Позитивні досягнення уряду Свириденко не допоможуть врятувати економіку, якщо не врахують фатальні ризики — експерт
Позитивні досягнення уряду Свириденко не допоможуть врятувати економіку, якщо не врахують фатальні ризики — експерт

Позитивні досягнення уряду Свириденко не допоможуть врятувати економіку, якщо не врахують фатальні ризики — експерт

Позитивні досягнення уряду Свириденко не допоможуть врятувати економіку, якщо не врахують фатальні ризики — експерт

Через рішення переважено тактичного та популістського характеру, новий уряд наражає економіку України на критичні небезпеки.

За перші сто днів уряду Юлії Свириденко, її команда має низку позитивних результатів. Зокрема, разом із НБУ, міжнародними партнерами утримано відносну стабільність курсу гривні та контрольовану інфляцію. Виконано основні бюджетні орієнтири без зриву соціальних та оборонних виплат. Залучено понад 13 млрд дол. зовнішнього фінансування від партнерів (ЄС, США, МВФ), пише економіст Богдан Данилишин у статті «100 днів уряду Свириденко: між стабілізацією та стагнацією».

Автор додає, що уряд започаткував кластерну політику розвитку ВПК; зросла кількість приватних виробників оборонної техніки. Відбувається налагодження спільного виробництва зброї з партнерами із НАТО. Запроваджено цифрові рішення для обліку мобресурсу («Імпульс»). Збережено довіру міжнародних донорів. Підписано меморандуми щодо гарантій інвесторам у межах Ukraine Facility.

Проте Данилишин наполягає, що у діяльності нового уряду відсутні ознаки того, що ним враховані ключові недоліки та ризики.

Відсутність системної економічної стратегії.

Уряд досі не представив інтегрованої моделі воєнної економіки — з мобілізаційними пріоритетами, балансом між військовим і цивільним виробництвом, програмами імпортозаміщення. Рішення мають переважно тактичний характер, без єдиного стратегічного центру координації.

Надмірна фіскальна залежність від зовнішніх джерел.

До 70% бюджетних видатків фінансуються за рахунок зовнішньої допомоги. Це створює ризик фінансового шоку у разі затримки чи скорочення підтримки. Не розроблено плану заміщення зовнішньої допомоги внутрішніми доходами (борговими, інвестиційними, податковими).

Слабкий прогрес у реформах.

Податкова, судова та митна реформи фактично заморожені. Без прозорих судів і зрозумілих податкових правил жоден інвестор не вкладатиме коштів у виробництво. Реформи без політичної волі перетворюються на бюрократичну декорацію.

Політика витрат замість політики зростання.

Бюджет залишається переважно споживчим: пріоритет — соціальні виплати, а не стимулювання виробництва. Грантові програми для малого бізнесу часто мають популістський характер, не створюючи реальних робочих місць.

Недостатня управлінська координація.

Міністерства діють розрізнено; відсутня чітка вертикаль економічного управління. Рішення приймаються повільно, без аналітичного прогнозування.

Данилишин наголошує, що перші сто днів уряду минули під знаком фінансової стабілізації та пошуку балансу між виживанням і розвитком. Економіка України демонструє ознаки відновлення, проте залишається суттєво нижче потенційного рівня.

Джерело матеріала
loader
loader