Хто і як формує інформаційний YouTube у регіонах України. Дослідження ІМІ
Хто і як формує інформаційний YouTube у регіонах України. Дослідження ІМІ

Хто і як формує інформаційний YouTube у регіонах України. Дослідження ІМІ

Філії Суспільного мають найбільшу сукупну аудиторію серед усіх інформаційних каналів у регіональному YouTube. Одиниці регіональних медіа можуть позмагатися з ними за рівнем якості, періодичності оновлень і кількістю переглядів. Із Суспільним конкурують лише окремі сторінки локальних медійних проєктів та індивідуальні блогери, які іноді досягають кількох мільйонів переглядів. Ще одна особливість регіонального YouTube – поставлена на паузу помітна кількість колись популярних каналів. Медійні проєкти зупинилися через кризу фінансування, окремі блоги – через війну, зокрема через те, що їхні автори пішли боронити Україну від російських загарбників. Такими є результати огляду популярних інформаційних YouTube-каналів у 18 регіонах України*.

Медійні блоги регіонального YouTube-сегмента

Помітним гравцем у медійному сегменті YouTube-каналів є мережа регіональних осередків Суспільного мовника. Мінімум у половині регіонів саме регіональні підрозділи Суспільного мають найбільшу аудиторію. Так, “Чернігів Суспільне” найбільший за її кількістю, він має 452 тисячі користувачів, 24 тисячі відео та сукупно 330 мільйонів переглядів. До трійки лідерів за підписниками входять також YouTube-канал “Суспільне Запоріжжя” з 278 тисячами користувачів, 12 175 відео і більш ніж 248 мільйонами переглядів і “Суспільне Полтава” з 262 тисячами підписників 28,8 тисячі відео, які переглянули понад 198 мільйонів разів. Найменше підписників Суспільне має в Херсоні й Кропивницькому – 53,5 і 72,5 тисячі відповідно. 

Втім, Суспільне є лідером не в усіх регіонах. Наприклад, у Полтаві лідером серед медіа є телеканал PTV UA. У нього більш ніж мільйон підписників. PTV UA навіть потрапив до рейтингу 50 українськомовних інформаційних YouTube-каналів на основі кількості переглядів та посів сьому сходинку. У Дніпрі лідирує за популярністю YouTube-канал “11 канал. Голос Дніпра“, який має на зараз 337 тисяч підписників. У Херсоні найпопулярнішим медійним каналом є “Херсон плюс”, канал місцевого однойменного телеканалу, який після окупації Херсона припинив мовлення та не поновив його після звільнення міста. Тож сайт, YouTube та соцмережі є його основними платформами. Їхній однойменний YouTube-канал має 60 тисяч підписників та майже 6 тисяч відеороликів. 

У Луцьку і Житомирі взагалі лідерами серед медіа в YouTube є нетелевізійні проєкти. У Житомирі це сайт “Житомир.info”, який має понад 144 тисячі підписників, а в Луцьку проєкт Insider Media, на який підписані 111 тисяч користувачів, опубліковано 6,6 тисячі відео. У Луганську помітним серед YouTube-каналів є проєкт “Реальная газета” – продовження однойменного сайту, – який має понад 36 тисяч підписників і вже опублікував більш ніж тисячу відео. Втім, тут Суспільне, зокрема “Суспільне Донбас”, є все ж лідером медійного сегмента YouTube. У квітні 2025 року воно отримало срібну кнопку YouTube, наразі має 151 тисячу підписників та понад 30 тисяч завантажених відео. 

