/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F45%2F64cf3c0f237bef62587d91e78ca4c605.jpg)
Чому подарованих Києву автобусів не помітно на вулицях столиці
За три роки автобусний парк столиці поповнювався у вигляді гуманітарки
Від початку повномасштабного вторгнення Київ отримав у подарунок від міжнародних партнерів десятки автобусів, але деякі з них так і не виїхали на маршрути. Частину техніки столиця передала для потреб військових, а деякі стоять без руху на закритих майданчиках через технічний стан. При цьому представники громадського сектору, що опікуються ситуацією в транспортній сфері столиці, відзначають: питання не в кількості автобусів.
"Телеграф" розбирався, чи повноцінно столиця використовує допомогу, хто відповідає за розподіл транспорту та які ще є проблеми з автобусним парком.
Кількість автобусів на лініях підлаштовували під потреби
В останнє перед повномасштабним вторгненням масштабне оновлення столичного пасажирського парку відбулось у 2020-2022 роках. Тоді за даними КМДА, загалом було придбано 200 автобусів. А з початком повномасштабного вторгнення на перший план вийшли гуманітарна допомога від європейців. Перші згадки про подарунки у вигляді автобусів з'явилися на офіційних каналах влади у квітні 2022 року, коли техніка прибула з Латвії, згодом аналогічний подарунок зробили німецькі партнери. Й саме німці виявились найбільш щедрими (можливо, тут зіграли роль особисті контакти міського голови Віталія Кличка, який разом з братом тривалий час мешкав у Німеччині – Авт.) За даними КП "Київпастранс", з цієї європейської країни за останні три роки до столиці надійшло 76 автобусів, словаки та латвійці передали 22 та 21 пасажирський транспортний засіб відповідно. Ще 6 Київ отримав з Фінляндії, 5 з Хорватії та 2 – з Польщі. Загалом за три роки столиця отримала 132 одиниці від європейських комунальних підприємств та приватних перевізників.
В публічному просторі, в тому числі на офіційних каналах Київської міської державної адміністрації згадок про отримання автобусів було більше ніж звітів про те, як вони використовуються в столиці. За це владу періодично критикували активісти, зокрема, у вересні 2022 ГО "Пасажири Києва" ставили слушне питання, а чому ж кияни не бачать на столичних маршрутах пасажирські Mercedes-Benz, бо саме цієї марки техніка надійшла першою з Латвії та Німеччини. З публічною відповіддю у "Київпастрансі" тоді не забарились, і повідомили: знадобився час на оформлення технічних паспортів, проходження реєстрації, постановку на облік з видачею держномерів, оснащення валідаторами тощо. Під автобуси-подарунки навіть запровадили два нові маршрути. Один з'єднав вулицю Метрологічну і Деміївську площу, другий – житловий масив Троєщина та ст. м. "Лівобережна".
В грудні 2022 року влада звітувала про вихід автобусів від партнерів на маршрут №2 (вул. Булгакова – вул. Шолуденка), 22 (вул. Медова – вул. Тростянецька) та 56 (ст. м. "Виставковий центр" – просп. Палладіна). А в січні 2023 до них додались маршрути № 9 (вул. Булгакова — ст. м. "Лук’янівська") та № 97-К: (вул. Академіка Єфремова – Ринок (масив Новобіличі). Пізніше згадки, наприклад, в жовтні 2023 року лише про плани посилити певні напрямки, але без конкретики.
- Нещодавно ми знову побачили, що близько десятка довгих автобусів на транзитних номерах перебувають на стоянках "Київпастрансу", – наголосив в розмові з "Телеграфом" співзасновник ГО "Пасажири Києва" Олександр Гречко. – Тобто, це більш вмісткі автобуси, їх можна було б випустити на маршрути, забезпечуючи комфорт для пасажирів. Можливо, для цього потрібні якісь капіталовкладення, чи є проблеми з оформленням та реєстрацією – про це влада не інформує. І це, на нашу думку, таке небажання якісно та ефективно використовувати наявний ресурс.
В "Київпастрансі" повідомили, що на баланс після повного оформлення та реєстрації прийняли тільки 100 автобусів, отриманих столицею в вигляді гуманітарної допомоги за 2022-2024 роки. З них більшість – Mercedes-Benz O530 Citaro, а ще MAN, Neoplan BUS, Volvo та інші. А решта – 32 автобуси – були передані іншим підприємствам, районним ТЦК та СП, а також військовим частинам. З сотні тих транспортних засобів, що опинились під контролем КП – на маршрутах працювали не всі, а "біля 60", уточнили комунальники Та не повідомили ні конкретні напрямки, ні дати виходу на них "подарунків на колесах". Лише зазначили: "Кількість та марки автобусів, що експлуатувались на маршрутах міста Києва, постійно змінювались відповідно до потреб транспортної роботи. Підприємство також має резерв цих автобусів".
