Медіавійна проти НАБУ і САП. Як топові телеграм-канали намагаються знищити репутацію антикорупційних інституцій
Медіавійна проти НАБУ і САП. Як топові телеграм-канали намагаються знищити репутацію антикорупційних інституцій

Медіавійна проти НАБУ і САП. Як топові телеграм-канали намагаються знищити репутацію антикорупційних інституцій

11 листопада НАБУ та САП провели одну з найгучніших операцій 2025 року під кодовою назвою "Мідас", викривши масштабну корупційну схему в "Енергоатомі".

Ми віримо, що реалізація такої операції стала можливою винятково завдяки масовим протестам людей з картонками в липні 2025 року, що відстояли процесуальну незалежність антикорупційних інституцій.

Але поруч із новинами про викриття корупції з'явилися інші.

Зокрема про зв'язки Бюро з Росією та анонсами "плівок керівництва НАБУ".

Користувачі соцмереж звернули увагу на синхронність цих публікацій та почали ділитися скриншотами: десятки дрібних, часто анонімних пабліків одночасно публікували дописи з однаковими заголовками.

Допис Сергія Стерненка в соціальній мережі X, в якому він критикує "купівлю джинси" та наводить скриншот з однаковими публікаціями в telegram-каналах.

Ще раніше ми помітили цікавий пост у великих новинних каналах про те, що нібито новий піарник НАБУ сам замовляє негатив проти власного відомства, щоб потім звинуватити опонентів у спланованій кампанії.

В публікаціях йшлося про те, що великі канали буцімто відмовились під пропозицій такого креативного спеціаліста.

Допис із майже однаковим текстом "Новий піарник НАБУ пропонує ЗМІ гроші за негатив..

про НАБУ" вийшли у декількох каналах-мільйонниках.

Всі ці "дивні збіги" змусили нас, учасників мирних протестів за незалежність антикорупційних інституцій, зацікавитися – наскільки масштабною та скоординованою є медіаатака на НАБУ та САП.

Ми надихнулися дослідженням "Текстів", які проаналізували хвилі медійного негативу за період літніх протестів, і вирішили подивитися ширшу тенденцію.

Як ми проводили це дослідження?.

Оскільки армію дрібних анонімних каналів складно повністю охопити, ми вирішили подивитися вище – на ті платформи, які формують ядро українського telegram-простору.

Якщо системність простежується саме в топових джерелах, то можна говорити про скоординовану медійну кампанію, а не поодинокі збіги.

Ми відібрали 15 найбільших новинних каналів за обсягом аудиторії (за даними сервісу Telemetr.

io) та виключили авторські блоги на кшталт "Лачен пише" та "Ніколаєвський Ваньок".

Моніторинг проводився за ключовим словом "НАБУ" – саме воно найчастіше використовується в контексті антикорупційної діяльності, зазвичай разом із САП.

Період дослідження охоплює час із 1 лютого до 11 листопада 2025 року – понад 9 місяців.

Такий проміжок дозволяє відстежити, чи були атаки на антикорупційні інституції поодинокими інформаційними сплесками, чи вони мають системний характер і тривають постійно.

Збір даних здійснювався через аналітичний сервіс telemetr.

Ми не лише зафіксували кількість згадок про НАБУ, а й класифікували їх за тональністю та типами наративів і зафіксували дати публікації та видалення матеріалів, щоб побачити повну картину інформаційних кампаній.

Хронологія, періодичність і головні наративи: від "зв'язків з Росією" до "неефективності".

Загалом ми проаналізували 1865 публікацій, розміщених за 283 дні.

З них було видалено 142 публікації.

Більш ніж половина чинних публікацій – це дописи, які висвітлюють НАБУ в негативному контексті – 56%.

Позитив – 23%, нейтральні публікації – 21%.

