Як пропагандисти спекулюють на чутливих для суспільства темах мобілізації 18-річних і СЗЧ
Як пропагандисти спекулюють на чутливих для суспільства темах мобілізації 18-річних і СЗЧ

Як пропагандисти спекулюють на чутливих для суспільства темах мобілізації 18-річних і СЗЧ

Проросійські пропагандисти використовують чутливі теми для просування вигідних російській пропаганді наративів, аби розколювати й деморалізувати українське суспільство.

У січні 2025 року від західних партнерів учергове пролунали пропозиції знизити мобілізаційний вік до 18 років. Зокрема, про необхідність таких змін говорили радник із національної безпеки чинного президента США Джейк Салліван і радник обраного президента Майк Уолтц. Президент України неодноразово наполягав, що пріоритетом для держави є доукомплектування наявних бригад. Прокремлівські пропагандисти скористалися цими інфоприводами, щоб учергове дискредитувати українську владу та залякати українців мобілізацією.

Іншою темою, яку інструменталізували пропагандисти, було самовільне залишення частин українськими військовими. Відповідно до публічних звітів Офісу Генерального прокурора України, за весь 2024 рік було зареєстровано 66 240 випадків СЗЧ і 23 209 випадків дезертирства. Пропагандисти намагаються перебільшувати цю кількість або подати це як доказ неминучої поразки України через низький моральний дух серед українців.

Щоб розібратися, як агітпроп спекулює на цих чутливих темах, «Детектор медіа» проаналізував 380 повідомлень у російських і проросійських телеграм-каналах, що з’явилися за 8—15 січня та містили поєднання ключових слів «мобілізація», «18-річні», «СЗЧ», «дезертир». Інформацію надала компанія LetsData.

Як пропагандисти спекулюють на чутливих для суспільства темах мобілізації 18-річних і СЗЧ - Фото 1

«Могилізація чи утилізація»

У телеграм-каналах зображують зниження призовного віку як безальтернативне рішення, яке нібито необхідне Офісу президента, щоб «зберегти єдність західної коаліції» та продовжувати отримувати фінансову і військову допомогу від США. У публікаціях пропагандисти використовують маніпулятивні слова-замінники терміну «мобілізація» на кшталт «утилізація» чи «могилізація».

У своєму телеграм-каналі колаборантка і прокремлівська пропагандистка Тетяна Монтян назвала мобілізацію 18-річних «заготівлею м’яса» та лякала, що влада нібито скасує відстрочку від мобілізації для студентів. Такі повідомлення покликані посіяти паніку в суспільстві.

6 січня на ютубі вийшов подкаст за участі колишнього міністра оборони Сполученого Королівства Бена Воллеса, де він сказав, що питав Володимира Зеленського, чому той не хоче масово мобілізовувати людей, посилаючись на досвід Британії у Другій Світовій війні, коли відбувався призов всіх чоловіків із 18 років, а пізніше, з 1941 року, також мобілізували жінок:

«Я думаю, що вони (українці — “ДМ”) мали б їх (молодь 18—28 років — “ДМ”) мобілізувати, попросити Європу навчити їх, щоб ті потім повернулися до своїх домівок, клали свої каски під ліжко, уніформу у шафи, йшли назад на роботу, а тоді їх можна було б знову призвати. Цього не сталося».

За словами Воллеса, Зеленський не погоджувався з такими пропозиціями, адже «вирішив зберегти молодь віком від 18 до 28 років». Такої позиції президент дотримується і донині.

Варто розуміти, що Бен Воллес наразі не є членом британського уряду, а тому його слова не можна сприймати як позицію чинного уряду Великої Британії щодо мобілізації в Україні. Окрім того, що цей подкаст телеграм-канали експлуатували як черговий доказ неминучості зменшення призовного віку, пропагандисти використали його як привід для дискредитації Заходу. Наприклад, кремлівський пропагандист українського походження Руслан Осташко відреагував на слова Бена Воллеса, мовляв, «в Британії хочуть більше крові».

Цей же пропагандист у своєму телеграм-каналі писав про те, чому нова адміністрація Трампа хоче зниження мобілізаційного віку. За його словами, Трамп завдяки мобілізації молоді хоче стабілізувати фронт в Україні та вийти на переговори з сильними позиціями. Утім, Осташко говорить, що таке рішення лише поглибить проблеми в Україні, адже «людські та моральні ресурси закінчуються». Пропагандист переконує, що така стратегія базована на ілюзіях Трампа і призведе лише до погіршення переговорних позицій. У цій публікації закладений посил неминучості російського успіху в Україні та як наслідок — виконання російських вимог щодо територіальних поступок і нейтрального статусу України. Такі повідомлення російська пропаганда поширює для утворення враження сильної переговорної позиції Кремля.