Контент і реклама медійних YouTube-каналів

Контент регіональних YouTube-каналів медіа не дуже відрізняється від контенту основних сайтів чи мовлення. Особливо коли йдеться про телебачення чи онлайн-медіа. Формати, що відрізняються, радше створюють нетелевізійні проєкти. Класичне ж телебачення просто переносить у YouTube свої новини, зокрема ефірні випуски з ведучими. Яскравий приклад такої роботи – “Новий Чернігів” (42,9 тисячі користувачів), серед контенту якого переважають позитивні сюжети про місцеву владу і роботу комунальних підприємств чи різних управлінь. Тернопільська телекомпанія TV-4 (50,5 тисячі підписників) теж показує новини з основного ефіру і програми на кшталт “Провінційні вісті”, традиційну “Тернопільську погоду”, яку читають у середмісті перехожі, або програму “Про нас” з астрологом Іваном Круп’яком і обов’язковим астрологічним прогнозом. Хмельницький канал ТВ7+ (майже 31 тисяча підписників), який на власному YouTube-каналі зазначає, що вони є “головним телеканалом Хмельниччини”. За тиждень канал може тричі викласти компліментарні сюжети з головою Хмельницької облради Віолетою Лабазюк та майже півгодинну розмову про важливе з її чоловіком і народним депутатом Сергієм Лабазюком, який має безпосередній стосунок до власності телеканалу. Ще один приклад – YouTube-канал ТРК “МАРТ” (78 тисяч підписників). Це канал міського комунального телеканалу Миколаєва, де публікують сюжети про ситуацію в місті, які стосуються роботи влади, – компліментарні історії про роботи з благоустрою в місті, заяви політиків тощо, у конфліктних сюжетах подаючи лише позицію влади.

Нетелевізійні проєкти мають зазвичай більшу залученість аудиторії й цікаві відеоформати. Наприклад, канал Чернігівської медіагрупи збирає контент різних проєктів групи – сайту 0462.ua, журналу BOOM і онлайн-журналу pechera.info. Тут публікують інтерв’ю, опитування чернігівців. Серед цікавих проєктів – сюжети про історію окремих мікрорайонів Чернігова з їхніми власними назвами: “Нахалівка”, “Бобровицький хутір”, “Красний хутір”, “Масани”.

Інформаційний YouTube-канал “Новини Донбасу” працює із самого початку війни у 2014 році. Відеовідділ редакції “Новин Донбасу” продукує та публікує новинні репортажі хронометражем від 3 до 10 хвилин, аналітику про події на фронті, історії життя мирних мешканців в умовах повномасштабного вторгнення та окупації й набирає сотні тисяч переглядів. На сайті працює окремий відеовідділ, який складається з новинного та аналітичного напрямів. Перший фокусується на проблемах окупації, другий займається повноцінними новинними сюжетами та Shorts. 

Луцький Центр журналістських розслідувань “Сила правди” (13,7 тисячі підписників) спеціалізується на розслідуваннях, тож у їхньому YouTube-каналі найбільше саме розслідувальних відео. Миколаївське МикВісті (73 тисячі підписників) виставляє відео на каналі приблизно раз на місяць. Проте медіа активно розвиває короткі формати, регулярно публікуючи Shorts. У середньому вони набирають до 2 тисяч переглядів. Так само “Новини Тернополя 20 хвилин” (45,2 тисячі підписників) регулярно публікують Shorts: подієві, про те, якими були ті чи інші місцини Тернополя до війни чи кілька десятиліть тому. Вони мають від кількох сотень до більш ніж тисячі переглядів. YouTube-канал “20 хвилин – Новини Вінниці”, який раніше був радше відеоархівом для публікацій на сайті, нині став повноцінним YouTube-проєктом. На каналі є репортажіінтерв’юрозслідування і рекламні ролики, які не відокремлюється окремим маркуванням чи рубрикою.

Власне, якщо продовжити тему реклами й джинси в медійних YouTube-каналах, то тут, по суті, також дублюється контентна стратегія основного медіа – муніципального чи приватного. Наприклад, рівненський YouTube-канал телерадіокомпанії ITV media group (121 тисяча підписників), реформований YouTube-канал ТРК “Ритм”, який 2020 року придбав Роман Курис, кум і бізнес-партнер в.о. мера Рівного Віктора Шакирзяна, неодноразово публікував у медіа матеріали з ознаками джинси однойменних партії та громадської організації Віктора Шакирзяна “Рівне разом”. У 2025 році ТРК викупив новий власник, рівненський бізнесмен Роман Балацький, втім він, найімовірніше, входить до тієї самої бізнес-орбіти, що й попередній власник. Тож і зараз на каналі окремі відео містять згадки тієї самої ГО “Рівне разом” без жодних зауважень про рекламний характер матеріалів. ДніпроTV (149 тисяч підписників), який створили на базі КП “Дніпровська міська студія телебачення” Дніпровської міськради, водночас дуже лояльний до міського голови Дніпра Бориса Філатова. Також він підтримує його в багаторічному конфлікті з гендиректором обласної лікарні ім. І. І. Мечникова, тож в ефірі й на каналі з’являються заангажовані цією позицією сюжети про саму лікарню та її очільника зокрема. 

