![Народовладдя від Зеленського: плюси і мінуси](https://thumbor.my.ua/l7g_2ieedxPxi4-irBeGlHaNMlo=/800x400/smart/filters:format(webp)/https%3A%2F%2Fglavcom.ua%2Fimg%2Farticle%2F6860%2F1_main.jpg)
Народовладдя від Зеленського: плюси і мінуси
Президент України Володимир Зеленський подав до Верховної Ради законопроєкт про народовладдя через всеукраїнський референдум.
Документ є першим з анонсованих раніше командою президента законопроєктів із пакета ініціатив про народовладдя.
Він визначений Зеленським як невідкладний.
Згідно з Конституцією України, народне волевиявлення в країні здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Якщо інші форми нині працюють, то проведення референдумів в Україні заблоковане, оскільки два роки тому Конституційний суд (КС) визнав нелегітимним та таким, що суперечить Основному закону ухвалений у 2012 році закон «Про всеукраїнський референдум».
Внаслідок цього у законодавстві утворилася прогалина, і українці не можуть вирішувати на референдумах жодних питань.
Хоча у Конституції прописано, що виключно на всеукраїнських референдумах вирішуються питання про зміну території України, а також затверджуються зміни до Основного закону у розділах І, ІІІ та XIII.
Тут йдеться про загальні засади, вибори і сам референдум, а також правосуддя.
При цьому референдум не допускається щодо законопроєктів з питань податків, бюджету та амністії.
Рушниця на стіні.
Тож Володимир Зеленський має намір заповнити правовий вакуум і реанімувати механізм народовладдя через референдум.
Але водночас він пропонує народним депутатам додати ще два аспекти, за якими українці можуть ініціювати референдум: вирішення питання загальнодержавного значення, так званий консультативний референдум, та скасування якогось з законів чи окремих положень закону.
Ініціювати референдум зможуть партії та громадські організації.
Новацією законопроекту Зеленського є також те, що з'явиться можливість проводити референдум через електронні процедури, зокрема і електронне голосування.
Для цього законопроєктом передбачено створення автоматизованої інформаційно-аналітичної системи.
«Це питання розроблялося на основі вивчення зарубіжного законодавства та досвіду його застосування щодо електронних голосувань, насамперед європейських держав», - пише у пояснювальній записці свого законопроєкту Володимир Зеленський.
Аналітики кажуть, що такий законопроєкт потрібен, у ньому виправляються помилки, допущені у скасованому КС законі.
Експерт з конституційної реформи, голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко порівнює майбутній закон про референдум з «рушницею на стіні».
«Нехай вона висить, щоб всі знали, що вона є.
Якщо хтось зазіхне на наші права, то ми нею скористаємось», - каже Коліушко.
Він відзначає важливість цього інструменту.
«Однак якщо парламент відривається від народу і ухвалює не ті закони, то народу немає іншого виходу, як повстання.
То закон дозволяє провести це повстання у вигляді референдуму», - зауважує експерт.
Референдум за російським сценарієм?.
Разом з тим його бентежить, що нинішній законопроєкт президент визначив як невідкладний на тлі повідомлень з Офісу президента про інтенсифікацію переговорів з Росією та представниками ОРДЛО щодо миру на Донбасі шляхом поступок з боку української сторони.
«З’являється новий інструмент, і всі будуть думати, як ним скористатися на свою користь», - застерігає Ігор Коліушко.
Експерти відзначають, що проросійські сили можуть через референдуми посилити проросійські настрої в Україні, зокрема знову піднімати питання про статус російської мови, про відносини з Росією.
«Поряд з механізмом народовладдя референдум може бути і суперечливим механізмом.
Враховуючи те, що в Україні є сильні проросійські партії, деякі українські ЗМІ є залежними від російських фінансів, то нас чекатимуть спроби референдумів за російським сценарієм», - не виключає голова Комітету виборців України Олексій Кошель.
Як уже заявив в ефірі телеканалу ZIK перший президент України Леонід Кравчук, першим питанням на референдумі могло би бути питання про територіальну цілісність України.
«Я думаю, що було би добре винести питання врешті-решт про війну і мир, про територіальну цілісність України, тому що це питання ми дебатуємо вже десь п'ять років, але віз і нині там», - сказав Леонід Кравчук.
Електронний цифровий підпис убезпечить?.
Щоправда, у законопроєкті передбачені запобіжники щодо проведення антидержавних референдумів.
Передбачено, що у випадку ініціювання референдуму, на розгляд якого виносяться антиконституційні питання, останні можуть бути передані на розгляд до Конституційного суду.
Якщо КС виявить, що питання суперечать Конституції, він може зняти їх з розгляду чи скасувати референдум взагалі.
Утім, визначати «антидержавність» питань будуть тільки представники влади - звернутись до КС зможуть лише президент чи 45 народних депутатів.
Разом з тим Олексій Кошель наголошує, що електронне голосування на референдумі є позитивним нововведенням, яке може убезпечити голосування від маніпуляцій з підписами, адже збір підписів про ініціювання референдуму та електронне голосування передбачають використання електронного цифрового підпису.
Разом з тим, він вважає, що реалізувати цю новацію практично не можливо, оскільки тільки для ініціювання референдуму за народною ініціативою потрібно назбирати 3 мільйони підписів українців.
Натомість цифровий підпис зараз мають дуже мало українців і не факт, що вони захочуть підписатися під тією чи іншою ініціативою, винесеною на референдум.
![loader](/files/images/preloader.gif)
![loader](/files/images/preloader.gif)