Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни
Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни

Більшість із них продовжує демонструвати розкішне життя й лише дуже дозовано розповідає про ситуацію в країні.

Війна змінює всі аспекти життя українців, зокрема впливає на їхні інтереси, вподобання, медіапродукти, які вони споживають. Здавалося б, війна має також змінити тих, кого читають і на кого підписані українські користувачі соцмереж, а також контент, який їм пропонують. І частково зміни відбулися. Наприклад, «Детектор медіа» вже писав про те, як війна вплинула на українських інфлюенсерів в інстаграмі. Через повномасштабне вторгнення український сегмент цієї мережі отримав нові сенси, став набагато більш україномовним, а у своїх сториз і дописах, особливо на початку вторгнення, блогери багато повідомляли про війну та популяризували благодійність.

Але є й інший інстаграм-світ, у якому головні герої (здебільшого героїні) продовжують наповнювати свої профілі фотографіями красивого та безтурботного життя, сториз — рекламою або історіями про те, як вони проводять час і де відпочивають.

Медіа неодноразово повідомляли, що інстаграм блокує профілі за дописи про війну. Навіть Мінцифри зверталося до компанії Meta, яка і володіє соцмережею, з проханням пояснити правила модерації та розблокувати українських блогерів. Але деякі з них самостійно знайшли спосіб говорити про те, що в країні триває війна, та висловлювати свою позицію щодо неї.

Чому це важливо? Бо блогери мають мільйонні авдиторії, за ними стежить молодь, до їхньої думки прислухається багато людей, вони самі хваляться, що є лідерами думок, так їх називають рекламні агенції. З таким соціальним капіталом, як в інстаблогерів, можна зробити багато корисного для суспільства та країни, зокрема, постійно нагадувати про війну, збирати кошти на допомогу, популяризувати благодійність і звертатися до міжнародної спільноти. Дивно, коли наша країна просить усіх західних партнерів про допомогу, закликає посилювати санкції проти агресора, а в наших «лідерів думок» у блозі — винятково солодке життя й більш нічого. І навіть якщо конкретний блогер донатить на ЗСУ чи постраждалим від війни, а в його блозі на цю тему ні слова, то очевидно, що він не використовує свій соціальний капітал сповна.

«Детектор медіа» вирішив проаналізувати контент низки українських інстаблогерів, які мають більш ніж мільйон підписників. Усі вони стали відомими саме завдяки своєму профілю в інстаграмі, а не навпаки, як, наприклад, шоумен і благодійник Сергій Притула, співачка Надя Дорофєєва чи телеведуча Маша Єфросиніна, колишній «холостяк» і шоумен Нікіта Добринін. Вони теж мають кількамільйонні авдиторії в соцмережі, але це наслідок їхніх попередніх успіхів і точно не основний вид діяльності та заробітку.

Також ми не брали до уваги тих інстаблогерів, які фактично випали з українського інформаційного простору, як-от Софія Стужук, профіль якої зараз навіть недоступний в Україні — це наслідок політики компанії Meta, детальніше про причини цього читайте в матеріалі «Української правди». І не аналізували профілі тих, для кого інстаграм фактично припинив бути головним джерелом доходу, як-от Олександра Волошина, який хоч і має в сумі понад 2 млн підписників на двох своїх приватних (тобто закритих) профілях, однак не продає реклами в інстаграмі, а радше використовує свої профілі для просування власних бізнес-курсів і заробляє на інвестиціях, про що сам говорив в інтерв’ю.

Тож вийшло, що інстамільйонниками є винятково жінки, з яких ми обрали сім, на нашу думку, найцікавіших і максимально різних. Редакція звернулася до всіх цих блогерок із запитаннями про те, як вони ставляться до можливості використовувати свою популярність на допомогу країні й чи вважають за потрібне це робити. Але, на жаль, жодна з них не прокоментувала наші запитання, хоча ми зверталися і до них особисто, і до їхніх менеджерів. Дехто пообіцяв відповісти, але так цього й не зробив, інші ж узагалі проігнорували запитання. Тож розповідаємо про контент, який зараз створюють популярні інстаграм-блогерки, та про метаморфози, які з ними відбулися за час великої війни.

Альона Венум, 3,9 млн підписників

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 1

Альона Венум

31-річна блогерка Альона Соколова, більш відома під псевдонімом Альона Венум. Її блог вирізняється з-поміж інших відвертістю. Вона не просто публікує фото красивого життя, а й відео палких поцілунків зі своїм чоловіком і навіть публікувала відео власних пологів.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 2

Альона Венум часто публікує відверті фото й відео палких поцілунків зі своїм чоловіком.