Житомирський телеканал СК1 у YouTube теж не намагається експериментувати з форматами, стабільно публікує новини, не дає реклами, зате розміщує матеріали з ознаками джинси. Зокрема, про діяльність Житомирської політехніки чи нардепа від партії “Слуга народу” Арсенія Пушкаренка, який брав участь у донорській акції в Житомирському центрі крові. На каналі взагалі якось занадто багато цього депутата. Ще пів року тому під нього навіть існувала окрема рубрика “Актуально” з важливими повідомленнями нардепа про все. До речі, ще один житомирський проєкт, ZhytomyrCity (2 тисячі підписників), запущений лише 2023 року, теж публікує матеріали з ознаками джинси, наприклад виступи ексголови Верховної Ради Дмитра Разумкова, які переглянули 14 разів. А луцька ТРК “Аверс” у YouTube неодноразово піарила політика і нардепа Ігоря Палицю. 

Можна сказати, що реклами як окремої вибудованої стратегії для медійних YouTube-каналів тут немає. Власне, або на каналах реклама відсутня зовсім – особливо в регіонах, які мають окуповані території або розташовані дуже близько до лінії фронту, зокрема донецькі, луганські, запорізькі чи херсонські медіа, – або вона іноді в спотвореному вигляді джинси просочується в YouTube-канали через основний контент, як у випадку з телеканалами. Здебільшого максимум рекламної активності YouTube-канали зосереджують на спробах фандрейзингу, розміщуючи невеликі дописи про можливість підтримати канал або медіа загалом. Власне, це ж стосується і більшості особистих YouTube-каналів навіть з великою кількістю підписників: на каналі або немає якось вираженої реклами, або її автори роблять збори на ЗСУ і власну підтримку.

Немедійний регіональний простір у YouTube: блоги політиків і політичних сил

У Дніпрі YouTube-канали має міськрада, де переважно публікуються засідання робочих комісій та сесії. З каналів політиків вирізняються фактично тільки два – мера Бориса Філатова та політика Олександра Вілкула. Борис Філатов, попри те що для комунікації більше полюбляє Facebook, створив власний YouTube-канал (26,5 тисячі підписників) 2019 року, напередодні виборів. Більш-менш активним канал був у 2020 році, далі частота завантажень відео знизилася ледь не до одного відео на рік. Восени 2024 року міський голова виклав аж три відео під єдиною назвою “Говорить Філатов”, де заговорив українською. Останнє відео завантажено на канал 25 березня цього року – це вирізка з виступу Бориса Філатова на форумі комунальників. 

YouTube-канал Олександра Вілкула (23,1 тисячі підписників), ексдепутата від проросійського Опозиційного блоку, який називає себе головою Ради оборони міста і є сином нинішнього в.о. міського голови Кривого Рогу Юрія Вілкула, найбільше використовував канал у 2022 році, на початку повномасштабного вторгнення. Він публікував вирізки з власних ввімкнень в ефір національного марафону, в яких розповідав про ситуацію в Кривому Розі, наслідки обстрілів тощо. Зараз канал оновлюється якимось відео з політиком раз на кілька місяців.

У Полтаві місцева влада також присутня практично в усіх соцмережах. Лідер самореклами в соцмережах – ексрегіонал Валерій Пархоменко, який зараз є першим заступником міського голови Полтави. Він буквально заполонив соцмережі своїм гаслом “Пархоменко за Полтаву”. Цього політика можна зустріти на всіх платформах, включно з ТіkТоk. YouTube-канал “Валерій Пархоменко (1290 підписників) створено лише 2024 року. Тут посадовець критикує місцеву владу, сам бувши її частиною вже кілька років.

