Перший вокзал в Києві виглядав як готичний палац: чому ми його так і не побачили
Перший вокзал в Києві виглядав як готичний палац: чому ми його так і не побачили

Перший вокзал в Києві виглядав як готичний палац: чому ми його так і не побачили

Як староанглійська готика змінила обличчя Києва

Коли у 1867 році в Києві розпочалося будівництво першого залізничного вокзалу, мало хто міг передбачити, що ця споруда стане справжньою віхою в історії української столиці. Архітектор Іван Вишневський обрав для проєкту стиль староанглійської готики — рішення сміливе і водночас символічне для епохи великих змін.

Ця споруда стала не просто транспортним вузлом, а справжнім символом входження України в епоху модернізації та технічного прогресу. "Тпелеграф" розповість про неї детальніше.

Архітектурна унікальність

Будівництво почалося 8 серпня 1867 року з урочистої закладки фундаменту за участю київського митрополита Арсенія, генерал-губернатора та представників залізничної компанії. Роботи велися на нелегкому торф’яному ґрунті долини річки Либідь, що вимагало особливих технологій укріплення фундаменту — використовували цеглу різних розмірів замість браку каменю. Незважаючи на складнощі, споруду завдовжки у 133 метри та платформу завдовжки у 144 метри звели вчасно, і у 1870 році вокзал відкрився для пасажирів.

Вокзал в Києві в ХІХ столітті

Архітектурний комплекс складався з трьох корпусів, з’єднаних галереями, що забезпечувало комфортне розділення пасажирських залів для різних класів. Для пасажирів першого класу були облаштовані розкішні зали з дерев’яним оздобленням і голландськими печами — рідкістю у регіоні. Гранітні сходи підкреслювали статусність і практичність інтер’єра. Пасажири нижчіх класів отримували більш скромні, але функціональні приміщення.

Перспектива пасажирської станції. Журнал «Зодчий» за 1874 рік

Транспортний вузол стратегічного значення

Новий вокзал обслуговував два ключові напрямки: Київ-Балта та Київ-Курськ, з'єднуючи місто з Одесою та іншими великими містами. Це перетворило Київ на один із найважливіших залізничних вузлів регіону. На початках через нього курсувало лише 7 поїздів із швидкістю близько 20 км/год, вони обслуговали приблизно 50 тисяч пасажирів на рік. Згодом цей показник зріс до мільйонів.

Вокзал в Києві на початку ХХ століття

Символічно, що вокзал постав на місці колишніх військових поселень та гвардійських казарм — яскраве свідчення того, наскільки масштабною була трансформація міського простору. Навколо вокзалу поступово формувалася нова інфраструктура: привокзальна площа, ресторани, а згодом — і перші автомобільні стоянки.

Випробування часом

У 1877 році вокзал пережив серйозну пожежу, але був швидко відновлений — це показало, наскільки важливим він став для міста. Проте зростання пасажиропотоку та розвиток залізничної мережі вимагали більш просторих рішень.

До 1907 року стало зрозуміло, що старе приміщення не справляється з навантаженням. У 1908 році в районі сучасної кінцевої станції швидкісного трамвая на Старовокзальній вулиці було зведено тимчасовий одноповерховий дерев'яний пасажирський павільйон, який мав слугувати заміною старому вокзалу і в результаті функціонував майже 25 років.

Тимчасовий дерев’яний вокзал

Старий вокзал остаточно розібрали у 1913 році, а на його місці заклали фундамент для нової будівлі. Основний проєкт нового вокзалу створив архітектор Володимир Щуко. Його проєкт планував споруду у вигляді літери "Н", і відзначався вишуканістю, поєднуючи мотиви польського ренесансу з віденським бароко.

Однак розпочати будівництво нової капітальної будівлі завадили події Першої світової війни, і хоча фундамент всё було закладено, зведення споруди відклали. Лише в середині 1920-х років повернулися до ідеї будівництва сучасного вокзалу.

Проєкт нового вокзалу, який так і не був реалізований

Перший залізничний вокзал Києва став більше ніж транспортним об'єктом — це був маніфест нової епохи, коли місто перетворювалося на динамічний економічний центр. Готичні форми серед української столиці символізували відкритість до європейських тенденцій та технологічного прогресу.

Теги за темою
Київ Історія
Джерело матеріала
loader
loader