Не гівнярі, а дослідники. Як Євгеній Стасіневич та Сергій Чирков змусять вас читати книжки
Не гівнярі, а дослідники. Як Євгеній Стасіневич та Сергій Чирков змусять вас читати книжки

Не гівнярі, а дослідники. Як Євгеній Стасіневич та Сергій Чирков змусять вас читати книжки

Огляди ютубу
Column
Не гівнярі, а дослідники. Як Євгеній Стасіневич та Сергій Чирков змусять вас читати книжки
Column
Огляди ютубу

Не гівнярі, а дослідники. Як Євгеній Стасіневич та Сергій Чирков змусять вас читати книжки

Будьте певні – таки змусять. Я вже обклалася оповіданнями Підмогильного, якого не те щоб колись любила.
Лєна Чиченіна
Лєна Чиченіна
Не гівнярі, а дослідники. Як Євгеній Стасіневич та Сергій Чирков змусять вас читати книжки - Фото 2
6 Серп 2024
0
13

Мушу сказати, що ваша позбавнена долі Антоніна, за намаганнями вгледіти за усіма українськими серіалами та іншим треш-контентом, все частіше пропускає повз увагу щось справді цікаве та корисне. Ось і подкаст «Запах слова» на hromadske.зміст явився мені лише нині, про що я неймовірно жалкую. Хоча, з іншого боку, отримала неймовірну можливість у відпустці кілька днів драїти хату під щось приємне у навушниках. 

Одним словом – приготуйтеся до компліментарного огляду, бо додовбатися до ведучих мені так і не вдалося. Ведучі – літературний критик Євгеній Стасіневич та комік Сергій Чирков. Одразу мушу сказати, що я спочатку мала певні побоювання. Бо, знаєте, є купа таких форматів, коли сидить у студії якесь поважне експертне велике цабе, яке транслює світові свої важливі рефлексії. А поряд за столом – молода, приємна, але ще зелена людинонька, яка дивиться на експерта із повагою та посаджена у студію аби просто ставити питання. І кивати. 

Не гівнярі, а дослідники. Як Євгеній Стасіневич та Сергій Чирков змусять вас читати книжки - Фото 3

Але тут моє стереотипове мислення, на щастя, потерпіло фіаско. Бо обидва наші герої – цілком рівноцінні автори, кожен зі своїм поглядом, образом і думками. І головне – із самоіронією. Стасіневич, разом зі своїм досвідом, цілком може із себе стібанутися. Приміром час від часу жартує про свої стосунки з алкоголем, про які він колись доволі відверто розповів ось тут.

Не гівнярі, а дослідники. Як Євгеній Стасіневич та Сергій Чирков змусять вас читати книжки - Фото 4

Чирков теж постійно зізнається у своїй неідеальності як читача. Приміром, перераховує купу книг, які він взявся читати, але так і не осилив. Притому до кожного з подкастів він готується, знайомиться з текстами і загалом доволі непогано орієнтується в літературі та може пояснити різницю між «Цитатником» та «Месопотамією» Жадана. 

Не гівнярі, а дослідники. Як Євгеній Стасіневич та Сергій Чирков змусять вас читати книжки - Фото 5

На цей момент маємо вже 24 випуски «Запаху слова». Деякі з них присвячені конкретному автору чи авторці, деякі – якомусь явищу. Приміром, вони розбирають, які саме книжки можна називати бестселлерами і чи є такі на українському ринку. Чи міркують про те, як працюють горори. Або з’ясовують, чому у сучасних людей виникають труднощі з читанням і як це бороти. Частково висновок не надто втішний – темп нашого життя став настільки активним, що просто водити очима по рядках вже видається чимось дуже неприроднім і вкрай повільним. Тому ми погано концентруємося, відволікаємося і тягнемося до гаджетів щось поскролити. 

Думаю, майже ніхто не буде проти тези, що українці мають трохи проблем із подачею та сприйняттям української літератури. У школі часто нам штовхали безкінечне звеличення авторів, ідеалізували їх, роблячи абсолютно стерильними та не цікавими. Нерідко робили з письменників та письменниць винятково стражденних осіб, які все життя боролися за Україну чи з туберкульозом кісток і нічого цікавого в їхньому житті не було. Ну а щодо аналізу, то нерідко він зводився до чогось штибу «ви лишень погляньте, яке у Пантелеймона Куліша високе чоло!». Даруйте, полізли мої шкільні психотравми. 

Не гівнярі, а дослідники. Як Євгеній Стасіневич та Сергій Чирков змусять вас читати книжки - Фото 6

Цілком природно, що після такого позиціонування багатьом хочеться впасти в інші крайнощі та бачити у житті наших літературних ікон винятково якісь скандали, кепські характери та безкінечні докази перебільшення їхнього таланту і заслуг. Стасіневич з Чирковим так не роблять і тому це справді вже якийсь новий рівень у наших літературних обговореннях (є, слава богу, й інші схожі майданчики), коли немає ані возвеличення, ані підліткової категоричності чи нігілізму. Вони й самі кажуть: «Ми - не гівнярі». «Запах слова» – це справді аналіз, але аргументований, коли постаменти з-під народних кумирів якщо і трохи вибивають, то роблять це аргументовано. 

