/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F133%2F945c3b897807b9e8a09114098e65bbdb.jpg)
Моніторинговий візит до Стрижавської багатопрофільної лікарнї №81 для засуджених: виявлено численні порушення
7 червня 2025 року відповідно до Факультативного протоколу до Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання, враховуючи положення Мінімальних стандартних правил поводження з в’язнями та рішень Європейського суду з прав людини, на підставі статті 24 Кримінально-виконавчого кодексу України — Відвідування установ виконання покарань, групою моніторів Харківської правозахисної групи та ГО “Захист в’язнів України” здійснено повторне відвідування Стрижавської багатопрофільної лікарні №81 філії Державної установи “Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України” у Вінницькій області (далі лікарня, установа, заклад).
Відбувся плановий візит без попереджень. Попередній візит відбувся 27 серпня 2024 року.
Під час підготовки до візиту монітори використовували матеріали звернень ув’язнених/засуджених та їхніх родичів, матеріали попередніх звітів, а також звіт моніторів Національного превентивного механізму при Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини (НПМ).
Візит проводиться в рамках проєкту “Зменшення страждань в’язнів у контексті війни в Україні”, що фінансується урядом Данії у партнерстві з DIGNITY — Данський інститут проти катувань.
Відвідування здійснили монітори:
- Діденко Андрій — помічник народного депутата України Ярослава Юрчишина, координатор програм Харківської правозахисної групи, досвід моніторингових візитів з 2014 року;
- Зуйков Сергій — помічник народного депутата України Костянтина Касая, член громадської ради при Міністерстві юстиції України, член громадської організації “Захист в’язнів України”, має багаторічний досвід моніторингових візитів.
Моніторинговий візит до лікарні виявив численні порушення національного законодавства та міжнародних стандартів поводження з ув’язненими. Основними проблемами є відсутність окремого паліативного відділення, неналежні умови тримання, зокрема антисанітарія, зношене обладнання, відсутність доступу до питної води, засобів гігієни, а також порушення права на прогулянки та щотижневе миття.
У палатах для довічно засуджених встановлено відеокамери, що порушує право на медичну таємницю. Виявлено відсутність належного документування тілесних ушкоджень та реагування на факти можливого жорстокого поводження, що створює ризики безкарності та нових порушень статті 3 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Також зафіксовано недотримання вимог щодо облаштування приміщень і санвузлів, відсутність умов для осіб з інвалідністю, низький рівень освітленості та несправність дезінфекційної камери. Медичне обладнання є неповним, стоматологічна допомога обмежена лише видаленням зубів, а діагностика та лікування вірусного гепатиту С здійснюються не для всіх пацієнтів.
Недостатнє документування тілесних ушкоджень та відсутність ефективних профілактичних заходів проти самогубств свідчать про системні недоліки в роботі медичного персоналу. У комплексі ці фактори створюють загрозу здоров’ю та безпеці засуджених і можуть стати підставою для нових заяв проти України до ЄСПЛ.
Загальна інформація
Установа є лікувально-профілактичним закладом охорони здоров’я ЦОЗ ДКВС України, призначена для надання екстреної, первинної, спеціалізованої, паліативної медичної допомоги та реабілітації у сфері охорони здоров’я (медична реабілітація) засудженим та ув’язненим особам. Лікарня розрахована на 100 ліжок, у своєму складі має відділення: терапевтичне на 35 ліжок (з них — 15 терапевтичних ліжок, 10 ендокринологічних, 5 ліжок для надання паліативної допомоги, 5 психіатричних ліжок), хірургічне на 20 ліжок, інфекційне на 30 ліжок, офтальмологічне на 20 ліжок (обслуговує офтальмологічних хворих виправних колоній з усієї України).
Керівник: Торбас Олександр Анатолійович.
Лікарня має ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджену наказом Міністерства охорони здоров’я України (далі — МОЗ) від 21.12.2019 року №2639 за спеціальностями: організація та управління охороною здоров’я, офтальмологія, терапія, стоматологія, рентгенологія, інфекційні хвороби, психіатрія, ультразвукова діагностика, клінічна лабораторна діагностика; за спеціальностями молодших спеціалістів з медичною освітою: рентгенологія, лікувальна справа, сестринська справа, сестринська справа (операційна), лабораторна справа (клініка), медична статистика та ліцензію на придбання, зберігання, використання, знищення наркотичних засобів, прекурсорів від 16.07.2019.
Вакантні посади: лікар-ендокринолог — 0,5 ставки, сестра медична стаціонару — 1,0 ставка; фармацевт — 0,5 ставки.
