Для галочки, для донорів чи для стійкості? Як працює галузь медіаграмотності та яких потребує змін
Українська сфера медіаграмотності потребує розвитку та змін — такого висновку дійшли учасники «Дослідження ринку медіаграмотності 2025», яке провела громадська організація «Інститут свідомого громадянства» (ініціатива «Як не стати овочем»). Проєкт реалізується за підтримки компанії Zinc Network і Міністерства закордонних справ, у справах співдружності та розвитку Великої Британії.
Координаторкою та головною дослідницею стала менеджерка проєкту Оксана Мороз. Вона провела 94 глибинні інтерв’ю з представниками ініціатив, донорських структур, експертами, медійниками, військовими, блогерами, психологами й іншими фахівцями, дотичними до теми інформаційної стійкості.
Ціллю дослідження стало підвищення ефективності зусиль у царині медіаграмотності — через аналіз наявної ситуації, виявлення викликів, формування рекомендацій і створення спільного майданчика для взаємодії.
Також дослідження сформувало базу проєктів із медіаграмотності. База буде розміщена на ресурсах національного проєкту з медіаграмотності «Фільтр». Над базою працювали дослідники Анна Лоза, Валерія Сіробаба та Назарій Луценко.
До експертної ради дослідження увійшли шеф-редакторка «Детектора медіа» Наталія Лигачова, голова Комітету ВР з питань свободи слова Ярослав Юрчишин, директорка ІМІ Оксана Романюк, експертка з комунікацій Ярина Ключковська, очільниця нацпроєкту «Фільтр» Ольга Кравченко, засновниця ініціатив «По той бік новин» і «НотаЄнота» Альона Романюк та інші експерти.
Дослідження тривало з листопада 2024 року по березень 2025-го, тож зазначається, що після припинення США фінансування більшості проєктів у цій сфері розпочалися суттєві зміни, через які не вдалося зробити типізацію гравців ринку.
«Детектор медіа» публікує головні тези та висновки дослідження.
Більшість із 94 опитаних експертів погодилися: український ринок медіаграмотності потребує змін, адже нинішні темпи формування навичок медіаграмотності в українців не відповідають викликам часу. Лише менш ніж 10% учасників дослідження вважають, що ситуація не потребує втручання і що галузь розвивається достатньо ефективно.
![]()
Водночас опитані експерти позитивно оцінюють те, що було зроблено за останнє десятиліття. Після 2014 року в Україні з’явилася база ініціатив, зокрема інноваційні продукти, які, на думку багатьох респондентів, за кількістю та якістю навіть випереджають напрацювання західних партнерів.
Проте існує певна обмеженість цільової аудиторії. Значна частина проєктів і матеріалів орієнтована на так звану «бульбашку» — тих, хто вже зацікавлений у темі та має базовий рівень обізнаності. Аудиторії різних ініціатив часто перетинаються, натомість ширші верстви населення залишаються осторонь — або ж узагалі не мають жодного досвіду взаємодії з продуктами чи проєктами з медіаграмотності.
Згідно з результатами дослідження, в українському суспільстві існує різне розуміння суті та місця «медіаграмотності». Від того, що це головна навичка в інформаційну еру, до повної непотрібності та переоціненості медіаграмотності.
![]()
Автори запропонували розмежувати поняття «медіаосвіта» та «медіаграмотність». Під медіаосвітою мається на увазі складова формальної освіти, спрямована на формування у людини розуміння, як формується інформаційне поле, які інструменти та методи застосовуються для викривлення інформації.
Медіаграмотність — це вміння дорослої людини розрізняти ознаки шкідливих впливів у інформаційному просторі й обирати оптимальну модель поведінки для мінімізації ризиків. Це поняття виходить за межі формальної освіти та є елементом інформаційної стійкості людей.
Дослідження показало, що поняття «медіаграмотність» часто звужують і зводять до суто фактчекінгу або вибіркового споживання інформації з перевірених джерел. При цьому серед експертної спільноти немає єдності в тому, які саме знання й навички має отримати українець, щоб вважатися медіаграмотним.
Також експерти вказують, що держава не до кінця усвідомлює значущість їхньої роботи, особливо після оновлення команди Міністерства культури та стратегічних комунікацій.
