Ринок пального на Харківщині у розпал війни захопила нова бізнес-група: її пов'язують із заступником голови ОДА Скакуном
Ринок пального на Харківщині у розпал війни захопила нова бізнес-група: її пов'язують із заступником голови ОДА Скакуном

Ринок пального на Харківщині у розпал війни захопила нова бізнес-група: її пов'язують із заступником голови ОДА Скакуном

В Україні у розпал повномасштабної війни фінансово-промислова група AES Group захопила ринок пального на Харківщині. Групу пов'язують із відомим представником харківських еліт, першим заступником голови Харківської ОДА Олександром Скакуном, який до цього працював у СБУ. Ключовим активом AES є найбільший в Україні мініНПЗ у Мерефі.

Також до складу групи входять бізнеси у сферах зеленої енергетики, будівництва, логістики, лабораторних досліджень та спиртової промисловості. Про це йдеться у розслідуванні "ЕП".

Що цікаво, НПЗ у Мерефі жодного разу не потрапив по російські ракетні та дронові атаки. А близькі до AES компанії стабільно отримують держзамовлення на Харківщині на сотні мільйонів гривень, навіть коли конкуренти (наприклад, "Укрнафта") пропонують вигідніші умови.

Вперше ЗМІ звернули увагу на нову бізнес-групу, яка з'явилася незадовго до повномасштабного вторгнення РФ в Україну. Тоді повідомлялося, що Олександр Скакун разом із братом Юрієм, а також радником голови ХОДА Сергієм Стороженком та Костянтином Кузьменком (зять Юрія Скакуна) контролюють компанію AES Group, хоча офіційно вона була записана на гендиректора футбольного клубу "Металіст 1925" Ярослава Вдовенка.

AES Group забирає тендери

Розслідувачі проаналізували кілька недавніх прикладів приголомшливого успіху AES Group. Один із випадків стався у липні-2023, коли КП "Харківводоканал" оголосило про закупівлю 1,5 млн л бензину А-92 загальною вартістю до 70 млн грн. Найвигіднішу ціну тоді запропонувала "дочка" державної "Укрнафти" – "Укрнафта-постач". Компанія була готова продати водоканалу зазначений обсяг палива за 64,5 млн грн, тобто навіть дешевше за очікувану ціну.

Але переможцем у тендері стала інша фірма – ТОВ "Калам" (що продає паливо AES Group) – з ціною 69,03 млн грн. Можна припустити, що такий вибір зроблено виходячи з доступності АЗС. Але ні: "Укрнафта" пропонувала комунальникам заправлятися у своїй мережі, яка налічує 23 станції лише у Харкові та області, а "Калам" – лише на двох маловідомих АЗС ("Гранд" та "Калам").

"Мережа АЗС" від компанії "Калам" вражає

Аналогічний тендер водоканалу на закупівлю бензину А-95 (теж у липні і теж 1,5 млн л) з очікуваною ціною 72,4 млн грн, виграла також не "Укрнафта-постач" із пропозицією на 66 млн грн. У цьому випадку переможцем стало ТОВ "Золотий стандарт к" з 71,85 млн.

"Ці дві історії добре ілюструють, як працює схема закупівель пального в прифронтовому регіоні України. Однак це тільки верхівка айсберга. Аналіз закупівель комунальними підприємствами Харкова нафтопродуктів у січні 2022 р. – серпні 2023 р. свідчить, що від загального обсягу здійснених закупівель 1,8 млрд грн, 1,3 млрд грн – це прямі договори", – йдеться у розслідуванні. Це пояснюється тим, що початку повномасштабної війни в громадах на територіях ведення активних бойових дій було дозволено держзакупівлі без проведення тендерів. Така практика у Харкові закінчилася лише з 25 лютого 2023 року, коли регіон виключили із відповідного списку громад. Але "Золотий стандарт к" та "Калам" продовжили перемагати у більшості тендерів.

Журналісти встановили, що використовувались неринкові прийоми, щоб забезпечити успіх. Наприклад, підконтрольні Харківській міськраді замовники позбавлялися пропозицій конкурентів, відлякуючи їх оплатою товару "протягом 365 днів". На таку умову не погодиться жоден чесний бізнес. А ось "правильним" компаніям замовники все одно платили вчасно.

Умова тендеру – оплата товару протягом року

Загалом на "Золотий стандарт к" та "Калам" припала майже половина поставок пального комунальним підприємствам Харкова – на загальні суми 600 млн та 300 млн грн відповідно. А крім "Укрнафти" з торгів, були "дикваліфіковані" великі приватні мережі АЗС.