Робота лікарсько-консультативної комісії (ЛКК) щодо застосування ст. 84 КК України до засуджених хворих за I квартал 2025 року: кількість звільнених за ст. 84 КК України — 3 особи, кількість розглянутих ЛКК — 7, кількість направлених матеріалів до суду — 6, задоволено — 4, відмовлено судом — 2, кількість померлих під час розгляду суду — 0, кількість померлих до набуття ухвали законної сили — 1.
З початку року померло 6 засуджених.
У лікарні проводиться замісна підтримуюча терапія залежним від наркотичних речовин пацієнтам. Отримують замісну підтримуючу терапію 139 осіб.
Позитивний досвід
Протягом останнього року в лікарні проведено низку важливих робіт, спрямованих на покращення умов перебування та лікування пацієнтів. Зокрема, з метою забезпечення належного медичного обслуговування пацієнтів, які відбувають довічне позбавлення волі, було облаштовано додаткову палату на 5 ліжок. Це дало змогу покращити умови лікування та розміщення таких хворих відповідно до вимог законодавства та стандартів медичної допомоги.
Також для хворих з розладами психіки та поведінки облаштовано три окремі палати, розраховані на 6 ліжок. Це дозволило створити більш комфортне та безпечне середовище для цієї категорії пацієнтів, а також оптимізувати процес лікування й реабілітації.
Значної уваги було приділено й психологічному стану хворих. У лікарні проведено косметичний ремонт кімнати психологічного розвантаження, що додатково обладнана сучасними тренажерами.
Це сприяє зниженню рівня стресу, тривожності та агресивності у пацієнтів, позитивно впливаючи на процес одужання. Крім того, завершено капітальний ремонт лазні.
Усі ці заходи є частиною послідовної стратегії покращення умов утримання та лікування пацієнтів у Стрижавській багатопрофільній лікарні №81, що підтверджує прагнення закладу до впровадження сучасних стандартів медичного обслуговування.
Факти, виявлені під час відвідування
Під час моніторингового візиту виявлено порушення вимог національного законодавства та недотримання міжнародних рекомендацій у сфері поводження з в’язнями, що призводять до порушень прав засуджених осіб:
1. Згідно з Наказом про розподіл до закладів охорони здоров’я ЦОЗ ДКВС України засуджених та осіб, узятих під варту, що потребують стаціонарної медичної допомоги, чоловіки та жінки, які потребують паліативної допомоги, з установ виконання покарань та слідчих ізоляторів Вінницької та Житомирської областей, міста Києва та Київської області направляються до Стрижавської багатопрофільної лікарні №81.
Разом з тим, у зазначеному закладі відсутнє окреме паліативне відділення для надання паліативної допомоги в умовах стаціонару, що не відповідає вимогам пункту 4 розділу IV Порядку надання паліативної допомоги, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 04.06.2020 року №1308.
2. Моніторинговою групою виявлено факти, які дають підстави свідчити про неналежне, жорстоке або таке, що принижує гідність, поводження з ув’язненими та створюють підстави для подання нових заяв проти України до Європейського суду з прав людини через порушення статті 3 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.
Так, засуджений Й., який має порушення рухливої спроможності й мовлення та перебуває у палаті для лікування осіб, засуджених до довічного позбавлення волі, повідомив, що протягом пів року, незважаючи на неодноразові звернення до адміністрації, його жодного разу не виводили на прогулянку.
Це порушує пункт 2 розділу II Правил внутрішнього розпорядку установ виконання покарань, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 28 серпня 2018 року №2823/5 (далі — ПВР УВП), правило 23 Мінімальних стандартних правил ООН щодо поводження з в’язнями (Правила Мандели) та правило 27.1 Європейських пенітенціарних правил.
Крім того, засудженому не забезпечували щотижневого миття, що суперечить пункту 3.1 Положення про організацію лазне-прального обслуговування осіб, які утримуються в установах виконання покарань та слідчих ізоляторах, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 8 червня 2012 року №849/5, а також правилу 19.4 Європейських пенітенціарних правил і правилу 16 Мінімальних стандартних правил ООН щодо поводження з в’язнями (Правила Мандели).
Під час огляду камери-палати, де перебував засуджений, моніторингова група виявила недостатній рівень природного освітлення. Відповідно до додатка Ж “Нормативні показники освітлення приміщень житлових будівель” ДБН В.2.5-28:2018 “Природне і штучне освітлення“, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 3 жовтня 2018 року №264, освітленість робочих поверхонь у спальних і житлових приміщеннях має становити 150 ЛЮКС.
