Операція-ліквідація: як режим Лукашенка поставив під загрозу безпеку цивільної авіації
Операція-ліквідація: як режим Лукашенка поставив під загрозу безпеку цивільної авіації

Операція-ліквідація: як режим Лукашенка поставив під загрозу безпеку цивільної авіації

Захоплення літака рейсу Афіни-Вільнюс ще більше доводить, що політика ЄС щодо Білорусі, а тим більше щодо Росії, була хибною.

Режим Лукашенка, а з ним і вся Білорусь, ризикує опинитися в повній міжнародній ізоляції. Євросоюз вже розглядає можливість закриття авіасполучення і наземного транзиту з країною. Безпрецедентний випадок із вимушеною посадкою в Мінську комерційного рейсу Ryanair Афіни-Вільнюс, який можна кваліфікувати, як акт тероризму, поставив під великий знак питання безпечності міжнародних пасажирських авіаперевезень в принципі. Президент України Володимир Зеленський вже доручив Кабміну розглянути питання обмеження авіасполучення з Білоруссю. 

У неділю, 23 травня, через начебто мінування пасажирського рейсу Ryanair, Білорусь примусово посадила літак на мінському летовищі. Пізніше виявилося, що за особистим наказом Лукашенка Білорусь підняла в небо винищувач Міг-29, який і скерував цивільний літак на посадку, хоча до аеропорту Вільнюса залишалося 75 км. Жодних вибухових пристроїв не знайшли. Натомість затримали колишнього головного редактора і засновника Telegram-каналу NEXTA (який був головним координатором білоруських протестів після сфальсифікованих президентських виборів у серпні 2020 року) Романа Протасевича, якому загрожує смертна кара.

ТСН.ua розбирався, чи перший це випадок в історії цивільної авіації, як світ посилюватиме тиск на режим Лукашенка, в заручниках у якого майже 10-мільйонна країна, та до чого тут російські спецслужби.

Акт тероризму

Український сегмент Facebook традиційно розділився на декілька таборів. Одні жартують, що режиму Лукашенка знадобилося здійснити акт тероризму, щоб фракція "Слуга народу" виключила зі своїх лав великого шанувальника білоруського диктатора Євгена Шевченка. Адже навіть його особистий візит до Олександра Лукашенка у квітні не став для "слуг" вагомим приводом. На відміну від цього допису в Telegram-каналі Шевченка: "В Мінську затримали засновників NEXTA. Оце державність!".

Інші вбачають у заяві радника голови ОПУ Михайла Подоляка (який починав журналістську кар’єру в Білорусі) опосередковане підтвердження існування спецоперації щодо 33 вагнерівців, яких начебто планувалося затримати, посадивши літак Мінськ-Стамбул в Україні. Подоляк назвав інцидент із рейсом Ryanair прямим проявом міжнародного тероризму, звинувативши Москву, мовляв, свого часу РФ готувала щось подібне для України у вигляді спецоперації, якої не існує.

Ну а поки українські політики чубляться, наведемо трохи сухої статистики. Опитування КМІСу за лютий цього року показує, що 30% українців довіряють самопроголошеному президенту Білорусі Олександру Лукашенку. Та й поведінка Володимира Зеленського на початку президентства дуже нагадувала керівника колгоспу, з яким часто порівнюють останнього європейського диктатора.

Які уроки з інциденту з літаком Ryanair мають винести шанувальники Лукашенка в Україні?

По-перше, кожен із нас хоче бути впевненим, що сідаючи в літак ми безпечно дістанемося з пункту "А" в пункт "Б". За це відповідає Чиказька конвенція 1944 року. Просто так для затримання людини, яка перебуває на борту, перехоплювати та силоміць саджати літаки не можна – це є порушенням Чиказької конвенції. Є виключні випадки, скажімо, загроза тероризму чи безпека країни, у повітряному просторі якої знаходиться літак.

Тому, по-друге, білоруські диспетчери й почали говорити пілотам про начебто вибухівку на борту. Коли ж виявилося, що до летовища Вільнюса ближче, ніж до Мінська, за особистим наказом Лукашенка в повітря підняли винищувач, який супроводив пасажирський рейс Афіни-Вільнюс на посадку до Мінська. Проте більше ми зможемо дізнатися, якщо Ryanair опублікує розшифрування перемовин пілотів із диспетчерами.

По-третє, у Мінську літак і пасажирів протримали п’ять годин. Вибухівки не знайшли, а Романа Протасевича затримали.

Польський прем’єр Матеуш Моравецький назвав це актом державного тероризму. Компанія Ryanair – повітряним піратством. Голова європейської дипломатії Жозеп Боррель – актом державного піратства. Генсек НАТО Єнс Столтенберг висловився за проведення міжнародного розслідування. А от деякі європейські експерти кажуть, що перехоплення європейського літака можна розцінювати, як напад на країни-члени Альянсу.

По-четверте, з’являлася інформація про причетність до цього акту тероризму працівників російських спецслужб, які "вели" Протасевича до самого Мінська. Адже вже до Вільнюса, за інформацією NEXTA, літак вилетів без Протасевича та його дівчини (яка є громадянкою Росії) та ще чотирьох росіян. Москва це заперечує. Проте Греція, звідки летів рейс Ryanair, - єдина країна ЄС, яка пускає громадян Росії за туристичними візами. Але є питання, як громадян Росії пустили на рейс до Литви, яка росіян не пускає.