Для подальшого аналізу періодичності атак ми виділили ті негативні публікації, які не стосуються критики дій Бюро з боку фігурантів конкретних справ (дописи про нібито тиск на фігурантів справ, таких як Денис Комарницький, Владислава Молчанова, адвокати, які є підозрюваними у справах Бюро тощо).

Таких виявилося 886 матеріалів.

І оприлюднюються вони регулярно та системно.

Ми зафіксували щонайменше 78 тематичних "хвиль" – серій публікацій майже з однаковими заголовками та змістом (три та більше пости в різних каналах).

За ключовими наративами, які системно просувалися проти НАБУ та САП, найпопулярнішим із величезним відривом виявився про "зв'язки з Росією" – 268 публікацій, що зібрали понад 79 мільйонів переглядів.

Інші популярні теми такі: корупція в НАБУ / САП (151 публікація, 43 мільйони переглядів), неефективність роботи (101 публікація, 29 мільйонів переглядів), критика активістів, що підтримують НАБУ (101 публікація, 29 мільйонів переглядів), необхідність закрити / ліквідувати Бюро (68 публікацій, 19 мільйонів переглядів).

Якщо подивитися на хронологію тем публікацій, стає помітно, що атаки майже ніколи не виникають "з повітря" – вони чіпляються за реальні інфоприводи, але емоційно розкручуються для дискредитації та підриву довіри до інституцій.

Обшуки в НАБУ, затримання "крота" ФСБ, конкурси на керівника БЕБ, справа Пивоварського, ДТП за участю детектива, підозри співробітникам НАБУ, заяви Центру протидії корупції – у кожному з цих кейсів канали запускають серії дописів, де одна й та сама подія подається як доказ "російського впливу", "хаосу й анархії" в НАБУ, "тотальної корумпованості" детективів або "змови грантоїдів".

Реальні новини тут виступають лише приводом, щоб посилити вже готові наративи.

Окрема лінія – атаки на союзників антикорупційних інституцій.

У стрічці регулярно з'являються кампанії проти журналістів-розслідувачів із використанням мови ненависті, сексуалізованих звинувачень та апеляцій до "зради армії".

Інша стійка тема – вимоги "закрити" або "розігнати" НАБУ, показати його як структуру, що "паралізує державу", "працює на ворога" або "коштує мільярди без результату".

Усе це не поодинокі емоційні сплески: хвилі накочуються одна на одну, підтримують ключові меседжі кампанії й регулярно перезапускають негатив, щойно з'являється зручний інфопривід.

Повну хронологію ключових тем, дат і прикладів дописів ми винесли в окремий публічний документ – з нею можна ознайомитися за цим посиланням.

Такі хвилі з'являлися в середньому кожні три з половиною дні.

Ми бачимо, що атаки почалися не влітку.

Вони були постійними, активізувалися з 5 червня, а в липні досягли свого апогею, що свідчить про довгостроковий і спланований характер кампанії.

Наймасштабнішими атаки були 21–22 липня – під час обшуків у співробітників антикорупційних інституцій та ухвалення сумнозвісного закону № 4555.

Варто зауважити, що 25–26 липня, в розпал протестів за незалежність антикорупційних інституцій, не було негативних публікацій.

Але вже 30 липня вийшла нова хвиля з ключовим меседжем: "Боротьба НАБУ з корупцією не влаштовує нікого, – юристи про необхідність реформ".

Наступна потужна хвиля критики була опублікована після затримання 6 вересня в ОАЕ нардепа-втікача Федора Христенка, який нібито є джерелом російського впливу всередині НАБУ.

Ще одна масована хвиля була пов'язана з ДТП за участю детектива НАБУ у вересні.

Остання хвиля негативу з'явилася у дні реалізації спецоперації НАБУ та САП "Мідас" – із викриття топкорупції в енергетиці.

Telegram-канали називають ДТП "кривавою", акцентують на тому, що детектив перевищив швидкість, а водієві вантажівки відірвало ногу.