Також у КП визнали, що вихід 10 автобусів – 8 Mersedec O530 та 2 Irisbus Citelis – взагалі під питанням, адже вони "мають суттєві дефекти, які можуть нести загрозу безпеці руху". Тож вони чекають рішення, чи варто їх ремонтувати. Очевидно, що йдеться про капітальні роботи. При цьому в "Київпастрансі" зазначили, що до сьогодні такого класу ремонти гуманітарних автобусів ще не проводились. Але як і решта техніки, якою опікується підприємство у разі потреби виконувались поточні ремонтні роботи та технічне обслуговування. Але називати точну суму витрат саме на підтримку в нормальному стані подарованих автобусів в "Київпастрансі" не стали, зазначивши, що така статистика не ведеться.
Кондиціонери, інтервал руху, нестача водіїв
В комунальному підприємстві "Київпастранс" також визнали: наразі автобусної техніки у столиці достатньо, а та, що залучена до роботи, має середній вік понад 9 років. До речі, коли виникало питання затримки виводу на лінії пасажирського транспорту від закордонних партнерів, кияни робили припущення, що, можливо, така гуманітарка не дуже була потрібна столиці. Адже в комунальному автобусному парку була новіша техніка ніж та, що надійшла з Європи.
При цьому щонайменше 5 автобусів, зокрема, з тих, що передала Києву Словаччина, від початку передбачалось пустити на запчастини. А ще чотири двоповерхових німецькі автобуси марки MAN "зависли", бо їм не знайшли застосування. Про це ще у 2023 році повідомляли у "Київпастрансі" і відтоді, наскільки відомо, ситуація не змінилась.
- Якраз з автобусами у Києві критичних проблем немає, вони в профіциті, на відміну від тролейбусів, кількість яких з 2016 року зменшилась майже вдвічі. Тоді їх було 450, зараз виходить на маршрути 240, – наголошує й співзасновник ГО "Пасажири Києва" Олександр Гречко. – А ми маємо величезну тролейбусну мережу, яка не використовується повною мірою. Для її використання, за розрахунками транспортних планувальників, потрібно приблизно 780 тролейбусів, тоді можна буде говорити про якісні перевезення. Плюс цього виду транспорту, що він не виробляє шкідливих викидів, а це важливо для Києва через високий рівень загазованості. І саме тому тролейбуси не роздають направо і наліво, як це відбувалось з 20-річними автобусами, які передавали Києву. Для Європи вони застарілі. По суті, їх там списують і віддають нам. При цьому через воєнний стан є дефіцит водіїв саме автобусів (рік тому, за офіційними даними, дефіцит сягав 27% – Авт.). "Київпастранс" намагається залучити на ці посади жінок, але не було чутно про значний ефект від такої роботи.
Громадський активіст, крім того, зазначив, що у комунального транспорту є й інші болючі точки, а саме дотримання графіку руху та кондиціонери, що часто не працюють в сезон.
– По маршруткам, що належать приватним перевізникам, не буває дня, щоб не надходили скарги. Стосуються вони в першу чергу стану транспортних засобів: люди кажуть, що розвалюються на ходу чи димлять на пів міста. Ще на ставлення водіїв до пасажирів є нарікання, зокрема, тих, які мають пільги. А щодо автобусів комунальних одна з претензій – великий інтервал руху, – говорить Олександр Гречко. – А друга – кондиціонери. В основному вони не працюють з двох причин. Перша й найголовніша, коли їх не готують до використання завчасно, й виявляється, що ремонтні роботи припадають якраз на червень-липень. А друге, навіть якщо кондиціонери справні, то їх можуть не вмикати через економію. Оскільки пальне дають "впритул", то якщо вмикати кондиціонер, можна не виконати до кінця один з рейсів й застрягти десь на маршруті.
З минулого року, коли потік автобусної гуманітарної допомоги спав, за рік від європейців надійшло тільки три автобуси. У зв’язку з цим влада поновила придбання нових автобусів. Якраз вдалось розпочати реалізацію угоди з турецькою компанією Anadolu Isuzu, що ще у 2021 році виграла відповідний тендер. Затримка з її втіленням у життя була пов'язана з повномасштабним вторгненням й до підписання контракту, як повідомили в "Київпастрансі" нашому виданню, дійшло тільки у лютому минулого року. Наразі вже придбано два десятки 12-метрових автобусів з низькою підлогою моделі Isuzu Citiport, розрахованих на 106 пасажирів і перевезення людей з інвалідністю. До кінця року надійде ще 40, а загалом контракт передбачає закупку 85 таких автобусів на загальну суму 186,1 млн гривень. Ці кошти столиця отримала від Європейського інвестиційного банку як частину ширшого пакета екстрених заходів підтримки нашої країни від цієї фінансової установи.
З огляду на наведені комунальниками дані, використання гуманітарної допомоги від партнерів у вигляді автобусів не виглядає ефективним. Так, варто визнати, що на повну вони відіграли роль, наприклад, при масових відключеннях електроенергії у 2023 році, коли трамваї та тролейбуси не могли працювати. Тоді столична влада вивела на лінії весь наявний автобусний парк, закривши маршрути електротранспорту. Але станом на зараз, при появі великої партії нових автобусів турецького виробництва, очевидно, що гуманітарний транспорт йому поступиться. Тож може стати додатковим тягарем для КП, адже його потрібно буде й надалі зберігати, підтримувати у робочому стані тощо.
Як повідомляв "Телеграф", рішення про відновлення руху наземного громадського транспорту під час тривог все одно не полегшило життя мешканцям Лівого берега.