Наприклад, як у випуску про Оксану Забужко. Пані Оксана, як на мене, одна з найцікавіших особистостей у нашому літпроцесі. Саме завдяки своїй неоднозначності та яскравості – у неї є як армія відданих фанатів, які ловлять кожне її слово і з усім погоджуються, так і тих, хто доволі скептично налаштований на її експертизу. Ведучі обговорюють переважно її «Польові дослідження з українського сексу» і те, якою вдалою була маркетингова складова цієї книги. Від тригерної назви до перебігу скандалу навколо її виходу, який, на думку Стасіневича, багато в чому режисерувала сама авторка. Як на мене, цей хист пані Оксани до промоції є її винятково позитивною рисою і всім би варто повчитися. 

Разом з тим ведучі приходять до висновку, що саме «Польові дослідження» є чи не найсміливішим текстом Забужко, в якому є справді глибокий і часто болісний аналіз українського суспільства. Утім далі письменниця (надто після Помаранчевої революції) цю сміливість втратила й почала йти більш кон’юнктурною стежкою, місцями навіть пропагандистською. І навіть конспірологічною, що зазвичай інтелектуалам не притаманно. Хотілося б від неї чесного, а отже не завжди приємного аналізу сучасного українського соціуму. А не частих роздумів про росіян, які усе ж є значно більш незнайомою матерією для нас. Як і ми для них.

У випуску про шістдесятників нам теж пропонують трішки розвіяти міфологію навколо цього періоду і нагадують, що далеко не усі письменники були дисидентами, а навіть ті, які начебто були (у заведеному дискурсі), себе з цим словом не асоціюють. Власне, про це постійно говорив Іван Дзюба. Або його дружина пані Марта.

Для цього ви можете подивитися фільм Сергія Буковського «Іван і Марта», в якому вона розповідає, що просто хотіла, аби її чоловік вийшов із в’язниці і вони жили нормальним життям, без геройства, на яке не підписувалися і не хотіли його. Те, що ми бажаємо наділити людей якимись якостями і зробити з них безкомпромісних борців – зовсім не значить, що вони самі цього хочуть. Наше бажання у кожному письменнику бачити характер Василя Стуса – це винятково наші проблеми, зрештою. 

Ябо якщо це просто не відповідає дійсності. Як у міфі про Ліну Костенко, яку теж часто зображають як борчиню з режимом, хоча її яскравою формою поведінки було мовчання. До того ж, Стасіневич розбирає її тексти і вказує, на його думку, на доволі радянську стилістику багатьох з них, притаманну категоричність, полум’яність та численні афоризми. З цим я, певне, погоджуся. У мене біля будинку є підземний перехід, в якому колись давно намалювали картинку (не зважуся назвати це муралом чи графіті) з її цитатою: «Як боляче, що ніжність вже не в моді». Проходячи, мені постійно хотілося відповісти щось штибу «Яку країну просрали». 

Не гівнярі, а дослідники. Як Євгеній Стасіневич та Сергій Чирков змусять вас читати книжки - Фото 7

І усе це говориться без жодного засудження, а саме з метою аналізу. Це важливо не тільки тому, що банально цікаво – ми, нарешті, бачимо об’ємних, складних людей. А й тому, що нам не подають літераторів ось так просто, а обов’язково в контексті: їхнього життя, епохи та всього іншого. Якщо ж цього не робити і вдаватися до постійного пієтету, то у нас вийде просто викривлена картина. А не патріотичне ставлення і повага до свого. 

Приміром, ведучі погоджуються одне з одним, що освідчуватися у коханні віршами Симоненка (є і таке кліше) – це вже трохи крінж. Колись – так. Але зараз доречніше обрати щось із Жадана. Про нього теж цікавий випуск, в якому обговорюється характер лівизни його текстів, чому це не «лівацтво», як його тексти еволюціонували впродовж років і чому взагалі він такий страшенно популярний. 

Словом, кожен випуск вам, шановні глядачі, дасть не лише щось пізнавальне і розважальне, але і гарну основу, аби подумати. Ну і підготує вас до уважнішого читання, чого нас теж не те щоб добре вчили робити. 

Ну а ваша Антоніна на цьому каналі побачила ще одну свою прогалину – подкаст вже з Альбертом Цукренком «СучЦукрМуз». Там про музику. Як шанувальниця естетики «ХЗВ» я вже налаштована на приємні хвилини. 

 Не гівнярі, а дослідники. Як Євгеній Стасіневич та Сергій Чирков змусять вас читати книжки - Фото 8

Фото: hromadske.зміст

«Антоніна»
Лєна Чиченіна
Лєна Чиченіна
Українські таблоїди та їхня схибленість на колишньому Ані Лорак
Теги
шістдесятники
Сергій Чирков
Сергій Жадан
Оксана Забужко
громадське
Іван Дзюба
Євгеній Стасіневич
Джерело матеріала
loader
loader