Те саме робить Олексій Чепурко, депутат і заступник голови Полтавської облради, в минулому депутат Полтавської міськради, теж заступник міського голови. Його YouTube-канал “Олексій Чепурко (11,4 тисячі підписників) теж критикує місцеву владу, в якій він також устиг попрацювати. Зараз депутат хайпує на емоційних заголовках власних емоційних влогів. 

Згадуючи політичних ютуберів Кіровоградщини, не можна обійти увагою підприємця-аграрія Олександра Паворознюка, який 2019-го без успіху балотувався до Верховної Ради. Фермер, який палко підтримує чинного президента, не приховує наявних судимостей і не стримується у висловах під час спілкування з журналістами та підписниками власного YouTube-каналу “Олександр Паворознюк” (162 тисячі підписників). Щоб зрозуміти багатовекторність тематик, досить ознайомитись із заголовками останніх відео підприємця: “Нема кому платить”, “Більше нема на кого надіятись”, “Повна деградація футболу”, “Поворознюк рубає правду” тощо.

Найпопулярнішим із суспільно-політичних коментаторів херсонського сегмента YouTube є колишній речник, а нині заступник начальника Херсонської ОВА Олександр Толоконніков. Його канал “Олександр Толоконніков” (6100 підписників) майже 10 років не наповнювався. У грудні 2022 року він почав викладати туди записи своїх ефірів на телеканалах та короткі сюжети з Херсонщини, хоча канал є радше збіркою виступів автора на телебаченні. 

Не менш популярними в Херсоні є активіст “Європейської солідарності” Іван Сімочкін та депутатка Херсонської міськради від тієї самої політсили Оксана Погомій. YouTube-канал Сімочкіна (5,4 тисячі підписників) із січня 2022 року публікував відео з мітингів у Херсоні проти російської окупації. Повноцінно відеоблог ведеться з початку 2024 року, тут є власні думки про політику, війну та Херсон. Набирають ці ролики від кількох сотень до кількох тисяч переглядів. Як активіст партії “ЄС” Сімочкін активно критикує президента Зеленського, хвалить експрезидента Порошенка і його прибічників та інколи вдається до конспірології про здебільшого Володимира Зеленського. 

Депутатка міської ради Оксана Погомій багато років була активною в соцмережах, але власний YouTube-канал (2650 підписників) створила лише у 2024 році. Переважну більшість відео тут становлять ролики з ТіkТоk із критикою влади, вихваляння партії “Європейська солідарність” та афілійованих з нею волонтерських ініціатив. Також на каналі збираються всі записи її ввімкнень в ефіри телеканалів, переважно на Прямому та “Еспресо”.

І ще про “Європейську солідарність”. У Запоріжжі YouTube-канал політичної сили “Європейське Запоріжжя” має 96 тисяч підписників. І, хоча новинні відео, в яких майже немає політики і які завантажуються доволі регулярно, набирають дуже мало переглядів, канал є одним з найчисленніших у визначеному сегменті популярних локальних YouTubе-каналів суспільно-політичної спрямованості.

Ще один YouTube-канал “Європейської солідарності”, “Рівне Європейське” (37 тисяч користувачів), функціонує в Рівному. На ньому, згідно з описом, мають публікувати новини Рівненщини та України загалом, також в описі не вказано, що канал належить партійному ресурсу. На каналі ж викладають сюжети телеканалу “Прямий” з депутатами від ЄС, вирізки з промов та інтерв’ю лідера партії Петра Порошенка, виступи рівненських депутатів від цієї партії на офіційних заходах, а також інтерв’ю з ними. Тож канал популяризує партію і її політиків, а не розповідає про новини Рівненщини й України, як зазначено в описі. 

