«Детектор медіа» регулярно моніторить регіональні телеканали України. Наша мета — допомогти читачам обрати джерела, які дотримуються стандартів, а медійникам — попрацювати над помилками та поліпшити свій інформаційний контент.
До цієї хвилі моніторингу входять телеканали, що мають власне ефірне мовлення. Але з технічних причин ми будемо оцінювати контент, який медіа публікують на своїх ютуб-каналах: не лише інформаційні, а й авторські публіцистичні програми та студійні інтерв’ю. Попередні огляди читайте тут. Зараз на огляді матеріали закарпатського Першого кабельного телеканалу.
Майже 20 років мовлення
Станом на 2023 рік статутний фонд медіа розподілявся між Іриною Шутко (55%), В’ячеславом Шутком (25%) і Діаною Лучковою (20%). Нині 100% статутного капіталу належить В’ячеславу Шутку. Шутко та Гануляк також володіють ТОВ «Радіо-Захід ФМ+», яке з 2018 року мовить на Закарпатті, вигравши частотний конкурс Нацради з питань телебачення та радіомовлення.
Окрім вищезгаданого огляду контенту, «Детектор медіа» згадував матеріали Першого кабельного, зокрема, в контексті історії про зґвалтування неповнолітньої на Закарпатті. Тоді Комісія з журналістської етики заявила, що низка медіа, зокрема й цей мовник, висвітлюючи перебіг події, цю етику якраз порушили.
Також нагадаємо, що Перший кабельний має сайт, сторінку у фейсбуці (110 тисяч підписників нині, така ж цифра зафіксована і станом на липень 2023 року) та найважливіший для нашого огляду ресурс — ютуб-канал. Він створений у грудні 2016 року і нині має трохи менш як 50 тисяч підписників (півтора року тому було майже 47 тисяч). Тут викладають окремі сюжети, а також випуски новин «Час пік». Для моніторингу переглянуті 20 сюжетів новин за 6 грудня 2024 — 13 січня 2025 року, а також чотири випуски новин, що вийшли в січні нинішнього року.
Добрі справи від поважних людей
У попередньому огляді контенту Першого кабельного ми зазначали: місцеві журналісти люблять давати слово посадовцям. Улітку 2023 року в сюжетах закарпатського телеканалу тодішні голови ОВА Віктор Микита й обласної ради Володимир Чубірко фігурували регулярно: в моніторинговий період першого посадовця та його заступників згадували 10 разів, керманича обласної ради — дев’ять.
Нині в новинах мовника, опублікованих у моніторинговий період, можна було побачити «збірну солянку» посадовців. Наприклад, очільник обласної ради Роман Сарай і голова ОВА Мирослав Білецький мали пряму мову в одних і тих же сюжетах: про сесію обласної ради та відзначення Дня Соборності України. Тут поява посадовців була цілком доречною. У матеріалі про сесію Ужгородської міськради не дивно було бачити коментарі очільника міста Богдана Андріїва.
Ужгородський міський голова Богдан Андріїв
Але були й сюжети з творчих подій, куди журналісти брали забагато прямих мов посадових осіб. Наприклад, 9 грудня опубліковано відео про відзначення Дня Святого Миколая у Холмківській громаді Закарпаття. Від такого матеріалу очікуєш коментарів дітей, педагогів, артистів. Вони тут були, але після прямих мов начальника відділу освіти сільради, його заступниці, а також депутата Холмківської сільської ради. Чи були коментарі чиновників цінними? Навряд чи.
Схожа ситуація і з відео про новорічний концерт для дітей воїнів, що відбувся в Мукачівському центрі дитячої та юнацької творчості. Тут фігурували не лише юні гості та директорка закладу, а й голова РДА Сергій Гайдай та в. о. Свалявського міського голови Мирослава Скрипинець. Хоча можна було і без їхніх коментарів.
В. о. Свалявського міського голови Мирослава Скрипинець
Цікава ситуація і з появою в новинах Першого кабельного голови Перечинської тергромади Івана Погоріляка. Наприклад, у сюжеті про те, як у згаданому місті відкрили ялинку, привезену аж із Краматорська, пряма мова посадовця була цілком доречною. Не зайвим був коментар і в матеріалі про турнір з індор-хокею, що відбувся в Перечині. Якби не одне «але»: Погоріляк вручав місцевим спортсменам «сертифікати міського голови» на суму 10 тис. грн. Що виглядало як прихований політичний піар.
Перечинський міський голова Іван Погоріляк
За підтримки «Закарпатських ґазд»
Крім того, в новинах закарпатського мовника регулярно з’являвся в образі благодійника місцевий політик і бізнесмен Роберт Іванчо. У моніторинговий період колишній депутат Мукачівської міськради фігурував у трьох сюжетах, об’єднаних одним мотивом: Іванчо разом з іншими представниками громадської спілки «Закарпатські ґазди» вітали присутніх із прийдешніми святами, вручаючи подарунки.
