Метою законопроєкту про неповернення банків колишнім власникам покликаний обмежити свавілля українських судів. Таку думку в ефірі суспільно-політичного ток-шоу "Право на владу" на 1+1 висловив міністр юстиції України Денис Малюська.
"Насправді Національний банк не виводиться з-під юрисдикції України чи з-під юрисдикції українських судів. Абсолютно не так. Законопроект має цілком іншу мету. Він спрямований на те, щоб обмежити сваволю українських судів. Потенційну сваволю. Чому законопроектом зацікавився Міжнародний валютний фонд. Все дуже просто – міжнародні аналітики налякані тим, що у якийсь прекрасний момент, який-небудь Баришівський районний суд чи будь-який інший суд стягне кілька сотен мільярдів гривень компенсації з державного бюджету на користь олігархів, створивши величезну діру у державному бюджеті. Створиться діра бюджетних коштів не отримає ні народ України, ані МВФ не отримає свої кредити назад. Це ключовий інтерес – обмеження потенційної сваволі", — заявив він.
Натомість, законопроєкт має водночас і захистити суддів.
"Згадайте, будь ласка, сьогодні в понеділок Верховний суд України розглядав справу "Привату" проти компанії, пов’язаної з братами Суркісами. Що Верховний суд вирішив – він не виніс жодного рішення, відклав розгляд, тому що на нього спричинений тиск і судді бояться виносити рішення. Законопроект встановлює чіткі процедури, чіткі рамки для суддів, як потрібно розглядати подібні справи банківські. Відповідно, їхня дискреція зменшується, тиск зменшується, і вони отримують чіткі правила поведінки що робити", — пояснив Малюська.
За його словами, Національний банк не отримає додаткових повноважень. Більше того, будь-які рішення Національного банку, його дії можуть бути оскаржені в суді.
Відео Обмежити сваволю українських судів: Денис Малюська - про мету законопроєкту про банки
У "Право на владу" - Міністр юстиції України Денис Малюська. Він розповів про мету законопроєкту про банки, і чому в ньому так зацікавлений МВФ.
"Більше того, суд спокійно може прибрати, визнати такі рішення незаконними, повернути в попередній стан, і лише щодо неплатоспроможних банків є єдиний виняток – в попередній стан банки не повертаються, банки не повертаються колишнім власникам. Замість цього сплачується компенсація. Причому компенсація, яка визначається не Національним банком, а міжнародною визнаною аудиторською компанією. В цьому суть законопроекту. Не сваволя Національного банку, а рамки для судів – не більше, не менше", — сказав міністр.
На питання, чи має шукати аудиторську компанію Нацбанк України, Денис Малюська розповів, що аудиторську компанію мають право пропонувати обидві сторони. Але витрати на оплату такої аудиторської компанії покладаються на Національний банк України.
Нагадаємо, під час позачергового засідання 30 березня Верховна Рада України ухвалила у першому читанні законопроєкт, який унеможливлює повернення виведених з ринку банків колишнім власникам. Передбачається, що власники та колишні власники банків, які були виведені з ринку, можуть претендувати на відшкодування збитків у грошовій формі, якщо їхні інтереси під час виведення були порушені. Водночас грошова компенсація є єдиним можливим способом захисту інтересів таких власників, а можливе визнання судом незаконним рішення про виведення банку з ринку не передбачає скасування такого рішення.
До другого читання депутати подали рекордні 16 тисяч поправокдо законопроєкту. 6 тисяч поправок подав виключений зі "Слуги народу" нардеп Антон Поляков. Майже 2 тисячі поправок вніс очільник групи "За майбутнє" Віктор Бондар, майже 1800 поправок подав депутат від "Слуги народу" Дмитро Чорний та ще по 1600 поправок – нардепи від "Слуги народу" Ольга Василевська-Смаглюк та Олег Дунда.
Сьогодні Верховна Рада України на позачерговому засіданні 30 квітня проголосувала за спеціальну процедуру, яка дозволить прискорити процес прийняття закону про банки.