Випуски за червень, травень, квітень, березень, лютий, січень 2021 року.
Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та Першому незалежному новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів із порушенням стандартів, вочевидь, набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли різним політикам та різним темам.
У лютому у вибірці моніторингу сталася зміна: телеканал «112», який потрапив під санкції, спершу припинив самостійне мовлення і протягом трьох тижнів транслював спільний ефір із NewsOne і ZIKом, а наприкінці місяця всі три канали Медведчука почали транслювати Перший незалежний. Формат новин каналу дещо змінився (побільшало коротких повідомлень, поменшало ексклюзивів). Хоча Перший незалежний транслюється лише в інтернеті, «Детектор медіа» вирішив зберегти його у вибірці.
Тематична структура
У загальному тематичному розподілі ще дещо зросла частка соціальних тем (25%) і надзвичайних подій (22%), на три пункти зменшилася частка міжнародних новин. Решта тематичних груп залишилися на червневому рівні плюс-мінус пункт. Найбільш «соціальними» були новини «1+1» (35%) і СТБ (30%), найбільш «політичними» — «Інтера», Першого незалежного та 5 каналу. У новинах «1+1», СТБ та «України» політики найменше. Про війну найбільше говорять ICTV, 5 канал і Суспільне, найменше — Перший незалежний. Кримська тематика в липні не була популярною, але загалом протягом місяця вийшло 17 матеріалів із згадками про події на півострові. Такий розподіл тем зумовлений політичним затишшям та порівняно стабільною ситуацією з коронавірусною епідемією.
Популярність політичних сил у новинах
Загалом про політику в новинах говорять дещо менше, однак згадок ключових політичних сил у липні побільшало в порівнянні з червнем. «Слугу народу» згадали в новинах 134 рази; більшість цих згадок нейтральні, одна негативна (на каналі Медведчука) та вісім позитивних — більшість із них на каналі ICTV. Як бачимо, позитивних згадок поменшало вдвічі в порівнянні з червнем. Це зумовлено і зменшенням інтенсивності піару президента, і початком парламентських канікул у середині липня.
Зросла й кількість згадок про «Опозиційну платформу — За життя»; це пов’язано з подальшим посиленням піару цієї партії на двох її каналах — «Інтері» та Першому незалежному, причому кількість позитивних матеріалів про ОПЗЖ на цих каналах зрівнялася. Кількість реальних інформаційних приводів для згадок про ОПЗЖ можна більш-менш визначити за кількістю нейтральних згадок про цю партію на Суспільному — 5. На каналах Пінчука у липні ОПЗЖ згадували лише по одному разу, що свідчить про продовження політики бойкоту проросійської партії.
Згадок про «Європейську солідарність» поменшало за рахунок зменшення кількості позитивних матеріалів. Їх у липні зафіксували лише 11, більшість — на 5 каналі, який належить Петрові Порошенку. Цей канал також набагато частіше, ніж інші канали, згадував «Європейську солідарність» у нейтральному ключі. Загалом третина всіх матеріалів із згадками про партію Порошенка вийшла саме на його каналі. По одному негативному матеріалу видали в ефір «Інтер» та «1+1». Лише раз згадав про «Європейську солідарність Перший незалежний. СТБ, який у червні ігнорував ЄС, у липні згадав про неї чотири рази — на рівні з «Україною» та ICTV.
Згадок про «Батьківщину» побільшало за рахунок нейтральних повідомлень — у червні їх було 32, у липні 45. Позитивних повідомлень у липні вийшло стільки ж, скільки у червні, й на тих самих каналах — «Україні», «Інтері» та каналах Пінчука. Кількість згадок про «Голос» залишилась на червневому рівні, однак, на відміну від минулого місяця, в липні моніторинг не фіксував позитивних згадок. А ось партія «За майбутнє» припинила піаритися і кількість згадок про неї відразу знизилась із 18 до 8. ICTV, СТБ та Перший незалежний не згадували про неї в липні взагалі.
Матеріали з ознаками замовності
У липні моніторинг зафіксував 239 матеріалв з ознаками замовності із 3122 проаналізованих, або 7,6% від загальної кількості. Це практично такий самий показник, як у червні. З них 203 — гадана політична джинса. Однак за рахунок різкого зростання кількості піару «Опозиційної платформи — За життя» «Інтер» та Перший незалежний відтіснили «Україну» на третє місце серед каналів за кількістю матеріалів з ознаками замовності. Втім, слід констатувати, що кількість підозрілих матеріалів на «Україні», в порівнянні з червневою, зменшилась на третину. Розрив між каналом Ріната Ахметова та наступним у рейтингу ICTV залишається величезним, тож говорити про вихід «України» з першого ешелону джинсових телемайданчиків зарано. На всіх каналах другої частини рейтингу ситуація покращилася у порівнянні з червневою, а на Суспільному вже традиційно джинси не виявлено.