У представників держави, на думку деяких респондентів, панує уявлення про медіаграмотність як про процес, що «має дати результат», хоча який саме результат і яким чином він має вплинути на інформаційну стійкість людей, часто залишається не окресленим.
- Читайте також: У сучасному цифровому світі бути медіаграмотним — це вже не потреба, а умова виживання
Для багатьох державних інституцій медіаграмотність сприймається як те, що «повинно бути», бо цього вимагають міжнародні партнери — насамперед скандинавські країни, ОБСЄ та інші донори. Унаслідок цього підходу ініціативи в цій сфері нерідко реалізуються радше «для галочки», ніж як стратегічна інвестиція у стійкість суспільства. Це призводить до періодичних дискусій щодо потрібності медіаграмотності та того, чи справді нинішні зусилля можуть змінити ситуацію з вразливістю українців до інформаційних загроз.
Аналіз продуктів медіаграмотності
56% ініціатив у сфері медіаграмотності були орієнтовані на доволі вузьке охоплення — менш ніж 10 тисяч осіб. Тоді як лише 18% продуктів подолали межу у 500 тисяч охоплення. Більшість експертів констатували, що потрібно виходити за межі «бульбашки медіаграмотності», охоплювати нові аудиторії та канали.
![]()
У період з 2020 по 2024 роки в Україні у сфері медіаграмотності домінували чимало типів продуктів. Наприклад, кампанії з популяризації медіаграмотності — разові або комплексні дії, які пояснюють важливість медіаграмотності загалом чи/та окремих її елементів. Реалізуються в різноманітних форматах: від точкових блогів до всеукраїнських промокампаній.
Також дослідники виділили такі продукти як: офлайн-тренінги, лекції, семінари; онлайн-курси у відкритому доступі — зокрема, на освітніх платформах (наприклад, на Prometheus); ресурси з фактчекінгу, які збирають, аналізують і пояснюють приклади фейків і маніпуляцій (такі як StopFake); блоги, подкасти й інтерв’ю — як-от серія «Медіуми» від «Детектора медіа»; ігрові продукти — зокрема, гра «НотаЄнота», що навчає критичного мислення; онлайн-тести — зокрема національний тест із медіаграмотності, який допомагає виявити прогалини у знаннях; журналістські розслідування — викриття псевдоекспертів, інфошахраїв і маніпуляторів (наприклад, дослідження видання «Свідомі» щодо Спартака Субботи); книги з акцентом на медіаграмотність і критичне мислення українців; інтеграція медіаграмотності в освітні та культурні продукти, а також бази, в яких концентруються хороші чи погані ресурси (наприклад, Білий список якісних медіа від ІМІ або база псевдосоціологів від «Текстів»).
- Читайте також: StopFake та «Детектор медіа» є найвідомішими серед українців фактчекерськими організаціями, — дослідження
У результаті дослідження у базу було додано 886 різних за своїм масштабом продуктів. Як правило, продукти всеукраїнських ініціатив виходили серіями, тоді як регіональних — точковими, тобто проводилися один раз.
Згідно з дослідженням, понад 70% продуктів передбачають тривалий час взаємодії — понад 30 хвилин, тобто орієнтовані на глибоке засвоєння знань, а короткі формати (до 3 хвилин) становлять лише 6% загального обсягу.
Більшість продуктів (понад 80%) мають навчальний або просвітницький характер. Ігрові й розважальні — менш ніж 5%, що, на думку експертів, ускладнює ширше охоплення аудиторії.
![]()
Третина продуктів — це тренінги, вебінари та курси. Такий формат є природним на етапі становлення галузі, однак у перспективі може гальмувати популяризацію серед масової аудиторії.
Подкасти та блогінг займають лише 12% усього масиву продуктів — експерти вважають це недостатнім.
Більшість опитаних експертів наголошували на важливості не загального підходу до медіаграмотності, а глибшого вивчення реальних потреб українців у конкретних її компонентах. Ішлося, зокрема, про сегментацію аудиторії, яка має виходити саме з її потреб, що дозволить точніше формувати продуктову лінійку та відповідну комунікацію.