Роберт Іванчо
Показовим був матеріал про те, як Іванчо й компанія приїхали вітати прикордонників Чопського загону. Там були цілком доречні коментарі представниці підрозділу, музиканта і співачки, котра брала участь у концерті. Та артистка поміж іншим відзначила, що до дійства долучилася «на запрошення народного депутата Михайла Лаби» (входить до складу фракції «Слуги народу»). Ще навели пряму мову згаданого нардепа та його колеги по фракції, колишнього стронгмена Василя Вірастюка. Піарив нардепа Лабу і згаданий вище Роберт Іванчо.
Народний депутат України Михайло Лаба
Крім того, Іванчо і компанія вітали мукачівських дітей-сиріт, а також дітлахів із Ясінянської громади. В обох відео була пряма мова політика-благодійника, а в останньому матеріалі ще й чимало коментарів місцевих посадовців. Без яких, не втомимося повторювати, можна обходитися.
А в сюжеті про роботу місцевого екологічного табору була пряма мова гендиректора ТОВ «Вітряні парки України» Владислава Єременка. Враховуючи, що журналісти повністю вказали назву підприємства, тут можна вгледіти ледь помітні ознаки комерційного піару. Ані в цьому, ані в сюжетах про добрі справи політиків рекламного маркування не було.
Перевірити результат? Обов’язково!
Ще один «гріх» медійників Першого кабельного, не помічений раніше, — нехтування перевіркою закадрового тексту та титрів. Через що в етер раз по раз проривалися дрібні помилки та ляпи. Наприклад, у згаданому сюжеті про екотабір очільника компанії «Вітряні парки України» підписали як «Владислав ЄремИнко», хоча в тому таки YouControl він «канонічно» підписаний через літеру «е».
Схожа проблема виникла в загалом хорошому відео про те, як учні однієї зі шкіл Закарпаття передали до місцевого ветеранського хабу одяг для захисників. Невідомо, хто з творчої команди не додивився тут, та одну з промовиць підписали «координатор простору "ВетИрана хата"». Видається, що коли йдеться про українське військо, медійникам треба бути особливо уважними.
Було й таке, що журналісти в закадровому тексті не могли правильно вимовити те чи те слово. Зокрема, у відео про сесію Мукачівської міськради (в цьому місті, нагадаємо, і зареєстрований телеканал) журналістка розповіла, як на засіданні обговорили питання будівництва «високоманеврЕних» генерувальних потужностей. А в сюжеті про затримання наркоторговця авторка говорила, що того взяли за розповсюдження «метафенаміну», хоча заборонений препарат має назву «метамфетамін».
Ще одна вада медійників Першого кабельного — не вказувати або розмито згадувати в закадровому тексті джерело інформації, якщо матеріали передають відомства на кшталт ДСНС чи Держприкордонслужби. Чомусь усі відео такого штибу мали плашку «фото з соцмереж» замість позначення структури, яка передала телеканалу відзняті кадри. Подекуди розуміння додавали плашки, накладені представниками відомства перед тим, як передати відео телеканалу.
Критикуєш? То й хвали
Традиційно на «десерт» ми відзначаємо хорошу роботу регіонального мовника. І закарпатські журналісти теж регулярно демонстрували, що можуть, коли хочуть. На доказ — динамічний сюжет, як діти відвідали резиденцію Святого Миколая. Або згадане вище відео, де школярі передали захисникам теплі речі на передову. Автори не тягли сюди посадовців, а спілкувалися з безпосередніми учасниками дійств, що і вплинуло на результат.
Ще відзначимо якісний матеріал про презентацію книжки, яку місцевий житель присвятив своєму синові, загиблому на війні. Також медійники детально розповіли історію бойового медика з бригади «Червона калина».
Так само позитивно можна оцінити ще один сюжет закарпатців про благодійність: розповідь про проєкт «Святкова ташка», в межах якого місцеві меценати допомагають людям із пільгових категорій продуктами та засобами гігієни.
Були й «прикладні» відео. Наприклад, коли журналісти розповіли, які травми можуть бути від холоду, підкріпивши відеоряд коментарями медикині.
Врешті, до роботи закарпатського Першого кабельного телеканалу можна висловити типові зауваження та побажання. По-перше, не кликати посадовців до мікрофона лише через те, що ті просто були поруч. По-друге, відповідно маркувати рекламні відео. По-третє, обов’язково перевіряти матеріали, адже дрібні помилки псують враження навіть від загалом якісних та інформативних сюжетів.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.