Хвиля матеріалів із меседжем "Магамедрасулов не мав стосунку до справ Міндіча та енергетики, але Боголюбов був його інформатором" з посиланням на нібито "джерела в НАБУ".

Показово, що серед усіх хвиль найбільш масова та однорідна – та, де критика НАБУ використовується для просування політикині Юлії Тимошенко – загалом понад 30 публікацій із критикою надмірної участі іноземців в управлінні державою, зокрема антикорупційними інституціями.

Матеріали найчастіше містять коментарі "експертів", які "аналізують" заяви Тимошенко та нагадування, що "команда "Батьківщини" внесла до Верховної Ради законопроєкт, згідно з яким керівників НАБУ і САП мали обирати не міжнародні експерти, а Герої України".

"Перли" маніпуляцій.

Копірайтери, очевидно, дуже старалися просувати ці наративи такими публікаціями, щоб "чіпляли", ігноруючи будь-які стандарти журналістської етики та подекуди здоровий глузд.

Ось лише кілька прикладів маніпулятивних формулювань, які синхронно поширювалися мережею:.

"Галюцинації, сліпота та амнезія: активіста Шабуніна вкотре спіймали на брехні та відбілюванні корупціонерів" – Адвокат Права (11.09.2025).

"Детективи НАБУ влаштували диверсію проти України та працювали на ворога: три роки намагались знищити виробника тепловізорів світового рівня" – Інсайдер ЗСУ (09.16.2025).

"10 "досягнень" НАБУ: секс, наркотики, допомога злочинцям та бездумне витрачання бюджету" – Україна Online: Новини | Політика (17.04.2025).

"У назві ВАКС знайшли три помилки.

Правильно буде – НКВС" – Реальна Війна | Україна | Новини (20.03.2025).

"У НАБУ свідків примушують до сексу з детективами: директор Бюро має понести відповідальність" – Times of Ukraine: Новини | Україна (14.03.2025).

"Національне антикорбюро перетворилося в засраний мухами райвідділок, де ганяють бабусь в переходах, а не ловлять корупціонерів" – Всевидящее ОКО: Україна (6.02.2025).

Для підсилення своїх тез канали активно цитують одних і тих самих "експертів".

Цікаво, що більшість із них фігурують у базі псевдосоціологів і політичних коментаторів, які беруть участь у прихованих піар-кампаніях, зібраній виданням texty.

Наприклад, за участі Олега Постернака, політичного коментатора та члена "незалежного пулу експертів" ІНПОЛІТ, опубліковано 62 негативні матеріали.

У базі "Текстів" згадується, що Постернак піарив Віталія Кличка, Юлію Тимошенко, Олександра Вілкула, Віктора Медведчука та Вадима Рабіновича.

Отримував гонорари за позитивні згадки партії Анатолія Шарія під час телеефірів.​.

Політичний блогер Михайло Шнайдер (18 негативних матеріалів) коментує, що "“Грантоеды” закрывают глаза даже на госизмену и "фсбшных кротов" в НАБУ".

У ЗМІ також можна знайти згадки, що раніше він піарив Віктора Медведчука та інших проросійських політиків.

Сергій Іванов (17 негативних матеріалів про НАБУ та САП) – журналіст, ймовірно, тому "Texty" не внесли його до бази псевдоекспертів.

Але писали, що він був консультантом секретаря РНБО України Андрія Клюєва та керівника Адміністрації президента Сергія Льовочкіна за часів Віктора Януковича.

Микола Мельник (12 негативних матеріалів) – політичний експерт, генеральний директор аналітичної групи "Левіафан", неодноразово був помічений у піарі Юлії Тимошенко.

Також фігурує в проєктах компанії Seetarget, що завищувала рейтинги нині забороненої проросійської ОПЗЖ.​.

Володимир Бондаренко (12 негативних матеріалів).

У базі псевдосоціологів вказано, що дає коментарі для ЗМІ як "військовий експерт", і згадується, що в 2007 році він за гроші оприлюднив фальшиві результати соціологічних опитувань.​.