Аналіз показав, що на цей час розроблено багато посібників і методичних матеріалів із медіаграмотності для вчителів. Проте немає статистики, як і хто їх упроваджує та скільки загалом шкіл працюють над упровадженням елементів медіаграмотності.
- Читайте також: «Раніше спілкування дітей обмежувалося школою — тепер у їхніх руках цілий світ»
На поточний момент експертна спільнота з медіаграмотності добре вміє систематизувати знання, розробляти навчання, організовувати тренінг і конференцію та якісно працювати на потребу 100—1000 людей. Але виникають труднощі, коли потрібно розробити короткий чи розважальний формат і з його допомогою зацікавити й навчити 10 тисяч людей. А робота з виходом на нові аудиторії, які не мають сформованої потреби з медіаграмотності, тільки починається.
![]()
Усі опитані експерти зійшлися на думці, що базові продукти, які направленні на формування медіаграмотності українців, мають бути безплатними для кінцевого споживача. Винятком можуть бути продукти для співробітників компаній.
Робота з цільовою аудиторією
Дослідження показало, що у медіаграмотності немає сформованого позиціювання як у цілому, так і для окремих аудиторій. Немає відповіді на запитання — яке місце медіаграмотність має посісти в житті українців і для чого вона їм потрібна. Також немає базової платформи, від якої буде розроблятися позиціювання окремих продуктів.
- Читайте також: Медіатравма, освітні втрати, ШІ. Чому медіаграмотність має бути базовою навичкою
Представники ринку медіаграмотності здебільшого називали ті сегменти аудиторії, з якими вже мають досвід роботи, або висували припущення щодо потенційно важливих. Експерти з інших сфер — зокрема журналісти, освітяни, психологи — частіше орієнтувалися на більш загальновизнані категорії: діти, військові, люди старшого віку. Загальною була думка про те, що доступних соцдемографічних зрізів недостатньо для точного визначення ключових аудиторій і побудови з ними ефективної комунікації.
Окремо наголошується на важливості роботи з сільським населенням, яке сьогодні залишається значно менш охопленим навчальними ініціативами у сфері медіаграмотності.
Усі експерти підкреслювали необхідність системного впровадження медіаграмотності в шкільну освіту. Вони наголошували: розвиток медіаграмотності має охоплювати як дорослих, так і дітей. Експерти говорили про важливість регулярного й обов’язкового навчання вчителів, якісної інтеграції медіаграмотності в підвищення кваліфікації, а також щорічну перевірку знань. Проте висловлювали сумніви, що це можливо буде зробити в поточній системі освіти.
- Читайте також: Дослідження «ДМ»: Телеграм, ютуб, тікток, інстаграм — основні джерела інформації для підлітків
Деякі експерти також відповідали, що зараз важливо не розробляти нові продукти, а думати над інтеграцією тих, які наявні у спільноті, продуктів з інших сфер і про співпрацю з блогерами.
Однак щодо блогерів думки експертів розділилися. Чим далі експерт був від блогінгу, тим песимістичніша оцінка потенційної співпраці з ними. Натомість самі блогери готові до співпраці, але говорили про важливість продуманого підходу, який базуватиметься на win-win стратегії.
Більшість експертів також говорила про важливість співпраці з бізнесом. Проте, як і з блогерами, потрібно напрацювати стратегію вигідної для всіх співпраці, яка дасть змогу реалізовувати довгострокові проєкти.
Респонденти розповідали, що більшість проєктів із медіаграмотності короткострокові й обмежені в бюджеті. Також після припинення американського фінансування незрозумілою залишається подальша доля двох багаторічних досліджень — медіаспоживання (Інтерньюз) та індексу медіаграмотності («Детектор медіа»).
- Читайте також: «Детектор медіа» презентував дослідження медіаспоживання та медіаграмотності українських підлітків
Також у галузі немає досліджень, які допомагають зрозуміти потреби різних сегментів і від них визначити пріоритети. І досліджень, які на достатньому рівні моніторять результати змін від запроваджених рішень.