Натомість у камері-палаті зафіксовано лише 60 ЛЮКС, що значно нижче встановлених норм. Всупереч вимогам правила 22.5 Європейських пенітенціарних правил, камера-палата не оснащена баком для питної води. Постільні речі, подушки, матраци потребують заміни.
2. У палатах №№ 1,2,3 для лікування осіб, засуджених до довічного позбавлення волі, моніторами було зафіксовано встановлені камери відеоспостереження. Водночас, згідно пункту 8 розділу VIІ Порядком використання технічних засобів нагляду і контролю у виправних та виховних колоніях Державної кримінально-виконавчої служби України, затвердженим Наказом Міністерства юстиції України від 26 червня 2018 року №2025/5 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 02 липня 2018 року за №766/32218) забороняється використання відеокамер та портативних відеореєстраторів у палатах медичних частин (лікарняних закладах).
Такий факт свідчить про отримання співробітниками установи конфіденційної інформації щодо стану здоров’я засуджених осіб у ході медичного огляду, маніпуляцій або процедур. Це порушує вимоги статті 39-1 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” щодо права осіб на таємницю про стан здоров’я та пункту 9 розділу І “Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі” затвердженого спільним наказом Міністерства юстиції України та Міністерством охорони здоров’я України від 15.08.2014 року №1348/5/572 (далі — Порядок).
3. Під час візиту до установи до моніторингової групи надійшла інформація про засудженого, який, ймовірно, наніс собі тілесні ушкодження умисного характеру (членоушкодження). Під час конфіденційного спілкування з цим засудженим останній відмовився як підтвердити, так і спростувати зазначену інформацію.
Члени моніторингової групи повідомили про отриману інформацію медичний персонал амбулаторно-поліклінічного відділення лікарні. У відповідь було зазначено, що фіксація тілесних ушкоджень проводиться виключно за умови особистого звернення засудженого до медичної частини. Таким чином, інформація або повідомлення про наявність у засудженого тілесних ушкоджень, отримані з інших джерел, залишаються без реагування з боку медичного персоналу до моменту самостійного звернення особи.
Подібна бездіяльність медичних працівників може сприяти приховуванню випадків жорстокого поводження, а також свідчити про неефективність комплексу заходів із профілактики та попередження самогубств серед засуджених в установі.
Слід зазначити, що під час попереднього моніторингового візиту було виявлено аналогічне порушення з боку медичного персоналу, що свідчить про системний характер проблеми та відсутність належного реагування керівництва лікарняного закладу.
4. У порушення вимог пункту 3 глави 1 розділу II Порядку та Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 511/о “Довідка про фіксацію тілесних ушкоджень” медичні працівники не складають належним чином довідки.
Зокрема, у більшості випадків пункт 8 форми, який передбачає зазначення обставин отримання тілесних ушкоджень, заповнюється формально, без конкретизації, що не дає змоги ідентифікувати фактичні обставини події.
Відсутність повноцінного документування обставин травмування та неналежна фіксація тілесних ушкоджень не відповідає пункту 60 рекомендацій Комітету (CPT/Inf(93)12-part), де зазначено, що медичні служби у місцях позбавлення волі можуть зробити свій внесок у запобігання насильству проти осіб, яких тримають під вартою, шляхом систематичної реєстрації тілесних ушкоджень, а також, якщо це необхідно, через інформування відповідних органів влади.
5. У порушення вимог Норм забезпечення меблями, інвентарем і предметами господарчого призначення виправної колонії середнього рівня безпеки, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 27.07.2012 року №1118/5 (далі — Норми забезпечення), в приміщеннях дисциплінарного ізолятора (далі — ДІЗО) відсутня кімната для прийому засуджених адміністрацією та медперсоналом, внаслідок чого медичний огляд засуджених проводиться у камерних приміщеннях або у кімнаті чергової зміни, що може свідчити про отримання співробітниками установи та іншими особами із числа засуджених конфіденційної інформації щодо стану здоров’я засуджених осіб в ході медичного огляду, маніпуляцій або процедур.
Зазначене порушує вимоги статті 39-1 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” щодо права осіб на таємницю про стан здоров’я та пункту 9 розділу І Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі.
6. В окремих палатах санвузли не оснащені унітазами та не мають дверцят, які забезпечують можливість усамітнення, що є порушенням правила 19.3 Європейських пенітенціарних правил. У порушення вимог правила 22.5 Європейських пенітенціарних правил камери палати не забезпечені баками для питної води. Ліжка розташовані впритул одне до одного, що не забезпечує засудженим особистого простору та суперечить вимогам Державних будівельних норм України В.2.2-10:2022 “Заклади охорони здоров’я та порушує правило 18.1 Європейських пенітенціарних правил.