На другий день повномасштабного вторгнення Альона у своєму блозі публікувала допис із закликом до НАТО закрити українське небо, записувала сториз про війну, а ще за кілька днів разом з іншими блогерами записувала звернення до росіян із закликом зупинити агресію. У червні, коли росіяни завдали удару по торговому центру «Амстор» у рідному місті Альони Кременчуці, вона також публікувала відео наслідків атаки. Спочатку її пости були російською або англійською мовами, за кілька місяців повномасштабної війни Альона почала публікувати україномовні дописи, й у 2023 році практично повністю перевела свій профіль на українську мову.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 3

Альона Венум зробила пост про російський удар по ТЦ «Амстор» у Кременчуці

Проте вже після повномасштабного вторгнення вона у списку своєї улюбленої музики популяризувала російських виконавців і закликала свою російську авдиторію продовжувати її читати. Детальніше про це — в публікації видання «Букви». Також, за інформацією ютуб-каналу MAGStories, Альона Венум і після початку повномасштабного вторгнення продовжувала наповнювати свій профіль у російській соцмережі «ВКонтакте».

У березні 2023 року вона втрапила у скандал. Тоді до менеджерки Альони звернулися з проханням анонсувати концерт гурту The Hardkiss у Лос-Анджелесі, частину прибутку з якого мали скерувати організації Kind Deeps, яка займається протезуванням поранених українських військових у США. Менеджерка блогерки відповіла: «Вартість рекламної інтеграції залежить від самого технічного завдання та його кількості. Стандартна вартість двох сториз — 900 доларів, кожна наступна — по 400 доларів». Постів про благодійність чи про якісь збори на ЗСУ впродовж щонайменше місяця на сторінці Альони Венум не з’являлося. Натомість вона й далі продовжує показувати свої подорожі різними закордонними курортами, писати про стосунки з чоловіком, публікувати фото свого життя у Варшаві, куди із сім’єю переїхала через повномасштабну війну, та регулярно рекламувати свої курси із заробітку в інстаграмі.

Анна Трінчер, 1,9 млн підписників

Анна Трінчер

22-річна інфлюенсерка та співачка Анна Трінчер публікує багато відео та постів із концертів, заходів, про своє життя, моду, пластичні операції та красу.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 4

Блог Анни Трінчер насичений постами про її зіркове життя.

З початком повномасштабної війни свій профіль в інстаграмі, який раніше був двомовним, перевела повністю на українську мову й багато постів і сториз присвячує темі війни.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 5

Анна Трінчер доволі багато постів робить саме на тему війни

Анна Трінчер чітко заявляє про свою патріотичну громадянську позицію. В червні у подкасті свого чоловіка, також блогера Олександра Волошина Трінчер переконувала інфлюенсерку з Дніпра Анну Алхім у тому, що слухати російських виконавців українцям не варто хоча б тому, що таким чином ми допомагаємо наповнювати бюджет країни-агресорки.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 6

У свій день народження Анна Трінчер закликала підписників задонатити на пікапи для ЗСУ

У профілі Анни Трінчер хоч і доволі рідко, але все ж бувають пости чи сториз із закликом задонатити кудись гроші. Наприклад, у 2022 році на свій день народження Анна Трінчер підтримала акцію подружжя блогерів Куровських, закликавши підписників донатити на 10 пікапів для ЗСУ.

Юля Верба, 1,3 млн підписників

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 7

Юля Верба

20-річна Юлія Вербинець з Івано-Франківська, більш відома як Юля Верба, демонструє у своєму інстаграмі навіть не красиве, а розкішне життя. І доволі часто потрапляє у скандали.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 8

Юля Верба похвалилася в інстаграмі новеньким Mercedes-Benz S 580

Наприклад, у липні дівчина похвалилась у своєму профілі тим, що придбала новенький Mercedes-Benz S 580, вартість якого становить приблизно 10 млн гривень.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 9

Підписники захейтили Юлю Вербу за купівлю такої дорогої автівки під час війни

Після цієї купівлі її критикували в соцмережах, мовляв, не годиться вихвалятися такими покупками у складний для країни час. Проте дівчина на цей хейт не зважає та продовжує жити так, як їй подобається, — відпочивати на найдорожчих курортах, публікувати звабливі фото та демонструвати брендові речі.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 10

Верба дуже любить хвалитися яскравим життям, відпочинками на найдорожчих курортах і коштовними покупками

Блог Юлія завжди вела українською мовою. Щоправда, навіть після початку повномасштабного вторгнення вона слухає російських реперів і часто демонструє це у своєму профілі.