Роль держави у розвитку медіаграмотності
Експерти говорили, що нині більшість продуктів і проєктів у сфері медіаграмотності створюються насамперед на запити донорів, а не на основі реальних потреб українців. Останні, у кращому разі, враховують на рівні гіпотез. Наприклад, якщо європейські донори оголошують пріоритетом навчання дітей і молоді, значна частина організацій і ініціатив орієнтує свою діяльність саме на ці цільові групи. У разі переорієнтації донорської уваги, наприклад, на людей старшого віку, сфера відповідно адаптує свої програми під нові акценти.
Частина експертів позитивно оцінила спроби попереднього керівництва МКСК координувати галузь медіаграмотності, проте й ці дії визнали недостатніми. Експерти висловлювали різні погляди на роль держави у формуванні медіаграмотності: від того, що держава зараз має сконцентруватися на війні й допомагати лише законодавчо, до повного перекладення завдання і відповідальності «на державу».
Експерти висловлювали побоювання щодо майбутнього медіаграмотності в Україні з приходом нової команди МКСК. Вони розповідали, що попередній міністр чітко артикулював важливість медіаграмотності для національної безпеки, а позиція нового є нечіткою та незрозумілою для галузі.
- Читайте також: Штучний інтелект, телеграм, повернення політики. Головні виклики 2025 року
Серед тих, хто знайомий із національним проєктом «Фільтр», загалом переважали його позитивні оцінки. Зокрема, у представників галузі є запит на те, щоб «Фільтр» виконував такі функції:
- стратегічний центр з медіаграмотності (генерація ідей та векторів розвитку);
- R&D центр, тобто центр досліджень і розробки інновацій;
- лобіювання інтересів;
- координації дій. Зокрема для того, «щоб було зрозуміло, до кого звертатися за пріоритетами».
Натомість, за словами експертів, «Фільтр» виконує радше функції окремої громадської організації, зосереджуючись на тактичних завданнях.
- Читайте також: Понад 46% учасників національного тесту з медіаграмотності продемонстрували високий результат
Для підвищення координації у сфері й ефективності зусиль частина експертів висловилася за створення робочих груп із головних напрямів (коли вони будуть визначені). Дискусійною була ідея створення Експертної ради при МКСК з впровадження медіаграмотності. Основна причина — залежність ефективності такої ради від складу учасників (їхньої кваліфікації та вмотивованості). Зокрема експерти говорили про прозорість процесу та критерії відбору.
Також висловлювалися побоювання, що «всі пересваряться ще в процесі голосування за раду». Хоча сама ідея такої ради за умови компетентності та вмотивованості складу сприймається позитивно і може підсилювати роботу «Фільтра».
Загальні рекомендації
Автори дослідження також запропонували базові рекомендації щодо майбутніх ініціатив у сфері медіаграмотності. Зокрема, визначити ключові показники ефективності (КРІ), розробити «рамку знань» — комплекс знань і навичок, які мають бути в українців на кожному етапі їхнього життя, а також пропрацювати формати роботи з такими сегментами: держава, церква, бізнес, блогери, військові.
На думку дослідників, важливо розпочати відкритий діалог між представниками держави, ініціативною групою донорів і громадських організацій. Метою такого діалогу має бути встановлення пріоритетів розвитку сфери.
Паралельно варто ініціювати проведення установчого дослідження, що дозволить сегментувати аудиторію за реальними потребами у медіаграмотності й особливостями інформаційного споживання. Це дослідження має стати підґрунтям для формування загального позиціювання галузі.
Дослідники вважають, що на основі отриманих даних доцільно оновити Стратегію розвитку медіаграмотності в Україні, окресливши її роль у системі національної безпеки. Разом зі стратегією варто підготувати покроковий план дій, у якому будуть визначені ключові проєкти на 2026 рік і наступні періоди, а також визначити відповідальних за їх реалізацію. Для більшої ефективності слід створити робочі групи.
Успішне втілення цих рішень потребує чіткої координації між державними органами, зокрема МКСК та Міністерством освіти, з донорами й експертною спільнотою. Окрему увагу слід приділити якнайшвидшому визначенню ролі «Фільтра».
Інфографіка створена авторами «Дослідження ринку медіаграмотності 2025»
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.

