Незалежні медіа потребують підтримки, нові зміни до закону «Про рекламу» і Безугла проти Портникова
Незалежні медіа потребують підтримки, нові зміни до закону «Про рекламу» і Безугла проти Портникова

Незалежні медіа потребують підтримки, нові зміни до закону «Про рекламу» і Безугла проти Портникова

«ДМ» проаналізував і розібрав теми, які обговорюють на початку тижня.

Середа, 29 січня  2025 року

Новини і дайджест матеріалів «Детектора медіа».

 

Привіт. На зв’язку Марина Леончук, комунікаційна менеджерка «ДМ».

Незалежні медіа потребують підтримки

З початку вторгнення 329 українських видань закрились через російську агресію і фінансові труднощі, спричинені війною. А нещодавно розпорядженням адміністрації новообраного президента США на 90 днів призупинили майже всю допомогу, яку США надавали за кордоном. Зокрема і USAID (агентство федерального уряду США), яке підтримувало сотні різноманітних медійних проєктів, а надто з початку повномасштабного вторгнення.  Це означає, що сотні громад по всій Україні можуть залишитися без доступу до локальних і регіональних новин, до розслідувань і якісних медіа. Тобто без інструменту, який забезпечує контроль над владою і зміцнює стійкість демократичних інституцій. Зараз зупинено фінансування всіх програм і проєктів без винятків.

Медіарух закликає бізнес, благодійників та громадян підтримати незалежні медіа. Незалежні українські медіа — це один із ключових елементів, який відрізняє нас від путінської Росії. Підтримка незалежних медіа — це довготривала інвестиція у стійкість нашої демократії, підзвітність влади перед суспільством і безпеку інформаційного простору України. Це голос наших цінностей, нашої свободи і демократії, що робить українське суспільство стійким навіть у найважчі часи. Сьогодні незалежні медіа та медіаорганізації потребують вашої підтримки як ніколи у зв’язку з призупиненням фінансування всієї іноземної допомоги з боку США.

Чому важливо підтримати незалежні медіа

Залишу також кілька посилань на тексти медіаекспертів та редакторів, які розповідають, чим може обернутися для України призупинення донорських програм для редакцій. Богдан Логвиненко, редактор Ukraїner, вважає, що «чим менше грошей в секторі — тим скоріше росіяни отримають контроль над нами». А Отар Довженко пише, що «коли на перший план виходять цінності виживання, буде ще важче говорити про професійні стандарти, етику та оригінальний контент».

Сумнівайся в усьому

Коли згенерувати будь-який контент стає дедалі простіше, а наявність інтернету й соцмереж дають змогу масово його поширювати, важливішим стає ставлення до нього як до потенційно сумнівного або фейкового — аж поки автор і його редакція не нададуть доказів його справжності. Про це пише редактор «Детектора медіа» Євген Бриж і розповідає, як доводити правду в часи дезінформації, маніпуляцій і штучного інтелекту.

Законопроєкт про рекламу: нові обмеження і виклики для ринку

Верховна Рада незабаром голосуватиме за нові зміни до закону «Про рекламу» в першому читанні. Він може суттєво вплинути на медійний ландшафт. У своєму тексті  Наталія Данькова аналізує, як запропоновані зміни регулюватимуть спонсорство алкоголю, використання дипфейків та ШІ в рекламі, і звертає увагу на деталі, які вже викликають суперечки серед експертів та учасників ринку. Законопроєкт запроваджує чіткі правила щодо технологій, які раніше залишалися в сірій зоні: штучного інтелекту та дипфейків. Це виклик для індустрії, яка тепер мусить адаптуватися до нових стандартів. Також з'являються обмеження на спонсорство алкоголю. Як ці зміни можуть вплинути на медіа, рекламодавців та аудиторію, і чи стане цей закон кроком до більш прозорого та етичного рекламного простору? Прочитайте цей матеріал, щоб зрозуміти, чи відповідає новий законопроєкт сучасним викликам.

«Єдині новини» і суспільний запит: що не так?

