Українські підлітки є дуже активними користувачами інтернету і зокрема платформ спільного доступу. Найбільше вони дивляться ютуб. Популярні також телеграм, інстаграм та тікток. Такими є результати дослідження «Вивчення практик медіаспоживання та оцінка рівня медіаграмотності підлітків віком 12-18 років», проведеного ГО «Детектор медіа» у співпраці з національним проєктом з медіаграмотності «Фільтр» та міністерством культури та стратегічних комунікацій України, презентованому сьогодні в «Укрінформі».
«Якщо говорити про платформи, то це телеграм, ютуб, інстаграм і тікток, але тікток програє інстаграму. Новини суспільно-політичні цікавлять не дуже, але інформацію про це вони отримують із телеграм-каналів. Це така прагматична інформація — відключення світла, ракетні атаки. Телеграм — це спілкування з друзями, новини та предметна комунікація всередині навчальних груп, — сказала старша наукова співробітниця Інституту соціології НАНУ Марта Наумова, озвучуючи результати дослідження. — Найпотужніша платформа — це ютуб. Там вони черпають дуже широкий спектр інформації: і розваги, і пізнавальні відео, і інформація, яка стосується хобі, саморозвитку, новини в меншій мірі, музика, література. Що стосується інстаграму, то це переважно спілкування з друзями, розваги, приємні смішні відео, а також слідкування за лідерами думок».
Більшість підлітків розуміють, що інтернет — це небезпечне середовище, але водночас для них це і корисний простір, який розвиває та розважає. Серед загроз в інтернеті підлітки вбачають такі, як віруси, викрадення персональних даних, фейкові новини, дезінформація, ворожа пропаганда, шантаж, булінг тощо.
Також підлітки вказували, що стикалися в інтернеті зі спотвореною інформацією. Вони здебільшого не змогли назвати конкретних прикладів, однак зазначали, що вся ця інформація зазвичай стосувалася повномасштабної війни Росії проти України і зазвичай це ворожі інформаційно-психологічні операції.
«В інших випадках маніпуляція також відбувається тоді, коли людина хоче підвищити рейтинг сторінки чи пабліка і просто хайпують, публікуючи, щось неправдиве та епатажне», — зазначила Марта Наумова.
Про дослідження: якісне дослідження було проведене для вивчення практик медіаспоживання та оцінка рівня медіаграмотності підлітків віком 12-18 років з метою подальшої розробки контенту для підвищення критичного мислення та медіаграмотності серед цієї цільової аудиторії.
Дослідження відбулось методом онлайн фокус-групових дискусій за допомогою платформи Zoom (ФГД). Цільова аудиторія — хлопці і дівчата віком 12-18 років, розподілені на 2 вікові категорії — 12-15 років та 16-18 років. Кількість: 6 ФГД (1 ФГД = 8 респондентів, усього 48 респондентів). Тривалість 1 ФГД: від 80 до 105 хвилин.
Участь в онлайн фокус-групових дискусіях брали респонденти з населених пунктів різного типу усіх областей, за винятком тимчасово непідконтрольних територій частини Донецької, Запорізької, Луганської та Херсонської областей, окупованої АР Крим.
Терміни проведення польового етапу: 27.11.2024–03.12.2024.
Проєкт втілюється в межах Програми інформаційної стійкості українського громадянського суспільства за підтримки IREX.
Детально ознайомитися із дослідженням «Вивчення практик медіаспоживання та оцінка рівня медіаграмотності підлітків віком 12-18 років» можна за посиланням.
Нагадаємо, підлітки також здебільшого певні, що їм вистачає навичок вирізняти правдиву інформацію від неправдивої. Менше половини опитаних респондентів перевіряє інформацію з медіа та новини на достовірність, використовуючи кілька способів.
Фото: Презентація дослідження «Вивчення практик медіаспоживання та оцінка рівня медіаграмотності підлітків віком 12-18 років» / Роман Дерезенко
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.