Наявний неприємний запах, антисанітарія, приміщення потребує ремонтних робіт, стіни, підлога та санвузол брудні, постільні речі, матраци потребують заміни. Зазначене не відповідає частині першої та частині другої статті 115 Кримінально-виконавчого кодексу України та пункту 53 рекомендацій Комітету (CPT/Inf(93)12-part)
7. У порушення вимог пункту 7 глави 2 Розділу ІІІ Порядку хворих засуджених розміщують по палатах-камерах не на підставі встановленого діагнозу та рішення медичного персоналу про направлення у профільне відділення лікарні, а за рішенням персоналу установи.
8. У порушення вимог Норми належності постільних речей, спеціального одягу та спеціального взуття (інвентарне майно) для засуджених, які проходять лікування у лікувально-профілактичних закладах, закладах на правах лікувальних та в медичних частинах при установах виконання покарань та слідчих ізоляторах, затвердженого наказом МЮУ від 20.02.2012 року №280/5 засуджені особи не отримують госпітальне майно (костюм, халат та туфлі госпітальні). Засуджені перебувають у стаціонарі у повсякденному одязі, іноді зі своєю постільною білизною.
9. Заходи з дезінсекції, що вживаються медичним персоналом, не достатні, в окремих палатах моніторами було зафіксовано наявність тарганів.
10. У порушення вимог Державних будівельних норм України В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення” в лікарні не створено умов щодо утримання людей з інвалідністю.
11. У порушення пункту 37 Постанови кабінету міністрів України №285 від 2 березня 2016 року “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики”, в лікарні відсутній висновок, що підтверджує вільний доступ до будівель та приміщень медичного закладу маломобільних груп населення, отримання якого є обов’язковим.
12. У порушення Порядку організації медичної допомоги на первинному, вторинному (спеціалізованому), третинному (високоспеціалізованому) рівнях із застосуванням телемедицини, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19.10.2015 року №681, персонал лікарні позбавлений можливості здійснювати запити на телемедичне консультування та отримувати консультацію для надання медичної допомоги засудженим особам з технічних причин.
13. У порушення вимог Табеля оснащення обладнанням одного робочого місця лікаря-стоматолога та зубного техніка, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 11.04.2005 року №158, у лікарні відсутній дентальний рентген апарат, що унеможливлює проведення поглибленого стоматологічного обстеження засуджених та не забезпечує своєчасне надання належної стоматологічної допомоги.
Крім того, моніторинговою групою встановлено, що серед видів стоматологічної допомоги практикується тільки видалення (екстракція) зубів, що обмежує право пацієнтів на отримання належної стоматологічної допомоги.
14. У порушення вимог Стандартів медичної допомоги при ВГС у дорослих, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 15.01.2021 № 51, не всі особи (19 осіб станом на 06.06.2025 року) з підозрою на вірусний гепатит С проходять ПЛР-тестування, у зв’язку з чим вони не отримують необхідного лікування, що може призвести до погіршення стану здоров’я та поширення зазначеного інфекційного захворювання серед засуджених та ув’язнених осіб.
15. Моніторинговою групою встановлено, що стан ізоляторів для осіб з інфекційними захворюваннями не відповідає санітарно-гігієнічним нормам та вимогам Державних будівельних норм В.2.2-10:2022 “Заклади охорони здоров’я. Основні положення”. Так, палати, призначені для утримання таких пацієнтів, не обладнані душовими кабінами, що змушує інфекційних хворих користуватися спільними санітарними приміщеннями разом з іншими утримуваними особами, які перебувають на лікуванні у стаціонарі лікарняного закладу.
Відсутність належних умов унеможливлює ефективну ізоляцію пацієнтів, сприяє поширенню інфекційних захворювань та створює загрозу здоров’ю як засуджених, так і персоналу лікарняного закладу.
16. Відповідно до пункту 3.19.1 розділу III Положення про організацію лазне-прального обслуговування осіб, які тримаються в установах виконання покарань та слідчих ізоляторах, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 08.06.2021 року №849/5 (далі — Положення), санітарна обробка включає миття в лазні з використанням мила та мочалки, обов’язкову заміну натільної та постільної білизни, а також проведення дезінфекції (знищення патогенних мікроорганізмів) і дезінсекції (знищення комах і кліщів — переносників інфекційних хвороб) особистого одягу та постільних речей (подушок, матраців, ковдр) у дезінфекційній камері.
Однак, за результатами моніторингового візиту встановлено, що дезінфекційна камера в установі не функціонує орієнтовно з січня 2025 року, що підтверджується відповідним записом у журналі дезінфекції/дезінсекції постільних речей та одягу від 20.01.2025.
