Серед українських дітей стрімко набирає популярності тренд російського походження
Армія співаючих голів, що стирчать з унітазів. Їй протистоїть інша армія – антропоморфних створінь із камерами, телевізорами та аудіколонками замість голови. Скидається на нісенітницю, марення уві сні, чи не так? Втім, це реальність того контенту, який ледь не щодня споживають українські діти та підлітки, а виробляє його… громадянин РФ.
На це явище можна було б не звертати уваги, однак російський анімаційний треш-серіал "Скібіді-туалети", про який майже нічого не знають дорослі, за підсумками 2023 року вийшов на перше місце в трендах YouTube, обійшовши навіть арабо-ізраїльський конфлікт. Яку потенційну загрозу для українських дітей несе тренд, "ноги" якого ростуть з РФ, і як спецслужби держави-агресора можуть використати популярність серіалу в інформаційній війні, досліджував "Телеграф".
Що таке ці "Скібіді-туалети"
Все почалося в лютому 2023 року з коротенького ролика на 11 секунд на каналі "DaFuq!?Boom!": з унітазу раптово вилазить голова, яка співає кавер на TikTok хіт "Dom Dom Yes Yes" турецької групи Biser King.
Відео миттєво стало вірусним і нові серії анімаційного трешу почали виходити одна за одною. Перші епізоди майже ніяк не були пов’язані між собою і були доволі примітивними. Та згодом візуальна якість анімації значно зросла і "Скібіді-туалети" розвинулися в окремий всесвіт з численними героями, основний конфлікт якого полягає у збройному протистоянні "скібідістів" (ті самі унітази з головами) та "камераменів" (антропоморфними створіннями).
Цей тренд став неймовірно популярним: на каналі "DaFuq!?Boom!" понад 38 млн підписників, а рекорд перегляду серії становить 123 мільйони! У своєму звіті за 2023 рік YouTube поставив "Скібіді-туалети" на перше місце серед трендів, що визначали рік, і навіть стрічка "Барбі", котра зібрала в прокаті понад 1 млрд доларів, залишилася далеко позаду.
Більше того, серіал вийшов далеко за межі відеохостингу: мережу заполонили різні дитячі іграшки за мотивами "Скібіді-туалетів", кондитери приймають замовлення на виготовлення тематичних солодощів, а в магазинах додатків iOS та Android з’явилась купа ігор з героями серіалу, з чого можна зробити висновок: основна аудиторія треш-контенту – діти.
"У нашому класі нема жодного учня, який не знає, що таке "Скібіді-туалети". І в паралелі так само, — пояснює "Телеграфу" столичний школяр Андрій. – Всі в це грають, дивляться, наспівують пісню "скібідістів" або принаймні щось про це чули".
Звідки така шалена популярність?
"Бо це не схоже на щось інше, — пояснює "Телеграфу" режисер-аніматор Дмитро Лісенбарт. – Звісно це треш, але кардинально не схоже. Так з’явився, наприклад, панк. Але панк – результат культурної революції і трансформації, а це — чистий експеримент, який раптово злетів. Тому що так працює YouTube".
Від зростаючого тренду можна було б відмахнутися (зрештою, на початку 1990-х антисоціальний телесеріал "Бівіс і Батхед" також набув неабияку популярність), якби не одне "але".
Російський слід
Про творця серіалу і власника каналу "DaFuq!?Boom!" відомо не так вже й багато, але що можна сказати точно — звуть його Олексій Герасимов і він є громадянином РФ. Мешкає Герасимов чи то в Грузії, чи то в США, йому 25 років, а анімацією почав займатися ще з 2012 року.
Звісно, одна лише та обставина, що Герасимов росіянин, ще не робить його "агентом" ФСБ. Але!
По-перше, канал не оминає своєю увагою політику. Якщо з моменту його створення 2016 року на ньому виходили відео, ніяк не пов’язані з політичним життям, то з появою серіалу про "Скібіді-туалети" на "DaFuq!?Boom!" вийшло декілька тематичних роликів. Наприклад, серія шортсів "America" де Джо Байден, Дональд Трамп та Барак Обама представлені в образах "скібідістів", які бомблять інші країни.
Є й епізод під назвою "Russia" де "скібідіст"-Путін нібито вторгається в США і змінює зірково-смугасті прапори на хмарочосах на російські триколори (ця серія видалена з каналу однак інтернет нічого не забуває).
