Рада відразу в другому читанні ухвалила закон про підвищення порогу відповідальності за недостовірне декларування
Рада відразу в другому читанні ухвалила закон про підвищення порогу відповідальності за недостовірне декларування

Рада відразу в другому читанні ухвалила закон про підвищення порогу відповідальності за недостовірне декларування

Рада відразу в другому читанні ухвалила закон про підвищення порогу відповідальності за недостовірне декларування

Законопроєкт раніше критикувало НАЗК.

Верховна Рада України проголосувала відразу в цілому за законопроєкт №13271-1 щодо «підвищення відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення», який підвищує поріг відповідальності за недостовірне декларування. Як повідомив за підсумками засідання парламенту 17 червня народний депутат Ярослав Железняк, законопроєкт підтримали 245 депутатів.

Як зазначається у пояснювальній записці до законопроєкту, його метою є «оновлення критеріїв кримінальної та адміністративної відповідальності у сфері декларування та незаконного збагачення; удосконалення порядку досудового розслідування правопорушень; усунення прогалин у правовому регулюванні щодо строків зберігання інформації в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення та строків здійснення моніторингу способу життя суб’єктів декларування».

Однак на початку червня Національне агентство із запобігання корупції виступило із заявою про те, що категорично не підтримує цей та альтернативні законопроєкти (№13271 та №13271-2), оскільки вони зменшують ефективність перевірок декларацій та моніторингу способу життя посадовців.

В НАЗК тоді зазначили, що положення усіх трьох законопроєктів негативно вплинуть на ефективність існуючих механізмів запобігання корупції. Насамперед це стосується таких інструментів фінансового контролю як повні перевірки декларацій та моніторинг способу життя посадовців.

В Агентстві додали, що запропоновані зміни щодо обмеження для здійснення моніторингу способу життя суб’єктів декларування створюють величезні ризики для невиконання зобов’язань перед міжнародними партнерами.

У свою чергу Головне науково-експертне управління ВРУ у висновку до законопроєкту вказало, що в основній частині поданого законопроекту вносяться зміни до КК, КУпАП та КПК, а в прикінцевих положеннях – до Закону України «Про запобігання корупції» та Цивільного процесуального кодексу України. При цьому вказані зміни не пов’язані з запропонованими змінами до регулятивного антикорупційного законодавства.

«На нашу думку, враховуючи зміст ч. 6 ст. 3 КК, запропоновані проектом зміни потребують викладення в окремих проектах – проекті щодо внесення змін до КК, КУпАП та КПК й відповідному проекті щодо внесення змін до антикорупційного законодавства», - значиться у документі.

Центр протидії корупції критикував законопроєкт як такий, що демонтує ефективний контроль за декларуванням, незаконним збагаченням і відповідальністю посадовців.

Громадська організація Transparency International Ukraine назвала законопроєкт «не ідеальним, але не шкідливим» та закликала внести зміни до документу перед другим читанням. Зокрема закликала відійти від норми щодо зниження порогу для цивільнорї конфіскації та не виключати  можливість НАБУ розслідувати справи, які не охоплюватимуться оновленими розмірами кримінального правопорушення або завданої шкоди.

Старший юридичний радник Transparency International Ukraine Павло Демчук у статті для ZN.UA «Як закрити лазівки для обвинувачених у топкорупції» розмірковує, чому 2025 року обвинувачені високопосадовці все ще користуються «правовими парасольками» і що потрібно змінити, аби мобілізація, строки давності та процесуальні маніпуляції перестали бути індульгенцією, що звільняє від відповідальності

Джерело матеріала
loader
loader