Чимало українців мріють про те, щоб Україна знову почала "літати", адже довготривалі маршрути з Європи додому - вже важкий виклик для молодої людини, не кажучи вже про більш літніх людей чи українців з маленькими дітьми, які були змушені виїхати за кордон у часи повномасштабної.
Але чи реально організувати аеропорт під час війни з погляду безпеки у небі, враховуючи, що Росія все ще має там перевагу? Директор з безпеки і якості SkyUp Airlines Олександр Шафієв відверто сказав УНІАН, що не уявляє, як це було б можливо.
Він нагадав, що в авіації "золотий" принцип для всіх - це безпека, а Україна поки що не має впевнених гарантій у цьому. Доки держава їх не отримає, цивільних рейсів ми не побачимо, каже він.
"Я навіть не уявляю, як це все зараз можна організувати. Бо вся територія країни досяжна для російських ракет та дронів", - пояснив фахівець.
Він акцентував, що в такий час ніхто не дасть 100% гарантії, що по цивільному літаку не влучить ворожа ракета, дрон - що Україна зможе силами ППО стримати всі цілі ворога. Така ідея є небезпечною навіть для заходу України, каже він. "Під час тривог навіть наземний транспорт зупиняється, щоб зменшити ризики. А тут мова про літаки", - нагадав Шафієв.
Він вважає, що для відновлення авіасполучення Україні необхідно здійснили кілька кроків: підготувати для експлуатації інфраструктуру аеропорту, перевірити, чи є робочим обладнання після тривалого простою, створити повітряний "коридор" для безпеки у небі. Необхідно, щоб диспетчери з Украероруху мали взаємодію із Заходом, щоб партнери допомагали "вести" такі рейси, каже директор з безпеки SkyUp Airlines.
Окрім цього, українські авіакомпанії мають мати гарантії від власників літаків (деякі борти українці орендують в іноземних аероперевізників), що ті дозволяють використовувати їх в Україні за військових умов. Також необхідно мати дозвіл від страхових компаній - всі вони мають свої списки небезпечних країн, у які летіти взагалі заборонено, або для яких є обмеження, нагадав Шафієв.
"Моя особиста думка - найближчим часом це все не може бути реалізовано. Безумовно, ми хочемо, щоб аеропорти в Україні запрацювали, і моніторимо це питання. Більше того, ми хочемо бути першими, хто повернеться в українське небо. Але це буде неправдою, якщо ми казатимемо, що це можливо вже завтра", - сказав він.
Шафієв каже, що якщо порівнювати ізраїльську ситуацію з Україною, то ресурси ХАМАС просто неспівставні з потужностями Росії. Це теж слід розуміти, ризики не коректно порівнювати, акцентував топ-менеджер SkyUp Airlines.
В Україні заговорили про можливе відкриття аеропорту
Перше підґрунтя чуткам, що для України може виявитися можливим відкрити аеропорт у часи війни, дали в Офісі президента. Про це згадував очільник відомства Андрій Єрмак у 2023 році.
Він казав, що за умов посилення протиповітряної оборони, це реально. "Ми працюємо над цим з нашими партнерами", - казав чиновник.
Водночас Єрмак не називав територію та конкретний аеропорт, який може перезапустити Україна. Деякі з українців роблять припущення, що йдеться про західні області - території, що ближче до кордонів з ЄС.