"Джентльменський набір" із топ-10.

Аналіз показує, що негативні матеріали з'являються синхронно та з ідентичними формулюваннями одразу у 8 telegram-каналах із топ-10 за охопленням.

Якщо виключити особисті (Лачен та Ваньок), то це буквально вся топова десятка:.

INSIDER UA.

Україна Сейчас | УС: новини, політика.

Україна Online: Новини | Політика.

Times of Ukraine: Новини | Україна.

Реальна Війна | Україна | Новини.

Адвокат Права.

Телеграмна служба новин - Україна.

Всевидящее ОКО: Україна.

Згідно з нашими підрахунками, INSIDER UA є абсолютним лідером за кількістю публікацій, де згадується НАБУ – 221 допис.

З них 142 (64,25%) – негативні.

Однак за відсотком негативу до загальної кількості згадок лідирують Times of Ukraine (77,71%) та Всевидящее ОКО: Україна (75,81%).

Варто зауважити, канал "Київ ІНФО | Новини Україна 🇺🇦" за вказаний період не опублікував жодного негативного поста про НАБУ.

Чистка цифрових слідів.

Окремої уваги заслуговує канал "Труха⚡️Україна".

Згідно з даними моніторингу, цей ресурс є рекордсменом за кількістю видалених негативних постів про НАБУ.

Лише 8 серпня було видалено 15 таких матеріалів, а загалом за період дослідження – 21.

Це може свідчити або про зміну редакційної політики, або про спробу приховати участь у скоординованій кампанії після досягнення її піку.

Видалені дописи збереглися в базі сервісу Telemetr.

io з датами оригінальної публікації та датами видалення.

Що ми знаємо про ці телеграм-канали?.

Більшість telegram-каналів, особливо великих, є анонімними та непрозорими.

Вони масово виросли під час повномасштабної війни, коли попит на швидкі новини перевищив довіру до традиційних медіа.

Telegram став головною платформою оперативної інформації – але разом із цим і середовищем для маніпуляцій, фейків і прихованих інформаційних кампаній.

Попри відсутність редакційної відповідальності, саме ці канали для багатьох українців стали майже основним джерелом новин.

Їхня анонімність, швидкість і візуальний стиль створюють ілюзію незалежності, хоча в реальності вони часто є інструментом політичного або комерційного впливу.

Хто ж стоїть за цими медіаресурсами?.

INSIDER UA: За даними розслідування ГО "Нон стоп", адміністратором каналу є Андрій Сахаров.

Розслідувачі пишуть, що він є власником БО "МБФ "Інсайдер Хелп" та однойменного ФОП, який спеціалізується на наданні рекламних послуг.

Достовірних даних про реального власника каналу немає.

Канал неодноразово був помічений у поширенні маніпуляцій та замовних матеріалів.

Україна Сейчас | УС: Власником є Вадим Інгеров, підприємець, який також володіє медіахолдингом "Інформатор".

За даними видання "Коментарі", Інгеров, в минулому журналіст, є співзасновником ТОВ "Дніпроглобалдизайн", володіє часткою (10%) у ТОВ "Шторм діджитал" і зареєстрований як ФОП.

Україна Online: Анонімний канал, який, за статистичними даними, має аномально високий відсоток трафіку з російських IP-адрес (59,3%).

Times of Ukraine: Анонімний канал, який за рік виріс із 430 тисяч до понад 2 мільйонів підписників.

Реальна Війна | Україна: Повністю анонімний канал, який був особливо активним під час обшуків СБУ в НАБУ 21 липня.

Адвокат Права: Анонімний канал, що позиціонується як юридичний.

Телеграмна служба новин – Україна: За даними "1+1 медіа", канал був створений для імітації офіційного ТСН, а його власники, ймовірно, перебувають на території Росії.