Прецедент для світу

Литва заборонила посадку і виліт літаків, які летять транзитом через Білорусь. Не чекаючи офіційних заборон, авіакомпанії вже почали оминати повітряний простір Білорусі. До прикладу рейс Austrian Airlines Відень-Москва летів сьогодні через територію України, Wizzair Київ-Таллінн та air-Baltic Рига-Одеса облітали Білорусь через Польщу. Lufthansa, Turkish Airlines та Air France продовжили літати через Білорусь транзитом і здійснили прямі рейси до Мінська. Проте надвечір понеділка, 24 травня, рейс Мінськ-Франкфурт довго не випускали з летовища через начебто загрозу мінування.

На захист незаконних дій режиму Лукашенка вже стала Москва. За словами затриманого Романа Протасевича, ще в аеропорту Афін за ним стежив російськомовний чоловік, намагаючись сфотографувати його документи. А потім просто розвернувся і пішов, хоча був попереду в черзі. Міністр закордонних справ Сергій Лавров одразу ж нагадав про два на його думку аналогічні випадки з літаками, звинувативши Сполучені Штати та Україну. Проте Кремль як завжди бреше.

Чи перехоплення білоруською військовою авіацією пасажирського комерційного рейсу Ryanair перший прецедент в історії цивільної авіації? Так. І це вже кваліфікується, як акт піратства та тероризму. То про що ж тоді каже Лавров?

Кейс №1. Позапланова посадка літака президента Болівії Ево Моралеса в аеропорту Відня 2013 року через підозри, що на борту може перебувати ексспівробітник ЦРУ Едвард Сноуден, якого США звинуватили у шпигунстві та оголосили у розшук.

Тоді Франція та Португалія начебто закрили свій повітряний простір, а літак запросив посадку у Відні. Моралес якраз повертався з Москви, де перебував із візитом. Проте жодна з європейських країн не підіймала в небо свої військові винищувачі. Літак обшукали, Сноудена, який наразі живе в Москві, не знайшли.

Кейс №2. Повернення літака "Белавіа" Київ-Мінськ назад до Жулян восени 2016 року. Тоді це зробила СБУ через громадянина Вірменії, який загрожував національній безпеці України.

"Белавіа" повідомила, що українські спецслужби погрожували підняти в небо винищувачі, якщо пілоти відмовляться розгортати літак. Проте жодної військової авіації в небі помічено не було. А за дивним збігом обставин адвокаткою цього вірменського громадянина, який позивався до СБУ, була Олена Лукаш – міністерка юстиції часів Януковича.

Санкції та наслідки 

Тому перехоплення білоруськими винищувачами пасажирського рейсу Ryanair можна вважати першим в історії цивільної авіації прецедентом. Без належної оцінки та санкцій з боку міжнародного співтовариства та ICAO (Міжнародна організація цивільної авіації ООН), це може "розв’язати" руки іншим використовувати ті ж методи. Наприклад, якщо якась країна не видає людину, яка в іншій державі проходить за кримінальною справою та оголошена у розшук. Виходить, що остання може спокійно підняти в небо свої винищувачі, розгорнути літак і затримати необхідну їм людину.

Євросоюз збирається визнати повітряний простір Білорусі небезпечним для польотів, заборонити "Белавіа" приземлятися в аеропортах ЄС і заблокувати наземний транзит в ЄС з Білорусі. Але чи подіє це на режим Лукашенка? Навряд чи. Разом з іншими санкціями проти Білорусі це ще більше сприятиме перетворенню країни на "європейську Північну Корею", яку без проблем поглине Росія. 

Паралельно із перехопленням літака Ryanair, Лукашенко підписав три закони, які ще більше обмежують свободу преси та масових заходів, а за тиждень до цього закрив ще один білоруський інформаційний портал.

"Мене тут стратять" – такими були слова Романа Протасевича перед затриманням. Захоплення літака рейсу Афіни-Вільнюс ще більше доводить, що політика ЄС щодо Білорусі, а тим більше щодо Росії, була хибною. Потрібні нові точкові підходи і санкції, які послаблюватимуть саме режим Лукашенка. Інакше майже 10 мільйонів білорусів опиняться в заручниках останнього диктатора Європи без можливості покинути країну.  

Відео Новини світу: 8 країн Європи звинуватили Білорусь у повітряному піратстві

Небезпечне небо. Латвійська авіакомпанія відмовилася використовувати повітряний простір Білорусі. Це сталося ще до офіційної заяви за підсумками зустрічі країн ЄС. Вісім держав назвали дії Мінська повітряним піратством. І вимагають заборонити польоти над країною, яка за допомогою винищувача примусово посадила цивільний Боїнг. Напередодні борт компанії Ryanair летів з Греції до Литви, але його змусили сісти в столиці Білорусі, аби затримати двох пасажирів - опозиційного журналіста Романа Протасевича та його дівчину.  

ТСН. 14:00
  • Facebook
  • Twitter
  • Telegram
  • Messenger
  • Viber
Автор:
Христина Зеленюк
Источник материала
Поделиться сюжетом