Ігор Куляс проаналізував ефіри «Єдиних новин» та Першого каналу Суспільного за 20–22 січня 2025 року і виявив, як змінилася тематика телемарафону за час війни. Моніторинг показав: акцент залишається на воєнних подіях, але дедалі частіше у фокусі з'являються соціальні проблеми, відновлення інфраструктури та підтримка ветеранів. Перший канал Суспільного був системнішим за телемарафон у висвітленні фронтової тематики. Основним ньюзмейкером у зовнішньополітичній тематиці в ці дні був новий президент США Дональд Трамп, інавгурація якого відбулася 20 січня. Його перші заяви щодо російсько-української війни та укази Перший канал Суспільного висвітлював значно ґрунтовніше за телемарафон. У матеріалі детально аналізується, які теми потрапляють у прайм-тайм, хто і як коментує події та наскільки ефективно телемарафон виконує свою головну місію — бути джерелом оперативної і корисної інформації. Ігор Куляс  не обійшов стороною й гострі питання: чи не перетворюється формат марафону на «доповнення» до офіційних заяв влади? Читайте текст, щоб зрозуміти, які виклики стоять перед «Єдиними новинами» у 2025 році, і чи готове українське телебачення адаптуватися до змінних запитів аудиторії.

Куди котяться ігри?

Як блокбастери руйнують ігрову індустрію, дослідив Ярослав Зубченко. Ігри заробляють більше грошей, ніж музика та кіно разом. Але дедалі більше лідерів індустрії кажуть, що їхня модель нежиттєздатна. У 2024 році з відеоігрової індустрії звільнили більше людей, ніж за два попередні роки загалом, — понад 16 тисяч професіоналів. Частково це пов’язано зі зменшенням прибутків після завершення пандемії ковіду, коли гравці нарешті вийшли з дому та приділяють іграм менше часу. Але значно більша проблема — сама модель створення ігор-блокбастерів, яка вже нежиттєздатна через технічні, а отже часові та фінансові обмеження. Читайте текст, щоб зрозуміти масштаб проблеми та її наслідки.

Та за що?!

Мар'яна Безугла готується запустити ютуб-канал і кличе Віталія Портникова на дебати. На журналіста останнім часом відбуваються регулярні наїзди. У новому матеріалі «Антоніни» — про те, навіщо депутатка Безугла запускає власний ютуб-канал і які теми вона планує там обговорювати. Зовсім недавно «Антоніна» вже публікувала статтю, в якій відстежила хронологію резонансу навколо уривку з давнішнього інтерв'ю Портникова. Нагадаю, колеги з ютуб-каналу «Балючі теми» завантажили шорт із вирваними з контексту словами журналіста з розмірковуванням про те, що в середні віки «воювала аристократія, а не прості люди». На початку грудня відбулася інша колотнеча, хоч і менш обговорювана. Називалася вона «Портников відмовляється дебатувати з Любарським». У якій на початку панству в соцмережах довелося з'ясувати, а хто взагалі такий цей Любарський? І от, знову, на дебати Портникова покликала Безугла (ба більше, пише Лєна Чиченіна: здається, навіть погрожує).

Одразу ж залишу посилання й на інший текст «Антоніни». Катерина Городнича написала про комедійний батл про членів та членкинь. Як Власова з Кокотюхою в ефірі у Смальчука фемінітиви обговорювали. За задумом дебати, за результатом комедія.

Фіналісти нацвідбору на «Євробачення-2025»

У кого найкращі шанси поїхати до Базеля? Артур Колдомасов послухав усі пісні фіналістів Національного відбору України на «Євробачення-2025» та розповідає про музичну складову, образ, рівень англійської, тексти пісень, які потрапили у фінальну десятку конкурсу, —  для того, щоб вам було легше визначитися зі вподобаннями до 8 лютого — дня, коли відбудеться фінал нацвідбору.

Наразі це все.

Дякую, що дочитали цей лист до кінця.

Більше текстів наших авторів у різних форматах ви можете читати у фейсбуці, інстаграмітелеграмі,  вотсапі, вайбері, іксі (твітері) та на сайті «Детектор медіа». Увесь зворотний зв'язок також пишіть сюди — мені на пошту. А ще всією командою ми будемо вдячні, якщо порекомендуєте підписатися на цю розсилку вашим колегам та друзям.

 

До зустрічі. Переможемо!

Ваша комунікаційна менеджерка «ДМ» Марина Леончук.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Источник материала
loader
loader