/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F209%2F4ae6316a087b0ed9f2b3a5cb205d1840.jpg)
МКСК відзначило найкращі проєкти за вагомий внесок у захист та популяризацію української мови
Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.
Експерти Спеціальної події «Мовна ініціатива»(Орися Демська, Тарас Марусик, Анастасія Онатій, Анастасія Розлуцька, Остап Українець, Ольга Шевчук-Клюжева) шляхом рейтингового голосування обрали найкращі проєкти та ініціативи у чотирьох номінаціях за вагомий внесок у захист, популяризацію та поширення української мови через просвітницьку, освітню, культурну або інформаційну діяльність.
Так, переможцями у номінації «Найкраща просвітницька ініціатива з української мови» стали:
- всеукраїнський радіодиктант національної єдності – традиційна щорічна загальнонаціональна акція, присвячена українській мові, що проходить у День української писемності та мови 27 жовтня. Організатор – Українське радіо;
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F209%2Fdbfd0ada307c4030f8a203aeddc13131.jpg)
- проєкт освітньої та психологічної підтримки у переході на українську мову «Єдині». Це навчальні курси, що тривають 28 днів та охоплюють онлайн-завдання, розмовні клуби, корисні вебінари та формують спільноту однодумців для обговорення української історії, культури і заради підтримки мовної стійкості;
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F209%2Fc07292d8c8d8c86946c8c694747f5fdd.jpg)
- Ютуб-канал «Ідея Олександрівна». Проєкт популяризує діалекти української мови, а також у легкому й невимушеному стилі пропонує огляди мовних явищ, цікавих для широкого загалу.
Серед кращих проєктів/ініціатив у цій номінації експерти також назвали:
- розважальне Ютуб-шоу «Солов’їне шоу», яке популяризує знання української мови через формат батлів між зірковими гостями. Їм ставлять різні мовні запитання, є роль «вчительки української», яка коментує відповіді;
- мовну ініціативу блогера, популяризатора української мови Андрія Шимановського, якій має великий вплив на просування української мови у публічний простір і запровадження мовного закону;
- мовну ініціативу популяризаторки української мови, філологині, фольклористки та експертки з красномовства Марії Словолюб, яка веде курси з вивчення української мови для дорослих і дітей, курси з покращення дикції та голосу, підготовки до НМТ;
- мовну ініціативу блогера, ведучого, популяризатора української мови Данила Гайдамахи, який має вплив на підліткову аудиторію, зокрема на тих, хто переходить з російської на українську (подкаст «Знак переходу», «ДеТоксік шоу» на Ютубі), активно веде соцмережі, просуває український контент.
У номінації «Найкращий медіапроєкт з української мови», в якій відзначалися медіапроєкти, що сприяють захисту, популяризації та розвитку української мови через медіа, цифрові платформи та новітні формати комунікації, перемогли:
- мультимедійний проєкт «Українізейшн» (подкаст/TikTok), який доступно, динамічно та з гумором розповідає про тонкощі української мови, граматику, фразеологію, походження слів, нові мовні звички;
- проєкт «Movyty_ua», який розповідає про важливі для української мови історичні події та постаті, радить цікаві ресурси, які допомагають поліпшити/вивчити українську, публікує навколомовні новини;
- проєкт Анни Огойко, яка створює англомовні подкасти й матеріали до них для іноземців, котрі вивчають українську мову. Проєкт існує понад п’ять років, і досі немає іншого аналога на іноземну аудиторію. Подкасти є навчальними, містять культурний контент.
