Новий варіант угоди про корисні копалини між Україною та США, в якій, як повідомляло ZN.UA, тепер американська сторона хоче контролю не лише над видобутком рідкісноземельних металів, а усіх корисних копалини України та пов'язаною з їх видобутком інфраструктурою, передбачає бестроковий контроль США над українськими ресурсани і з правом вето американців на їх видобуток Україною. Водночас натомість США не пропонують жодних гарантій безпеки, а така монополія має бути «оплатою» за вже надану допомогу США Україні, заявив народний депутат України Ярослав Железняк.
«Я вчора отримав цей документ від наших урядовців.Одразу говорю це не фінальний документ. І я сподіваюсь українська сторона буде вимагати і добʼється значних змін до нього. Але текст який я бачив це прям ЖАХ. Всі 18-ть розділів… Це вже не рамковий меморандум про наміри (який був до скандальної зустрічі в Овальному кабінеті). Це прям велика і дуже чітка угода. І вона не в нашу сторону», - написав він в своєму Telegram.
За словами Железняка, угода передбачає:
- Управління Фондом п’ятьма людьми, троє з яких від США та матимуть повне правом вето;
- Мова про всі копалини, в тому числі видобуток нафти, газу та нерозроблені родовища на всій території України;
- йдеться про видобуток і державними, і приватними кампаніями;
- гроші Фонду відразу конвертуватимуть у валюту та виводитимуть закордон. Якщо раптом з якоїсь причини з української сторони щось не дійшло – доплачує Україна;
- внесок США - вже надана нам допомога з 2022 (За даними Кільського інституту надана США Україні допомога у 2022-2024 роках оцінюється у 119,7 мільярда доларів)
- США можуть за своїм рішення отримувати прибуток. При цьому отримуватимуть вони «роялті» з Фонду перші (а потім Україна) +4%.
- Угода діятиме безстроково
- Зміни в угоду чи її завершення можливі тільки з дозволу США;
- Першочергове право США на всі нові інфраструктурні проекти і право вето на продаж ресурсів іншим країнам:
- Жодного натяку на гарантії безпеки з боку США.
Депутат додав, що це лише основні моменти, а на 60 сторінках дуже багато юридичного тексту в такому контексті.
«Він може і має бути змінений. Інакше я не уявляю як це може бути ратифіковано парламентом», - додав Железняк.
Доповнюється