Це свідчить про неналежне проведення санітарної обробки, що створює ризики поширення інфекційних захворювань серед засуджених і персоналу та суперечить чинним санітарно-епідеміологічним нормам.
17. У порушення пункту 4.1 розділу IV Положення та пункту 7 глави III розділу II Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі моніторингова група зафіксувала відсутність особистої медичної книжки у працівника ЛПО, який обіймав посаду перукаря та результатів обстеження в медичній документації, що проводяться лікарями-спеціалістами (у тому числі лабораторних, клінічних та інших досліджень) і необхідні для допуску до роботи на об’єктах лазне-прального обслуговування.
18. У порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417 (далі — Правила), приміщення лікарні не обладнані системами пожежогасіння та пожежної сигналізації.
19. У порушення вимог підпункту 2.12 пункту 2 розділу ІІІ Правил двері електрощитової у холі лікарні були не зачинені.
20. Приміщення кабінету лікарів та рентген-кабінету не забезпечені вогнегасниками, що є порушенням вимог п. 3.6 глави 3 розділу V Правил та порушенням п. 10.18. глави 10 Державні санітарні правила і норми “Гігієнічні вимоги до влаштування та експлуатації рентгенівських кабінетів і проведення рентгенологічних процедур” затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 04.06.2007 року №294, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07 листопада 2007 року за №1256/14523.
21. Прогулянкові дворики лікарняного закладу не обладнані належним укриттям для захисту від атмосферних опадів та потребують проведення ремонтних робіт.
Із основних недоліків можна виокремити: пошкодження покриття підлоги (тріщини, вибоїни, нерівності), що створює ризик травмування, а також недостатнє облаштування спортивним інвентарем та іншими засобами для фізичної активності. В цьому контексті Комітет неодноразово рекомендував переглянути дизайн та розмір прогулянкових двориків “звідки в кращому випадку відкривається вид на небо” (пункт 122, пункт 127 (CPT/Inf (2014) 15).
22. У порушення частини 5 статті 110 Кримінально-виконавчого кодексу України, засудженим під час перебування в стаціонарі лікарні не забезпечено право користування глобальною мережею “Інтернет”. Відсутність доступу до інтернету обмежує їхню можливість отримувати інформацію, реалізовувати право на освіту, самоосвіту та підтримувати соціальні зв’язки, що суперечить пункту 63 рекомендацій Комітету (CPT/Inf(93)12-part).
Рекомендації:
- Вжити заходів, спрямованих на усунення виявлених порушень прав людини та недопущення катувань, інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання у Стрижавській багатопрофільній лікарні №81 філії ЦОЗ ДКВС України у Вінницькій області.
- Забезпечити штат лікарні лікарями-спеціалістами відповідно до потреб.
- Забезпечити подальше направлення паліативних хворих до комунальних закладів охорони здоров’я, які мають відповідні організаційні, кадрові та технологічні умови для належного супроводу таких пацієнтів.
- Забезпечити надання належної медичної допомоги, організацію прогулянок, дотримання гігієнічних норм, належного освітлення, доступу до питної води та матеріального забезпечення засуджених осіб, які перебувають на стаціонарному лікуванні відповідно до вимог.
- Забезпечити своєчасну та належну фіксацію тілесних ушкоджень у засуджених.
- Забезпечити належну медичну допомогу особам, хворим на вірусний гепатит С.
- Забезпечити доступність будівель установи відповідно до Державних будівельних норм України В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”.
- Виконати вимоги пункту 37 Постанови кабінету міністрів України №285 від 2 березня 2016 року “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики”.
- Забезпечити належну роботу телемедичного комплексу для здійснення запитів лікарями на телемедичне консультування.
- Забезпечити медичну частину необхідним діагностичним обладнанням, в тому числі дентальним рентген-апаратом.
- Забезпечити обладнання ізолятора для інфекційних хворих відповідно до вимог.
- Забезпечити лікарню госпітальним майном (костюми, халати та капці госпітальні).
- Забезпечити роботу дезінфекційної камери.
- Забезпечити обладнання кімнати для прийому засуджених адміністрацією та медперсоналом у ДІЗО.
- Забезпечити проведення належного медичного огляду осіб, які працюють в ЛПК та видачу особистих медичних книжок.
- Демонтувати з приміщень палат камери відеоспостереження.
- Забезпечити вогнегасником приміщення рентгенкабінету.
- Усунути порушення Правил пожежної безпеки.
Автори: Андрій Діденко, Сергій Зуйков
Джерело: портал Харківської правозахисної групи
Tweet