Також у телеграм-каналі з 428 тис. підписників звинувачували Захід у непослідовності, мовляв, «коли студенти-соросята отримували на майдані від Беркута, захід кричав “вони ж діти”. Коли стало не вистачати мобілізованих, захід каже, що 18-річні — це чоловіки».

«Краще припинити опір»

У пропагандистських повідомленнях атакують українське військово-політичне керівництво й особисто президента України. Російська пропаганда намагається транслювати логічний ланцюг, що СЗЧ та дезертирство серед українських військових є наслідком «людожерського» ставлення до населення. Наприклад, пропагандисти в телеграм-каналі з мільйонною аудиторією звинувачують владу, що та нібито «перетворила людей на кріпосних, а військових — на своїх рабів; до того ж відношення до військових інвалідів скотське».

Пропагандисти намагаються створити враження безвиході, підірвати моральний та бойовий дух українців, поширюючи повідомлення на кшталт того, що опублікували в каналі з 999 тис. підписників:

«Мобілізація в Україні повністю провалена, а суспільство сформувало тотальну недовіру до процесів, людей уже не лякають штрафи та в’язниця».

Для впливу на емоційний стан українців пропагандисти не гребують і поширенням брехні. Одразу 14 каналів поширили відео, де в українських новинах розповідають про військового дезертира, який начебто споїв і зґвалтував поліцейського. Пропагандисти пишуть, що військовий таким чином помстився поліцейському, який його мобілізував. Утім, це повідомлення є маніпуляцією:  про цей випадок розповідають у тіктоці, але підтверджень цієї історії немає; відео дійсно показали в новинах — але на ютуб-каналі «Україна сьогодні», і ведуча поставила під сумнів реальність цього випадку, а пропагандисти просто обрізали її слова.

Колишній український медійник Дмитро Василець, який очолював заборонену в Україні проросійську партію «Держава» та якому СБУ оголосила про підозру через посягання на територіальну цілісність України, у своєму телеграм-каналі опублікував допис із демонізацією української влади: «Як і колектори умовляють повернути гроші, так само і натівські найманці намагаються повернути українців, які дезертували, шляхом залякування і погроз».

Схоже повідомлення поширив телеграм-канал із 1 мільйоном підписників. Пропагандист стверджує, що дезертирам погрожують убивством, зґвалтуванням, викраденням, конфіскацією майна, в соціальних мережах тиснуть на родичів, а СБУ начебто фабрикує на них кримінальні справи.

Одразу 13 пропагандистських телеграм-каналів використали статтю з сайту «Останній бастіон», власнику якого у 2017 році оголошували підозру через шахрайство. Автор статті наводить статистику випадків дезертирства та СЗЧ. Хоча статистичні дані відповідають офіційним публічним звітам Офісу генерального прокурора, коментарі до неї співзвучні російським пропагандистським повідомленням. Наприклад, у своєму дописі про цю статтю Дмитро Василець рекомендує українцям дезертувати, мовляв, «бігти з НАТОвської ПВК “ЗСУ” — рішення правильне та необхідне».

Натомість у російському телеграм-каналі з 387 тис. підписників маніпулювали кількістю військових, які самовільно залишили частину. За словами пропагандиста, таких осіб 150 тисяч. Додатково пропагандист говорить про пів мільйона осіб, «які в розшуку за небажання воювати за сторонню владу, яка сидить у Києві». У цьому дописі робиться висновок, що українцям нібито краще припинити спротив, адже таким чином «буде вищий шанс зберегти генофонд слов’ян».

Маніпуляціями про мобілізацію, залишення військових частин і дезертирство російська пропаганда має на меті підірвати моральний дух українців, поширити зневіру у власній державі та зобразити неминучість української поразки. Таким чином пропагандисти переконують, що немає сенсу надалі продовжувати опір. Кількість випадків військових дезертирів і тих, які самовільно залишили частини, в деяких публікаціях перебільшується, щоб переконати аудиторію у «масовому дезертирстві», що має свідчити нібито про неспроможність України надалі продовжувати вести війну з Росією. Ворогу вигідні конфлікти в українському суспільстві, тому, хоч повідомлення пропагандистів можуть суперечити одне одному, вони виконують спільну функцію — збільшення градуса суспільного невдоволення в Україні.  

Щоб не пропускати найголовніших матеріалів Центру досліджень «Детектора медіа», підписуйтеся на розсилку. Вона виходить що два тижні.

Ілюстрація на головній та інфографіка: Наталія Лобач

ГО «Детектор медіа» понад 20 років бореться за кращу українську журналістику. Ми стежимо за дотриманням стандартів у медіа. Захищаємо права аудиторії на якісну інформацію. І допомагаємо читачам відрізняти правду від брехні.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.
Долучитись
Теги по теме
Соцсети пропаганда
Источник материала
loader
loader