Зміни в рейтингу гаданих замовників дещо проливають світло на динаміку кількості згадок політичних сил. Нагадаємо, у червні на друге місце в рейтингу раптово вирвався Володимир Зеленський, кількість піару якого різко зросла. Відтоді позитивних матеріалів про Зеленського поменшало (щоправда, залишився окремий піар програми «Велике будівництво», який можна зарахувати до піару президента з огляду на те, що програму повсякчас пов’язували з прізвищем Зеленського). У липні на друге місце повернувся Рінат Ахметов із своїми звичними 32 матеріалами на місяць (усі вони вийшли на «Україні», яка належить Ахметову). А ось показник лідера рейтингу — «Опозиційної платформи — За життя» — зріс на чверть. Усі підозрілі матеріали про ОПЗЖ вийшли на двох каналах, які належать партії: «Інтері» та Першому незалежному. Зокрема чимало з них були присвячені судовому процесу над Віктором Медведчуком, який інші канали висвітлювали побіжно й переважно збалансовано.
Зростання кількості піару ОПЗЖ значною мірою пов’язане зі святкуванням 1033 річниці Хрещення Русі. Тож не дивно, що в рейтингу третім номером — православна церква Московського патріархату, яку піарили ті самі канали ОПЗЖ, а також по одному разу — «Україна» та ICTV. Загалом події довкола Хрещення Русі висвітлювали досить активно всі канали, але проросійські політики та церковники МП з’являлись переважно саме на каналах «Опозиційної платформи — За життя».
Мало не наздогнав Зеленського у рейтингу Віталій Кличко з 11 підозрілими матеріалами, які вийшли на «Інтері» та каналах Пінчука. Натомість знизилась кількість піару Петра Порошенка і його партії «Європейська солідарність». Також серед гаданих замовників з’явився меморіальний комплекс «Бабин Яр», піар якого виходить на каналах Віктора Пінчука. Це не дивно, адже Пінчук входить до наглядової ради комплексу й раніше його канали вже не раз піарили проєкт.
Дотримання стандартів
Різке зростання кількості піару «Опозиційної платформи — За життя» вплинуло на «середню температуру по палаті» — зросла кількість порушень стандартів, які зазвичай «зчеплені» з джинсою та піаром. Якщо у червні стандарт відокремлення фактів від коментарів порушувався в 37% матеріалів, то в липні — в 39%, баланс думок — у 10% і 11% відповідно. Натомість ситуація з повнотою і посиланням на джерела дещо покращилась. Вже звично практично не фіксуються грубі порушення стандартів оперативності та точності.
Відчутно покращити свій результат щодо дотримання стандартів балансу думок і достовірності вдалося 5 каналу та каналу «1+1». У «Інтера» показники порушень стандартів, пов’язаних із ознаками замовності, зросли. Натомість на Першому незалежному, де виробництво новин досі до кінця не «устаканилось», показники дотримання стандартів стрибають. З 28% до 35% зріс відсоток матеріалів із порушенням стандарту відокремлення фактів від коментарів, з 17% до 25% — дотримання балансу. А ось із достовірністю стало краще — кількість матеріалів, у яких автори не посилаються на джерела, знизилася із 28% до 18%. На каналах СТБ та ICTV показники практично не змінилися у порівнянні з червневими, як і на Суспільному, де грубі порушення більшості стандартів відсутні або поодинокі.
Географія новин
Трохи побільшало новин з-поза України, адже політичних подій мало і їх у випусках новин замінюють закордонними цікавинками. Дещо більше стало новин із Росії, насамперед через зустріч президента Росії Путіна та Америки Джо Байдена, а також через статтю Путіна про «адіннарод». Ситуативні загострення бойових дій на Донеччині зумовили збільшення кількості матеріалів із цієї області; відчутно побільшало й новин із Луганщини. Одещина була «популярною» в новинах також із сумних приводів: журналісти розповідали про обвал будинку та наслідки буревію. Львівщині вдалося навіть перегнати Одеську область, адже подібних інфоприводів тут було ще більше: обвали будинку, негода та аварія за участі нардепа від «Слуги народу» Олександра Юрченка. «Білі плями» на інформаційній мапі України — Хмельницька, Чернігівська, Чернівецька, Сумська й Кіровоградська області, з яких у загальнонаціональний ефір потрапило по кілька чи кільканадцять новин.
Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.
Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».