Труха⚡️Україна: Офіційним власником каналу називає себе харків'янин Максим Лавриненко, проте розслідування пов'язують канал із харківським бізнесменом Володимиром Литвином і сином ексміністра внутрішніх справ Олександром Аваковим.

Всевидящее ОКО: Україна: Анонімний канал.

За даними ІМІ (2021 рік), канал обслуговувало Aldo Agency з модератором Aldoking, який представлявся як "Владислав Уважаемый".

Це агентство має серед клієнтів ще 11 інформаційних бізнесів.

Cui bono / Кому це вигідно?.

Отже, чи може інформаційна війна, яка тягнеться щонайменше весь 2025 рік, бути одноразовою ініціативою "нового піарника НАБУ"? Дані говорять протилежне.

Наш аналіз масиву публікацій у найбільших (головно анонімних) новинних телеграм-каналах показує: йдеться не про випадкові емоційні сплески, а про системну, довготривалу й добре скоординовану кампанію з дискредитації антикорупційних інституцій.

У ній задіяні ключові новинні ресурси українського telegram, які щодня формують порядок денний для мільйонів користувачів.

За 9 місяців 886 негативних публікацій (не враховуючи позиції фігурантів) зібрали 257,8 мільйона переглядів.

Це не схоже на хаотичні реакції – більше нагадує дуже дорогий і наполегливо підтримуваний інформаційний проєкт.

Такий масштаб неможливий без залучення значних фінансових та/або організаційних ресурсів і чітко вибудуваної інфраструктури розгону.

Наші дані не дозволяють чітко назвати одного "режисера" цієї кампанії.

Але вони дозволяють окреслити коло можливих бенефіціарів.

Щонайперше – частина української владної еліти й українські політичні гравці, які бояться реальних кримінальних справ.

Для цієї когорти незалежні антикорупційні органи – це не інституційна гарантія для країни, а постійний ризик для власного майбутнього.

По-друге, ймовірно, також беруть участь російські структури впливу, яким вигідно підірвати довіру до будь-яких українських інституцій, що здатні доводити справи до вироків, зокрема й щодо колаборантів і корупціонерів із "російським шлейфом".

І найнебезпечніший сценарій – коли ці інтереси не конкурують між собою, а нашаровуються.

Коли російські медійні мережі, локальні політичні проєкти, окремі групи впливу всередині країни і бізнес, що заробляє на "зливних бачках" в telegram, працюють не проти, а паралельно один одному, підсилюючи той самий результат: знищення довіри до антикорупційної інфраструктури.

На четвертий рік повномасштабної війни ми досі не маємо прозорої відповіді, у чиїх руках зосереджені найвпливовіші новинні майданчики в telegram.

Найпопулярнішим каналом отримання новин залишається сервіс із російським корінням, а мільйони українців щодня читають стрічки, де власники й редакційна політика лишаються в тіні.

На цьому тлі запитання "кому це вигідно?" перестає бути суто риторичним, стаючи екзистенційним.

Бо саме тієї миті, коли НАБУ та САП проводять гучні розслідування проти верхівки української влади, повертають у бюджет мільярди та демонструють реальні результати, в telegram-стрічках їх послідовно перетворюють на "ворогів", "зрадників" і "дармоїдів".

Один із аргументів критиків – що боротьба з корупцією під час війни – це розбрат, який створює ризик програти війну.

Але якщо ми не будемо виявляти та карати тих, хто розкрадає наші вкрай обмежені ресурси, це вже не ризик, а практично гарантія поразки у війні в довгостроковій перспективі.

Ми можемо не знати напевно, хто саме стоїть за кожним конкретним каналом.

Але ми точно бачимо результат.

Виграш отримає той, хто роками будував корупційні схеми в Україні й дуже не хоче, щоб їх довели до вироків – незалежно від того, сидить він у Києві, Москві чи десь в іншому місті.

Рух "Люди з картонками".

Зінаїда Аверіна, Анастасія Безпалько, Софія Півторак.

Джерело матеріала
loader
loader