Немедійний регіональний простір у YouTube: цікаві проєкти цікавих людей

Там, де немає політики, є багато цікавого і корисного. YouTube не виняток. У регіонах є багато дійсно цінних і важливих проєктів, які розвивалися або розвиваються на цій платформі. Наприклад, у Запоріжжі є YouTubе-канал Gender Zed (129 тисяч користувачів), який ведуть засновники однойменної запорізької організації, що опікується правами ЛГБТ+, популяризує толерантність і захист прав ЛГБТК+-людей. Раз на тиждень-два тут виходять “Гей-новини”, які наразі мають вже 103 випуски. Тематика – про гомофобію, як росіяни знущаються з ЛГБТ+-людей, про ЛГБТ+-людей в армії тощо. Середній перегляд одного випуску варіюється від 3 до 20 тисяч переглядів. 

Мабуть, найвідомішим миколаївським YouTube-блогером є Артем Албул – колишній ведучий “Суспільне Миколаїв”, відомий як автор YouTube-проєкту “Клятий раціоналіст” (354 тисячі підписників), у якому він розвінчує антинаукові міфи та просуває обґрунтований підхід і критичне мислення. 

У Тернополі блог священника Олексія Філюка отримав мільйон підписників на Facebook. Саме там, а ще в Instagram він має найбільшу аудиторію, викладаючи відео, де відповідає на запитання довколарелігійної тематики й приземленіші. Наприклад, чи гріхом є здати тестя в ТЦК. На YouTube-канал (151 тисяча підписників) він викладає відео з виданої ним же книги “365 Християнських пісень на кожен Божий день”.

Дніпровський тревел-блог Dron Tom (88 тисяч підписників) розповідає і показує глядачам цікаві місця Дніпропетровщини та інших регіонів України. Кілька випусків присвячено поїздкам за кордон. Фішкою каналу є кадри з дронів. З листопада 2021 року контент на каналі став повністю українськомовним.

Важливий і луганський YouTube-канал “Свої” (Svoicity) (97,5 тисячі підписників), який розповідає історії людей зі сходу – від культурних сюжетів до драматичних розповідей про війну. Канал акцентує на людях з Донбасу, показує побут, культуру, адаптацію. Через обмежене фінансування редакція не генерує багато відео, втім сфокусувалася на масштабних проєктах, які оприлюднює на своєму YouTube-каналі. 

У Кропивницькому живе YouTube-подкаст “Леся, Шева і Франко” – літературно-пізнавальна передача, що пропонує подивитися на письменників і письменниць як на живих людей зі своїми дивацтвами, вподобаннями та далеко не завжди пуританським способом життя. “Леся, Шева і Франко” – це максимально некласичний розбір класиків української літератури. 

У Рівному блогом-відкриттям став канал “Махно PRO” (1,14 тисячі користувачів) Анни Махно, кореспондентки ТСН, яка висвітлює події на Рівненщині та в сусідніх регіонах. Це відеопроєкт, який розповідає про маловідомі, цікаві, неординарні місця регіону. Журналістка мандрує регіоном, показує його особливості як тревел-блогерка і водночас репортерка. Наприклад, найпопулярніший влог “Серед сміття навіть народжують дітей! Яким буває життя ромів?” має понад 90 тисяч переглядів і присвячений складній темі життя ромів в Україні. 

Серед блогерів на Хмельниччині помітним є Андрій Попик. На YouTube-каналі (334 тисячі підписників) він стрімить ефіри з чат-рулетки, де розмовляє з росіянами та збирає донати на ЗСУ. Мають популярність у регіонах і влоги адвокатів чи активістів, які, зокрема, “вчать поліцію працювати”. Так, у Полтаві це адвокат Антон Болтик. Його канал “Адвокат Болтик” (551 тисяча підписників) – про актуальні питання з різних галузей права. Відео на каналі набирають понад 100 тисяч переглядів. Особливо на яких адвокат спілкується з патрульними поліцейськими, що зупиняють авто Болтика через порушення. Власне, весь відеоблог побудований на відео, де адвокат на своєму досвіді навчає водіїв спілкуватися з поліцією, перевіряти її знання законів. Майже в кожному відео він рекламує Клуб юридичного захисту водія A.D., який створив разом з іще одним відомим у Полтаві автоблогером Дімою Полтавою. Канал Dima Poltava (536 тисяч підписників) має контент, подібний до каналу Болтика, але в Діми Полтави більше реклами спільного з Болтиком Клубу для водіїв

Подібний популярний канал є й у Запоріжжі. Це YouTubе-канал zpsanek (1,62 мільйона підписників). Автор російськомовного блогу – Олександр Куницький. Втім, у сюжетах його комунікація ведеться українською. Його тематика – постійні конфлікти з поліцією, її зловживання (з погляду автора) і права громадян. 