По-друге, наївно було б вважати, що, маючи зв'язок з РФ (хоча б на рівні громадянства), та виробляючи надпопулярний інформаційний продукт, можна бути обділеним увагою спецслужб Росії.
В чому загроза
Умовно потенційну загрозу від треш-серіалу про "скібідістів" можна розділити на дві частини.
Пропаганда. "Коли створюється така велика аудиторія дітей, то потім в цю аудиторію можна вкинути будь-яку інформацію", — коментує "Телеграфу" віцепрезидент ГО "Всеукраїнська фундація "Захист прав дітей" Олексій Лазаренко.
Як працюють такі вкиди, виданню пояснив голова Центру аналізу та стратегій Ігор Чаленко.
"Створений Герасимовим образ використовується нелегально і масштабується. Особливо широко для цього використовують TikTok. Тобто є "офіційний" серіал, який виходить на YouTube і досить популярний в США, а є купа контенту, який мімікрує під вже створені образи і розповсюджується на пострадянській території. І безпосередню загрозу несе саме цей контент, адже він підсаджує молодь на російськомовні ролики. Потім, коли ви довго дивитесь пародії на "скібіді", до вас через алгоритми TikTok потрапляє російськомовний контент політичного і військового характеру з російською пропагандою", — каже "Телеграфу" Чаленко.
І дійсно в соцмережах можна зустріти пародії на "Скібіді-туалети", які позиціонуються як видалені, "секретні" епізоди. Наприклад, серія, де присутні Путін і Зеленський, які нібито підписують мирний договір, але Джо Байден не дає українському президенту цього зробити. В епізоді лунають махрові наративи російської пропаганди на кшталт "сало уронили – героям сала", а сама серія один в один повторює стилістику графіки Герасимова, бо зробити це у доступних програмах анімації не важко.
"І станом на зараз тема "скібіді" використовується російськими спецслужбами для того, щоб підсаджувати на власні наративи громадян поза межами РФ. Більше того, контент може бути і не пародійним, а "офіційним", просто його перезалили на необхідних ресурсах, де в лайках, описах можуть бути "потрібні" канали, наприклад, ресурси Л/ДНР", — додає Чаленко.
Що ж до постаті самого росіянина, який продукує тренд: "Важко сказати, чи пов'язаний Герасимов безпосередньо з пропагандистською темою і спецслужбами, однак якби він хотів це зупинити, то міг би це зробити за рахунок алгоритмів захисту авторських прав. Але він цього не робить. І питання навіть не в конкретному росіянині. Річ у тім, що російська пропаганда легко підхоплює тренди. На жаль, в Україні нема стільки ресурсів, щоб діяти аналогічно, а вони "ольгінських" тролів запускають і це працює", — резюмує експерт.
Вплив на дитячу психіку. Це другий аспект небезпеки треш-серіалу.
"Шкідливість такого контенту в тому, що він формує у дітей викривлену ціннісну картину світу, неправильну поведінку. На жаль, у нас не існує гігієни споживання контенту. Батьки в принципі не надають своїм дітям основи безпеки в мережі", — пояснює Лазаренко.
"Є діти з більш чутливою психікою і подібні мультиплікаційні герої їх лякають. Діти можуть втратити сон, вони нервують, переживають, що у темряві на них чекає злий герой. Маленькі діти ж не розуміють, що це неможливо. Крім того, є старші діти, які можуть розігрувати молодших, маніпулюючи цими страхами", — коментує виданню психологиня, тренерка з безпеки дітей Олена Лізвінська.
Що робити?
Просто заборонити дітям споживати цей треш? На думку експертів, це ні до чого не призведе.
"Дітям цікаво те, що заборонено. Крім того, всі про це говорять, і таким чином такий контент розповсюджується", — каже Лізвінська.
То що ж тоді?
"Головний інструмент – пояснювати дітям, що не все, що демонструється в інтернеті варто споживати. Треба поговорити з дитиною, запитати що їй цікаво в цьому серіалі. Персонаж? А що саме в ньому цікавого? Він робить якісь дурощі? А дитина вважає, це нормально? А вона б хотіла, щоб з нею так само по-дурному себе поводили? І дитина вже задовільнить певний інтерес. Заборонити не вийде, тому те, що ти не можеш контролювати – очоль", — резюмувала Олена Лізвінська.