Отримати статус ветерана можна буде в пару кліків
На початку лютого Верховна Рада звільнила очільницю Міністерства ветеранів Юлію Лапутіну, яка обіймала цю посаду з 2020 року. Замість неї був призначений новий міністр, але поки що з приставкою "в.о." Олександр Порхун. Тим не менш, у команді Порхуна вже запевняють, що виведуть підтримку ветеранів на якісно новий рівень і обіцяють велику цифровізацію послуг.
Про плани Мінвету на 2024 рік в бліц-інтерв’ю "Телеграфу" розповів директор Департаменту соціального захисту Міністерства у справах ветеранів Руслан Приходько.
— Зараз Мінвет розробляє стратегію ветеранської політики. Однак от вже друга річниця широкомасштабного вторгнення, чому стратегію розробляють тільки зараз? Чому її досі не було?
— Стратегію розробляли ще до початку повномасштабного вторгнення. Вона на високому рівні була погоджена з іншими центральними органами виконавчої влади, і включала в себе найуспішніший досвід розвинених країн: США, Великої Британії та інших наших партнерів. У них це називається from military to civil transition, а у нас — "перехід від військової служби до цивільного життя".
Однак повномасштабне вторгнення поламало всі процеси. А це була фундаментальна історія, оскільки вона логічно об'єднувала в спільних процесах Міністерство оборони, Мінветеранів, МОЗ і вносила зміни в дуже велику кількість документів.
На сьогодні ми проводимо комунікації з нашими партнерами, ветеранською спільнотою і використовуємо всі наші попередні напрацювання для створення єдиної моделі стратегії.
— На яких засадах?
— Головним і складним завданням для нас на сьогодні є зняти ветеранів з соціальної голки, адже закон обіцяє соціальні пільги, які не виконуються в повній мірі. І тут є обмеження Конституції, оскільки навіть банальну норму, яка передбачає, наприклад, безоплатне встановлення дротового телефона, що зараз взагалі не актуально, ми не можемо просто взяти і змінити, оскільки це в певній частині обмежує права і свободи. Треба ж переформатувати [підтримку ветеранів] на питання розвитку і успішну інтеграцію ветеранів у цивільне життя.
— То коли очікувати нової стратегії? До кінця року буде?
— Цього року — це 1000 відсотків! Ветеранська спільнота готова стати пліч-о-пліч з нами у формуванні відповідної стратегії, перші драфти законопроектів вже надані Олександру Порхуну, тому я думаю, що в супер-найближчій перспективі будуть конкретні зрушення.
— Громадськість наголошує на необхідності створення в Україні реєстру ветеранів. Прем’єр Денис Шмигаль повідомив, що впровадження такого реєстру в планах уряду на 2024 рік. Розкажіть докладніше.
— Реєстр ветеранів є. Він пройшов всі експлуатаційні дослідження, має всі необхідні сертифікати, ступені захисту. Тобто він є, він працює. На основі нього будуть побудовані всі наступні цифрові інструменти і сервіси для отримання послуг ветеранами. Байдуже, яку стратегію ветеранської політики ми оберемо, однак цифровізація в цьому процесі відіграє ключову роль. Неможливо побудувати ефективні, якісні, доступні сервіси для ветеранів, не маючи в основі реєстру, який дає можливість верифікувати людину. Наше завдання – побудувати взаємодію з іншими реєстрами в нашій державі.
— До речі, про цифровізацію. В.о. міністра казав, що віднині це буде пріоритетом Мінвету. Що тут планується? Наприклад, більш зручне проходження МСЕК, ВЛК?
— Те, що стосується МСЕК, ВЛК, то там багато учасників цього процесу і компетенцій різних міністерств. Я з простішого почну. Наприклад, те, над чим ми працюємо на сьогодні, це отримання статусів: особи з інвалідністю внаслідок війни, учасника бойових дій, члена родини загиблого. Наша мета зробити так, щоб людина могла з мобільного телефону подати заяву і отримати свій статус. Якщо людина не має цифрової грамотності або технічної можливості, гаразд, вона йде в будь-який ЦНАП за екстериторіальним принципом.
Чи, наприклад, якусь грошову виплату отримати. Для цього не потрібно проходити 100 кіл пекла. Треба дати можливість за рахунок цифрового інструменту подати заяву і отримати виплату. Втім, ми тяжіємо до комплексності надання послуг: ми зараз працюємо із ЦНАПами і у нас вже є стандарт надання послуг ветеранам у центрах надання адміністративних послуг, який передбачає комплексний підхід, щоб ветеран за один візит в ЦНАП міг оформити максимальну кількість послуг, закрити максимальну кількість своїх потреб.
Байдуже, то загальногромадянські потреби (просто довідка, перереєстрація, витяг, оформлення ФОП) чи суто ветеранська послуга: виплата, статус тощо. Крім того, в цей стандарт ми включаємо не тільки державні, а й місцеві послуги, запроваджені за рахунок обласних бюджетів. Ми масштабуємо це на всю Україну і відповідний нормативний акт вже направлено в уряд.
— Проект військового меморіального кладовища в Биківні. Що зараз відбувається з ним?
— Олександр Порхун поставив завдання профільним підрозділам максимально наблизити першу чергу будівництва, щоб можна було вже почати поховання. Там ще регулюють юридичні питання і вже найближчим часом почнуть будівництво. Завдання стоїть зробити це швидко наскільки можливо, не відтягувати. Будемо форсувати будівництво.
— Ми часто бачимо в соцмережах, що ветерани самі собі збирають кошти на лікування, на протезування. Чому так взагалі відбувається?
— По-перше, люди можуть не хотіти отримати ті протези, які їм пропонують за рахунок державного бюджету.
— Чому?
— Ну, багато хто вважає, що за кордоном протези кращі й функціональніші. І люди мають на це право, це їхнє особисте бажання.
Крім того, може бути ситуація, що у нас неналежна поінформованість ветеранів про їхні можливості і механізми допомоги. І тому ми зараз будемо міняти нашу інформаційну політику, зміщуючи фокус уваги на те, що можемо дати ветерану і як йому це отримати. Запевняю, що найближчим часом ви побачите дуже значний розворот міністерства.
Отримати допомогу українцям з інвалідністю можна на сайті організації EnableMe Ukraine. Ви можете поставити запитання експерту та отримати безкоштовну допомогу у спільноті EnableMe.