YouTube на паузі

З початку повномасштабної війни частина YouTube-проєктів стала на паузу або помітно зменшила кількість контенту. Так, донецький YouTube-канал “Східний варіант (11 тисяч підписників) списки відтворення відео оновлював доволі давно: більшість із них датовані минулим роком. У травні 2024 року редакція онлайн-видання “Східний варіант” працювала над створенням нової рубрики “Рішення: як діяти”, яка адресована насамперед переселенцям. У записі вийшло 15 таких програм, але з припиненням фінансування USAID рубрика не оновлюється.

Автор із Запоріжжя особистого YouTubeканалу Geek Journal (364 тисячі користувачів) у 2024 році вступив до лав ЗСУ захищати Україну. Це відомий канал з оглядами українських та світових фільмів і актуальними новинами з усього світу, який створив відомий запорізький блогер Олексій Шкробинець (Тайлер Андерсон). Це канал не просто про кіно. Тут розбирають, чому російських акторів більше не скасовують чи за що весь світ зненавидів Джоан Роулінг тощо. Тепер канал оновлюється не частіше ніж раз на місяць. 

Серед найпопулярніших каналів Черкащини на паузі можна згадати Гарячі та смажені факти (38,8 тисячі підписників) – YouTubе-канал журналіста, а нині військовослужбовця Валентина Чернявського, у якому він знімає фейкові прямі ефіри в Черкасах. Звичайні перехожі дізнаються, ким вони будуть, лише в “прямому ефірі”. Наприклад, в одному з відео Валентин говорить, що гість його програми не прийшов, і просить перехожого “підмінити” його. Вже під час “прямого ефіру” чоловік дізнається, що він нібито засновник онлайн-школи оргазму і їхнє інтерв’ю буде якраз про це. Через службу у війську автора каналу нині нові відео з’являються нечасто – раз на кілька місяців. 

Фиксим тачку” – YouTube-канал, створений черкасцем Ігорем три роки тому. Нині на нього підписані 14,6 тисячі користувачів. Черкасець оглядає автівки, розповідає про штрафи, індивідуальні номерні знаки тощо. Останнє відео було опубліковано чотири місяці тому. 

Вартий уваги й невеликий вінницький канал Миколи Геркалюка (1500 підписників), у якому ексжурналіст вінницького медіа “Вежа”, історик дає серію відео про історію районів міста і його околиць, а також чимало інших відео на історичну тематику. Втім, наразі Микола проходить службу в ЗСУ. Тож і оновлення відео не відбувається: останнє відео було залито в травні 2024 року. До цього списку можна додати запорізький канал Roman Akbash, чия основна аудиторія живе у Facebook. На каналі Роман показував Запоріжжя з найпрекрасніших кутів, а зараз воює на захисті Батьківщини.

Окремо треба згадати найбільший за кількістю підписників YouTube-канал Сергія Трейсера (2,59 мільйона підписників) – найвідомішого блогера Житомира й одного з найуспішніших українських контент-мейкерів. Його основна тематика – урбан-експлоринг, екстремальні експерименти та подорожі. Найпопулярніші відео Сергія Трейсера набирали мільйони переглядів і стали своєрідною візитівкою його каналу. Серед них — екстремальні експедиції, сталкінг покинутих місць, небезпечні підземні мандрівки й ризиковані експерименти. З початком повномасштабного вторгнення Трейсер пішов служити до ЗСУ, і нових відео на каналі не з’являлося вже понад три роки.


*Огляд проводили в таких регіонах: Волинь, Вінниця, Дніпро, Донецьк, Житомир, Запоріжжя, Кропивницький, Луганськ, Миколаїв, Одеса, Полтава, Рівне, Тернопіль, Херсон, Хмельницький, Черкаси, Чернівці, Чернігів.

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Источник материала
loader
loader