Незалежно від галузі діяльності нам час від часу доводиться захищати свої ідеї, аби отримати чергове підвищення, фінансування чи відзвітувати про результати роботи. Презентація та публічні виступи — це можливість для спікера не лише поділитися ідеями, але й переконати аудиторію в їхній важливості.
У межах виступу на конференції «СТАРТ» від AIN візуальний стратег і засновник SHEVCHUK BÜRO Андрій Шевчук розказав, як захистити свою ідею так, щоб отримати фінансування.
Крок 1. Починайте з цілі
Вам точно знайома ситуація, коли ви отримуєте презентацію на пошту або в месенджері, відкриваєте її і… закриваєте. Адже з перших слайдів незрозуміло, навіщо її читати чи навіть дивитися.
На жаль, під час створення презентацій 90% людей не ставлять собі питання «навіщо». Яка ціль вашої презентації? Скажу одразу, проінформувати аудиторію — не є ціллю.
Якщо інформування не є ціллю, тоді якою вона має бути? Наприклад, у своїй презентації ви показуєте, що ефективно використали кошти і треба дати вам ще. Або якщо немає цифр, якими можна похизуватися, покажіть, із чим ви боролися в процесі роботи і як саме вистояли. Або ви зробили х2 від плану й перевиконали KPi і вам потрібні +10 співробітників на наступний рік.
Чітко сформована ціль допомагає зрозуміти:
- для чого ви робите презентацію;
- яке наповнення там має бути;
- яка користь людям дивитися вашу презентацію.
На конференції «СТАРТ» під час виступу ми запитали спікерів та гостей: «Чому ви інколи покидаєте залу під час презентації чи виступу?». І серед відповідей найпопулярніші такі: «не бачу користі», «мало емоцій» і «не мій вайб». Жодної відповіді про самі слайди не було. Саме тому презентації — це значно ширше ніж просто слайди.
Крок 2. Зрозумійте, КОГО переконувати
Треба бути трохи емпатом, щоб успішно захищати ідеї. Під час підготовки виступу запитайте себе: хто буде дивитися цю презентацію? Це СЕО, інвестори, власники заводів чи міністр цифрової трансформації Михайло Федоров? Хто би це не був, у кожного свій бекграунд, різна обізнаність у темі, стать і вік. Саме тому універсальної презентації не існує.
Зрозумійте, хто аудиторія вашої презентації, чим вона керується в ухваленні рішень. І після цього зрозумієте, який контент додавати та чим переконувати в презентації.
Крок 3. Зрозумійте, ЧИМ переконувати
Хочете переконувати? Не будьте душнілами. Цифри, цифри, таблиці, таблиці, цифри — це нудно. А лише гумор і меми — не серйозно. Щоб успішно захищати ідеї потрібно впливати на раціональну складову та емоцію людей.
Є п’ять типів слайдів, які допоможуть міксувати раціо та емоціо:
- Пояснити: показуємо, як працює продукт/послуга, малюємо схему, інфографіку, розповідаємо покроково — усе, що показує, як працює ваш бізнес.
- Довести: порівнюємо, даємо фактаж, цифри, влучні цитати, графіки чи таблиці.
- Здивувати: несподівані образи або асоціації, провокативні фрази, нетипові порівняння, історії з життя, інколи цифри, але з акцентом на масштаб. Наприклад, задонатили 100 млрд грн — це цифра, але одразу викликає реакцію «ого, як багато», дивує.
- Розсмішити: гумор і меми, веселі історії. Але за умови, що вони доречні та аудиторія їх зрозуміє.
- Навігація: перший та останній слайди, зміст, перебивки між блоками/розділами. Навігація допомагає орієнтуватися в структурі презентації, зазвичай використовується, коли в презентації більш як 20 слайдів.
Ці типи слайдів потрібно міксувати між собою і все залежить від цілі. Наприклад, якщо презентація для публічного виступу, там треба пояснити + здивувати + розсмішити + навігація. Якщо це пітч-дек або комерційна пропозиція: пояснити + довести. Інколи ми в SHEVCHUK BÜRO додаємо сюди тип «здивувати».
Приклад слайду «пояснити»
Приклад слайду «пояснити»
Приклад слайду «розсмішити»
Приклад слайду «здивувати»
Приклад слайду «довести»
Приклад слайду «довести»
Пам’ятайте, у презентації має бути динаміка, як у кардіограмі. Якщо лінія пряма — життя немає.
Крок 4. Назвіть проблему, з якою будете боротися
Чомусь більшість бізнесів бояться слова «проблема» та намагаються його уникати. Але правило драматургії ніхто в житті не скасовував. Називайте це складнощами, викликами, труднощами, але говоріть про це, бо людям завжди цікаво слухати про проблеми та їхні вирішення.
Приклад слайду з проблемою
Приклад слайду з проблемою
Загальна структура захисту ідей має такий вигляд:
- цілі та задачі;
- проблема;
- інсайт — прихована правда, яку ми знайшли в процесі аналізу;
- на основі інсайту будується якесь рішення (BIG IDEA);
- докази (тут ви вже знаєте, які типи слайдів використовувати);
- у чому вигода;
- план дій;
- висновки.
Крок 5. Показуйте, а не розказуйте
У більшості презентацій люди намагаються розказати все в слайдах, керуючись принципом: «Є багато інформації, значить розділимо її на два слайди й готово». Але так не працює. Спочатку потрібно пропрацювати інформацію, зробити з неї «пюрешку». Тобто десь спростити, десь замість тексту поставити відповідний візуал, показати конкретний кейс, поділитися прикладом тощо.
Приклад, як показати розташування замість того, щоби писати відстань у км
Приклад, як показати різницю замість того, щоби писати скільки було і скільки стало
Саме слово «презентація» натякає на те, що треба щось презентувати, тобто показувати, не розказувати. Якщо у вашій презентації багато тексту на слайді, значить ви не переосмислили його, не пропрацювали й не змогли показати суть.
Презентації — один із головних інструментів під час виступу спікера, саме від неї залежить те, чи зможете ви досягти поставлених цілей. Тож не бійтеся виходити за межі звичних стандартів — дотримуйтеся вищезазначених порад і все вдасться.
Цей матеріал був створений завдяки «СТАРТ» – великій конференції від AIN і KAMA про технології, бізнес і мистецтво, яка відбулася 12 листопада і стане щорічною. Подія сталася, зокрема, завдяки першим партнерам події, серед яких Mazda, Genesis, Horizon Capital, Inzhur, Intellias, NetHunt, Sense Bank, OLX, за що AIN вдячний кожній з цих компаній.
Зображення в матеріалі надані автором