Серед кращих проєктів/ініціатив у цій номінації експерти також назвали:
- проєкт «Єдині», головною метою якого є формування спільноти однодумців довкола української історії, культури мови заради підтримки мовної стійкості та безпеки українців та України. Проєкт також пропонує навчальні майданчики;
- колонка мовознавця, редактора та перекладача Олександра Стукала, який відповідає на усі мовні запитання в рубриці «Про що мова?»;
- мультсеріал «Лепетуни» – анімаційний продукт проєкту «Мова – ДНК нації», який «оживлює» вже вірусного (на сьогодні) і дуже впізнаваного персонажа Лепетуна (язик). Кожна серія присвячена певній комунікативній темі, персонажі потрапляють у ситуацію і вивчають нові слова, необхідні для спілкування в ній;
- проєкт «Р.І.Д.», який займається просуванням української мови, навчає українській мові за допомогою дописів у соцмережах, лекцій, ігор;
- публіцистично-просвітницький проєкт «Воїни слова», спрямований на дерусифікацію мовного простору в Україні й максимальну популяризацію державної мови;
- проєкт «Батьки-засновники», що досліджує понад десять століть нашої історії, починаючи з часів Русі, розповідає про мислителів та інтелектуалів, які в різні епохи виступали за ідею автономії та самостійної України.
У номінації «Амбасадор української мови», що відзначає компанію, підприємця або бізнес-лідера, який став прикладом свідомого, послідовного та креативного використання української мови та сприяв її популяризації, перемогли:
- Марія Словолюб, популяризаторка української мови, філологиня, фольклористка та експертка з красномовства, яка веде курси з вивчення української мови для дорослих і дітей, курси з покращення дикції і голосу, підготовки до НМТ;
- Олег Гороховський, бізнесмен, банкір, співзасновник «Монобанку», який одним із перших відмовилися від російських інтерфейсів;
- Видавництво «Discursus / Брустури», створене в 2013 році на Івано-Франківщині Василем Карп'юком та Ярославом Голодюком. Онлайнова книгарня «Брустури» представляє продукцію видавничих брендів «Брустури» (книжки про гуцулів і Гуцульщину) та Discursus (сучасна література, гуманітаристика, українознавчі воркбуки).
МКСК відзначило найкращі проєкти за вагомий внесок у захист та популяризацію української мови / Фото: Тарасов Володимир, Укрінформ
Серед кращих проєктів/ініціатив у цій номінації експерти також назвали:
- подкаст ПУМБ «Безумовно українською». Це частина проєкту «БезуМОВНА підтримка» від банку, спрямованого на підтримку та мотивацію людей у переході на українську. У випусках обговорюють труднощі, мотивацію та лайфхаки, що допомагають у цьому процесі;
- онлайн-платформа для вивчення мов Preply, яка запустила мультимедійну кампанію Speak Ukraine на підтримку української мови та культури, щоб популяризувати українську культуру та посилити голос України на міжнародній арені;
- видання Vector, яке після повномасштабного вторгнення ініціювало публічний медіаманіфест проти російськомовних версій сайтів і відмовилося від російської мови. Команда Vector налаштувала технічне рішення, завдяки якому під час пошуку російською користувач переходить саме на українську версію сайту;
- корпоративне навчання з бізнес-української від компанії «ІТ-Інтегратор», яка у 2024 році розпочала річний проєкт корпоративного навчання з бізнес-української, що є знаковим з огляду на соціальну місію з промоції та поширення на весь корпоративний сектор України.
Переможцями у номінації «Легенда» стали:
- Петро Яцик (посмертно), канадський українець, меценат і філантроп, який ще до відновлення української незалежності став першопрохідцем на шляху сприяння українській мові та культурі. Найголовнішими проєктами Яцика є Міжнародний конкурс знавців української мови, в якому за останні роки взяли участь понад 5 млн людей з понад 20 країн світу;
- Олекса Негребецький, піонер українського кінодубляжу, редактор, перекладач, автор синхронного тексту. Переклав українською телесеріал «Альф», мультсеріал «Паровоз Томас та його друзі», серіал «Телепузики», «Тачки», «Сезон полювання», «Шрек», «Мадагаскар-2», окремі фільми з циклів «Пірати Карибського моря» та «Гаррі Поттер». Має великий доробок перекладів літературних та драматургічних творів;
- Ірина Фаріон (посмертно), докторка філологічних наук, професорка, публічна мовна діячка, чиє ім’я стало символом публічного мовного активізму в Україні. Протягом тривалого часу Фаріон популяризувала українську мову у публічному, політичному й академічному середовищі.
Як повідомлялося, День української писемності та мови відзначається 27 жовтня.
Фото: Володимир Тарасов / Укрінформ
Більше наших фото можна купити тут