Тісні зв'язки з владою

За словами джерел на ринку, секрет успіху компаній "Золотий стандарт к" та "Калам" криється саме у зв'язках із "правильними" людьми у владі. Так, "Золотий стандарт" довгий час був простим дрібним трейдером з двома заправками. Успіх до компанії прийшов саме тоді, коли у 2021 році Харків очолив Ігор Терехов. Це підтверджують і цифри: 2020-го компанія заробила на тендерах 26 млн грн, а вже через рік – 90 млн грн.

З початком повномасштабної війни тенденція лише посилилася. "Компанія почала реалізовувати нафтопродукти "правильних людей", а саме ТОВ "АЕС компані", що входить до AES Group. Це підтверджують і документи, які фірма подавала для участі в тендерах", – повідомляють розслідувачі, посилаючись на джерела на ринку.

"Золотий стандарт" продавав паливо АЕС Груп

За словами джерел, комунальні підприємства Харкова підпорядковані виконкому Харківської міської ради, яку очолює Терехов. "Найбільшими КП керують люди, з якими він співпрацює багато років або безпосередньо призначав", – каже один із співрозмовників видання.

У розслідуванні зазначено, що зв'язок "Золотого стандарту" з AES можна простежити через формального засновника ТОВ "Золотий стандарт к" Костянтина Батвінова. Він до 2013 року був директором невеликої заправної мережі "Спіка", а потім на нього була оформлена компанія "Стабіна". Ця фірма є власником техумов (ТУ), за якими НПЗ AES у Мерефі виробляв нафтопродукти, які продавалися під виглядом розчинників (для обходу податків).

Щодо компанії "Калам", то номінально її засновником є Сергій Яременко. Це ексдиректор компанії "Грандсоїл", яка контролює дві АЗС "Гранд". Саме ці заправки фігурували у договорах "Калама" з харківським водоканалом. Крім того, "Грандсоїл" згадувалася в матеріалах кримінального провадження за фактом збуту палива, що незаконно виробляється, з використанням розчинників разом з ТОВ "Брент ойл-95" (власник АЗС Brent Oil у Харкові).

Власником останнього є ТОВ "Петроль-РВС". А бенефіціаром цієї компанії – не хто інший, як Юрій Скакун, брат першого заступника Харківської ОДА Олександра Скакуна.

Загалом усі ниточки згаданих компаній сходяться саме до AES Group. Юридично це ТОВ "АЕС груп", яке було зареєстроване у липні 2021 року Костянтином Валеуліним та Мілицею Волковою. За ТОВ закріплено торгову марку AES Group.

Цікаво, що офіційно назва групи розшифровується як "Alternative Energy Sources". Але це не відповідає тому, що основний бізнес групи – виробництво нафтопродуктів. Учасники ринку зазначають: насправді, значення інше. "АЕС означає "Олександр Євгенович Скакун". Це його бізнес, який він оформив на підставних осіб, щоб уникнути політичних ризиків", – поділився один із співрозмовників видання.

Сам Скакун заперечує будь-які зв'язки з групою AES. Він запевняє, що взагалі не займається жодним бізнесом. Втім, є непрямі докази, що це не так. Наприклад, 2021 року харківський бізнесмен Олександр Ярославський прямо називав Скакуна одним із власників футбольного клубу "Металіст 1925". А, як згадувалося, саме цей ФК на той час володів 52% акціями AES Group. В одній із заяв "Металіста 1925" Скакун вказанмй як керівник клубу. Також Скакуна було помічено у футболці клубу з логотипом "АЕС груп"

Скакун у футболці клубу з логотипом "АЕС груп"

А його зв'язки із Мілицею Волковою взагалі підтверджуються судовими документами. Обох визнано потерпілими у кримінальній справі від 2016 року за фактом пограбування. Згідно з матеріалами справи, Скакун та Волкова перебували у близьких відносинах і жили в одному будинку.

Також Скакун підтвердив "ЕП", що знайомий з обома бенефіціарами "АЕС груп". "З пані Волковою знайомий, у нас деякий час були близькі стосунки, а зараз їх можна описати як дружні. Валеуліна знаю давно", – зазначив чиновник. Втім він вкотре заявив, що не має відношення ні до самої групи, ні до НПЗ у Мерефі, а також, що не має відношення "до жодного бізнесу в регіоні". Заперечувати, що його брат займається бізнесом, Скакун не став.

Як повідомляв OBOZREVATEL, в Україні збільшилася кількість контрафактного бензину А-95 – такий був виявлений відразу у третини мереж АЗС, що пройшли відповідну перевірку. До чого, як всеукраїнських, так і регіональних. Причину цього експерти вбачають у поверненні довоєнних податків на паливо.

Лише перевірена інформація в нас у Telegram-каналі Obozrevatel та у Viber.  Не ведіться на фейки!

Джерело матеріала
loader
loader