Юля Верба так само, як і інші, не розміщує інформацію про благодійні збори, але в пресі є чимало інформації, що вона сама донатить гроші ЗСУ та постраждалим від війни українцям.

У серпні про її блог у своєму подкасті згадали стендап-комік Кирило Тимошенко та шоумен і благодійник Сергій Притула та розкритикували її за відсутність заклику до благодійності. У відповідь Юлія звинуватила Притулу й Тимошенка в тому, що вони хайпують на її імені.

Юля Верба відреагувала на критику Кирила Тимошенка та Сергія Притули

Також вона записала відео, в якому пояснила свою позицію: «Знаєте, чому мене жодним чином не зачіпає хейт, що я не допомагаю армії? Бо я доначу просто сотні тисяч гривень. Але тихенько. Бо роблю це не для збережених сториз чи щоб для когось бути хорошою і щоб мене гладили по голівоньці. Я роблю це тихенько, з чистою совістю для себе та для своєї країни. А ви можете тільки пи*діти, бо думаєте, що знаєте все. Але, уявляєте, є люди, які донатять і не кричать про це в кожній сториз. Упевнена, що я доначу в рази більше, ніж кожен мій коментатор. Але я ніколи не мірялася. І не робила це і не буду робити. Я тихо живу, якщо доначу на збори, то одразу по 100 тисяч, просто не хвалюся цим, для мене це не є чимось крутим, чим треба хвалитись».

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 11

Юля Верба опублікувала скриншот донату на бус для військових

Аби довести свої слова, Юлія опублікувала пост зі скриншотом одного свого донату в розмірі майже 63 тис. грн на мікроавтобус для військових і написала: «Юлічка закрила збір, як і купу разів просто без збережених сториз. Хочете, щоб показувала? Тримайте».

Аліна Френдій, 1 млн підписників

Аліна Френдій

28-річна Аліна Френдій із Тернополя — не просто інстаграм-інфлюенсерка, а й фешн-блогерка та дизайнерка, засновниця брендів одягу Coosh і Tote. Веде блог про власне життя, моду, курорти.

Після початку повномасштабного вторгнення у подкасті зі своїм чоловіком, ресторатором і продюсером Петром Заставним Аліна, яка завжди вела свій блог українською, закликала власну авдиторію переходити на українську мову: вона вважає, що повномасштабна війна має стати останнім поштовхом для відмови від російської мови.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 12

Повномасштабне вторгнення Аліна Френдій зустріла на Milan Fashion Week, де й почала розповідати про напад Росії на Україну

Як фешн-блогерка Аліна Френдій часто відвідує різні покази й тижні моди. Відтак початок повномасштабного вторгнення вона зустріла в Мілані, де перебувала на Milan Fashion Week. Там вона давала багато коментарів англійською мовою іноземним журналістам, розповідаючи про російське вторгнення.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 13

Аліна Френдій в інстаграм доволі часто публікує посилання на збори грошей для ЗСУ

Аліна Френдій, на відміну від більшості блогерок-мільйонниць, приділяє увагу благодійності. Наприклад, у квітні цього року вона провела благодійну лекцію «Особистий бренд у соцмережах», зібравши таким чином 170 тис. гривень, які передала ЗСУ. Також вона час від часу поширює у своїх сториз відео та пости зі зборами на ЗСУ.

Даша Квіткова, 1,8 млн підписників

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 14

Даша Квіткова

26-річна Даша Квіткова — переможниця телепроєкту «Холостяк» і колишня дружина головного героя проєкту шоумена Нікіти Добриніна. І її блог дуже змінився під час війни.

По-перше, вона прислухалася до заклику своєї подруги Аліни Френдій і невдовзі після початку повномасштабної війни перевела свій блог на українську мову, використовуючи її у всіх постах і в усіх сториз.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 15

Даша Квіткова відповіла на запитання про перехід на українську мову

І не тільки в сториз: ще в липні 2022 року Квіткова, яка була російськомовною, сказала, що вже навіть думає українською, яка стала для неї рідною з початком великої війни. «Я зараз, коли передивляюся відео архівні, де я розмовляю російською, мені дуже незвично це дивитися. Це не я, це не мій голос, взагалі я такого не робила. Тому мені здається, я виглядаю дуже органічно, коли розмовляю українською», — говорила тоді блогерка. Також вона спілкується українською зі своїм маленьким сином.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 16

Даша Квіткова закликала підписників донатити на лікування поранених військових і опублікувала скриншот свого чергового донату

По-друге, вона багато пише про Україну, про її переваги та досягнення. Наприклад, у серпні 2022 року вона зробила допис про те, що в Україні різні сервіси та послуги працюють швидше та якісніше, ніж у більш розвинених країнах.

