/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F45%2F5d60eb4fd78d79443718d8a3f0fe1b2d.jpg)
Перша будівля була дерев'яною: який вигляд раніше мав залізничний вокзал у Вінниці
Вокзал є свідком історії міста
У кожному великому місті є залізничний вокзал – місце, яке першими бачать ті, хто туди приїжджає. Це візитівка міста, його ворота до світу. Будівлі вокзалів змінюються з часом: одні старіють, інші руйнуються через війни, але всі вони знов отримують нове життя.
Раніше ми розповідали, який вигляд мав перший залізничний вокзал в Харкові та що з ним потім сталося. Тепер пропонуємо перенестися у Вінницю й дізнатися, якою була історія її залізничного вокзалу, як змінювалася його архітектура і яка роль відводилася йому в житті міста.
Історія залізничного вокзалу у Вінниці
Історія вінницького залізничного вокзалу розпочинається ще у 1870 році, коли було прокладено залізничну лінію Київ-Балта-Одеса. Саме тоді у Вінниці з'явилося перше вокзальне приміщення – невелика дерев'яна будівля з єдиною колією. Розташований на околиці міста, вокзал знаходився наприкінці Олександрівської дороги (сьогодні – проспект Коцюбинського). Ця будівля мала дзвіницю, що повідомляла пасажирів про прибуття чи відправлення потягів.
У 1880-х, дерев'яний вокзал замінили цегляною двоповерховою будівлею. За цей час залізничне сполучення стрімко розвивалося, а вокзал у Вінниці став важливим транспортним вузлом. Вже до кінця ХІХ століття він мав найбільший товарообіг у всій Подільській губернії.
Спочатку вокзал стояв на майже пустій території. Але поступово навколо нього з'являлись нові будівлі: в'язниця, чавуноливарний завод і казарми для військових. У 1899 році поблизу вокзалу відкрили першу сільськогосподарську виставку та ярмарок. Це стало ще одним доказом важливості залізничного вузла для розвитку регіону.
У 1913 року вокзал у Вінниці вже став точкою зупинки для міського трамваю, який курсував до жіночої гімназії (сьогодні – школа №2).
У 1918 році приміщення вокзалу зайняли німецькі війська, які прибули до Вінниці, щоб звільнити території від більшовиків.
Після революції Вінниця стала обласним центром у 1934 році, і було ухвалено рішення побудувати новий, більший вокзал. Роботи тривали з 1932 до 1940 року. У 1939 році, напередодні Другої світової війни, відкрилося нове приміщення вокзалу, яке мало обслуговувати тисячі пасажирів щодня.
Проте війна внесла свої корективи. У 1943 році німецькі війська, відступаючи з Вінниці, підірвали вокзал. Єдиною спорудою, яка збереглася після знищення, став пішохідний міст. Цей міст залишався на місці аж до 2005 року.
Після закінчення війни розпочалося відновлення залізничного вокзалу. Нове приміщення відкрили у 1952 році. Це був сучасний для свого часу вокзал, на вході до якого гостей зустрічала мозаїка із зображенням залізничника та дівчат-колгоспниць. Перед будівлею був розташований сквер із фонтаном, який проіснував до початку ХХІ століття.
У 2004-2005 роках вокзал реконструювали. Він став сучасним, зручним та функціональним транспортним вузлом, який зустрічає тисячі пасажирів щодня.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F52%2F93757ccb5bf465c4b1a5461121d6f9a8.jpg)
В Україну знову залітають ворожі "Шахеди": областями шириться тривога
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F209%2F435adaabdfb2d46d8734df489f03fbb1.jpg)
На фронті від початку доби вже було 90 зіткнень, найбільше - на Покровському напрямку
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F52%2F71137d59f0a3b103b5657d2a7e2b7ab3.jpg)
"Три сокири" відплати: артилеристи ГУР ефектно нищать ворога на Покровському напрямку
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F3%2Fea602a309bed7459ebd021f44b067d24.jpg)
Завершення опалювального сезону в Києві та області: відомі дати, коли вимкнуть батареї
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F45%2Fc002b5db059ec1569f8ba80f469a952b.png)
На початку XX століття усі охочі могли політати над Києвом: скільки це коштувало
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F1%2F60959cc47dfface87f195574421c6da4.jpg)
На фронті загинув Дмитро Бєндіков, випусковий редактор TSN.ua
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F209%2F4700ef6ff5e977eca87f7992c41e6194.jpg)