінмаш», яке входило до структури Укроборонпрому. А про Дмитра, що до 2016 року він керував АТ "Укрнафтогазбуд", акціонером якого був НАК "Нафтогаз України".
Брати співпрацювали з оточенням Петра Порошенка, зокрема, з колишнім заступником секретаря СНБО Олегом Гладковським, корупційний скандал з яким коштував Порошенку президентського крісла.
За нашими даними, тепер Крючкови об’єднали зусилля з іншим відомим персонажем - колишнім народним депутатом і головою Комітету ВРУ з питань національної безпеки і оборони Сергієм Пашинським.
Серед іншого, Пашинський свого часу допомагав потрапити у політику доволі відомим нині персонам. Він вкладався грошима у різні політичні проекти, зокрема, партії «Батьківщина» Юлії Тимошенка та «Народний фронт» Арсенія Яценюка, не кажучи вже про окремих депутатів-мажоритарників.
І зараз, поки триває війна, все частіше можна почути про вибори до Верховної Ради. Тому Пашинський вирішив вкластися у поки мало кому відому партію з умовною назвою «Мрія».
Нещодавно видання РБК-Україна повідомило наступне: «Найбільша інтрига, мабуть, це формат участі чи неучасті у виборах головнокомандувача Валерія Залужного. Надпопулярного генерала зараз намагаються залучити до себе різні політичні групи, тоді як він сам, за наявною інформацією, остаточно не прийняв рішення йти в політику. Зокрема, його хочуть бачити у лавах проекту під назвою "Мрія", куди входять багато відомих військових та ветеранів, на кшталт Юрія Гудименка чи Юлії "Тайри" Паєвської. Треба розуміти: в якій партії буде Залужний, це і буде головна "партія військових", хто б там ще не був у списку".
У зв’язку зі згадуванням партії «Мрія» неможна не згадати й про те, що у лютому цього року Дана Ярова презентувала благодійний фонд, який також називається "Мрія". Фонд був створений для допомоги родинам полонених і загиблих захисників України. Гостем презентації був, зокрема, речник ГУР Андрій Юсов. Під час вечора-знайомства з “Мрією” відбувся благодійний аукціон. Лотами були футболка і календар з автографом Валерія Залужного.
Корупційна Рада
Чи будуть вибори найближчим часом, чи ні, до них слід готуватися і робити ставку на тих, хто гарантовано пройде до парламенту. Таку гарантію зараз можуть дати далеко не всі, але умовна партія військових – точно може.
Але вибори – річ дорога. Тому Пашинський, як зазначають наші джерела, потроху почав вкладатися у партію «Мрія», яку будує і Дана Ярова.
З огляду на цю інформацію, не можна виключати, що Ярова могла опинитися під впливом Пашинського. Принаймні, на це опосередковано вказує відвертий захист “АТОМСЕРВІСу”.
І це має стати предметом розгляду з боку і керівництва МО, і самої Антикорупційної ради, яка лише за місяць свого існування вже встигла підірвати довіру до себе через неприхований лобізм і, власне, неприховану корумпованість.