Пошкодження підводних кабелів у Балтійському морі в останні кілька місяців, найімовірніше, сталися в результаті випадковостей, а не умисного саботажу з боку Росії. Про це пише газета The Washington Post із посиланням на кількох високопоставлених представників США і країн ЄС.
Представники трьох країн, які беруть участь у розслідуваннях інцидентів, повідомили виданню, що розслідувачі зі США та півдесятка країн Європи поступово доходить до висновку, що пошкодження кабелів якорями комерційних суден не були результатом умисних дій за вказівкою Москви.
Навпаки, наявні докази на даний момент свідчать, що кабелі були пошкоджені через недосвідченість екіпажів суден, пише видання. Незважаючи на початкові підозри в причетності Росії, один європейський чиновник сказав, що є «контрдокази», які свідчать про протилежне.
Як пише видання, розслідування зосереджувалося на трьох інцидентах за останні 18 місяців. У всіх випадках судна, які прямували до російських портів або з них, підозрювали в обриві важливих підводних кабелів, які передають газ, електрику та інтернет-трафік мільйонам людей по всій північній Європі.
Офіційно проти Росії в жодній із країн не було висунуто звинувачень у навмисному пошкодженні кабелів. Однак неофіційно низка представників насамперед балтійських держав висловлювала саме версію про причетність Москви до інцидентів.
Нагадаємо, 17–18 листопада 2024 року були пошкоджені два кабелі у Балтійському морі між Швецією, Литвою, Німеччиною та Фінляндією. Як повідомив тоді міністр оборони Швеції Карл-Оскар Болін, кабель зазнав ушкоджень від перетягування якоря, ймовірно, як зазначали раніше, китайським судном Yi Peng 3. Як вважають слідчі, повідомляв тоді The Wall Street Journal з посиланням на джерела, китайське судно зробило це навмисно, а його капітана завербували російські спецслужби.
25 грудня ще один кабель між Естонією та Фінляндією був пошкоджений танкером Eagle S, який входить до так званого російського тіньового флоту. Фінська компанія Fingrid оголосила про арешт танкера Eagle S. Танкер, що перевозив російську нафту, протягнув якір по дну Балтійського моря на понад 100 км. Його підозрюють у навмисному пошкодженні кабелів і трубопроводів.
8 січня 2025 року Швеція заявила, що знайшла ще один пошкоджений кабель — Nordbalt. За даними попереднього розслідування, його також пошкоджено якорем.
Після цього, 14 січня, НАТО оголосило про початок нової операції «Балтійський вартовий», яка має забезпечити охорону морської інфраструктури регіону.
Фото: Китайське судно Yi Peng 3 / Vida Press photo
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.