В Україні оновлений Виборчий кодекс.
308 народних депутатів проголосували за.
Що це означає – розкаже кореспондентка "5 каналу" Ірина Сисак.
Зменшили заставу та заборонили продуктові набори від кандидатів.
За сто днів до місцевих виборів Рада таки ухвалила Виборчий кодекс.
Не вирішними залишається питання щодо укрупнення районів.
Тобто незрозумілим залишається питання, за яким територіальним устроєм будуть відбуватися місцеві вибори.
Буде більше районів чи менше.
Закон встановлює, що позачергові місцеві вибори, проміжні, перші, додаткові проводитимуться двічі на рік – в останню неділю березня та останню неділю жовтня.
Крім того, відповідно до пропонованих змін у рік проведення чергових місцевих виборів усі місцеві вибори проводитимуться один раз на рік – в день проведення чергових місцевих виборів – останню неділю жовтня п'ятого року повноважень місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, обраних на останніх чергових місцевих виборах.
Також планується запровадження можливості використання у Виборчому процесі електронних сервісів та інноваційних технологій.
Ухвалений закон передбачає унормування наслідків для виборчого процесу в разі введення воєнного або надзвичайного стану в Україні чи в окремих її місцевостях, усунення інших неузгодженостей та прогалин у положеннях Виборчого кодексу, зокрема, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу; формування складу виборчих комісій; порядку висування та реєстрації кандидатів; внесення грошової застави; територіальної організації виборів; встановлення результатів виборів та інших аспектів проведення виборів.
До Книги другої, яка визначає основні засади організації та проведення виборів президента Україна, пропонуються зміни в частині запровадження механізмів боротьби із "двійниками", вдосконалення порядку формування та функціонування виборчих комісій, конкретизовано окремі положення, що стосуються висування та реєстрації кандидатів на місцевих виборах.
Змінами також передбачається, що партія, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати, після початку виборчого процесу та до подання документів до Центральної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати одним платежем вносить у безготівковій формі на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії грошову заставу в розмірі однієї тисячі мінімальних заробітних плат, визначених у місячному розмірі (станом на день початку виборчого процесу).
Грошова застава вноситься партією, яка висунула кандидата на пост президента, або особисто кандидатом на пост президента, висунутим шляхом самовисування, у безготівковій формі одним платежем на спеціальний рахунок ЦВК (після початку виборчого процесу та до подання документів до ЦВК для реєстрації) в розмірі 650 мінімальних заробітних плат, визначених у місячному розмірі (станом на день початку виборчого процесу).
Кандидати у депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25% розміру виборчої квоти, розміщуються на початку територіального виборчого списку відповідної організації партії у порядку зменшення кількості голосів виборців, які підтримали відповідного кандидата у депутати.
При рівній кількості голосів, кандидати розміщуються у черговості, визначеній організацією партії при висуванні кандидатів.
Після кандидатів у депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25% розміру виборчої квоти, у територіальному виборчому списку розміщуються інші кандидати у черговості, визначеній організацією партії при висуванні кандидатів.
Крім того, вносяться зміни до Кримінального кодексу щодо вдосконалення низки статей, які захищають виборчі права громадян.
Зокрема, перешкоджання вільному здійсненню виборцем, учасником референдуму свого виборчого права або права брати участь у референдумі, перешкоджання діяльності члена виборчої комісії чи члена комісії референдуму, члена ініціативної групи референдуму або офіційного спостерігача при виконанні ними своїх повноважень чи здійсненні своїх прав, поєднані з обманом або примушуванням, – караються обмеженням волі на строк до трьох років або позбавленням волі на той самий строк.
"Виборчі квоти – це бар'єр, коли хто буде першим, хто десятим, хто в кінці списку, будуть визначати не виборці, а партійні боси у закритих офісах.
Також 10 тисяч – це межа самовисування.
Було – 90.
Це теж партизація – заганяння людей в офіс партійний, де будуть вирішувати ці питання", – наголошує нардеп від "Голосу" Роман Лозинський.
"Чим більше конкуренція між кандидатами, ми розуміємо, що це демократична європейська модель.
Багато людей з фракції це підтримали", – заявляє перший заступник голови фракції "Слуга народу" Олександр Корнієнко.
"В результаті затвердили бюлетень, де, якщо в списку буде більше 10 осіб, треба буде дописувати якийсь там нулик.
Це форма бюлетеню, який нам показали в останній момент.
В цьому проблема – що голосували в супереч регламенту, бігом.
В результаті затвердили бюлетень, який по-суті відкриває шлях до фальсифікації", – каже народний депутат "Європейської солідарності" Микола Княжицький.
Це підтримали депутати Верховної Ради у середу, 15 липня.