По-третє, Даша Квіткова постійно збирає гроші на лікування конкретного пораненого військового, або долучається до якихось великих зборів на ЗСУ, або просто щодня публікує пости зі скриншотами «щоденний донат 5 тис. грн» для фондів «Повернись живим», «Госпітальєри» чи, наприклад, для краудфандингової платформи UNITED24.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 17

Даша Квіткова запостила сториз про російський ракетний удар по Черкасах.

Тобто вона не просто сама донатить, а й робить це нормою для своєї авдиторії, щодня нагадуючи, що можна не випити зайву чашку кави й зробити бодай маленький донат. Ці її пости, до речі, доводять, що інстаграм-блогери можуть допомагати ЗСУ так, щоби профіль в інстаграмі не заблокували. При цьому вона, як і інші блогери, продовжує рекламувати різні бренди та показує своє життя, поїздки на курорти й інші розваги.

Саша Бо, 1,8 млн підписників

Саша Бо

Блог 28-річної франківки Олександри Боднар-Тарнавської, більш відомої як Саша Бо, якраз із тих, що змінився під час війни найменше. А сама блогерка ніби подорослішала та стала більш схожою на селебриті й відкрила косметологічну клініку у своєму місті.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 18

Інстаграм-блог Саші Бо, яка веде зіркове життя

У своєму блозі Саша Бо дуже рідко публікує інформацію про збори грошей для українців, які постраждали від війни, або для ЗСУ. Коли про причини цього в неї під час інтерв’ю запитала інша блогерка й інтерв’юерка Анна Олицька, Саша Бо відповіла: «Я не збираюся втрачати свій блог, навіть якщо військові втрачають життя», — додавши, що на початку вторгнення інстаграм уже блокував її профіль за пости про війну й тепер вона боїться його втратити.

Ці слова блогерки тоді викликали великий резонанс. Наприклад, снайперка Євгенія Емеральд в одному з інтерв’ю навіть запропонувала заборонити роботу таких байдужих блогерів, як Саша Бо, на законодавчому рівні. Саша Бо на це відреагувала у своєму сториз, назвавши Емеральд «а-ля військовою».

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 19

 Саша Бо грубо відповіла на критику снайперці Євгенії Емеральд

Щоправда, говорити, що Саша Бо зовсім не займається благодійністю, несправедливо. Наприклад, із травня 2022 року вона регулярно проводить аукціони, на яких продає свої цінні речі, а виручені гроші скеровує на благодійність. Під час першого такого аукціону, як повідомила Саша Бо, вдалося зібрати понад 52 тис. грн, які вона перерахувала до фонду Маші Єфросиніної. Гроші з наступних зборів блогерка, як інформувала сама, скеровувала на ЗСУ.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 20

Під час першого аукціону Саша Бо зібрала 52 тис. грн, які перерахувала фонду Маші Єфросиніної.

У серпні 2022 року під час одного з таких аукціонів у неї вкрали коштовну брошку Tiffany, оздоблену камінцями Swarovski.

Казка у смартфоні: що українські інстаграм-інфлюенсери пропагують під час війни - Фото 21

Саша Бо зібрала понад 590 тис. грн на рації та ноутбук для українських військових.

Нещодавно блогерка також зібрала понад 590 тис. грн на рації та ноутбук для українських військових. Але в її блозі інформації про благодійність не так багато й немає закликів долучитися до чужих зборів, як у Даші Квіткової.

Як бачимо, блогосфера українського сегмента інстаграму все ж дещо змінилася під час війни: хтось із блогерок-мільйонниць просто перейшов на українську, хтось додав у свій профіль нові сенси, а хтось став повноцінною благодійницею й акумулює свою впливовість у допомогу власній країні. Але достатньо чи ні вони використовують свій вплив — питання суперечливе, й лише кожен підписник сам обирає, чому та за ким стежити. 

Колаж до статті Миколи Шиманського

Теги по теме
Instagram
Источник материала
loader
loader